شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۳ - Oct 7, 2006
مذاكرات رايس و بارزاني درشمال عراق
002175.jpg
گروه بين   الملل- كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا در ادامه سفر خاورميانه اي خود ديروز در اربيل با مسعود بارزاني رئيس منطقه خودمختار كردستان عراق ديدار و گفتگو كرد.
به گزارش خبرگزاري ها موضوع اين ديدار نفت منطقه خودمختار كردستان عراق و درآمدهاي ناشي از آن بود.
از چندي پيش بارزاني به طور مستقل اقدام به عقد قراردادهاي نفتي با شركت هاي خارجي كرده است كه اين موضوع با واكنش دولت مركزي عراق روبرو شده است. بارزاني در واكنش به اين انتقادات تهديد كرده بود كه كردستان عراق را از اين كشور جدا خواهد كرد.
وزير خارجه آمريكا كه بدون اعلان عمومي به عراق سفر كرده بود پيش از ديدار با بارزاني با جلال طالباني رئيس جمهور و نوري مالكي نخست وزير عراق در بغداد ديدار كرد.
در اين ديدار وي در خصوص تحولات امنيتي و سياسي در عراق با مسئولان اين كشور گفتگو كرد.
جلال طالباني پس از ديدار و گفتگو با رايس طي سخناني گفت: مذاكرات ما بر سر دو محور اساسي استوار بود؛ يكي امضاي ميثاق نامه از سوي فراكسيون هاي سياسي براي پايان دادن به خونريزي ها و ديگري همكاري عشاير الانبار با دولت عراق براي تعقيب تروريست ها.
كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا نيز نسبت به رهبران عراق ابراز احترام كرد و نقش جلال طالباني رئيس جمهور، نوري مالكي نخست وزير عراق را در حمايت از فرايند دمكراتيك و ساخت دولت قانون در اين كشور ستود.
وي بر لزوم سركوبي تروريست ها تأكيد كرد و گفت: واشنگتن به تعهدات خود در كمك به مردم عراق براي ساخت دولت و بازسازي اين كشور پايبند است.
رايس بعد از ديدار با جلال طالباني در كنفرانس خبري مشترك با نوري مالكي نخست وزير عراق گفت: امضاي ميثاق نامه براي پايان دادن به خونريزي در عراق نشانه مرحله جديدي به سوي دمكراسي در عراق است.
وي با اشاره به اينكه هدف از سفرش به بغداد ارائه كمك به اين كشور است بر آمادگي واشنگتن براي كمك به دولت عراق در حل مشكلاتي كه با آن روبرو است، اعلام كرد.

پيروزي حزب حاكم گرجستان در انتخابات
شوراي شهر
ايرنا: حزب حاكم جنبش واحد ملي گرجستان اكثريت آرا را در انتخابات روز پنجشنبه شوراي شهر (ساكربولو) به خود اختصاص داد.
به گزارش روز جمعه خبرگزاري غيردولتي نيوز گئورگيا، ميخائيل ساآكاشويلي رئيس جمهوري گرجستان، در ستاد انتخاباتي جنبش واحد ملي در تفليس اعلام كرد كه طبق نتايج اوليه، حزب حاكم اين كشور ?? درصد آرا در اين انتخابات را كسب كرده است.
نمايندگان برخي تشكل هاي بين المللي از جمله سازمان امنيت و همكاري اروپا، موسسه ملي دموكراسي و موسسه بين المللي جمهوريخواهان آمريكا بر چگونگي برگزاري اين انتخابات نظارت كردند.
از سوي ديگر وزير حمل و نقل روسيه گفت: روسيه پس از تنظيم روابط خود با گرجستان، راههاي زميني، هوايي، ريلي و دريايي با اين كشور را مجددا برقرار خواهد كرد.
ايگور لويتين روز جمعه به خبرنگاران گفت: در زمان حاضر براي مسئله تخليه اتباع روسيه از گرجستان با وزارت موقعيتهاي اضطراري فدراسيون روسيه هماهنگ مي شود.
در عين حال راه آهن روسيه اعلام كرد حمل مسافر به گرجستان از سر گرفته نخواهد شد.
كاردار موقت روسيه در گرجستان اعلام كرد روز جمعه ???تبعه روس مقيم گرجستان به روسيه بازگردانده خواهند شد و ???نفر ديگر نيز از اين اتباع خواهان بازگشت به روسيه هستند كه با توجه به قطع پروازهاي بين دو كشور، تعدادي از آنها از طريق كي يف، ايروان و باكو راهي مسكو شدند.
يك منبع امنيتي روسيه به اينترفكس گفت: افراد گرجستاني كه بايد به كشورشان بازگردانده شوند جمع آوري شده و در حال انتقال به فرودگاه هستند.
روابط روسيه و گرجستان پس از دستگيري چهار نظامي روس در گرجستان تيره شده و روسيه به اين بهانه تحريمهايي عليه دولت گرجستان و اتباع اين كشور اعمال كرده است.

كيسينجر:
آمريكا بايد مانع از تسلط حزب الله
بر روند سياسي لبنان شود
ايسنا: وزير خارجه اسبق آمريكا گفت: وجود حزب الله در لبنان به عنوان حزبي مستقل از دولت، يك پديده جديد در روابط بين المللي است.
هنري كيسينجر وزير خارجه اسبق آمريكا، با اشاره به اين كه جنگ اسرائيل عليه لبنان ناتواني و عدم آمادگي اين رژيم براي ممانعت از حملات موشكي عليه خاكش و نيز عدم تطبيق اهداف نظامي و سياسي اين رژيم را نشان داد، بر ضرورت ارزيابي جنگ در چارچوب روانشناختي و سياسي تأكيد كرد. وي مدعي شد: اهداف واقعي از جنگ لبنان و اسرائيل اهدافي فراتر از مرزهاي لبنان بود.
هدف حزب الله از اين جنگ پايان دادن به اختلافات اهل سنت و شيعه در نفرتشان از اسرائيل و آمريكا و كاهش اعمال فشارهاي ديپلماتيك عليه ايران به علت مسئله هسته اي و همكاري با آن به عنوان يك قدرت اصلي در منطقه بود! وي در ادامه ادعاهايش افزود: كشورهاي تندرو و گروه ها و شبه نظامياني كه به دنبال اهدافي در فراتر از مرزهاي خود هستند، جهان را تهديد مي كنند.
كيسينجر اظهار داشت: واشنگتن در حال حاضر با چالشهايي روبه رو است لذا بايد ابتدا مانع از مسلح شدن حزب الله و تسلطش بر روند سياسي لبنان شود.
وي افزود: شكست آمريكا در اين امر به منزله اين است كه نيروهاي بين المللي در لبنان شرايط را براي انفجاري خطرناك تر فراهم مي كنند.
وزير خارجه اسبق آمريكا در ادامه اظهاراتش اعلام كرد: جنگ لبنان، اسرائيل را در وضعيت بدي قرار داد؛ چرا كه حزب الله و ديگر گروه هاي فعال مي خواهند مانع از ايجاد كشور مستقل اسرائيل با مرزهاي دقيق و ايجاد دو كشور مستقل اسرائيل و فلسطين در كنار يكديگر شوند.

نگاه
رايس و تعديل مواضع بارزاني
گروه بين الملل- علي كدخدازاده:كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا ديروز در اربيل با مسعود بارزاني رئيس منطقه خودمختار كردستان عراق ديدار و گفتگو كرد.
رايس در اين ديدار درباره درآمدهاي نفتي اين منطقه و توزيع عادلانه آن در عراق با بارزاني به توافق رسيد.
واقعيت اين است كه فدراليسم در عراق ويژگي هاي خود را دارد و آن را از ساير نظام هاي فدرال در جهان منفك مي كند.در نظام هاي فدرالي همچون آلمان سياست دفاعي و خارجي تحت نظر دولت فدرال است اما در نظام فدرالي عراق- كه مخالفت هايي را نيز در اين كشور برانگيخته است- دولت خودمختار كردستان عراق هم نيروي انتظامي و نظامي خود را دارد و هم رأسا به برقراري ارتباط با دول خارجي اقدام كرده و حتي قراردادهاي تجاري در خصوص استخراج و صدور نفت منعقد كرده است به همين جهت رايس براي مذاكره در خصوص توزيع عادلانه نفت در عراق مجبور به ديدار با بارزاني شد.
آمريكا به اين ترتيب و با فشار بر بارزاني نشان داد كه اين نوع خودمختاري را به دليل عدم رضايت مقامات عراقي و از آن مهم تر واكنش كشورهاي همسايه عراق چندان مطلوب نمي داند.
در اين ديدار همچنين در خصوص مسئله پ.ك.ك نيز بين رايس و بارزاني مذاكراتي صورت گرفت.تركيه بارها اعتراض خود را نسبت به حضور پ.ك.ك در شمال عراق ابراز داشته و به آمريكا و عراق گفته است كه هرگز نمي تواند حمايت كردهاي عراق از آنها را تحمل كند.
از سوي ديگر آمريكا مي داند كه بدون همكاري ايران و تركيه در عراق آرامش مطلوب محقق نخواهد شد از اين روي در اين ملاقات خواهان مقابله جدي و عدم حمايت بارزاني از هرنوع تجزيه طلبي از سوي ساير كردهاي منطقه شده است.
محافل سياسي از توافقات اوليه بارزاني با رايس خبر مي دهند چرا كه بارزاني مي داند در حال حاضر مهمترين حامي آنها در عراق آمريكايي ها هستند و او مايل نيست اين حمايت را از دست بدهد.

فرمانده نيروهاي آمريكايي: شش ماه آينده
براي عراق سرنوشت ساز است
گروه بين الملل- افزايش چشمگير حملات عليه نيروهاي عراقي و آمريكايي طي هفته هاي گذشته سرانجام فرمانده نيروهاي خارجي تحت امر آمريكا در عراق را بر آن داشت تا به دخالت اوضاع در اين كشور اعتراف كند.
ژنرال جرج كيسي اظهار داشت كه شش ماه آينده زمان بسيار حساس و سرنوشت سازي براي آينده عراق خواهد بود.وي كه در پايان كنفرانس محرمانه ورشو در خصوص عراق سخن مي گفت، اظهار داشت: اين موضوع براي همگان كاملاً روشن و شفاف است.
در همين حال آيت الله بشير نجفي از مراجع عظام نجف اشرف در بيانيه اي نسبت به جانبداري آمريكايي ها از گروه هاي سياسي عراق هشدار داد و اعلام كرد، جانبداري آمريكايي ها از گروه هاي داخلي عراق باعث نابساماني بيشتر اوضاع منطقه اي و مذهبي در منطقه مي شود.

كوتاه ازسياست جهان
عنان: عمليات كمك رساني
در دارفور به خطر افتاده است

ايرنا: كوفي عنان دبيركل سازمان ملل در گزارشي به شوراي امنيت درباره دارفور گفته است كه منطقه جنگ زده دارفور وارد مرحله حساسي شده، گروه هاي انساندوستانه شديدا فعاليت هاي خود را كاهش و قصد دارند منطقه را ترك كنند و اين عمليات كاملا به خطر افتاده است.عنان از همه گروه ها خواست تا درگيري ها را به پايان برسانند و از اقدامات نظامي دولت سودان شامل افزايش حملات هوايي و تعداد نيروهاي نظامي در منطقه اظهار نگراني كرد.

رئيس حزب مخالف دولت مجارستان خواستار
شركت مردم در راهپيمايي عليه دولت شد

ايرنا: ويكتور اوربان رئيس حزب فيدز و از مخالفان سرسخت دولت كنوني مجارستان، خواستار شركت مردم در راهپيمايي در مقابل پارلمان اين كشورشد.
اوربان با درخواست اينكه مردم در اين راهپيمايي گسترده ساعت هاي زنگ دار خود را بهمراه آورند،گفت: مردم مجارستان در انتخابات شهرداري و شوراها، مخالفت خود را با ادامه فعاليت هاي فرنچ چورچانيه نخست وزير كنوني اعلام كردند. درانتخابات روز يكشنبه مجارستان، حزب فيدز موفق شد ??/??درصد از آرا را در پارلمان استاني اين كشور بدست آورد. ائتلاف احزاب سوسياليست هاي مجارستان و ليبرال ها كه اكنون قدرت را در اين كشور در دست دارند، ??/??درصد آراي راي دهندگان مجاري را كسب كردند.

انتشار جزئيات تازه ديدار مقامات عربستان و اسرائيل

گروه بين الملل- همزمان با افشاي جزئيات تازه اي از ديدار محرمانه ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل با مسئولان عالي رتبه عربستاني، ديروز سفير عربستان در آمريكا اعلام كرد كه روابط رياض با واشنگتن بسيار قوي است.
روزنامه اسرائيلي يديعوت آحارونوت در خصوص ديداري كه عربستاني ها آن را بارها تكذيب كرده اند نوشت: اين ديدار سه هفته پيش در اردن صورت گرفت و در آن علاوه بر اولمرت، ملك عبدالله دوم پادشاه عربستان نيز حضور داشت.
بر اساس گزارش مذكور، اين ديدار را مثعير دوغان رئيس سابق موساد با هماهنگي پادشاه اردن صورت داده بود.در اين ديدار كه چندين ساعت به طول انجاميد، اولمرت و مسئولان عربستاني به بررسي خطرات برنامه هسته اي ايران و گسترش نفوذ شيعه در منطقه پرداختند.تحليل گر روزنامه يديعوت آحارونوت در مقاله اش نوشته است: به نظر مي رسد اولمرت و مسئولان عربستاني بر ادامه همكاري ميان سازمان هاي اطلاعات دو طرف در خصوص برنامه هسته اي ايران توافق كردند.

محمود عباس: دولت حماس را منحل مي كنم

گروه بين الملل- محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين پس از ديدار محرمانه با كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا در غزه گفت: مذاكرات با حماس جهت تشكيل دولت وحدت ملي تقريباً از بين رفته است و ممكن است دولت حماس را منحل كنم. وي اظهار داشت كه صبر او براي متقاعد كردن حماس جهت تعديل سياست هايش در قبال اسرائيل به پايان رسيده است.
همزمان با اين اظهارات نبيل عمر مشاور رسانه اي عباس اعلام كرد: در صورت شكست مذاكرات تشكيل دولت وحدت ملي با حماس مهمترين راه حل برگزاري انتخابات زودهنگام خواهد بود.
در مقابل اين اظهارات، در حالي كه به گزارش خبرگزاري رويتر از غزه، دهها هزار فلسطيني در حمايت از جنبش حماس تظاهرات كردند، غازي حمد سخنگوي دولت فلسطين به رهبري حماس گفت كه احتمالاً اسماعيل هنيه و محمود عباس تا روز يكشنبه با يكديگر ديدار و گفت و گو خواهند داشت. وي گفت اين مذاكرات در چارچوب طرح تشكيل دولت وحدت ملي خواهد بود.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |