شنبه ۶ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۷ - Oct 28, 2006
ابراز رضايت محمود عباس از نتيجه مذاكرات با حماس
خاوير سولانا: اسرائيل بايد به اشغالگري  پايان دهد
004725.jpg
گروه بين الملل خاوير سولانا رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا در ديدار با محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين گفت: اكنون فرصت آن رسيده تا اسرائيل به اشغالگري هايش كه از سال 1967 آغاز كرده، پايان دهد.
وي كه در كنفرانس خبري مشترك با محمود عباس سخن مي گفت افزود: با مسئولان اسرائيلي درباره راه هاي كاهش مشكلات مردم فلسطين كه به دليل محاصره و بسته شدن گذرگاه ها به آن دچار شده اند، صحبت كرديم و اميدوارم كه به زودي گشايشي در اين امر حاصل شود. وي در اين ديدار بار ديگر حمايت اتحاديه اروپا از محمود عباس و مردم فلسطين را اعلام كرد.
در همين جلسه محمود عباس ضمن اعلام اين كه مذاكراتش با جنبش حماس مثبت بوده گفت: در اين مذاكرات به خواسته هاي خود رسيده است.
پيش تر عباس اعلام داشته بود كه مايل است دولت تكنوكرات در فلسطين تشكيل شود اما حماس كه هم اكنون دولت را در اختيار دارد با اين پيشنهاد مخالفت كرده و بار ديگر خواستار تشكيل دولت وحدت ملي شده بود. عباس در اين مصاحبه نگفت كه منظورش از تحقق خواسته ها در مذاكره با حماس چه بوده است.
وي در همين مصاحبه بار ديگر شايعه روزنامه اسرائيلي هاآرتص مبني بر تلاش عباس براي انجام نوعي شبه كودتا در فلسطين را رد كرد و گفت: كساني كه به دموكراسي اعتماد دارند براي كودتا تلاش نمي كنند.
تلاش اسرائيل براي ترور رهبران حماس
درحالي كه مسئولان فلسطيني با انجام مذاكرات فشرده به سوي تفاهم پيش مي روند، راديو اسرائيل اعلام كرد كه مقام هاي اسرائيلي به محمود عباس اعلام كرده اند كه قصد دارند سران و فرماندهان حماس و در رأس آنها اسماعيل هنيه را ترور كنند. محمود عباس هنوز درخصوص اين خبر واكنشي نشان نداده است.
در فهرست ترور اسرائيل علاوه بر هنيه، اسامي سعيد صيام وزيرامور داخلي، محمود الزهار وزير امور خارجه، يوسف رزقه وزير اطلاع رساني و برخي ديگر از فرماندهان شاخه نظامي حماس ديده مي شود.
در همين حال روزنامه معاريو اعلام كرد كه دان حالوتس رئيس ستاد ارتش اسرائيل مجوز استفاده نيروي هوايي اين رژيم از بمب هاي هوشمند براي بمباران تونل هاي زيرزميني در امتداد محور فيلادلفيا در موازات مرزهاي مصر و نوار غزه را صادر كرده است.
اين درحالي است كه طي نبرد مبارزان فلسطيني با متجاوزان اسرائيلي در كرانه باختري رود اردن سه مبارز فلسطيني به شهادت رسيدند.

گزارش هيأت اعزامي بوش به بغداد:
نيروهاي آمريكايي هرچه سريع تر
از عراق بازگردند
گروه بين الملل نمايندگان رئيس جمهور آمريكا كه براي بررسي اوضاع عراق به اين كشور سفر كرده بودند پس از بازگشت اعلام داشتند كه نيروهاي اين كشور بايد هرچه سريع تر از عراق بازگردند.
چندي پيش جرج بوش كميته اي مشترك از دمكرات ها و جمهوري خواهان آمريكا را براي بررسي اوضاع عراق به بغداد اعزام كرد. اين گروه پس از يك ماه بررسي اوضاع تأكيد كردند كه نظاميان آمريكايي بايد به سرعت از عراق بازگردانده شوند. در اين گزارش همچنين بر مذاكره آمريكا با دولت ايران براي كمك جهت برقراري ثبات در اين كشور تأكيد شده است.
از سوي ديگر عراقي ها كه از ناتواني نيروهاي آمريكايي در برقراري نظم در اين كشور خسته شده اند، خواهان دريافت سلاح براي حفظ كشور خود هستند. در اين خصوص نوري مالكي نخست وزير عراق گفت: در صورتي كه آمريكا تسليحات و كنترل عراق را به نيروهاي اين كشور واگذار كند مي تواند ظرف شش ماه به خشونت در اين كشور پايان دهد. وي گفت: ما به تجهيزات پيشرفته و هواپيماهاي مدرن نياز نداريم چرا كه با كشورهاي ديگري در حال جنگ نيستيم بلكه ما فقط به ارتشي آزموده و تجهيزات متوسط نيازمنديم.
مالكي همچنين گفت: اين تصور واهي است اگر دولت آمريكا براي تعيين يك زمان بندي يا ضرب الاجل جهت برقراري ثبات در عراق، مي تواند دولت او را تحت فشار قرار دهد.

نگاه
سولانا و تهاجم به عراق
گروه بين الملل - عزيز شاه محمدي: مسئول سياست خارجي و امنيت اروپا بالاخره سكوت خود را شكست و تهاجم به عراق را اشتباه ترين تصميم تاريخ خواند.
سولانا در آستانه سفر شش روزه به خاورميانه وقتي به انتقاد ملايم از سياست خارجي آمريكا پرداخته است كه منتقدين اروپايي و آمريكايي سياست رئيس جمهور آمريكا در خاورميانه پا را از انتقاد فراتر گذاشته و رئيس جمهور آمريكا و نخست وزير انگليس را به باد ناسزا گرفته اند.
شايد سولانا در صدد بوده است در آستانه سفر به خاورميانه با انتقاد از آمريكا در حمله به عراق و سياست اسرائيل در اراضي اشغالي فلسطين از خود شخصيتي بي طرف و معتبر ترسيم كند. چه آمريكا و اروپا به دليل حمايت بي چون و چرا از اسرائيل و اعمال سياست هاي دوگانه در منطقه به عنوان ميانجي هاي بي طرف و قابل اعتنا، اعتباري ندارند. شايد قضاوت سولانا براي اشتباه بودن حمله به عراق مقبول باشد، اما دلايل سولانا براي اشتباه خواندن اين تهاجم حتما محل مناقشه است.
سولانا در مادريد پايتخت اسپانيا درباره دليل اشتباه بودن حمله به عراق گفته است، اين جنگ (حمله آمريكا و انگليس به عراق) توازن منطقه را برهم زد و سقوط عراق و افغانستان به تبديل ايران به عنوان يك كشور حاكم بر منطقه كمك كرده است.
منظور سولانا از برهم خوردن توازن منطقه پائين آمدن رتبه استراتژيك اسرائيل در منطقه است. اينكه سولانا اذعان كرده ايران به يك كشور حاكم بر منطقه تبديل شده است، امر تازه اي نيست كه سولانا بخواهد به آن اذعان كند.
وقتي صدام حسين در 31 شهريور 1359 با كمك آمريكا و اروپا به ايران حمله كرد، براي جلوگيري از تفوق منطقه اي ايران بود. سولانا به اين دليل حمله به عراق را اشتباه مي خواند كه آمريكا به هيچ يك از اهداف خود در ايجاد دمكراسي دولت سازي و ملت سازي در منطقه نرسيده است و طرح خاورميانه بزرگ آمريكا به يك خاطره تبديل شده است و به قول آقاي سولانا در مقابل، ايران به عنوان يك قدرت منطقه اي قد كشيده است.
تاسف آقاي سولانا از اين نيست كه در مدت سه سال اشغال عراق 655 هزار عراقي كشته شده اند،هزاران نفر بي خانمان شده و هزاران خانواده نان آور خود را از دست داده اند. آقاي سولانا سعي كرده نسبت به اشتباه آمريكا هشدار و انذار دهد، اما نمي گويد ارتكاب اين اشتباه ها همچنان ادامه دارد. اروپا و آمريكا در حمايت از صدام حسين در حمله به ايران اشتباه كردند، در تشويق صدام به حمله به كويت اشتباه كردند، در حمله به عراق و اشغال اين كشور اشتباه كردند، حالا هم در تروريست خواندن حزب الله لبنان اشتباه مي كنند و ناديده گرفتن پيروزي حماس در انتخابات فلسطين نيز اشتباه است. همانگونه كه اتخاذ سياست هاي دوگانه، غلط و غيرقابل قبول است.
آقاي سولانا از اين نكته غفلت مي كند كه تركيب حاميان صدام در حمله به ايران در جناح  عربي، اروپايي و آمريكايي همان تركيب حاميان تروريسم صهيونيستي در حمله به لبنان در خردادماه امسال است. اين سياستها اشتباه است. ناديده گرفتن مردم منطقه اگر غيرممكن نشده است، حداقل بسيار دشوار و پرهزينه است، گرچه آقاي سولانا مسئول سياست خارجي و امنيت اروپا خوانده مي شود، اما تدوين و اجراي اين سياستها در اختيار وي نيست و وي وزير امور خارجه و يا وزير دفاع اروپا تلقي نمي شود، اما برخورد دقيق و منصفانه نسبت به تحولات خاورميانه نيز انتظار حداقلي است كه بايد برآورده شود.

سئول تحريم ها عليه پيونگ يانگ را تشديد مي كند
ايسنا: سئول در اولين اقدام عيني براي تقويت تحريم ها عليه كره  شمالي اعلام كرد سفر مقامات كره  شمالي مشمول محروميت از سفر خارجي به كره جنوبي ممنوع است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، وزارت دفاع كره  جنوبي نيز طي گزارشي با بيان اين كه كره  شمالي پلوتونيوم كافي براي ساخت هفت بمب اتمي را در اختيار دارد، تاكيد كرد كه تهديد هسته اي پيونگ يانگ هنوز پابرجاست.
خبرگزاري يون هاپ كره جنوبي گزارش داد: لي جونگ سئوك، وزير اتحاد كره  جنوبي گفت كه سئول سفر برخي از مقامات كره شمالي به كره جنوبي را ممنوع و روي تعاملات و وجوه مربوط به روابط تجاري بين دو كره و سرمايه گذاري پيونگ يانگ نظارت خواهد كرد.
مشخص نيست كه سئول در شدت بخشيدن به اين تحريم ها چه قدر سخت گير خواهد بود.
همچنين سوال ديگري كه وجود دارد اين است كه آيا كره جنوبي همكاري خود را با آمريكا براي بازرسي كشتي ها و هواپيماهاي كره شمالي كه مظنون به حمل سلاح هاي كشتار جمعي يا مواد مربوط هستند را بيشتر مي كند يا خير .
همچنين در راستاي بررسي هاي سئول و پكن براي چگونگي تحريم كره  شمالي بان كي مون، وزير امور خارجه كره  جنوبي و دبيركل آينده سازمان ملل ديروز وارد پكن شد.
در اين سفر، بان كي مون طبق برنامه با هوجين تائو، رئيس جمهور چين، لي ژائو ژنگ، همتاي خود و تانگ ژياژوان مشاور دولت چين ديدار مي كند.

كوتاه ازسياست جهان
تركيه: تجزيه عراق
موجب بروز اغتشاش در منطقه مي شود
ايرنا: عبدالله گل وزير امور خارجه تركيه هشدار داد:تجزيه عراق موجب بروز اغتشاش در منطقه خواهد شد.
وزير امور خارجه تركيه در گفتگو با روزنامه حريت افزود: همسايگان عراق به تجزيه اين كشور و تبديل آن به سرنوشت يوگسلاوي سابق اجازه نمي دهند.
وي درمورد سناريوهاي مطرح شده در آمريكا در مورد احتمال تجزيه عراق به سه بخش گفت: عراق را مي توان به يك خاورميانه كوچك تشبيه كرد، اگر اين كشور تجزيه شود، بحران و اغتشاش از شرايط فعلي شديدتر شده و نه تنها منطقه دچار اغتشاش مي شود، بلكه صلح جهاني نيز به خطر مي افتد. وزير امور خارجه تركيه با تأكيد بر اين كه همسايگان عراق نمي خواهند اين كشور تجزيه شود، افزود: اين موضع كشورهاي همسايه عراق به نفع عراق نيز هست.

دبيركل ناتو لغو تحريم هاي گرجستان
از سوي روسيه را خواستار شد
ايسنا: ياپ دو هوپ شفر، دبيركل ناتو در ديداري كه با هدف آرام كردن تنش ها ميان ناتو و مسكو انجام شد، از روسيه خواست تا تحريم هاي تنبيهي عليه گرجستان را بردارد.
ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه در نشست كرملين با دبيركل ناتو با تأكيد بر نكات مثبت در روابط پرتنش مسكو و ناتو، از موضوعاتي از قبيل حضور روسيه در مانور دريايي ناتو در مديترانه سخن گفت. پوتين گفت: همكاري ما رو به گسترش است و اين پيشرفت موفقيت آميز است. ما در حوزه هاي عملي همكاري مي كنيم. اين امر براي كل جامعه بين الملل بسيار مهم است.
اما شفر از روسيه خواست تحريم هاي اعمال شده عليه گرجستان را كه در پي بحران ديپلماتيك در نتيجه دستگيري چهار افسر روسي از سوي گرجستان بوجود آمده، بردارد. در آخرين اقدامات عليه گرجستان، روسيه راه هاي رفت وآمد به گرجستان و نيز ارسال وجوه از طريق سيستم پستي روسيه به اين كشور را مسدود كرد.

دولت لبنان اجلاس دوحه را تحريم كرد
گروه بين الملل- وزير خارجه لبنان در اعتراض به حضور وزير خارجه رژيم اسرائيل در كنفرانس دمكراسي در دوحه قطر، از سفر به قطر و شركت در كنفرانس مذكور خودداري كرد.همايش بين المللي درباره دمكراسي ، در قطر برگزار مي شود و در آن وزراي خارجه كشورهاي مختلفي شركت دارند. قطر از معدود كشورهاي عربي است كه با اسرائيل رابطه دارد.

ديدار شيراك از چين
ايرنا: ژاك  شيراك  رئيس  جمهوري  فرانسه  اطمينان  داد  كشورش  براي لغو قانون منع  فروش  تسليحات  به  چين  تلاش  خواهد كرد.
راديو بين المللي  چين  روز جمعه  گزارش  داد، رئيس  جمهوري  فرانسه  كه در صدر هياتي  بلندپايه  در چين  بسر مي برد، در ديدار با هوجين  تائو همتاي  چيني  خود گفت : قانون  منع  فروش  تسليحات  به  چين  با شرايط كنوني  توسعه  روابط چين  و اروپا منطبق  نيست . قانون  منع  فروش  تسليحات  به  چين  مربوط به  سال  1989 ميلادي  است  و اتحاديه  اروپا تأكيد دارد تا زماني كه  وضعيت  حقوق  بشر در چين  به  شرايط مطلوب نرسد، اين  اتحاديه  ممنوعيت  صدور تسليحات  به  اين  كشور را لغو نخواهد كرد. ازسوي  ديگر، چين  معتقد است  ممنوعيت  فروش  تسليحات  نظامي ازسوي  اتحاديه  اروپا به  چين ، زاييده  دوران  جنگ  سرد است  و با پيشرفت  همه  جانبه  روابط چين  با اروپا همخواني  ندارد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |