سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۱ - Oct 17, 2006
رضا اميرخاني:
ادبيات دفاع مقدس با سفارش تقويت نمي شود
يك روز در ايران نوشتن درباره دفاع مقدس جرات مي خواست، تا چند سال ديگر ننوشتن درباره دفاع مقدس جرات مي خواهد
گروه ادب و هنر- رضا اميرخاني گفت: اگر ارزش مالي جايزه هاي ادبي بالا برود، همه چيز درست مي شود. آن وقت خيلي ها با شور و شوق بيشتري وارد جايزه مي شوند و اتفاقا وقتي جايزه ها ارزشمند باشد، نظارت بيروني بر جايزه بيشتر مي شود.
اين نويسنده و منتقد ادبي در گفت وگو با ستاد خبري دهمين دوره جايزه بهترين كتاب سال دفاع مقدس، با بيان اينكه چه موضوعي را جدي تر، مهم تر و انساني تر از جنگ در ايران مي توان پيدا كرد، گفت: چاره اي نداريم جز اينكه درباره جنگ بنويسيم.
نويسنده رمان من او با تاكيد بر اينكه در ميان طيفي از نويسندگان، احمد محمود اولين نويسنده اي بود كه درباره جنگ نوشت، ادامه داد: ما در دوره جنگ با نويسندگاني روبه رو بوديم كه جنگ را بسيار خوب مي شناختند اما نويسندگان خوبي نبودند، ولي اين رويه به تدريج تغيير پيدا كرد تا امروز كه بعضا نويسندگان بسيار خوبي داريم كه جنگ را خوب نمي شناسند، يعني بين اين دو قطب ما در حال تغيير بوديم. در اين وسط چيزي كه اين جريان را از حالت تعادل به در مي آورد و به سمت و سويي برد كه الان گرفتارش هستيم، بحث سفارش نويسي است.
وي افزود: من با سفارشي نويسي مشكلي ندارم، اما سفارش دهندگان ما در حدي نبودند كه بتوانند با سفارشي نويسي جريان ادبيات دفاع مقدس را تقويت كنند. متاسفانه سفارش دهندگان در هيچ دوره اي درايت لازم را نداشتند. سفارش دهندگان ما آدم هايي نبودند كه اين جريان را بتوانند درست هدايت كنند و كار را به آن جايي رساندند كه امروز از اساس با جريان سفارش نويسي مخالفت مي شود.
نويسنده كتاب هاي من او و ارميا در ادامه به جوايز ادبي اشاره و با توجه به اينكه جوايز بايد ارزش مادي و يا معنوي بالايي داشته باشند، گفت: بنابراين فكر مي كنم ارزش مالي جوايز را بايد بالا ببرند. چون در جوايز كتاب سال، كسي تبركاً  و تيمماً  جايزه نمي گيرد.
وي ادامه داد: در اين زمينه بهترين جايزه اي كه داده شد، بدون شك جايزه چهره هاي ماندگار بود كه با يك ابتكار خوب به همه آدم هايي كه حاضر نبودند به صدا و سيما بروند، جايزه اي داد كه در زندگي شان تاثير گذار شد. آيا براي ادبيات از اين جنس كارها كرده ايم ؟ هيچ وقت. اميرخاني اظهار داشت : يك روز در ايران نوشتن درباره دفاع مقدس جرات مي خواست، تا چند سال ديگر ننوشتن درباره دفاع مقدس جرات مي خواهد.

پس از سمفوني پيامبر اعظم(ص) و امام رضا(ع) توسط شاهين فرهت
سمفوني امام علي(ع) ساخته مي شود
003546.jpg
003549.jpg
گروه ادب و هنر- شاهين فرهت، بعد از ساخت سمفوني هاي پيامبر اكرم(ص) و امام رضا(ع) قصد دارد بار ديگر ساخت يك سمفوني مذهبي و اين بار به اسم امام علي(ع) را آغاز كند.
او كه از چندين سال قبل تصميم گرفته براي هر يك از امامان معصوم يك قطعه ارزشمند موسيقي بسازد، بعد از ساخت دو سمفوني پيامبر اكرم(ص) و امام رضا(ع)، ساخت سمفوني امام علي(ع) را آغاز مي كند.
فرهت مي گويد: بايد بين ساخت اين سمفوني ها فاصله بيفتد. من با مطالعه و تحقيق فراوان به سراغ ساخت اين سمفوني خواهم رفت و در اولين فرصت نگارش سمفوني امام علي(ع) را آغاز خواهم كرد. فرهت معتقد است بسياري از موزيسين هاي سرشناس دنيا، آثار موسيقايي بي شماري راجع به مسيحيت ساخته  اند و مسلمانان نيز بايد همين روش را پي بگيرند.سمفوني پيامبر اكرم(ص) چندي پيش توسط اركستر فيلارمونيك اوكراين اجرا شد. ضبط و اجراي اين سمفوني در اوكراين صورت گرفت. در بخش اول اين سمفوني شخصيت و زندگي حضرت رسول(ص) توصيف مي شود، در بخش دوم تفكرات ايشان و دعوت از مردم براي گرايش به دين اسلام و در قسمت هاي سوم و چهارم كه با شعر همراه است، به زندگي حماسي پيامبر(ص) و پيروزي هاي ايشان پرداخته مي شود.
فرهت سال 81 تصميم به ساخت سمفوني امام رضا(ع) مي گيرد. او در ساخت اين اثر از نوحه هاي قديمي استفاده كرده است.
فرهت با الهام از شخصيت امام رضا(ع) اين سمفوني را در چهار قسمت نوشته است. در قسمت اول كه يك سونات است، فرهت يك ايده مشخص داشت و شخصيت امام رضا(ع) منبع الهام او بود.
قسمت دوم اين سمفوني در ارتباط با تفكرات امام(ع) او ارتباط ايشان با خداست، قسمت سوم مربوط به تفكرات دنيايي ايشان در ارتباط با مردم و نوع زندگي است.
قسمت چهارم اين سمفوني نتيجه اي است كه ايشان از زندگي پربركت خود مي گيرند. فرهت براي نوشتن اين اثر از معاني قرآن، به خصوص سوره هاي كوچك آخر قرآن و احاديث مربوط به شخصيت امام رضا(ع) الهام گرفته است.
او در پاسخ به اين سؤال كه چرا امام رضا(ع) را از بين ائمه انتخاب كرده، مي گويد: از يك سو زندگي اين بزرگوار سرشار از حوادث، تلاش ها و سعي هايي است كه براي راهنمايي بشر انجام شده كه در نهايت به رنجي عظيم ختم مي شود و از طرفي ايشان تنها امامي است كه به ايران آمدند و همين جا به شهادت رسيدند.

نگاه
مهدي آذرسينا:
سرنوشت شعر
و موسيقي
به هم گره نمي خورد
003552.jpg
با تمام رابطه اي كه دو هنر شعر و موسيقي با هم دارند ولي اين ارتباط بر خلاف آنچه تلقين مي شود به هيچ عنوان به معني نياز موسيقي به شعر نيست و هر كدام توان عرض اندام توام با استقلال را دارند و نبايد سرنوشت اين دو هنر را به هم گره زد.
مهدي آذرسينا-آهنگساز و نوازنده كمانچه- ضمن بيان اين مطلب در خصوص اضافه شدن واژه شعر به دفتر امور موسيقي گفت: هر كدام از اين دو مقوله هنري براي خود عظمتي هستند و هر كدام در فضايي شكل مي گيرند و تكوين پيدا مي كنند كه مركزها و دفترها و نام ها چنان نقشي در ماهيت و نمود نهايي آنها ندارند.
وي افزود: هر كدام از اين دو هنر يعني شعر يا موسيقي فصلي حياتي هستند و اگر قرار است حمايتي در پشت سر اين دو قشر قرار بگيرد اصولا بايد جدا از هم و مستقل باشد.
خالق اثر خنياگر در ادامه اظهارداشت: من در مقاله هاي متعدد گفته و در عمل سعي كرده ام حق موسيقي با كلام را بي سيطره كلام نشان دهم و در اين راه، كلام و خواننده را كه صاحب و راوي كلام است، صرفا در خدمت ارائه موسيقي مورد نظر شكل داده ام و نه اينكه شعر و خواننده را اصل و مبنا قرار دهم و همه چيز را در خدمت او.
نويسنده و مولف كتاب از متد ارف تا چهارگاه گفت: هميشه اشاره كرده ام كه كلام و شعر هم مي تواند ابزاري باشد در دست موسيقيدانان؛ همچنان كه اين كلام مي تواند در دست خوشنويس وسيله نمايش هنري او باشد؛ همان طوري كه موسيقي و خوشنويسي و... به دست كارگردان سينما وسيله هاي بيان هنري او هستند و از سوي ديگر موسيقي و شناخت وزن و دور و ضرباهنگ براي شاعر وسيله اي است در زيبايي بيان شعري.اين آهنگساز در پايان تأكيد كرد: در هر صورت اگر اين مسائل و مطالب در جمعي صاحب نظر مطرح شده و مورد رايزني قرار مي گرفت و در اهداف تاثير و تشكيل مراكز سياستگذاري بازنگري لازم صورت مي گرفت، اين تغيير نام اتفاق نمي افتاد.
منبع:مهر

پرسش و پاسخ ماه      در آب برگزار شد
گروه ادب و هنر- نشست پرسش و پاسخ نمايش ماه در آب روز بعد از پايان اجرا و با حضور عوامل اين اثر نمايشي در تالار سايه تئاتر شهر برگزار شد.
به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر در ابتداي اين جلسه محمد يعقوبي نويسنده و كارگردان درباره اين نمايش گفت: تنها چيزي كه براي به روي صحنه بردن يك اثر نمايشي براي من مهم است اين است كه بتوانم نمايشنامه اي را بنويسم كه در مورد انسان هاي روزگارم باشد؛انسان هايي كه با همه مسايل بيرون خود كم و بيش ناسازگارند، كه اين ناسازگاري خود مي تواند وضعيت هاي دراماتيكي را براي هر نمايشنامه با ديدگاه هاي مختلف به وجود آورد. وي افزود: اصولاً نمايشنامه هايي كه تاكنون نوشته و يا آن را به روي صحنه آورده ام نمايشنامه  هايي تلخ هستند.
يعقوبي در بخش ديگري از اين جلسه در پاسخ به سؤالي مبني بر طراحي ويژه نور نمايش گفت: همه تماشاگراني كه با آثار من از گذشته تاكنون آشنا هستند مي دانند كه طراحي نور در نمايش من داراي ويژگي  هايي است كه همواره سعي كردم آن را به عنوان يك عادت به همراه داشته باشم. كارگردان نمايش ماه در آب همچنين در خصوص استفاده از موسيقي سنتي در طول نمايش گفت: نمي دانم چرا همه ما فكر مي كنيم وقتي نامي از موسيقي سنتي در نمايش مي آيد بايد به سراغ آثار تاريخي و يا نمايش هاي قجري برويم، من معتقدم بعضي از سنت ها هستند كه پيوند و ريشه ماست. موسيقي ايراني هم يكي از اين مواردي است كه جزوي از فرهنگ ماست و بايد از آن به بهترين نحو استفاده كنيم.

اخباركوتاه
دو هزار تروريست در سيما
فيلم مستند دو هزار تروريست در آستانه روز جهاني قدس از شبكه اول سيما پخش مي شود.
دو هزار تروريست موضوع شكايت قربانيان فاجعه صبرا و شتيلا از سردمداران حكومت اشغالگر قدس در دادگاه  لاهه را مطرح مي كند، در اين فيلم كه محصول سال 2004 هلند است،  جنايت رژيم صهيونيستي در فاجعه صبرا و شتيلا از زبان بازماندگان قربانيان اين حادثه به نمايش گذاشته مي شود. اين فيلم مستند 50 دقيقه اي چهارشنبه پخش خواهد شد.
اركستر به نفع سرطاني ها
لوريس چكناواريان- رهبر اركستر - آبان و آذرماه سال جاري به نفع كودكان سرطاني كنسرت برگزار مي كند. لوريس چكناواريان گفت: قطعاتي از سمفوني نغمه هاي صلح با شعر و آهنگسازي شهريار كهنزاد را در روزهاي 9 و 10 آبان ماه در تالار انديشه حوزه هنري همراه با گروه اركستر مجلسي اجرا خواهم كرد.در آذر ماه حدود يك هفته از روز 8 تا 14 جشنواره اي را به نفع كودكان سرطاني موسسه محك برگزار مي كنيم كه اميدوارم با حضور گسترده مردمي در اين كنسرت همه ما به نوعي در كمك به افراد سرطاني سهيم باشيم.
موفقيت ايران در ايتاليا
جشنواره فيلم هاي مذهبي ايتاليا در شهر تورينو شامگاه يكشنبه با موفقيت فيلم هاي ايراني به كار خود پايان داد. فيلم بلند او به كارگرداني رهبر قنبري جايزه بهترين فيلم بلند اين جشنواره را دريافت كرد. همچنين حسين ياري به خاطر ايفاي نقش اول فيلم دم صبح بهترين بازيگر اين جشنواره شد. جايزه بهترين فيلم كوتاه جشنواره به فيلم نامه به آندريا به كارگرداني زهره زماني پور اهدا شد. بنابراين گزارش، در ابتداي مراسم از فرشته طائرپور تهيه كننده به خاطره تهيه فيلم هاي مذهبي همچون پسر مريم و وقتي همه خواب بودند تقدير شد.
هيات رئيسه اتحاديه نسخ خطي در ايران
هفت عضو هيات رئيسه اتحاديه جهاني نسخ خطي اسلامي براي شركت در آئين بزرگداشت حاميان نسخ خطي به ايران سفر مي كنند.
به گفته يكي از مسئولان آئين بزرگداشت، تا كنون حضور هفت نفر از اعضاي هيئت مديره اتحاديه نسخ خطي اسلامي در همايش آئين بزرگداشت حاميان نسخ خطي كه قرار است روز 25 آبان ماه در تهران برگزار شود قطعي شده است.وي افزود : فقط آقاي ديويد هرش از آمريكا و دانشگاه لس آنجلس و همچنين ماندانا بركشلي از مالزي اعلام كرده اند كه نمي توانند در اين همايش شركت كنند .

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |