شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۳ - Oct 7, 2006
رهبر معظم انقلاب:
علاج دردها و مشكلات كشور
در پيشرفت علمي است
گروه سياسي- استادان و اعضاي هيأت علمي دانشگاهها، عصر پنج شنبه در ديدار با حضرت
آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب، ديدگاههاي خود را درباره مسائل مختلف علمي و دانشگاهي بيان كردند.
در اين ديدار كه حدود 3 ساعت طول كشيد آقايان و خانمها: - دكتر اعواني از پژوهشكده حكمت و فلسفه- دكتر باقر لاريجاني از دانشگاه علوم پزشكي تهران- دكتر شمسي پور از دانشگاه رازي كرمانشاه- دكتر سيدمحسن جلالي از دانشگاه آزاد- دكتر نفيسه اسماعيلي از دانشگاه علوم پزشكي تهران- دكتر لطفي از دانشگاه تربيت مدرس- دكتر شكيب انصاري از دانشگاه شهيد چمران اهواز- دكتر گورابي از پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي- دكتر مهرداد شريف از دانشگاه آزاد - دكتر ملك زاده از دانشگاه علوم پزشكي تهران- دكتر فروزنده از دانشگاه پيام نور- دكتر مصلحي از دانشگاه صنعتي اصفهان- دكتر معصومه فيروزي از دانشگاه علوم پزشكي تهران- دكتر مرندي از دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي- و خانم دكتر دبيران از دانشگاه تربيت معلم به بيان نظر خود درباره مسائل گوناگون علمي و دانشگاهي پرداختند.
مهم ترين نكاتي كه استادان و اعضاي هيأت علمي دانشگاهها در اين ديدار مطرح كردند به اين شرح است.
- ضرورت سرمايه گذاري مادي و معنوي در زمينه علوم انساني و توجه بيشتر به آن در دانشگاهها به عنوان مبناي رشد و توسعه علوم ديگر- توجه كافي به زيرساختهاي علمي و پژوهشي و تهيه نقشه جامع علمي كشور- ضرورت تبديل پژوهش به گفتمان جاري در مراكز علمي- توجه عملي قواي سه گانه و برنامه ريزان و مجريان به آرمانهاي علميِ ملي مانند توليد علم، نهضت نرم افزاري و نظريه پردازي در علوم پايه- مديريت صحيح ظرفيتها و استعدادهاي متراكم موجود در كشور براي ايجاد زمينه جهش علمي- ضرورت عمق يافتن حركت علمي كشور به موازات افزايش شتاب كمي آن- تدوين برنامه راهبردي مراكز مختلف علمي در چارچوب سند چشم انداز 20 ساله- ارتباط قوي تر دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي با دستگاهها و مراكز اجرايي براي كاهش فاصله علم و اجرا- سرمايه گذاري ويژه در عرصه فناوريهاي نوين- ضرورت تعامل متخصصان علمي، ديني و حقوقي براي حل برخي مسائل موجود در زمينه هاي خاص پزشكي- شكوفايي استعدادهاي جوان در طرحهاي بديع علمي مانند سلولهاي بنيادي، درمان ضايعات نخاعي و شبيه سازي حيواني- ضرورت ارتباط كامل مراكز پژوهشي و علمي با يكديگر براي پرهيز از موازي كاري-برنامه ريزي براي ارتقاي كيفي دانشگاههاي كشور و دستيابي آنها به سطوح اول دانشگاهي جهان- تفويض اختيارات لازم به دانشگاهها براي جذب همه استعدادها و نخبگان- ضرورت توجه بيشتر به دانشگاه پيام نور- حمايت مادي و معنوي از پاركهاي علم و فناوري- مديريت صحيح براي ايجاد فضاي پرنشاط علمي در مراكز دانشگاهي و تحقيقاتي- پرهيز از معيارهاي غيرعلمي و شخصي در انتخاب مديران و تقسيم بودجه و امكانات- توجه كافي به علوم پايه و تقويت گروههاي زبان و ادبيات فارسي در دانشگاههاي داخل و خارج از كشور.
پس از سخنان 15 نفر از استادان و اعضاي هيأت علمي دانشگاهها، رهبر معظم انقلاب هدف از برگزاري جلسه با استادان دانشگاهها را تكريم علم و عالم برشمردند و خاطرنشان كردند: تجليل از دانش و دانشمند، باعث رشد و رواج علم مي شود و آينده و پيشرفت كشور را تضمين مي كند.
ايشان مطرح شدن مسائل مختلف علمي و دانشگاهي از زبان زبدگان و استادان دانشگاهها و آشنايي مسئولان ذي ربط و فضاي عمومي كشور با اين مسائل را از ديگر اهداف اين جلسه خواندند و افزودند: با وجود حركتهاي نويني كه در دهه اخير در عرصه هاي مختلف علم و تحقيق در كشور انجام شده است هنوز در ابتداي راه پيشرفت علمي هستيم و بايد اين راهِ روشن را با كار و تلاش بي وقفه و خستگي ناپذير ادامه دهيم.
رهبر انقلاب اسلامي، زبان تشويق و مبتني بر اميد و تحرك را زبان مورد نياز محيطهاي علمي و دانشگاهي دانستند و افزودند: جايگاه كنوني ما در جهان از نگاه ايراني مسلمان و داراي افقهاي بلند و روشن، راضي كننده نيست اما نبايد فراموش كرد كه حركت علمي كشور به ويژه در سالهاي اخير، از جمله حركتهاي پرشتاب جهاني بوده و دستاوردهاي ممتازي داشته است كه اين روند را بايد با شتاب بيشتري ادامه داد.
حضرت آيت الله خامنه اي، شكستن مرزهاي كنوني علم و رسيدن به جايگاه اول علمي جهان در 50 سال آينده را آرماني تحقق يافتني برشمردند و تأكيد كردند: دستيابي به اين هدف بسيار ارزشمند مستلزم باور به توانايي ملي و استعداد ايراني ، برنامه ريزي براي استفاده صحيح از امكانات و استعدادهاي طبيعي كشور و گرفتن درسهاي اميدآفرين از تجربيات موفق 27 سال اخير است.
ايشان، شجاعت علمي، نوآوري، پرهيز از نگاه تقليدي به پيشرفتهاي علمي غرب، اعتماد به نفس شخصي و ملي و پركاري را ويژگيهاي لازم استادان دانشگاهها براي ايفاي وظايف سنگين خود خواندند و افزودند: علاج دردها و مشكلات كشور در پيشرفت علمي است.حضرت آيت الله خامنه اي با ابراز خرسندي از تبديل شدن نهضت توليد علم به خواست عمومي دانشجويان و دانشگاهيان افزودند: با وجود پيشرفتهاي افتخارآميز علمي، هنوز خط شكني علمي و عبور از مرزهاي كنوني علم در كشور به خواست جدي در محيطهاي علمي تبديل نشده است.
رهبر انقلاب اسلامي در همين زمينه افزودند: البته برداشتن گام جديد مستلزم پيمودن راههاي طي شده علمي است اما هيچ گاه نبايد ذهن را از جستجو براي يافتن راههاي كشف نشده و بكر محروم كرد و دانشمندان ما براي رسيدن به مرزهاي جديد علم، بايد به مسيرهايي فكر كنند كه تاكنون ذهن بشر از كشف آنها ناتوان مانده است.
ايشان، هدفدار شدن تحقيقات و انطباق آنها با نيازهاي كشور را از ديگر مسائل ضروري دانستند و افزودند: نظام اعطاي امتيازات علمي بايد بر عواملي مانند پژوهشهاي مورد نياز بخشهاي مختلف كشور و تحقيقات تكميلي منطبق شود.
حضرت آيت الله خامنه اي تربيت ديني و تقويت هويت اسلامي – ايراني دانشجويان را از وظايف مهم استادان دانشگاهها برشمردند و افزودند: جوان ايراني بايد حقيقتاً به ايراني بودن خود افتخار كند و علاوه بر تكيه بر مواريث تاريخي و فرهنگي اين سرزمين بزرگ، از موقعيت كنوني ايران اسلامي مفتخر و سرافراز باشد.
در حاشيه ديدار مقام معظم رهبري
با اساتيد دانشگاه
* اين ديدار از ساعت 15:15 با حضور مقام معظم رهبري آغاز و تا دقايقي بعد از اذان مغرب نيز ادامه يافت. البته حسينيه امام خميني (ره) از ساعتي قبل از حضور مقام معظم رهبري مملو از جمعيت بود.
* مجري برنامه ،  دكتر فرهاد دانشجو از اعضاي هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس بود كه در ابتداي جلسه از آمادگي 20 نفر از اساتيد براي بيان نظرات خود خبر داد. پس از اينكه 13 نفر از اساتيد به اظهارنظر پرداختند، مجري جلسه پايان وقت را اعلام كرد و از اساتيد خواست به فرمايشات مقام معظم رهبري گوش فرا دهند، اما مقام معظم رهبري از مجري خواستند چند نفر ديگر از اساتيد نيز صحبت كنند كه نهايتاً دكتر مرندي و خانم دكتر دبيران نيز سخناني را ارائه كردند.
* رئيس مجلس شوراي اسلامي و نايب رئيس دوم او، رئيس دانشگاه آزاد، وزير علوم، وزير بهداشت، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، علي اكبر ولايتي و تعداد زيادي از نمايندگان مجلس كه همگي از اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها هستند در اين جلسه حضور داشتند.
* پس از پايان اظهارات دكتر ملك زاده به عنوان عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران (كه قبلا وزير بهداشت نيز بود) پيرامون عدم كسب موفقيت دانشگاه هاي ايران در رتبه بندي علمي ميان دانشگاه هاي جهان و همچنين دخالت هاي وزارتخانه ها كه موجب ناكارآمدي برخي دانشگاه ها شده است، مقام معظم رهبري فرمودند: اي كاش زماني كه آقاي ملك زاده وزير بودند، اين نكات به ذهن شان مي رسيد كه اين جمله با صلوات حضار همراه شد.
* پس از گلايه دكتر معصومه فيروزي از بي  توجهي به نقش علوم پايه در درمان ضايعات نخاعي و اينكه اين زحمات 14 ساله كمرنگ شده و بر بهره برداري از كار در دو سال آخر مانور داده شده است، مقام معظم رهبري فرمودند: اگر كسي سهم بخش تحقيقات و علوم پايه را در اين زمينه ناديده بگيرد، ما آن را ظلم مي دانيم و از وزير و مسئولين مي خواهم به درددل ايشان رسيدگي كنند.
ايشان تاكيد فرمودند: من از زحمات 12 ساله در اين زمينه مطلع هستم.
* دكتر مرندي وزير پيشين بهداشت و درمان نيز گزارشي را در خصوص ارائه خدمات پزشكي و پيشرفت هاي آن پس از انقلاب ارائه كردند. وي همچنين بر عدم جداسازي آموزش پزشكي از وزارت بهداشت تأكيد كرد اما مجري جلسه پس از سخنان مرندي گفت: براساس مطالعه تطبيقي در هيچ كشور ديگري آموزش پزشكي از ساير موارد آموزشي جدا نشده است.
* پس از سخنان دكتر حميد گورابي به نمايندگي از پژوهشكده رويان كه اطلاعات جالبي را در خصوص درمان بيماران نابارور ارائه كرد، مقام معظم رهبري فرمودند: سلام مرا به همكارانتان در پژوهشكده رويان برسانيد .
* پس از پايان سخنان اساتيد، رهبر انقلاب فرمودند: مطالبي كه شنيديم، مطالب مفيد و متنوعي بود. ممكن است بعضي از دوستان بخشي از مطالب را تصديق نكنند اما طرح اين موضوعات در اين جلسه مفيد بود .
* در پايان سخنان، ايشان فرمودند: از جلسه امروز بنده خيلي خرسندم .
* پس از پايان جلسه اساتيد نماز مغرب و عشا را به امامت مقام معظم رهبري اقامه كردند و سپس در كنار هم روزه خود را افطار نمودند.

برگزاري نشست وزراي خارجه 1+5 در لندن
احمدي نژاد: اروپا فرصت مذاكره با ايران را از دست ندهد
002217.jpg
گروه سياسي- پس از اظهارنظر خاوير سولانا در مورد نتيجه مذاكرات با ايران و اشاره به اين نكته كه ممكن است اروپا و يا 1+5 راه هاي ديگري در پيش گيرد، محمود احمدي نژاد خطاب به كشورهاي غربي گفت: اميدواريم اروپايي ها قدر مذاكره با ايران را بدانند.
رئيس جمهوري پنج شنبه گذشته در جمع مردم فيروزكوه به اروپا هشدار داد قدر فرصت ها را دانسته و تا فرصت هست راه هاي به غلط پيموده شده را تغيير دهند و به راه درست بازگردند. با توجه به وضعيت بسته فعلي در مذاكره 1+5 با ايران، دو خبر از جهت ديگر منتشر شد كه مشخص شود ممكن است مذاكرات اين بار نه با ايران، بلكه در ميان 1+5 و پنج كشور صاحب رأي در شوراي امنيت دنبال شود.
امير جونز پاري، نماينده انگليس در شوراي امنيت سازمان ملل در گفت وگو با رويترز خبر داد پرونده هسته اي ايران در دستور كار شوراي امنيت قرار گرفته و در هفته جاري رايزني براي چگونگي مقابله با ايران انجام مي شود. نماينده انگليس خبر داد اين شورا طبق اصل 41 منشور سازمان ملل پرونده ايران را بررسي مي كند. اصل 41 اجازه تحريم هاي اقتصادي را مي دهد و قطع روابط ديپلماتيك، قطع ارتباط خطوط هوايي و مجازات هاي اقتصادي را مي تواند شامل شود.نشست 1+5 نيز روز گذشته در لندن درباره همين مسئله برگزار شد كه پشت درهاي بسته بود و پس از آن نيز خبر ويژه اي در پايان اين نشست منتشر نشد اما مديران سياسي ارشد وزارت خارجه 1+5 در حالي ديدار كردند كه در آخرين لحظه كاندوليزا رايس نيز از بغداد راهي لندن شد تا در گفت وگوها حضور داشته باشد. گفته مي شد شايد نشست 1+5 در حد وزراي خارجه نباشد اما حضور رايس نشان مي دهد اين نشست اهميت بيشتري داشته است. خبرگزاري فرانسه نيز خبر داد سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه پيش از سفر به لندن گفته كشورش هنوز بر اين باور است كه پرونده ايران با مذاكره قابل حل است و با حضور لاوروف، نشست 1+5 در سطح وزراي خارجه انجام شد. نيكلاس برنز به خبرنگاران گفت آمريكا فهرستي از تحريم هاي ابتدايي و براي دور نخست آماده كرده كه در نشست 1+5 به بحث گذاشته مي شود.خاوير سولانا نيز بار ديگر و پيش از شروع مذاكرات لندن گفت هنوز اميدوار است ايران تعليق را پذيرفته و به ميز مذاكره بازگردد. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در ادامه خبر داد هرچند راه ها به سمتي ديگر رفته كه قرار نبوده برود، اما هنوز راه مذاكره براي ايران باز است. به عبارت ديگر سولانا از ايران خواست هر وقت از تحريم و فشار خسته شد، تعليق را انجام داده و به ميز مذاكرات برگردد. در حال حاضر اين گمانه زني ها همه رد شده است چرا كه محمود احمدي نژاد گفت: كساني كه مي خواهند ملت ايران را با تهديد و يا تحريم ضايع كنند، سخت در اشتباه هستند. رئيس جمهوري خطاب به آنها كه به زورگويي و اقتدارگرايي مي انديشند، گفت: ما شما را دعوت مي كنيم به مسير انبياي الهي برگرديد و اگر برنگرديد سرنوشت شما جز سرنوشت نمرود، فرعون و قارون نخواهد بود.
اما در نشست 1+5 رسيدن به يك موضع مشترك كار بسيار دشواري است. فرانسه به رغم پذيرا بودن مشاور ويژه و فرستاده رئيس جمهور در دو نوبت، هنوز موضع خارج از چارچوب اختيار نكرده اما به همراه آلمان خواهان مذاكره بيشتر با ايران است. يورونيوز خبر داد وزراي خارجه فرانسه و آلمان هنوز معتقدند بايد مذاكره انجام شود اما سولانا نيز در مقابل گفته اگر قرار است مذاكره بدون نتيجه باشد مي توان آن  را ادامه داد. آنچه 1+5 مي خواهد انجام تعليق از سوي ايران است كه به نظر نمي رسد با مذاكره، ايران با انجام آن موافقت كند.
ايران در اوضاع فعلي چشم به متحدان خود دارد كه با حمايت قاطع خود، امكان رايزني بيشتر را به ديپلماسي ايران بدهند. ايرنا از سوريه گزارش داد نخست وزير سوريه روز گذشته حمايت قاطعانه كشورش بر استفاده ايران از انرژي صلح آميز هسته اي را اعلام كرده است. محمد ناجي عطري در ديدار سفير ايران در سوريه گفت: تنها راه مقابله با زورگويي ايستادگي است.
در آمريكا اما هنري كيسينجر بار ديگر در يك گفت وگوي مطبوعاتي چنين اظهارنظر كرده كه آمريكا بايد براي تغيير نقشه خاورميانه با ايران وارد گفت وگو شود.
رئيس جمهوري نيز در فيروزكوه تصريح كرد: ايران به هيچ عنوان زور را نمي پذيرد و از مسير درستي كه در پيش گرفته، عقب نمي نشيند. احمدي نژاد گفت: ملت ايران آگاه و بيدار است و از حق خود دفاع مي كند.

رئيس جمهوري : خبرهاي خوبي براي تهراني ها داريم
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد به مردم وعده داد كه خبرهاي خوبي در تشكيل جلسه  شوراي عالي استان در ماه رمضان براي استان تهران و بخشهاي تابعه خواهد داشت.
رئيس جمهوري در ادامه بيستمين سفر استاني خود روز پنج شنبه با حضور در شهرستان فيروزكوه، با مردم اين شهرستان ديدار كرد. احمدي نژاد در اين ديدار اظهار داشت : مشكل امروز بشريت اين است كه برخي قدرتهاي بزرگ از ايمان به خدا و تقواي الهي و توجه به مسير انبيا، رويگرداني مي كنند و مي خواهند دنيا را اداره كنند.
وي مشكل دنياي امروز را مديريت بي تقوا و ناپاك و آلوده برخي قدرت ها دانست و گفت: عده اي زورگو و خودپرست حاكميت منابع و ثروت هاي عالم را در اختيار گرفته اند و با وجود زرادخانه ها و فشارهاي نظامي مي خواهند به جاي احساس دوستي و مهرورزي با زور و قلدري بر مردم حكومت كنند.
محمود احمدي نژاد سپس در ورزشگاه تختي دماوند حاضر و با مردم اين شهر ديدار كرد.
وي در اين ديدار گفت: خدا را سپاسگزاريم كه ملت را در مسير خود قرار داده است. ملت ما حق طلب، عدالت جو و در مسير پيامبر (ص) است.
وي افزود: امروز آنچه از زورگويي و ظلم در جهان ديده مي شود حاصل جدا شدن جهان و دولتها از مسير عدالت طلبي است. مي بينيد كه در فلسطين انسانها را ترور و به ترورهاي خود افتخار مي كنند، جنگ مي كنند و مدال مي گيرند، مي كشند و پرچم انسان دوستي در دست دارند.
رئيس جمهوري ادامه داد: ما به سران قدرتهاي بزرگ مي گوييم كه به راه خدا بازگردند، به عدالت و مهرورزي نسبت به ملتها و رعايت حقوق ملتها، به معنويت و رفع همه تهديدها و برقراري صلح و آرامش برگردند. اين بهتر است از اينكه به انسانها ظلم و تجاوز كنند. اين دعوت ملت ايران از زورگويان جهان است و اگر به اين دعوت پاسخ مثبت ندهند بي ترديد سرنوشت آنها مانند سرنوشت فرعونيان و نمروديان خواهد بود.
وي درباره دماوند گفت: برخي از شهرستانها در سايه تهران فراموش شده اند و مشكلات شهر تهران به طور طبيعي به اين شهرها منتقل شده است، اما بايد اين رابطه يك سويه از بين برود.
رئيس جمهوري افزود :  ما براي استان تهران يك تصميم انقلابي خواهيم گرفت.
بيستمين سفر استاني احمدي نژاد روز چهارشنبه با سخنراني در جمع مردم شهرستانهاي نظرآباد و ساوجبلاغ آغاز شده بود . وي ديروز پس از پايان سفر به شهرستانهاي دماوند و فيروزكوه به تهران بازگشت .

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |