شنبه ۶ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۷ - Oct 28, 2006
در نشست هنرمندان تئاتر مطرح شد
قانوني براي تئاتر وجود ندارد
004590.jpg
گروه ادب و هنر- وضعيت تئاتر شهر اسفناك است. متولي ده هزار فارغ التحصيل تئاتر براي اين كه فعاليت نمايشي انجام بدهند كيست؟ آيا غير از اين است كه در اين زمينه توجه جدي نشده و كار زيربنايي صورت نگرفته؟
محسن حسيني در ششمين نشست راهكارهاي عملي توليد تئاتر كه با حضور محسن حسيني و جمعي از دست اندركاران و هنرمندان تئاتر برگزار شد، به بيان مشكلات حوزه تئاتر پرداخت. در ابتداي اين جلسه كه به همت انجمن كارگردانان برگزار شد جمعي از هنرمندان تئاتر از جمله محمد يعقوبي، ايرج راد، دكتر كمال الدين شفيعي، محمودرضا رحيمي، افسانه ماهيان و... حضور داشتند. سهراب سليمي رئيس انجمن كارگردانان خانه تئاتر، در سخناني گفت: دوستان با حسن نيت خود و با تمام اطلاعاتشان، ما را در اين برنامه ها ياري مي دهند و قطعاً در اين ياري رساني هم انجمن برداشت هاي مفيدي را براي برنامه هايش و همچنين تثبيت گروه ها و راهكارهاي توليد تئاتر خواهد آورد.
در ادامه جلسه محسن حسيني كارگردان تئاتر درباره گروه هاي تئاتر گفت: در واقع در كشور ما گروه نمي تواند به صورت استاندارد و تعريف شده مطابق عرف دنيا شكل بگيرد. وي افزود: در حال حاضر ظاهراً تعداد زيادي گروه تئاتري داريم، اما اصولاً گروه تئاتري تعريفي كه دارد اين است: اساسنامه اي دارد كه بايد تصويب شود و بعد از وزارت ذي ربط و به شكل سالانه بودجه دريافت كند، سالن تمرين در اختيارش قرار بگيرد و موقعيت اجرايي داشته باشد. گروه تئاتر بايد به صورت حرفه اي نيمي از طرف دولت حمايت شود و نيمي ديگر از سوي اسپانسر.
محسن حسيني در ادامه سخنانش پيرامون گروه هاي آزاد گفت: از گروه آزاد يك تعريف غلط ارائه شده است؛ چرا كه در ايران گروه آزاد نداريم، به دليل اين كه دولت توليدكننده، تهيه كننده و سرمايه گذار تئاتر ماست. گروه زماني مي تواند تعريف آزاد را داشته باشد كه يك حمايت 40 درصدي از دولت را به همراه 50 درصد اسپانسر و 10 درصد گيشه داشته باشد. ما در جشنواره فجر هنوز نتوانستيم فستيوال ها را جذب كنيم. ما در جشنواره سال گذشته سيصد ميهمان خارجي داشتيم كه قطعاً برايمان هزينه زيادي داشت و سؤال من اين است كه تئاتر ما از حضور اين ميهمانان چه بهره اي
مي برد؟ متاسفانه ما موفق نشديم جرياني ايجاد كنيم تا اين اتفاق در جشنواره بيافتد كه از سيصد ميهمان مدعو، حداقل يكصد ميهمان، خريدار كارهايمان براي كشورشان باشند تا ما بتوانيم در صحنه هاي مختلفي كه بايد، حضور داشته باشيم.محمد يعقوبي ديگر كارگردان شركت كننده در اين نشست درباره گروه هاي تئاتري گفت: نزديك به پنج سال است كه مي شنوم گروه ها را مي خواهيم مستقل كنيم. در واقع به نظر من اين از آن طرف بام افتادن است. در كشور ما امكانات قانوني براي تئاتر وجود ندارد و اين كار اطلاع رساني نمي شود. باعث تأسف است كه ما هرچه داريم مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي است و قانوني براي تئاتر نداريم كه دردناك است. اگر قانون وجود داشت گروه ها متناسب با آن قانون ها مي رفتند و كار تئاتر انجام مي دادند كه اين به معني خرد كردن تئاتر نيست و به معناي ضروري كردن تئاتر است. من فكر مي كنم تئاتر ما كه اكثريتش جوان است در برهه اي اين جوان ها به سني مي رسند كه خسته مي شوند و مي روند به سراغ شغل هاي ديگر و خيلي بايد مقاوم باشند با اين كه سني از آنها بگذرد و همچنان به كار تئاتر ادامه بدهند.محمد يعقوبي نيز در پايان سخنانش گفت: مهمترين مسئله اين است كه تئاتر چيست و اين در كشور ما به آموزش و پرورش برمي گردد. يعني جايي كه مي تواند روي تئاتر كار كند و ما تئاتري ها بايد آموزش و پرورش را براي تحقق اين امر قانع كنيم. در واقع آموزش و پرورش بايد تئاتر را به عنوان يك درس اختياري و نه اجباري در برنامه درسي دانش آموزان بگنجاند و اين اتفاقي است كه بايد در كشور ما رخ دهد. قانونگذار ناگزير است كه به فكر قانوني كردن تئاتر باشد.

گردآوري شاديانه هاي موسيقي نواحي
مهر: ملودي شاديانه هاي مناطق مختلف ايران در اثر ييلاق گردآوري شده است.
كيوان پهلوان- مؤلف اثر پژوهشي ييلاق- درباره اين اثر گفت: شاديانه ها بخش مهمي از موسيقي نواحي ما را تشكيل مي دهند و من سعي كردم گزيده اي از آنها را در اين آلبوم گردآوري كنم.
در آلبوم ييلاق كه پويان آزاده نوازندگي پيانو و كيوان پهلوان نوازندگي دايره را در آن به عهده داشته اند، تعداد بيست ملودي از مناطق مختلف ايران اجرا شده است.
وي افزود: اين قطعات متعلق به نواحي مازندران،گيلان، آذربايجان، كردستان، بهبهان، شوشتر، لرستان، سيستان و بلوچستان و... است. وي مي گويد: مدت 12سال است كه در زمينه شاديانه ها پيرامون موسيقي آييني و خانقاهي پژوهش و تمام ملودي هايي كه در فضاي دف و دايره ايران است را جمع آوري كرده ام .از ديگر آثار كيوان پهلوان، مي توان به تعداد پنج عددCD در زمينه موسيقي مذهبي و خانقاهي و سه عدد CDاز آثار دف و دايره ايران متعلق به نواحي سيستان، يزد و نايين و شمال خراسان اشاره كرد.

تدوين كتاب شناسي جامع صادق هدايت
ايسنا: كتاب شناسي صادق هدايت، درباره  آثار اين داستان نويس، كتاب ها و مقالاتي كه درباره  او منتشر شده و همه  گفت وگوها و نوشته هاي او، خواهد بود. جهانگير هدايت - برادرزاده  اين داستان نويس - به همراه گروهي، اين كار تحقيقي را شروع كرده كه البته مي گويد كار سنگيني است و نمي توان در انجام آن عجله كرد. او همچنين با اشاره به چاپ كتاب شناسي صادق هدايت تأليف محمد گلبن كه به سال ها پيش برمي گردد، متذكر شد در اين مدت، تعداد بسيار زيادي كتاب و مقاله درباره  صادق هدايت در ايران و خارج از كشور منتشر شده كه در آن زمان به آنها اشاره اي نشده و در نتيجه امروز پرداختن به اين موضوع ضروري است. به گفته  وي، حدود 70 كتاب درباره  صادق هدايت منتشر شده است.

شاعر زباله ها در جشنواره فيلم تاجيكستان
ايسنا: فيلم شاعر زباله ها اولين ساخته محمد احمدي،  در چهاردهمين حضور بين المللي اش در بخش مسابقه دومين جشنواره بين المللي فيلم تاجيكستان به نمايش درمي آيد.
جشنواره تاجيكستان از تاريخ 4 تا 8 آبان ماه سال جاري در شهر دوشنبه برگزار مي شود. در اين جشنواره فاطمه معتمد  آريا بازيگر سينماي ايران به عنوان داور حضور دارد. قرار است اين فيلم در كشور كره جنوبي و همچنين در تهران در آبان ماه امسال به نمايش عمومي درآيد.
فيلم نامه اين فيلم نوشته محسن مخملباف است و تهيه كنندگي آن را خانه  فيلم مخملباف برعهده دارد.
داستان شاعر زباله ها، درباره  رفتگري است كه از طريق زباله هايي كه هر شب از جلوي خانه ها جمع آوري مي كند، پي به اسرار خانه هاي مردم برده و بدين ترتيب، درگير ماجراهاي عاطفي و اجتماعي مي شود. محمد احمدي تاكنون به عنوان مدير توليد، عكاس و فيلمبردار در بسياري از فيلم هاي خانواده  مخملباف مثل گبه، نون و گلدون، مدرسه اي كه باد برد، سكوت، 11 سپتامبر (سميرا مخملباف)، گبه و سيب حضور داشته است.

سه كانديداي نهايي جايزه آكادمي فرانسه
فارس: جايزه آكادمي فرانسه در ماه اكتبر(آبان ماه جاري) برگزار مي شود و از ميان سه رمان برگزيده به مرحله نهايي، يك اثر را انتخاب مي كند.
سه رمان  آنكه گم شده است نوشته ونسان دلكروا ، مهرباني ها نوشته جاناتان ليتر و ماريلين، آخرين نمايش اثر ميشل اشنايدر به مرحله نهايي جايزه آكادمي فرانسه راه  يافته اند. در اين ميان جاناتان ليتر- نويسنده آمريكايي- از شانس بيشتري برخوردار است. كتاب اين نويسنده توانسته است در فرانسه با استقبال زيادي مواجه شود.

نگاه
پاسخ به يك عضو ساده
گروه ادب و هنر- پس از چاپ يك يادداشت در روز شنبه 22مهرماه جاري در صفحه 19 با عنوان فصل الختام يك ماجرا توضيحي از طرف محمدرضا سرشار به دفتر روزنامه رسيد.
اگرچه در يادداشت روزنامه همشهري مطلب كذب يا تعرضي نسبت به آقاي سرشار وجود نداشت و روزنامه الزامي به درج اين توضيحات ندارد، اما به دليل رعايت اخلاق حرفه اي و مشي و منش حاكم بر همشهري نسبت به درج پاره اي از توضيحات آقاي محمدرضا سرشار اقدام مي كنيم. با اين تأكيد كه مطالب ايشان جوابيه تلقي نشده و فقط توضيح دانسته مي شود. سرشار در نامه اش آورده است: دبير محترم اين گروه(ادب وهنر روزنامه همشهري) در اين ماجرا بي طرف نيست. بلكه آگاهانه اهدافي خاص را در جهت تخريب شخصيت اجتماعي و ادبي من پيگيري مي كند. وي در بخش ديگري از نامه اش با مجهول الهويه خواندن يادداشتي كه نويسنده اش به دليل پرهيز از اختلافات عنوان يك عضو ساده را برگزيده است. مي  نويسد: اگر امثال اين شخص محترم مجهول الهويه و صفحه ادب و هنر روزنامه همشهري بگذارند، مطمئن باشيد اين قضيه نه تنها باعث تشتت در انجمن قلم نمي شود، بلكه با قرار گرفتن هر كس سر جاي شايسته خود و شفاف شدن برخي مسايل كارها بر روال درست خود تداوم خواهد يافت.
سرشار بي توجه به آنچه در متن يادداشت بوده و ايشان را به جاي من قال به ماقال دعوت كرده بود، نوشته است: اينكه امري شدني است يا نه(استعفاي مشروط يك عضو هيأت مديره و بازگشت مجدد سرشار به رياست انجمن قلم) اساسنامه تعيين مي كند، نه فتواي يك شخص مجهول الهويه كه جرأت گذاردن اسم خود را هم پاي نوشته اش ندارد. سرشار در پايان نامه آورده است: شخصاً از اين نامه نگاري هاي كسالت بار بيزارم و آن را دون شأن خود مي دانم. اما چه مي شود كه گاه ورود به اين وادي ها براي امثال اين جانب ناگزير مي شود.
گروه ادب و هنر روزنامه همشهري عليرغم آنچه در بخش ديگر اين نامه از طرف سرشار به ما نسبت داده شده، آرزو مي كند مشكلات انجمن قلم به زودي حل شود؛ همان طور كه آقاي سرشار گفته اند مطابق اساسنامه پيش برود؛ حتي اگر در اساسنامه قيد شده است كه يك عضو مي تواند مشروط استعفا دهد و به جاي وي ديگري پس از گذشت يك سال از استعفايش به رياست انجمن قلم ايران بازگردد، اميدواريم چنين شود. ضمناً نويسنده يادداشت روزنامه همشهري برخلاف نظر آقاي سرشار، مشهورالهويه هستند. سوابق فرهنگي  و علمي شان هم روشن تر از آن است كه نياز به تعريف باشد. اگر نويسنده و شخصيتي علمي با حفظ متانت و عدم ورود به بحث هاي شخصيتي، خود را عضو ساده اي تلقي مي كند و يادداشتي در مسير صلح و صفا قلمي مي كند، بايد قدر دانست و استقبال كرد. به هر حال در صورت نياز و اجازه، حتماً نويسنده يادداشت معرفي خواهد شد. اما به گمان ما ادامه ماجرا- با هر شيوه و از طرف هر كسي لطمه به سلامت و آرامش انجمن قلم ايران است.

نشست يادبود عكاسان دفاع مقدس برگزار شد
فارس: همزمان با نمايشگاه تصوير مقاومت نگاهي به 33 روز حماسه مقاومت لبنان از منظر 10 عكاس ايراني در موزه هنرهاي معاصر فلسطين، نشست عكاسان دفاع مقدس در بزرگداشت تصوير نگاران جاودان ياد عرصه جهاد و حماسه برگزار شد.
موزه هنرهاي معاصر فلسطين با گشايش نمايشگاه تصوير مقاومت شامل 150 عكس از 10 عكاس ايراني با موضوع مقاومت 33 روزه مردم لبنان و پايان نمايشگاه عكس آينه حضور پذيراي جمع كثيري از عكاسان و هنرمندان بود كه طي نشستي، ياد همكاران شهيد خود را در عرصه تصويرنگاري ميدان هاي حماسه و جهاد گرامي داشتند.
در اين مراسم همچنين بخشي نيز به تجليل از سيد شهيدان اهل قلم شهيد سيد مرتضي آويني، راوي جاودانه فتح و شهيد سعيد جان بزرگي اختصاص داشت.
هنرمندان عكاس حاضر در پايان اين مراسم، با امضاء لوح يادبودي، خاطره عكاسان پيوسته به كاروان شهدا را گرامي داشتند. در اين مراسم، عكاسان برجسته دفاع مقدس همچون سعيد صادقي، محمد نوروزي، جواديان، گرامي، ميرهاشمي، سليماني، فريدوني، آقايي، حيدري، شاطري و غيره حضور داشتند.

اخبار كوتاه
* تجليل از شاعران كودكان- مراسم بزرگداشت عباس يميني شريف، شاعر و انديشمند تربيتي كودكان از 28 تا 30 آذر از سوي شوراي كتاب كودك در خانه هنرمندان برگزار مي شود. در اين مراسم تعدادي از پژوهشگران ادبيات كودك و نوجوان درباره اين هنرمند و آثارش سخنراني مي كنند.
* تقدير از بهترين فيلمساز- در دومين جشنواره فيلم پليس از بهترين فيلمساز سينماي ايران تقدير مي شود. اين جشنواره از 19 تا 21 دي امسال در تهران برگزار مي شود.
* مليكان در تايوان- فيلم مستند مليكان ساخته مينو كياني در جشنواره بين المللي تايوان به نمايش درمي آيد. اين جشنواره از 5 تا 14 آبان در مالزي برگزار مي شود.
* عهد عتيق در انگليس-  كتاب روم شرقي، ايران دوره ساساني و پايان عهد عتيق نوشته جيمز هوارد جانستون در انگليس منتشر شد. نشر آشكيت در چند ماه گذشته مجموعه كتابهاي درباره امپراطوري روم شرقي را منتشر كرده كه در آنها به ايران در زمان سالهاي قدرت سلسله ساساني پرداخته است.
* نشست هاي جشنواره تجسمي- هشت نشست تخصصي در زمينه هاي طرح هاي حجمي، انيميشن، پوستر، تايپوگرافي، كاريكاتور، تصويرسازي، عكس و نقاشي در نخستين جشنواره هنرهاي تجسمي مقاومت برگزار مي شود. اين جشنواره از 5تا 25 آذر در موزه هنرهاي معاصر برگزار مي شود.
004587.jpg
*برنده ايراني كوهستان- فيلم سينمايي اشك سرما به كارگرداني عزيز الله حميد نژاد جايزه بهترين فيلم سينمايي را از جشنواره فيلم كوهستان آلمان دريافت كرد.
* انتشار ماه مجلس- مختاباد، خواننده و آهنگساز، آلبوم ماه مجلس را به مناسبت سال پيامبر(ص) منتشر مي كند. مجموعه اي از اشعار مولانا، حافظ، سعدي و برخي شاعران معاصر چون علي معلم كه در وصف حضرت محمد (ص) سروده اند در اين آلبوم آمده است.
* مجسمه سازان معكوس- نمايشگاه تازه ترين آثار گروه مجسمه سازان معكوس در تهران برگزار مي شود. اين گروه را 11 هنرمند مجسمه ساز جوان تشكيل داده و قرار است نمايشگاهي دو هفته اي از تازه ترين آثارشان را پنجم آبان ماه جاري، در نگارخانه اثر به نمايش بگذارند.
*اجراي اركستر موسيقي ملي- اركستر موسيقي  ملي ايران به رهبري فرهاد فخرالديني به مناسبت عيدفطر در تالار وحدت به اجراي برنامه مي پردازد. اين اركستر از 3 تا 5 آبان به اجراي قطعاتي از علي اكبر قرباني، محمد سرير، عبدالحسين برازنده، همايون خرم، فريدون زرين بال، فخري ملك پور، روح اله خالقي و فرهاد فخرالديني مي پردازد.
* يك مجوز تازه- مجوز اجراي موسيقي سنتي گروه ماهريز به سرپرستي  هادي اينانلو و خوانندگي مظفر شفيعي از سوي دفتر موسيقي و شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صادر شد. اين گروه 2 و۳ آذر در فرهنگسراي نياوران برنامه اجرا مي كنند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |