سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۱ - Oct 17, 2006
هشدار حماس درباره طرح جديد اسرائيل
براي كشتار فلسطيني ها
گروه بين الملل در واكنش به ادعاي اسرائيل مبني بر ارسال سلاح از طريق مرزهاي زميني براي رزمندگان فلسطيني، ديروز حماس اين شايعه را تكذيب كرد.
يونس رزقه وزير اطلاع رساني دولت فلسطين در خصوص اين اخبار به شبكه خبري الجزيره گفت: از اين حرفها بوي قتل به مشام مي رسد و احساس مي كنيم اسرائيل قصد كشتار و تجاوز دارد و اين تهديدي خطرناك بر ضد فلسطيني ها است.
وي تاكيد كرد: اين سخنان بي اساس است و پس از شكست اسرائيل از لبنان آنان دو هدف عمده را دنبال مي كنند كه نخستين هدف آنها براندازي دولت فلسطين و هدف دوم آنها تلاش المرت نخست وزير اسرائيل براي راضي نگه داشتن دست راستي هاي افراطي اسرائيل است.
اخيرا سخنگوي كابينه رژيم صهيونيستي در گفت و گوي تلفني با شبكه تلويزيوني الجزيره درباره ادعاهاي تل آويو بر ضد دولت حماس گفت: طي هفته هاي گذشته و از زمان پايان جنگ در لبنان حجم زيادي از جنگ افزار مانند موشك هاي ضدهواپيما از طريق مصر وارد خاك فلسطين و غزه شده است و حتي كارشناساني نيز براي آموزش دادن فلسطيني ها براي جنگ با اسرائيل به شيوه حزب الله وارد نواره غزه شده اند.
مري ايزن درباره تداوم عمليات نيروهاي اسرائيلي در نوار غزه گفت: قاچاق اسلحه از طريق مرزهاي خاكي صورت مي گيرد و مناطقي كه نيروهاي اسرائيلي در آن حضور ندارند و تابستان سال 2005 از نوار غزه خارج شده اند را دربر مي گيرد.

چين و كره جنوبي روابط اقتصادي
با كره شمالي را حفظ مي كنند
003657.jpg
گروه بين الملل دو روز بعد از تصويب قطعنامه عليه كره شمالي در شوراي امنيت سازمان ملل، كره جنوبي و چين دو شريك اصلي تجاري كره شمالي در اظهاراتي كه مي تواند كل قطعنامه را زير سوال ببرد اعلام كردند كه روابط تجاري و اقتصادي با اين كشور دست نخورده باقي مي ماند.
دولت كره جنوبي ديروز اعلام كرد كه طرح هاي اقتصادي با كره شمالي را كه شامل ايجاد منطقه اقتصادي و يك منطقه توريستي و تفريحي مي شود، پيگيري خواهد كرد. به اين طرح ها به طور مشخص در قطعنامه شوراي امنيت اشاره اي نشده است اما اين روابط منبع اصلي تأمين ارز براي كره شمالي است. دو روز پيش چين هم گفته بود كه تصميم به قطع روابط تجاري و رفت و آمد دريايي با كره شمالي ندارد. به اين ترتيب اكنون موثر بودن قطعنامه اي كه بعد از چندين روز بحث و جدل جدي ميان اعضاي شوراي امنيت در اين شورا به تصويب رسيد اكنون زير سئوال رفته است.
كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا كه ابتدا با اشاره به موضعگيري چين درباره قطعنامه تحريم كره شمالي به چين يادآوري مي كرد كه به عنوان عضوي از اعضاي شوراي امنيت بايد به تعهدات خود پايبند باشد ديروز گفت كه شيوه همكاري چين در اين باره هنوز مشخص نيست. به اين ترتيب به نظر مي رسد كه آمريكا خود را براي كج تابي هايي كه چين در اجراي قطعنامه تحريم عليه كره شمالي نشان خواهد داد آماده مي كند.
با اين حال آمريكا بيكار ننشسته و رايس در روزهاي آينده براي هماهنگ كردن اقدامات تنبيهي عليه كره با وزراي خارجه ژاپن و كره جنوبي ديدار خواهد كرد. از سوي ديگر كريستوفر هيل نماينده آمريكا در مذاكرات چند جانبه هسته اي كره شمالي اكنون در ژاپن است و فردا به كره جنوبي مي رود. در همين حال وزير خارجه روسيه هم ديروز با مقامات سئول ديدار كرد و نخست وزير اين كشور هم امروز وارد سئول مي شود.
آزمايش هسته اي كره شمالي، سرآغاز يك رقابت هسته اي جديد
از سوي ديگر توماس شيفر سفير آمريكا در ژاپن اعلام كرد: هر زمان كره شمالي اطلاعات كاملي از فعاليت هاي هسته اي اش ارائه دهد، آمريكا با درخواست اين كشور به بازگشت به ميز مذاكرات موافقت خواهد كرد.
مذاكرات شش جانبه كره شمالي از پائيز ????به دليل كناره گيري كره شمالي نيمه تمام رها شد.
كره شمالي لغو تحريم تجاري خود را توسط آمريكا شرط بازگشت به مذاكرات اعلام كرده بود.
اين مذاكرات با شركت شش كشور كره شمالي و جنوبي، آمريكا، روسيه، چين و ژاپن با هدف متقاعد ساختن پيونگ يانگ از چشم پوشي از برنامه هسته اي اش برگزار مي شود.
در همين  حال اندرو گروتو تحليلگر ارشد مركز امنيت ملي و توسعه آمريكا مي گويد كه آزمايش هسته اي كره شمالي سرآغاز يك رقابت هسته اي جديد در جهان خواهد بود و شماري از كشورها را احتمالا به سمت هسته اي شدن سوق خواهد داد.
وي در مقاله اي كه در سايت اينترنتي واشنگتن پست منتشر شد، نوشت: اكنون اين نگراني نيز در سطح جهاني بوجود آمده كه پيونگ يانگ مسلح به سلاح جديد، ممكن است سلاحهاي هسته اي را به كشورهاي شورشي و يا تروريست ها بفروشد.
گروتو مي افزايد: تهديد جدي تر و احتمالا خطرناك تر چنين اقدامي واردكردن دنيا به يك رقابت هسته اي سراسري است كه در آن كشورها به تكنولوژيهاي مهمي دست پيدا مي كنند كه در ظاهر براي مصارف صلح آميز مي باشند اما به راحتي مي توان آنها را براي اهداف تهاجمي و مرگ آور تغيير داد.
در همين  رابطه سخنگوي دولت ژاپن اعلام كرد اين كشور قصد ندارد در واكنش به آزمايش هسته اي كره  شمالي، تسليحات هسته اي بسازد.اين سخنان پس از آن بيان شد كه يكي از مقامات حزب حاكم ژاپن اعلام كرد اين كشور بايد در مورد ساخت تسليحات بازدارنده هسته اي بحث و تبادل نظر كند.ياسوهيسا شيوزاكي سخنگوي دولت ژاپن در گفت وگو با خبرنگاران در واكنش به اظهارات شويچي ناكاگاوا رئيس شوراي سياست گذاري حزب ليبرال دموكرات، با رد اظهارات اين مقام متعهد شد اين كشور يك قدرت غيرهسته اي باقي خواهد ماند. وي در همين حال افزود موضع دولت ژاپن درباره تسليحات هسته اي تغييري نخواهد كرد.

تشكيل كميته امنيتي جديد در عراق
براي مبارزه با تروريست ها
گروه بين الملل- به رغم تلاشهاي متفاوت دولت عراق براي كنترل اوضاع ناامن اين كشور و مقابله با خشونت هاي رو به تزايد، دولت مالكي هنوز به نتايج مثبتي نرسيده است.
در حالي كه دولت عراق اعلام كرد كه سومين كنفرانس آشتي ملي عراق در موعد مقرر برگزار نخواهد شد، نوري مالكي در نشستي با مسئولان امنيتي اين كشور از تصميم خود براي تشكيل كميته اي مشترك متشكل از وزارتخانه هاي مختلف امنيتي خبر داد.
نوري مالكي كه طرحهايش براي مقابله با خشونت ها با موفقيت همراه نبوده است، منظور از تشكيل اين كميته را بررسي علل و اسباب موانع موجود در برابر انجام وظايف صحيح و مناسب نيروهاي امنيتي و مسلح و همچنين تشريح وظايف اين نيروها در عراق اعلام كرد.
از سوي ديگر سومين كنفرانس آشتي ملي كه قرار بود 29 مهر ماه برگزار شود به تعويق افتاد.
نخست وزير عراق: تاوان اشتباهات آمريكا را مي دهيم
از سوي ديگر المالكي در مصاحبه اي كه ديروز منتشر شد اعلام كرد براي آغاز خلع سلاح شبه نظامياني كه به گفته فرماندهان آمريكايي بزرگترين تهديد براي امنيت اين كشور به شمار مي روند به چند ماه ديگر، فرصت نياز دارد.
مالكي در مصاحبه با روزنامه يو اس اي تودي گفت تاريخ اوليه اي كه براي خلع سلاح شبه نظاميان تعيين كرده ايم اواخر امسال يا اوايل سال آينده ميلادي است اما مشكلي كه ما در خصوص خلع سلاح شبه نظاميان با آن مواجه شده ايم، وجود مراحلي است كه اجراي آن زمان مي برد.
نخست وزير عراق در ادامه تأكيد كرد مشكلي كه با آن مواجه هستيم روشي است كه نيروهاي تحت فرماندهي آمريكا در زمان پل برمر حاكم غيرنظامي آمريكا در عراق براي تشكيل ارتش، پليس و نيروهاي امنيتي به كار گرفتند.
وي تصريح كرد اين نيروها بدون برنامه انتخاب و تشكيل شدند و همين امر موجب شد در برابر شبه نظاميان ضعيف و نفوذ پذير شوند.
نخست وزير عراق همچنين وجود همكاري و همدستي عواملي از وزارت كشور و در درجه اي كمتر از وزارت دفاع را با شبه نظاميان تأييد كرد.
قتل 14 نفر در نقاط مختلف عراق
ديروز همچنين در ادامه خشونت ها در عراق 14 نفر در نقاط مختلف اين كشور كشته شدند.
در بغداد بر اثر انفجار سه بمب سه تن كشته و ده تن ديگر مجروح شدند. در حوادث پراكنده در استان صلاح الدين نيز سه عراقي به قتل رسيده و 5 تن ديگر زخمي شدند. در فلوجه تروريست ها يك امام جماعت و شش شهروند ديگر اين شهر را به قتل رساندند و بر اثر انفجار بمب در مسير خودرو نظامي آمريكايي ها در شمال عراق يك سرباز اين كشور به قتل رسيد.

نگاه
با كره مذاكره كنيد
گروه بين الملل -  نيلوفر قديري:اين روزها اختلاف نظر بسياري بر سر اينكه چه كسي در وقوع آزمايش هسته اي كره شمالي مقصر است و چه كسي را بايد براي اين اتفاق سرزنش كرد بروز كرده است. اما همه بر يك نكته اتفاق نظر دارند و آن اينكه گام بعدي بايد تحريم اقتصادي كره شمالي باشد. اما آيا واقعاً كسي به نتيجه اين كار و عاقلانه بودن آن فكر كرده است؟ كره شمالي اكنون منزوي ترين كشور دنياست و مردم آن با حداقل امكانات زندگي مي كنند و فقط با كمك هاي اندك كشورهاي ديگر است كه از قحطي نجات مي يابند. در كره شمالي هيچ اثري از يك اقتصاد صنعتي ديده نمي شود.
آمريكا از دهه 1950 تحريم هايي را عليه كره به اجرا گذاشت اما اين تحريم ها مانع از تلاش اين كشور براي دستيابي به تسليحات هسته اي نشد و قدرت حاكمان اين كشور را هم تضعيف نكرد. دور جديد تحريم هاي كره شمالي چند جانبه تر خواهد بود اما در ماهيت تحريم ها تفاوتي نخواهد داشت. مداخله نظامي ممكن نيست و بالاخره بايد كاري انجام داد. تحريم به تنهايي موفقيتي در جلوگيري از برنامه هسته اي كشورها نداشته  است. به مواردي چون اوكراين ، قزاقستان، بلاروس، آفريقاي جنوبي، برزيل و آرژانتين توجه كنيد. در همه اين موارد فقط محرك ها و مشوق هاي مثبت جواب داده نه تنبيه و مجازات. اين كشورهايي كه گفته شد در برابر امتيازاتي كه دريافت كرده اند راضي شدند تا برنامه هسته اي خود را متوقف كنند. از سوي ديگر مجازات و تنبيه و يك دهه تحريم هيچ تاثيري بر هند و پاكستان نداشته  است. ايران و كره شمالي هم تغييري در سياست هاي خود نداده اند. شايد تازه ترين و بهترين نمونه ليبي باشد. بسياري در دولت بوش ليبي را نمونه موفق از به كار گيري قدرت متقاعد كردن مي دانند. ديك چني معاون رئيس جمهور، سال گذشته در جريان تبليغات انتخاباتي گفت: پنج روز بعد از حمله آمريكا به عراق و سرنگوني صدام حسين، معمر قذافي آمد و گفت كه آماده است كه برنامه هسته اي خود را متوقف كند و سلاح هاي خود را تحويل مي دهد.
شكي نيست كه سرنگوني صدام حسين در تصميم رهبر ليبي تأثير داشت اما چرا اين اتفاق بر كره شمالي و ايران تأثيري نداشت. براي پاسخ به اين سئوال بايد به تاريخچه طولاني مذاكرات با ليبي نگاه كرد كه ماجراي پيچيده تري را فاش مي كند و نشان مي دهد كه چطور ليبي به اينجا رسيد. در اواخر دهه 1970 ليبي از حاميان اصلي تروريسم بود و تصميم داشت به سلاح هسته اي دست يابد. بعد از اتفاقاتي چون لاكربي دولت ريگان تصميم گرفت حكومت قذافي را سرنگون كند. در سال 1986 مقر قذافي و خانواده اش بمباران شد. همچنين فعاليت ها و عمليات هاي مخفي عليه دولت ليبي شروع شد و تحريم يكي از همين اقدامات بود. در ابتدا به نظر مي رسيد كه اين سياست  ها كارساز خواهد بود اما اكنون اسناد نشان مي دهد كه اين سياست ها فقط اوضاع را بدتر كرده است.
دولت جورج بوش به اين نتيجه رسيد كه اين استراتژي به قذافي كمك مي كند و رهبر ليبي با استفاده از اين سياست ها در واقع حمايت هاي داخلي از خود را بيشتر مي كند. به همين دليل آمريكا به همراه انگليس شرايطي براي ليبي قرار دادند تا اين مناقشه حل شود. راه حل اين بود كه به قربانيان لاكربي غرامت پرداخت شود و البته در اين ميان هيچ اشاره اي به تغيير رژيم و سرنگوني قذافي نشد. اين سرآغاز روند تعامل ليبي با غرب بود. در سال 1999 وقتي مذاكرات با دولت كلينتون رو به پايان مي رفت، قذافي از نلسون ماندلا و كوفي عنان خواست تضمين دهند كه آمريكا و انگليس براي سرنگوني دولت ليبي تلاش نمي كند. عنان بعد از مشورت با واشنگتن نامه اي نوشت و اين تضمين را داد. در نيمه سال 2001 دولت بوش به مذاكرات با ليبي ادامه داد اما تمركز بيشتري روي موضوع سلاح كشتار جمعي ليبي بود. در سال 2002 توني بلر بعد از مشورت با بوش در نامه اي به قذافي تأكيد كرد توافق بر سر سلاح كشتار جمعي به عادي سازي روابط ميان ليبي با آمريكا و انگليس منجر مي شود. در تمام طول مذاكرات، ليبي با وعده عادي سازي روابط با غرب، لغو تحريم ها و تجارت آزاد و سرمايه گذاري رو به رو بود.
در اين روند عوامل ديگري هم دخيل بود. اما بدون شك مذاكرات مستقيم نقش محوري در تغيير تصميم قذافي داشت. ماجراي ليبي نشان داد كه بدون مذاكره مستقيم نمي توان از يك كشور انتظار داشت كه تغيير بزرگي در سياستش ايجاد كند و تصميم بزرگي بگيرد. نمي توان با كشوري مذاكره كرد و انتظار تغيير تصميم را از آن داشت وقتي آن كشور بداند كه همزمان ديگران در حال برنامه ريزي براي سرنگوني آن هستند. دولت بوش هيچ گاه نتوانست اين تضاد بزرگ را حل كند.
فريد زكريا-نيوزويك- 23 اكتبر

كوتاه ازسياست جهان
دور تازه گفت وگوهاي تركيه با اتحاديه اروپا
گروه بين الملل - گفت وگوهاي تركيه با اتحاديه اروپا از ديروز با سفر عبدالله گل وزير خارجه تركيه به بروكسل وارد مرحله تازه اي شد.
در اين دور گفت وگوها مسأله قبرس و خودداري تركيه از به رسميت شناختن نيمه شمالي آن و اجازه ندادن به پهلو گرفتن كشتي هاي قبرسي در بنادر تركيه محور اصلي است. تركيه در تلاش براي پيوستن به اتحاديه اروپا پيشتر موافقت خود را در اين مورد اعلام كرده بود. رئيس كميسيون اتحاديه اروپا نيز در گفت وگو با بي بي سي گفته بود كه پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا بين 15 تا 20 سال به طول خواهد انجاميد. اتحاديه اروپا همچنان تركيه را در مورد رعايت حقوق بشر و برخورد با اقليت كرد تحت فشار قرار داده است. موضوع قتل عام ارامنه در زمان حكومت عثماني نيز كه با تصويب مجلس فرانسه ابعاد تازه اي يافت بر مناسبات تركيه با اتحاديه اروپا سايه افكنده است.

به اتهام هتك حرمت  زنان
رئيس جمهور اسرائيل به زندان محكوم مي شود
واحد مركزي خبر موشه كاتساو رئيس رژيم صهيونيستي احتمال دارد به اتهام فساد اخلاقي به سه تا شانزده سال حبس محكوم شود.به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس براساس اعلام اين راديو مناهم مازوز دادستان و مشاور حقوقي دولت نيز قرار است ظرف دو يا سه هفته آينده درباره اتهامات وارده به كاتساو و شدت آن اظهارنظر كند.
راديو اسرائيل به نقل از منابع موجود در وزارت دادگستري كه خواستند نامشان فاش نشود اعلام كرد كاتساو حتي در صورتي كه از سمت خود استعفا كند بايد تحت پيگرد قرار بگيرد.تحقيقات پليس حاكي از آن است كه كاتساو به علت هتك حرمت به منشي سابق خود در زمان تصدي وي در سمت وزارت گردشگري اسرائيل متهم است.براساس همين تحقيقات كاتساو بايد همچنين به دليل هتك حرمت به پنج زن، شنود غيرقانوني، مانع تراشي در روند قضائي و همچنين كوتاهي در انجام وظايفش تحت پيگرد قرار بگيرد.

البرادعي: 30 كشور ممكن است به سلاح هسته اي
دست يابند
فارس: مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت حدود 30 كشور جديد ممكن است به توان ساخت سلاح هسته اي دست يابند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، محمد البرادعي ديروز در وين تاكيد كرد: ما بايد سيستم جديدي از رويكرد بين المللي اتخاذ كنيم يا اينكه تنها با 9 كشور دارنده تسليحات اتمي روبرو نشويم و در كوتاه مدت 20 تا 30 كشور داشته باشيم كه به توان توليد تسليحات هسته اي دست يافته باشند. وي افزود  اين كشورها كه به طور بالقوه داراي تسليحات هسته اي هستند، راهها و دانش غني سازي اورانيوم يا بازفرآوري پلوتونيوم را مي دانند.
مدير كل آژانس اين اظهارات را در مراسم افتتاح گردهمايي با شركت حدود 500 كارشناس بيان كرد كه قرار است راههاي بهبود پادمان ها به منظور اطمينان از اينكه برنامه هاي هسته اي صلح آميز براي مقاصد نظامي استفاده نمي شود را بررسي كنند. وي افزود: متاسفانه فضاي سياسي زياد امن نيست و وسوسه هاي فراواني وجود دارد.

مخالفت 63 درصدي مردم آمريكا با عملكردكنگره
گروه بين الملل- آخرين نظرسنجي ها از مردم آمريكا حاكي از نارضايتي بيش از 60درصد آنها از عملكرد نمايندگان كنگره فعلي كشورشان دارد.
به گزارش شبكه تلويزيوني فاكس نيوز، بيش از 63 درصد مردم آمريكا از سياست ها و عملكرد نمايندگان خود در كنگره كه جمهوري خواهان در آن اكثريت كرسي ها را در اختيار دارد، ناراضي هستند.مردم آمريكا قوانين وضع شده در كنگره را باعث مشكلات فراوان براي كشورشان مي دانند و خواستار اصلاح جدي آن ها هستند.
درحالي كه قرار است انتخابات كنگره آمريكا تا چند هفته ديگر برگزار شود، جمهوري خواهان نسبت به از دست دادن اكثريت كرسي هاي آن و شكست در برابر دموكرات ها، بيمناك هستند.

گاردين:
دانشگاه هاي انگليس به جاسوسي دانشجويان آسيايي و مسلمان ترغيب شده اند
ايسنا: گاردين گزارش داد، از استادان و كاركنان دانشگاه هاي انگليسي خواسته مي شود تا عليه دانشجويان مسلمان و دانشجويان با چهره  آسيايي كه مظنون به حمايت از اقدامات تروريستي و مشاركت در افراطي گري مذهبي هستند، جاسوسي بكنند. روزنامه  گاردين بر اساس سندي كه از سوي وزارت آموزش انگليس مطرح شده نوشت، به دانشگاه هاي انگليس نسبت به وجود تروريست ها در محوطه هاي دانشگاهي در سراسر كشور و دانشجوياني كه آماده  انجام اقدامات افراطي هستند، هشدار داده شده است. اين در حالي است كه اين اقدام با مخالفت شديد دانشجويان روبه رو شده است.

انتخابات رياست جمهوري اكوادور به دور دوم كشيده شد
ايرنا: براساس اعلام نتايج اوليه انتخابات رياست جمهوري اكوادور، دو نامزد اصلي انتخابات شامل آلوارو نوبوآ ثروتمندترين فرد اين كشور و رافائل كوره آ نامزد چپ گرايان در دوردوم انتخابات به رقابت با يكديگر خواهند پرداخت.
به گزارش شبكه خبري بي بي سي، آلوارو نوبوآ با اختلاف ناچيزي از رافائل كوره آ در دور نخست انتخابات پيشي گرفته است. نوبوآ با كسب ??/?درصد آراء تقريباً يك چهارم آراء را اخذ كرده و كوره آ صاحب ??/? درصد آراء شده است. دور دوم انتخابات ??نوامبر (چهارم آبان ماه) برگزار مي شود. بي بي سي  مي افزايد: كوره آ از نامزدهاي چپ گراي طرفدار هوگو چاوز رئيس جمهور ضدآمريكائي ونزوئلاست. وي كه يك اقتصاددان ??ساله است به نتيجه نخست انتخابات اعتراض كرده و آن را ناشي از تقلب مي داند و مي گويد كه پيروزي وي در انتخابات حتمي بوده است.

علامه فضل الله:
نيروهاي سازمان ملل براي حفاظت از اسرائيل آمده اند
ايسنا: آيت الله محمد حسين فضل الله ديروز گفت كه تقويت نيروهاي بين المللي در مرزهاي لبنان تنها براي حفاظت از اسرائيل صورت مي گيرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، علامه فضل الله، روحاني برجسته شيعه در لبنان اظهار داشت: حافظان صلح سازمان ملل براي جلوگيري از نقض استقلال لبنان كاري انجام نمي دهند.وي از مردم لبنان خواست كه در رفتار خود با اين نيروها دقت و احتياط كنند.وي طي بيانيه اي تصريح كرد: خشونت هاي روز افزون اسرائيل در جنوب و ديگر مناطق لبنان و تكرار اين اقدامات در برابر ديدگان نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل و عدم دخالت آنها مؤيد اين است كه اين نيروها براي حفاظت از اسرائيل به اينجا آمده اند نه لبنان.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |