سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۱ - Oct 17, 2006
شورا ياري ها به شهرداري اعلام كردند :
اولويت هاي توسعه خدمات شهري در تهران
003630.jpg
گروه شهري- رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به شناسايي 3 هزار و 423 مشكل محلات تهران از طريق شوراياري ها گفت: 58 درصد مردم شهر تهران، مشكل برق و روشنايي معابر را به عنوان اولين مشكل محله خود عنوان كرده اند.
به گزارش همشهري، رسول خادم ديروز در جمع خبرنگاران افزود: مشكلات شناسايي شده محلات تهران در حال حاضر با 10 عنوان كلي و 50 عنوان جزئي طبقه بندي شده است.وي مشكلات بهداشتي- درماني، رفاهي و خدماتي، عمراني و فني و ترافيكي، علمي و آموزشي، مشكلات حقوقي، فرهنگي و هنري، اجتماعي و امنيتي، مشكلات مربوط به حوزه خدمات شهري، ورزشي و تفريحي و مشكلات مربوط به حوزه مذهبي و ديني را مشكلات كلي محلات عنوان كرد.
به گفته وي، 54 درصد محلات تهران مشكل توسعه فضاي سبز، 51 درصد مشكل آسفالت خيابان ها و كوچه ها، 46 درصد نيز مشكل كمبود فضاهاي فرهنگي و تجهيز اين فضاها را به عنوان مشكلات اصلي خود برشمرده اند.
خادم افزود: اصلاح هندسي معابر (34درصد) ايجاد بازارهاي ميوه و تره بار (14 درصد)، ارتقاء خدمات پليسي و انتظامي 04 درصد ، ساماندهي زباله (83 درصد) كمبود فضاهاي ورزشي (63 درصد) و مشكلات آب و فاضلاب (53 درصد) از ديگر مشكلات اصلي محلات تهران مي باشد.
وي خاطرنشان كرد كه اين مشكلات در دور دوم نشست ستاد هماهنگي معتمدان محلات (شوراياري ها) كه از آبان ماه آغاز خواهد شد مورد بررسي قرار مي گيرد تا مشخص شود كه مديريت شهري براي رفع آنها چه اقداماتي را مي تواند انجام دهد.خادم گفت: توسعه خطوط اتوبوسراني و نظارت بر عملكرد آنها، ساماندهي وضعيت پياده روها، نصب پل هاي عابر پياده، جدول گذاري، تقاضا براي توسعه امكانات ورزشي در پارك ها، ساخت، توسعه و تجهيز مدارس، ساماندهي مشاغل مزاحم، نياز به توسعه خدمات بهداشتي و درماني و حل مشكلات ترافيكي محله از ديگر مشكلاتي است كه به ترتيب اولويت از سوي شوراياري هاي محلات شناسايي و اعلام شده است.
نظارت بر كيفيت نان و ايجاد نانوايي ها، مقابله با ناهنجاري هاي اجتماعي، نياز به ساخت و ايجاد بانك، صدور اسناد مالكيت و مجوزهاي ساخت وساز، ايجاد سرويس هاي بهداشتي عمومي، تعيين تكليف املاك واقع در طرح، توسعه مجتمع هاي فرهنگي و سينمايي، انجام پروژه هاي نيمه تمام و مشكل بافت هاي فرسوده نيز از ديگر مشكلات مطرح شده از سوي شوراياري ها به شمار مي رود.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر گفت: 03 عنوان از 50 عنوان مشكل محلات مربوط به شهرداري است و بقيه نيز مشترك بين شهرداري و ساير دستگاه ها است و اين امر بيانگر تأثير فقدان مديريت جامع شهري و تحمل هزينه ها و آسيب هاي جدي ناشي از آن مي باشد.
خادم همچنين از ارائه برنامه پيشنهادي بودجه سال 86 توسط شوراياري ها به مديران شهري خبر داد و گفت: اين برنامه اوايل آذر ماه به مديران شهري اعلام مي شود تا نسبت به پيش بيني بودجه شهرداري با در نظر گرفتن اولويت ها و مشكلات مردم اقدام كنند.
وي با اشاره به نقش شوراياري ها در كاهش مشكلات شهري گفت: تشكيل شوراياري ها تأثير به سزايي در تغيير ادبيات مديران شهري و پيگيري خواسته ها و تقاضاي شهروندان تهراني داشته است؛ به گونه اي كه هم اكنون مديريت شهري، محله محوري و شوراياري محلات را از رويكردهاي اصلي خود بيان مي كند.

پنجمين نشست تخصصي پايگاه مديريت دانش
شهري برگزار مي شود
گروه شهري- پنجمين نشست تخصصي پايگاه مديريت دانش شهري، با عنوان ساخت وساز كيفي در پايتخت؛ چالش ها و راهبردها با محورهاي نظامات اداري و سياست هاي كلان در زمينه كيفي سازي مسكن ، موانع فني و اجرايي مورد نياز براي كيفي سازي ساخت وساز و بسترهاي مورد نياز براي كيفي سازي ساخت وساز برگزار مي شود.
سخنرانان اين نشست را اعضاي هيأت علمي دانشگاه، عضو شوراي اسلامي شهر تهران، مشاور شهردار در امور شهرسازي، مدير كل دفتر كنترل كيفيت ساخت و ساز و امور مهندسان ناظر شهرداري تهران و عضو هيأت مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران تشكيل مي دهند.زمان برگزاري: چهارشنبه 26مهر ماه 1385 از ساعت 15:30 تا 18 ، مكان: خيابان استاد نجات اللهي، نبش خيابان ورشو، ضلع جنوبي پارك ورشو، سالن آمفي تئاتر مجموعه فرهنگي ورشو.

فعاليت هاي شهرداري براي كاهش آبگرفتگي ها اعلام شد
تهران پس از اولين بارندگي
عكس : مسعود خامسي پور
003672.jpg
گروه شهري- معاونت هاو سازمانهاي مختلف در شهرداري تهران فعاليت هاي خود را براي كاهش آبگرفتگي در معابر اعلام كردند.
بارندگي هاي دو روز گذشته در تهران موجب شد تا شهروندان در برخي از معابر با آبگرفتگي هاي پراكنده مواجه شوند. روز گذشته مديركل خدمات شهري شهرداري تهران از استقرار 300 گروه ويژه در نقاط حساس و آبگير سطح شهر خبر دارد. به گفته محسن صادقيان اين گروههاي 2 و 3 نفره از صبح ديروز و همزمان با آغاز بارندگي ها در نقاط در معرض آبگرفتگي مستقر شده اند تا با اقدامات آني خود، از بروز آبگرفتگي جلوگيري كنند.
مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران هم اعلام كرد كه دستگاههاي لجن كش براي جلوگيري از بروز آبگرفتگي در سطح مناطق توزيع شده اند.
مصطفي سليمي ضمن اعلام آمادگي سازمان خدمات موتوري شهرداري براي جلوگيري از هرگونه آبگرفتگي در سطح خيابانها گفت: در حال حاضر براي هر يك از مناطق دستگاههاي لجن كش خريداري شده كه اين دستگاهها مسيرهاي عبور آب هاي جاري ناشي از بارندگي را لجن كشي و انهار را تميز مي كنند.وي گفت: به پيمانكاران ابلاغ شده كه به رفتگران و نيروهاي خدماتي مسئول جمع آوري زباله ها در سطح مناطق تحت پوشش خود، توصيه كنند كه  از رفت و روب معابر و خيابان ها به خصوص در مناطق شمال شهر و هدايت زباله هاي آنها به درون جوي ها و انهار خودداري كنند، زيرا هدايت زباله ها به جوي ها از خيابان هاي بالاي شهر موجب تجمع زباله ها و مسدود شدن مسير عبور آب در جوي هاي پايين شهر شده و احتمال بروز آب گرفتگي را افزايش مي دهد.از سوي ديگر مدير مركز نظارت و كنترل ترافيك تهران با اشاره به ترافيك سنگين در برخي از بزرگراه ها و خيابان هاي سطح شهر تهران به دليل وقوع بارندگي در نخستين ساعات صبح ديروزگفت: با قطع بارش ها وضعيت تردد خودروها در سطح شهر روان و ترافيك سنگين مشاهده نشد.
نعمت اللهي با اشاره به تاثير بارش باران روز گذشته در ايجاد ترافيك سنگين ساعات ابتدايي صبح ديروز در سطح بزرگراه هاي تهران گفت: تا ساعت 8/30 دقيقه صبح ديروز تعدادي از بزرگراههاي اصلي، خيابانها و تقاطع هاي تهران داراي ترافيك سنگين بودند كه خوشبختانه با توقف بارندگي ها و آفتابي شدن هوا، تصاوير دوربينهاي مركز نظارت كنترل ترافيك، تردد روان خودروها در سطح شهر و همچنين در بزرگراه ها را نشان مي دادند.

فريب جاعلان آرم طرح ترافيك را نخوريد
گروه شهري با آغاز صدور مجوزهاي تردد در محدوده طرح ترافيك، برخي افراد سودجو و فرصت طلب با وعده تهيه آرم طرح ترافيك، نسبت به فريب عده اي از شهروندان اقدام كرده اند.
به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، عده اي از شيادان با معرفي خود به عنوان كارمند سازمان ترافيك در خصوص اخذ وجه و تصاوير اسناد مالكيت خودرو برخي شهروندان اقدام و سپس متواري شده اند.
بر همين اساس، سازمان حمل و نقل و ترافيك به اطلاع كليه شهروندان محترم مي رساند از آنجا كه متاسفانه در سالهاي اخير، دريافت آرم هاي جعلي طرح ترافيك، عده اي از متقاضيان را دچار مشكل كرده است، به محض برخورد يا اطلاع از چنين افرادي مراتب را در اسرع وقت به شماره تلفن هاي 88008334 و 88334884 (واحد بازرسي سازمان ترافيك) اعلام كنند.
بديهي است دريافت آرم  جعلي طرح ترافيك به توقيف خودروي مربوطه و معرفي مالكين به مراجع قضايي ذيربط منجر خواهد شد.

توضيح يك خبر
احتراماً به دنبال درج خبري در مورد تأخير در اجراي نصب تجهيزات فني برج ميلاد از قول مديرعامل شركت يادمان سازه در تاريخ 24 مهر در صفحه سوم روزنامه همشهري، اين شركت اصلاحيه ذيل را در مورد خبر مذكور براي درج در همان صفحه تقديم مي دارد:
در خبر ياد شده نبود برنامه از سوي سازمان صدا و سيما براي نصب تجهيزات فني دليل تأخير در اجراي اين بخش اعلام شده است. در صورتي كه منظور مديرعامل شركت يادمان سازه اين چنين بوده است كه صدا و سيما در حال بررسي مسائل فني نصب تجهيزات بر دكل آنتن برج ميلاد مي باشد و عمليات بالابري دكل آنتن پس از انجام بررسي هاي صدا و سيما انجام گرفته است.
بديهي است اجراي انجام عمليات تكميلي پس از بالابري دكل آنتن صورت مي پذيرد. لازم به ذكر است، قطعاً اجراي چنين پروژه عظيمي نياز به محاسبات و بررسي هاي فني كافي از سوي كارشناسان سازمان هاي مرتبط را به همراه خواهد داشت.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران براي بررسي و حل مشكلات شهروندان، چهارشنبه بيست و ششم مهرماه در مناطق 1 و 15 حضور خواهند داشت.
بر اين  اساس، اميررضا واعظي آشتياني در منطقه 15 و  منظر خير حبيب اللهي در منطقه 1 به بررسي مشكلات شهروندان مي پردازند.شهروندان مناطق يادشده مي توانند براي ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري هاي اين مناطق مراجعه كنند.

ياد داشت
درباره استعفاء
سردار مرتضي طلايي
صادق زيباكلام
خبر خيلي كوتاه بود: سردار مرتضي طلايي فرمانده پليس تهران براي نامزدي شوراي شهر تهران از سمت خود استعفاء داد. با توجه به اهميت جايگاه نيروي انتظامي در كلان شهري همچون تهران، انتظار مي رفت كه دست كم برخي از مطبوعات و جريانات سياسي در خصوص اين رويداد اظهارنظري مي كردند. آيا غير از اين است كه پليس رابطه تنگاتنگي با مسايل عديده سياسي و اجتماعي در شهري همچون تهران با 10 تا 12 ميليون نفر جمعيت و قريب به نيم ميليون دانشجو پيدا مي كند؟ آيا غير از اين است كه پليس درگير انواع مسايل در تهران است؟ از سرقت، اعتياد، انواع خلاف ها گرفته تا تجمعات سياسي و اعتراضي دانشجويي، گروه هاي فشار، كارگران و ساير اقشار تا مواجهه با پديده زنان خياباني، دختران فراري و انواع و اقسام مسايل ديگر. در آن صورت آيا هيچ يك از اين مسايل آن قدر اهميت نداشت كه جريانات سياسي و مطبوعات اظهارنظر مي كردند كه آيا اين اقدام به مصلحت جامعه بوده يا خير؟ آيا هيچ فرقي نمي كند كه چه كسي جاي سردار طلايي بيايد؟ اساساً نحوه مديريت سردار طلايي در بيش از سه سالي كه فرماندهي پليس تهران بزرگ را برعهده داشته چگونه بوده است؟ آيا اگر او فرماندهي شايسته بوده و توانايي و لياقت هاي قابل توجهي از خود در طي دوره مديريتش نشان داده، اساساً درست است كه وي از نيروي انتظامي كناره گيري كند؟
به نظر مي رسد كه جريانات سياسي ما يا آن قدر درگير مسايل صرف سياسي هستند كه چنين خبر اجتماعي مهمي را نمي بينند و يا آن كه آن قدر سرخورده و بي تفاوت شده اند كه مساله اي به اين اهميت هم ديگر برايشان چندان توجه برانگيز نيست. البته برخي از روزنامه نگاران كم تجربه و يا مشتاق تيترآفريني هاي جنجالي، سعي كردند با طرح مساله از منظر ورود نظاميان به عرصه مسايل مديريت شهري ،  ژست روشنفكرمآبانه اي به خود بگيرند؛ غافل از آن كه زدن تيتري تحت عنوان ورود نظاميان به مسايل مديريت شهري ، اگرچه فريبنده و اغواگرانه است، اما حكايت آن، حكايت كشيدن شكل مار به جاي نوشتن آن است.
چراكه سردار طلايي اتفاقاً تنها چيزي كه نبود و نيست، يك نظامي به معناي ميليتاريستي آن است. اين دسته روزنامه نگاران اگر زحمت مختصري به خود داده بودند و نيم نگاهي به عملكرد طلايي ظرف چند سال گذشته مي انداختند، متوجه اين نكته مي شدند. مراد ما به هيچ روي آن نيست كه سردار طلايي يك فرشته بوده و عملكردش بي عيب و نقص، خير.
بقيه از صفحه 3
صرفاً مي خواهيم بگوييم كه سردار طلايي هر عيب و ايراد ديگري كه دارد، دست كم اين حسن را داشته كه در رويارويي با مشكلات و بحران هايي كه نيروي انتظامي در دوران فرماندهي اش با آنها روبه رو مي شود او خيلي كم به دنبال رويكردهاي نظامي مي رود. كافي است واقعه هولناك كوي دانشگاه در 18 تير سال 78 و نوع مديريت بحران كه فرماندهان نيروي انتظامي وقت از خود نشان دادند را در نظر بگيريم تا ارزش فرماندهي سردار طلايي در موقعيت هاي بحراني بهتر درك شود. ظرف سه سال گذشته موارد متعددي مشابه 18 تير پيش آمد كه او با اتخاذ تدابير مقتضي موفق شد از تكرار امثال حوادث كوي دانشگاه جلوگيري كند.
نكته مهم آن است كه سردار طلايي با اين نيت كه نيروي انتظامي از توسل به رويكرد نظامي خودداري كند به ميدان آمد. هنوز چند هفته اي از انتصابش نگذشته بود كه رياست پيشين دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد به اطلاع شماري از اساتيد آن دانشكده مي رساند كه فرمانده جديد نيروي انتظامي تهران درخواست ديداري با آنان دارد براي همفكري در خصوص مديريت اجتماعي نيرو. در نشست مذكور، سردار طلايي خيلي صريح به استادان گفت كه او مي خواهد نيروي انتظامي را در تهران بزرگ تبديل كند به نيرويي كه مردم، حتي دانشجويان، آن را از آن خود و نه در برابر خود بدانند و براي تحقق چنين تصوير و جايگاهي براي نيروي انتظامي، از دانشگاهيان طلب ياري دارد.
مهم نيست كه او چه قدر در برآوردن اين هدف توفيق داشت؛ اساساً خود اين كه يك فرمانده ارشد پليس به اين انديشه بيفتد كه نشستي با اساتيد دانشگاه داشته باشد و از آنان طلب همكاري فكري نمايد به  منظور ايجاد تصويري جديد و متفاوت از پليس، في نفسه درخور تأمل و ارزش است.
در عمل نيز او تلاش زيادي كرد تا پليس چنين تصويري پيدا كند. از جمله شاهد بوديم كه او معمولاً از اعمال ضرب و جرح و گرفتن و زدن و بستن در رويارويي با ناآرامي ها بسيار پرهيز مي كرد.
حيف است كه چنين فرماندهي به واسطه رفتن به شوراي شهر از مسئوليت حساس پليس تهران بزرگ با هزار و يك مشكل سياسي و اجتماعي كه دارد، كنار گذارده شود، حتي اگر شوراي شهر تهران به توانايي هاي مديريتي وي نيازمند باشد . اما باز هم صلاح آن بود كه سردار طلايي همچنان در كسوت فرمانده پليس باقي مي ماند.

نگاه
003669.jpg
ابوالفضل محترمي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |