شنبه ۶ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۷ - Oct 28, 2006
خبري از يخ در ماه نيست
004614.jpg
گروه علمي فرهنگي- در حالي كه ماموريت هاي اكتشافي مدارگردهاي ماه و بررسي هاي راداري نشان از وجود يخ آب در اعماق گودال هاي قطبي ماه داشتند، تحقيقات جديد خلاف اين موضوع را نشان مي دهند.
به گزارش نجوم، دانشمندان علوم سياره اي در دانشگاه كورنل و موسسه پژوهشي اسميتسونيان به دنبال شواهد يخ آب در ماه، امواج راداري پر قدرتي را با تلسكوپ راديويي ?305متري آرسيبو در پورتوريكو (درياي كاراييب) به سوي ماه فرستادند. اين امواج در طول موج 2.5سانتي متري و با دقت (توان تفكيك) فوق العاده ?? متر ارسال مي شد و ?/? ثانيه بعد بازتاب آن از سطح ماه در رصدخانه راديويي گرين بنك در ويرجينياي غربي يافت مي شد.
بررسي هاي راداري قبلي نشان از وجود آثار قطبيدگي موج به علت وجود احتمالي يخ آب در سطح بررسي شده ماه داشت. ناحيه بررسي شده بستر گودال هاي برخوردي قطب جنوب ماه بود. بررسي بازتاب امواج تازه ارسال شده نيز نشان مي دهد همان آثار قطبيدگي در امواج كه مي تواند به علت وجود يخ آب در سطح ماه باشد (و همين طور به علت هاي ديگر) وجود دارد اما برخي از آنها متعلق به نواحي خارج از اعماق گودال هاست. يعني متعلق به جايي كه نور خورشيد دريافت مي شود و دما مي تواند تا ??? درجه سانتي گراد بالا رود و در چنين شرايطي امكان ندارد يخ آب باقي بماند و هر آنچه باشد خيلي سريع تصعيد مي شود و در فضاي اطراف ماه پراكنده مي شود. دقت بررسي هاي راداري قبلي آن چنان نبوده كه دانشمندان پي ببرند برخي شواهد قطبيدگي امواج متعلق به خارج از گودال هاست.
فلسفه وجود احتمالي يخ در ماه به عامل برخورد هاي فضايي با ماه و ديگر اجرام منظومه بر مي گردد. برخي از برخوردها را سيارك ها و برخي را دنباله دارها پديد مي آورند. وقتي دنباله دارها، اين كوه هاي يخ سرگردان در فضا، به ماه مي خورند حجم عظيمي از يخ آب را با خود به سطح مي آورند. بخشي از آن بر اثر گرماي برخورد بلافاصله تصعيد مي شود و بخشي نيز درون گودال حاصل از برخورد مي ماند. اگر اين گودال در تيررس تابش خورشيد باشد دماي بيش از ??? درجه اي سطح تابش گرفته روز يخ موجود را به سرعت تصعيد مي كند. اما اگر گودال در نواحي قطبي ايجاد شده باشد زاويه تابش چنان كم است كه نور به اعماق گودال هرگز نمي رسد و دما در آنجا مانند شب ماه تا ???- درجه سانتي گراد سرد مي ماند. در نتيجه ممكن است گودال هاي قطبي ماه ميزبان يخ آب باقي مانده از دنباله دار برخورد كننده باشد.
داده هاي راداري از مدارگرد كلمنتين در سال ???? و داده هاي طيفي از مدارگرد پويشگر ماه در سال ???? همه نشان از وجود هيدروژن در بستر گودال قطبي داشته اند و محتمل ترين تركيب آن نيز آب است و از آنجا كه دما و عدم وجود فشار جوي در ماه سبب مي شود آب مايع هرگز شكل نگيرد اين هيدروژن احتمالي شايد به صورت يخ آب باشد. اما نتيجه منفي تحقيقات بسيار دقيق جديد، دانشمندان را به اين فكر انداخته است كه شايد منشا هيدروژن سطحي برخي سنگهاي سطحي يا ذرات باد خورشيدي باشد و اين موضوغ بر طرح هاي آينده اي كه قرار بود فضانوردان در ايستگاه هاي قطبي ماه از منابع يخ آب براي اقامت خود بهره ببرند تاثير خواهد گذاشت. با وجود اين هنوز احتمال وجود يخ آب در برخي گودال هاي قطبين ماه كه دقيق بررسي نشده اند وجود دارد.

بزرگترين بانك اطلاعاتي مغز استخوان
جهان در چين ايجاد شد
گروه علمي فرهنگي- چين بزرگترين بانك اطلاعاتي مغز استخوان جهان كه اطلاعات ??? هزار نفر متقاضي اهداكننده در آن گردآوري شده، را ايجاد كرده است. خبرگزاري شين هوا به نقل از مركز اعانات مغز استخوان چين گزارش كرد كه اين مركز تا سال ????ميلادي، اطلاعات درباره يك ميليون نفر از اهداكنندگان مغز استخوان را جمع آوري خواهد كرد.
اين مركز با انتشار گزارشي اعلام كرد كه ايجاد اين بانك اطلاع رساني براي يافتن مغز استخوان مورد نياز بيماران بسيار اهميت دارد. در اين گزارش آمده است، شماري از افراد اين فهرست داوطلبانه سلول هاي استخوان ساز را به مركز ارايه كرده اند تا براي جراحي و پيوند مورد استفاده قرار گيرد. اين مركز در سال ????ميلادي با كمك شماري از چيني هاي مقيم خارج از اين كشور ايجاد شد و سلول هاي اهدايي به آن مي تواند براي درمان بيماري هاي مختلف بويژه بيماريهاي خوني و اختلالات عصبي مفيد باشد.

نگارش دوم فايرفاكس منتشر شد
004617.jpg
گروه علمي فرهنگي - موزيلا نگارش دوم مرورگر اينترنتي فايرفاكس را ديروز به صورت رايگان منتشر كرد.
كريستوفر برد قائم مقام محصولات بنياد موزيلا اعلام كرده است نگارش جديد مرورگر فايرفاكس قابليت هاي بسيار مهمي دارد كه كاربران در مرورگر اينترنت اكسپلورر ? كه چند روز قبل توسط مايكروسافت منتشر شد، شاهد آنها نيستند. بنياد موزيلا دو سال قبل قابليت جالب مشاهده چندين وب سايت مختلف درون يك پنجره مرورگر را در نگارش نخست مرورگر فايرفاكس خود گنجاند و سبب شهرت اين مرورگر شد كه مايكروسافت پس از دو سال هم اكنون همين قابليت را به اينترنت اكسپلورر ? افزوده است. به گفته برد، همان طور كه فايرفاكس 0/1 در زمان عرضه بسيار جلوتر از مرورگر اينترنت اكسپلورر در همان زمان بود، هم اكنون نيز فايرفاكس 0/2 بسيار پيشرفته تر از اينترنت اكسپلورر ? است. فايرفاكس۰‎/۲ قابليتي دارد كه در صورت روشن و خاموش شدن ناگهاني رايانه، تمامي وب سايت هايي كه پيش از بروز اين وضعيت باز بودند مجدداً نمايش داده مي شوند و كاربر اطلاعات اينترنتي جمع آوري كرده خود را از دست نمي دهد. هر دو مرورگر اينترنت اكسپلورر ? و فايرفاكس 0/2 به قابليت هاي حفاظت از كاربران در برابر وب سايت هاي جعلي(فيلتر ضد فيشينگ) مجهز شده اند اما به گفته برد، فيلتر ضد فيشينگ مورد استفاده فايرفاكس بسيار پيشرفته تر است به طوري كه موزيلا خود هر ??دقيقه تا يك ساعت فهرست وب سايت هاي جعلي شناسايي شده در اينترنت را به روز كرده و براي فايرفاكس ارسال مي كند تا در صورت بازديد كاربران از اين سايت ها، فايرفاكس به آنها هشدار بدهد. از جمله ديگر ويژگي هاي جديد فايرفاكس۰‎/۲ مي توان به قابليت بررسي ديكته لغات تايپ شده توسط كاربر و همچنين امكانات پيشرفته جستجوي اينترنت اشاره كرد.
طبق آخرين آمارهاي جمع آوري شده توسط شركت تحقياتي وان ست، هم اكنون 4/11درصد از كاربران اينترنت از فايرفاكس براي بازديد وب سايت هاي اينترنتي استفاده مي كنند. و اين گزارش تعداد كاربران فعلي فايرفاكس را بين ?? تا ?? ميليون نفر تخمين مي زند.

مفصل هاي پا پيشرفته ترين فنرهاي جهان
004611.jpg
ايرنا: تحقيقات جديد دانشمندان آمريكايي نشان مي دهد مفصل هاي پاها و همچنين قوزك پاي انسان با حركاتي مشابه حركت فنرها سبب حفظ تعادل انسان در سطوح ناهموار مي شوند.
اندرو بايونر زيست شناس دانشگاه هاروارد عقيده دارد حيوانات و انسان ها با چنان چالاكي و پايداري روي زمين سخت، ناهموار و غيرقابل پيش بيني حركت مي كنند كه تاكنون هيچ كدام از ساخته هاي دست بشر به چنين توانايي دست نيافته اند و جالب است كه اطلاعات خود انسانها از چگونگي دست يابي به اين توانايي بسيار اندك است.
دانشمندان دانشگاه هاروارد براي درك چگونگي حركت و حفظ تعادل انسانها و حيوانات روي سطوح ناهموار، پرنده موسوم به مرغ گينه را مورد مطالعه قرار داده و چگونگي واكنش بدن اين جانور هنگامي كه او به صورت غيرمنتظره در هنگام حركت سريع پايش را درون يك چاله مي گذارد را بررسي كردند. اين پرنده مي تواند حتي درصورتي كه پايش درون چاله بيفتد، تعادل خود را حفظ كند و به دويدن خود ادامه دهد.
به گفته بايونر، هر چند روش راه رفتن اين پرنده اندكي با روش راه رفتن انسانها متفاوت است، اما يافته هاي اين مطالعه را مي توان براي انسانها و ساير موجوداتي كه روي پاهايشان مي دوند نيز به عنوان يك اصل عمومي، تعميم داد.
محققان در آزمايشگاه اين پرنده را وادار به دويدن روي سطحي كردند كه آن سطح قادر بود نيروي وارد شده از پاي پرنده به سطح را ثبت كند و توسط يك دوربين ديجيتالي سريع نيز حركات پاي پرنده را ثبت كردند تا بتوانند زواياي ران، زانوها و قوزك پاي پرنده را بررسي كنند و آنها را با نيرويي كه توسط پرنده به سطح وارد مي شود، تطبيق بدهند.
نتايج اين مطالعه نشان داد حركات پرنده مشابه حركات مدل جسم فنر است كه بدن پرنده به مثابه جسمي است كه روي يك فنر يا همان پاها، قرار گرفته و ويژگي فنريت پاها از ران به پايين افزايش يافته و در قوزكها به حداكثر مي رسد.
بايونر اظهار داشت: تحقيقات انجام گرفته نشان مي دهد كه حتي افتادن پا درون يك چاله در هنگام دويدن نيز نمي تواند الگوهاي مشخص حركات رانها را تغيير بدهد و اين قوزك و قسمت پايين پاها هستند كه در چنين شرايطي وظيفه حفظ تعادل بدن را بر عهده دارند.
بخش پاييني پاها و قوزكهاي پا با ويژگي فنري خود هنگام برخورد پا با زمين انرژي را در يك زاويه بسيار تند جذب مي كند و هنگام افتادن ناگهاني پاها درون يك چاله، اين انرژي آزاد و سبب حفظ تعادل بدن مي شود.
هنگامي كه مرغ گينه در چاله مي افتد، تمامي اين تنظيمات تنها در ??ميلي ثانيه رخ مي دهد. اين پژوهش مي تواند دانشمندان را در طراحي پاهاي مصنوعي بهتر و همچنين روبات هايي با قابليت حركت روي سطوح ناهموار ياري كند.

قمرهاي زحل خالق حلقه هاي جديد
ايسنا: دانشمندان و اخترشناسان پروژه تحقيقاتي ـ فضايي كاسيني كه به دنبال قمرهاي احتمالي گم شده زحل بوده اند موفق شدند تا با استفاده از مشاهدات اين فضاپيما به اين عقيده برسند كه اين قمرها را در اطراف حلقه هاي تازه كشف شده اين سياره كشف كرده اند.
دانشمندان اين پروژه در فرصت استثنايي كه طي آن خورشيد در پشت زحل قرار گرفت، دو حلقه جديد سياره زحل را كشف كردند و در عين حال وجود دو قمر ديگر براي آن مورد تأييد قرار گرفت. اين حلقه هاي جديد با يك يا چند قمر كوچك در ارتباط هستند و مدار مشتركي با آنها دارند. اين در حالي است كه دانشمندان اين پروژه احتمال مي دهند كه يك قمر ديگر در اطراف حلقه سوم وجود داشته باشد. در همين خصوص دكتر جف كوزي از دانشمندان پروژه كاسيني در مركز تحقيقات AMES ناسا گفت: هم چون آنچه كه هميشه گفته مي شود كه هر جا دود است، آتش هم هست، در خصوص زحل هم بايد گفت كه هر جا حلقه تازه اي باشد، قمر جديدي هم وجود دارد. فضاپيماي كاسيني در 15 سپتامبر سال 2006 حدود 12 ساعت را در سايه زحل سپري كرد و طي اين مدت به مطالعات جديد و بي سابقه اي پرداخت. دانشمندان مي گويند كه كوچكترين قمرهاي زحل جاذبه كمي دارند و اين توانايي را ندارند تا مواد قابل توجهي را در سطح خود نگه دارند.

علمي فرهنگي
عيدي شهرداري تهران براي نمازگزاران عيد فطر
004608.jpg
گروه علمي فرهنگي- همزمان با عيد سعيد فطر، از سوي مركز آموزش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، كتابچه عيدانه با شمارگان صدهزار نسخه منتشر و به صورت رايگان ميان نمازگزاران توزيع خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، اين كتابچه كه 52 هفته از سال، از عيد فطر امسال تاعيد فطر سال آينده را دربرمي گيرد، حاوي نكات آموزنده ادبي، اجتماعي، اخلاقي، شهروندي و ديني است. اين مجموعه، يك بانك اطلاعاتي شهروندي و اجتماعي است و مي كوشد مفاهيم شهروندي، اخلاقي و ادبي را به صورت چكيده و يكجا در اختيار شهروندان تهراني قرار دهد. هر دو صفحه مقابل اين كتابچه، مربوط به يك هفته از سال است و هر هفته ستون هاي 8گانه اي دارد كه در مقابل هر روز هفته، فضايي براي يادداشت هاي روزانه شخصي در نظر گرفته شده است.
ستون هاي 8 گانه چنين تدوين شده اند: گنجينه (شامل حكاياتي از كتب كلاسيك فارسي)، نياز (شامل دعا و نيايش)، رهرو (شامل پيام هاي اجتماعي- شهروندي)، نشاني (شامل پيام هاي اخلاقي از متون كهن)، عقيق (شامل يك نكته آموزنده اخلاقي)، كاردان (شامل خلاصه اي كوتاه از زندگي شخصيت هاي ايراني)، چراغ  (شامل احاديثي از پيامبر(ص) و ائمه معصومين(س)) و تابلو (شامل كاريكاتور و يا تصوير مربوط به معضلات اجتماعي).
دانش آموزان ابتدايي به صورت عملي
نماز خواندن را آموزش مي بينند
004623.jpg
فارس: دانش آموزان پايه هاي اول تا سوم ابتدايي شهر تهران به صورت عملي آموزش نماز خواهند ديد. در اين طرح از روش هاي كليشه اي و تكراري در آموزش ها خودداري شده است.
مدير روابط عمومي آموزش و پرورش شهر تهران افزود: محتواي آموزش عملي نماز منطبق بر مباحث نماز در كتاب درسي دانش آموزان است. در اين طرح سعي مي شود از مفاهيم و روش هاي ابتكاري و خلاق استفاده شود.
سهرابي با بيان اينكه زمان اجراي اين طرح تا پايان هفته اول ارديبهشت ماه سال آينده است، گفت: در اين طرح ارزشيابي كمي مطرح نيست و سعي مي شود كه بين دانش آموزان رقابت سالم و منطقي ايجاد شود و همه دانش آموزان تجليل شوند.
مدير روابط عمومي آموزش و پرورش شهر تهران به طرح آشنايي دانش آموزان با مرجعيت و آداب تقليد نيز اشاره كرد و اظهار داشت: اين طرح ويژه دانش آموزان پسر پايه اول متوسطه اجرا مي شود البته شركت دانش آموزان دختر با توجه به صلاحديد منطقه بلامانع است. وي اضافه كرد: حداقل يك جلسه پرسش و پاسخ و همايش ويژه دانش آموزان داوطلب در سطح مدارس يا منطقه در خصوص آشنايي هرچه بيشتر با بحث مرجعيت برگزار مي شود.
سهرابي گفت: برگزاري اردويي در شهر قم جهت ديدار با مراجع براي افراد برگزيده در نظر گرفته شده است.
فرهنگيان داراي 600 امتياز
مشمول طرح ارتقاي شغلي مي شوند
گروه علمي فرهنگي - در آينده اي بسيار نزديك تمام فرهنگيان داراي 600 امتياز مشمول طرح ارتقاي شغلي مي شوند.
به گزارش همشهري، مشاور وزير و مدير روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش شب گذشته در جمع خبرنگاران در باشگاه فرهنگيان تهران گفت: طرح ارتقاي شغلي يكي از طرح هاي خوبي بود كه شامل همه معلمان نمي شد و معلماني كه داراي امتياز 600 بودند از آن بهره مند نمي شدند كه به زودي اين طرح شامل معلمان خواهد شد. زاده حسين با بيان اينكه متأسفانه يك شناخت عميق از آموزش و پرورش در مطبوعات وجود ندارد، ادامه داد: معتقدم كه بايد وارد شناختي جدي از اهداف آموزش و پرورش شويم و كار كارشناسي انجام شود.
وي گفت: اجازه ندهيد كساني كه كارشناس نيستند به عرصه آموزش و پرورش وارد شوند. بايد تلاش كنيم كه جامعه رشد كند و اين رشد از آموزش و پرورش آغاز مي شود.مدير روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به افزايش وام قرض الحسنه فرهنگيان نيز اشاره كرد و اظهار داشت: وام قرض الحسنه فرهنگيان از اعتبار 10 ميليارد به 100 ميليارد تومان افزايش يافته است.
اوقات فراغت دانش آموزان به بودجه مستقل نياز دارد
004620.jpg
گروه علمي فرهنگي - آموزش و پرورش به عنوان مرجع و متولي اصلي اوقات فراغت دانش آموزان بايد بودجه اي مستقل داشته باشد.
به گزارش همشهري، جعفر درونه رييس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در جلسه شوراي فرهنگ عمومي استان تهران با اشاره به برنامه ها و عملكرد قابل توجه هر يك از دستگاه هاي دولتي در مورد اوقات فراغت در استان تهران گفت: دستگاه هاي زيادي براي غني سازي برنامه هاي خود از نيروهاي آموزش و پرورش استفاده مي كنند و علاقه مندي زيادي به گسترش فعاليتهايشان دارند و در عين حال آموزش و پرورش هم بايد بتواند خود را براي اين حجم زياد فعاليتها و خواسته ها مهيا كند. وي تصريح كرد: آموزش وپرورش در حال حاضر رديف مستقل بودجه اي براي امر اوقات فراغت ندارد. درونه افزود: بايد بودجه مستقلي براي موضوع اوقات فراغت در سازمان آموزش و پرورش در نظر گرفته شود تا ساماندهي اين مسأله بهتر از گذشته صورت گيرد.
ارائه لايحه ساماندهي نيروي انساني
آموزش و پرورش به مجلس
فارس: معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت آموزش و پرورش از ارائه لايحه ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش به مجلس شوراي اسلامي خبر داد. محمدرضا محدث خراساني افزود: لايحه ساماندهي نيروي انساني آموزش و پرورش از مدت ها پيش در دست تهيه بود و در نهايت روز گذشته به مجلس ارائه شد. وي ادامه داد: در لايحه ساماندهي نيروي انساني آموزش و پرورش مواردي براي حل مشكل نيروي مازاد، كمبود معلم در مناطق محروم و مشكلات ديگر انديشيده شده است. محدث خراساني اظهار داشت: هم اكنون 19 هزار معلم مازاد در آموزش و پرورش وجود دارد و اين در حالي است كه در مناطق محروم با مشكل كمبود معلم مواجه هستيم.

آموزش عالي
طرح جامع ارتقاي علمي دانشگاه هاي مادر
تدوين مي شود
ايسنا: مدير كل دفتر گسترش و دبير شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، از تدوين طرح جامع ارتقاي علمي دانشگاه هاي مادر در سطح دانشگاه هاي معتبر دنيا، ايجاد 100 ميان رشته تا پايان سال، بازنگري اكثر برنامه هاي آموزشي وزارت علوم تا پايان برنامه چهارم توسعه،  عدم صدورمجوز ايجاد شعب دانشگاه هاي خارجي در داخل كشور و قرار گرفتن كليه برنامه هاي آموزشي و سرفصل  دروس وزارت علوم بر روي اينترنت خبر داد.
برزويي در باره ايجاد شعب دانشگاه هاي خارجي در داخل كشور، گفت: تا كنون هيچ مجوزي از سوي شوراي گسترش وزارت علوم براي ايجاد شعب دانشگاه هاي معتبر يا غيرمعتبر خارجي در داخل كشور صادر نشده است.
وي با بيان اينكه بيش از 1500 واحد دانشگاهي در كشور فعاليت مي كنند، گفت: كشور نيازي به صدور مجوز ايجاد شعب دانشگاه هاي خارجي در داخل كشور ندارد و در اين خصوص هيچ گونه مجوزي صادر نخواهد شد.
برزويي افزود: با اين حال اگر يك دانشگاه داخلي بخواهد در كشورهاي منطقه يا ساير كشورها شعبي ايجاد كند، با اين درخواستها موافقت خواهد شد، البته اين شعب بايد با معيارهاي علمي و آموزشي وزارت علوم هماهنگ باشد و حتي بايد مجوز ايجاد دوره و رشته هاي جديد در اين شعب را نيز از وزارت علوم اخذ كنند.
وي با اشاره به ساير برنامه هاي اين حوزه، اظهار كرد: يكي ديگر از برنامه هاي وزارت علوم تدوين طرح جامعي براي ارتقاي علمي دانشگاه هاي مادر كشور در سطح دانشگاه هاي معتبر دنياست، بر اين اساس برنامه دانشگاه هاي مختلف در اين خصوص جمع آوري و جمع بندي شده و در نهايت به صورت يك مصوبه ابلاغ مي شود، براساس اين طرح دانشگاه هاي مادر و بزرگ مأموريت گرا خواهند شد.
دبير شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم با بيان اينكه برنامه ريزي درسي و نظام آموزش عالي كشور از ديگر وظايف اين دفتر است،  گفت: ايجاد رشته هاي ميان رشته اي در سيستم آموزش عالي كشور از ديگر برنامه هاي وزارت علوم است، بر اساس اين طرح بايد تا پايان سال جاري 100 رشته ميان رشته اي مورد نياز كشور ايجاد شود.
واگذاري مسئوليت بازنگري برنامه هاي آموزشي
به دانشگاه هاي مادر
وي بازنگري برنامه هاي آموزشي دانشگاه ها را از ديگر اولويتها و برنامه ها عنوان كرد و گفت: بسياري از برنامه هاي آموزشي دانشگاه هاي كشور به 25 سال قبل باز مي گردد، براين اساس مسئوليت بازنگري برنامه هاي آموزشي به دانشگاه هاي مادر واگذار شده است و طي آن امسال۵۰ رشته در دانشگاه صنعتي اصفهان بازنگري خواهد شد، البته كميته هاي ويژه اي مسئوليت تجزيه و تحليل اين برنامه ها را بر عهده دارند تا در نهايت در شوراي گسترش وزارت علوم تصويب شوند.
دبير شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم با بيان اينكه تا پايان برنامه چهارم توسعه اكثر برنامه هاي آموزشي وزارت علوم بازنگري خواهد شد، گفت: بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته سالانه 200 برنامه آموزشي متناسب با آخرين اطلاعات روز بازنگري مي شود.
برزويي در خاتمه اظهار كرد: در آينده نزديك تمام برنامه هاي آموزشي و سرفصل  دروس وزارت علوم از طريق اينترنت در اختيار دانشگاهيان قرار مي گيرد، همچنين كليه دوره ها، وضعيت شهريه دوره هاي مختلف و رشته هاي داراي مجوز وزارت علوم نيز براي آگاهي دانشجويان بر روي سايت وزارت علوم قرار مي گيرد.
معاون اجرايي سازمان سنجش اعلام كرد :
تصميم نهايي در مورد نتايج آزمون
كارشناسي ارشد موسيقي سوم آبان ماه
مهر: توكلي با بيان اينكه تصميم نهايي در مورد نتايج آزمون كارشناسي ارشد موسيقي سوم آبان اتخاذ مي شود، گفت: نحوه پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد رشته موسيقي داراي شرايط خاصي است و سازمان سنجش از همان ابتدا زمان مشخصي براي اعلام نتايج اين رشته اعلام نكرده بود.
معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشوردر خصوص اعلام نتايج آزمون كارشناسي ارشد رشته موسيقي افزود: سازمان سنجش آموزش كشور موضوع اعلام نتايج اين رشته را در روز چهارشنبه 3آبان با بخش هاي مرتبط و ذي ربط مربوط به نتايج اين رشته پيگيري و تصميم گيري نهايي را اتخاذ مي كند.
وي اظهار داشت: سازمان در ابتدا نيز زمان دقيقي براي اعلام نتايج اين رشته اعلام نكرده بود. در دفترچه راهنماي انتخاب رشته نيز عنوان شده بود نتايج، متعاقبا اعلام مي شود.
معاون اجرايي سازمان سنجش، 8شهريورماه ۱۳۸۵ نيز گفته بود: فهرست اسامي قبول شدگان كارشناسي ارشد سال جاري در كد رشته هاي 1152 مجموعه مدرسي و معارف و 1360 مجموعه موسيقي پس از طي مراحل مربوط متعاقبا اعلام مي شود.
رقابت طراحان موشك هاي فضايي خصوصي آمريكا
گروه علمي فرهنگي- دانشجويان رشته هاي مهندسي آمريكا با شركت در مسابقه موشك هاي مخصوص فرود روي كره ماه، رقابت خود براي كسب جوايز چند ميليون دلاري موسسه ايكس پرايز را در صحراي نيومكزيكو آغاز كردند.
به گزارش مهر، در حالي كه هزاران تن از تماشاگران با مشاهده اين رقابت فريادهاي گوش خراشي سر مي دادند و دوربين ها نيز از صحنه هاي مختلف تصويربرداري مي كردند، شركت كنندگان رقابت دو روزه جام وايرفلاي ايكس پرايز را با هدف بهبود وضعيت تحقيقات فضايي آغاز كردند.
ايان مورفي سخنگوي موسسه ايكس پرايز كه اين رقابت را به نمايندگي از آژانس فضايي آمريكا (ناسا) مديريت مي كند، اظهار داشت: هدف ما از برگزاري اين مسابقه بالا بردن قابليت دستيابي به پروازهاي فضايي براي عموم است تا بدين ترتيب اشتياق نسل هاي بعدي به اين مقوله افزايش يابد.
بنا بر گزارش رويترز، رقابت هاي فضايي از هنگامي كه Spaceshipoe جايزه 10 ميليون دلاري انصاري ايكس پرايز را از آن خود كرد، در آمريكا رونق گرفته است.
رقابت طراحان آماتور موشك هاي فضايي و شركت هاي هوافضايي خصوصي آمريكا زمينه انجام تحقيقات سودمند فضايي را نيز براي بانياني چون اداره فضا و دانش هوانوردي ملي آمريكا فراهم مي سازد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |