شنبه ۶ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۷ - Oct 28, 2006
ميدان آزادي ميعاد جشن هاي ملي مي شود
گزارش همشهري از سيماي تهران در روز عيد فطر
عكس ها: تهران سما
در جشن ايمان در ميدان آزادي از 49 هزار دختر كه تازه به سن تكليف رسيده اند تجليل شد
004746.jpg
004749.jpg
004674.jpg
004677.jpg
گروه شهري- نماز عيد فطر صبح روز سه شنبه گذشته در حالي برگزار شد كه اين تجمع عظيم مذهبي در مصلي تهران، ترافيك شديد و راهبندان به خصوصي به دنبال نداشت.
در اولين تجربه شهرداري در برگزاري مراسم نماز عيد فطر نمازگزاران با ترافيك رواني در محدوده اطراف مصلي تهران مواجه بودند. اين تجربه نشان داد كه در صورت تحقق مديريت واحد در برنامه ها و مراسم ملي حتي تجمع هاي ميليوني نيز با خواست مردم و مسئولان با نظمي همراه با طراوت به كار خود خاتمه مي دهند.
آزادي ، ميعاد جشن ها
شهردار تهران گفت: ميدان آزادي تهران به محل برگزاري اعياد و عزاداري هاي اسلامي تبديل مي شود.
محمد باقر قاليباف، شهردار تهران عصر روز عيد فطر در حاشيه برگزاري جشن بزرگ ايمان ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: شهرداري تهران قصد دارد در برگزاري جشن ها و عزاداري هاي ملي با مردم سهيم شود و در همين راستا در همه مناسبت هاي مذهبي مراسمي در ميدان آزادي تهران برگزار مي شود.
وي افزود: در برگزاري جشن ايمان نقص ها و كمبودهايي به چشم مي خورد كه مطمئنا در مراسم بعدي بايد برطرف شود و اين موضوع سبب كسب تجربه در برگزاري باشكوه تر جشن ها و عزاداري هاي بعدي مي شود.قاليباف تصريح كرد: استقبال بسيار خوب شهروندان تهراني از جشن ايمان مسئوليت شهرداري تهران را در برگزاري مراسم هايي اينچنين سنگين تر كرده است.
همچنين در حاشيه اين مراسم حاجي خاني – دبير اجرايي جشن ايمان – نيز اظهار داشت: شهرداري تهران براي عيد قربان و عيد غديرخم نيز مراسم هاي خاصي در نظر گرفته است.وي افزود: محل برگزاري جشن اعياد قربان و غدير در ميدان آزادي خواهد بود اما از آنجا كه مطمئنا در آن زمان با سرد شدن هوا و بارش برف و باران مواجهيم تمهيداتي براي رفاه حال شهروندان تهراني در نظر گرفته شده است.
وي با تاكيد بر اينكه نقاط ضعف جشن ايمان در مراسم هاي بعدي برطرف خواهد شد اظهار داشت: برگزاري چنين مراسم هايي اتحاد و همبستگي مردم را بيشتر خواهد كرد و به همين دليل شهرداري با تمام توان در برگزاري هر چه باشكوهتر اين مراسمها تلاش مي كند.
تجلي مديريت واحد
شهردار تهران همچنين گفت: برگزاري نماز عيد سعيد فطر امسال با داشتن مديريتي واحد در بخش هاي مختلف به شكل كاملا منظم ساماندهي و برنامه ريزي شد.
قاليباف با تاكيد بر برگزاري جشن هاي باشكوه در اعياد ويژه مسلمانان گفت: همانطور كه مردم مراسم سوگواري ائمه را به بهترين شكل برگزار مي كنند بايد مراسم جشن و شادي را نيز به خوبي درك كنند. وي افزود: شهروندان تهراني در جشن نيمه شعبان ثابت كردند كه ظرفيت برگزاري چنين مراسمي را با رعايت همه شئونات فرهنگي و اجتماعي دارند.
ترافيك روان پس از برگزاري نماز
اتوبوسراني و تا«سيراني تهران صبح روز عيد فطر با سرويس دهي مناسب «م« بسياري در امر رواني ترافي« در سطح شهر داشتند. شهرداري تهران از نمازگزاراني «ه با اتوبوس عازم مصلي بودند در داخل اتوبوس پذيرايي  «رد.سازمان تا«سيراني نيز با تا«سي هاي خود از مناطق مختلف تهران به صورت رايگان اقدام به جابجايي نمازگزاران به مصلاي تهران «رد.
مأموران انتظامي و راهنمايي و رانندگي به منظور نظم بخشيدن حر«ت خودروها و امنيت نمازگزاران به طور گسترده در خيابان هاي اطراف مصلي و سطح شهر مستقر بودند «ه اين امر موجب شد «ه خيابان هاي اطراف و منتهي به مصلاي بزرگ امام خميني(ره) با ترافي« سنگين مواجه نشوند.
عيدي به كودكان
از سوي ديگر استفاده از شهربازي هاي موجود در پار« هاي مناطق 22 گانه پايتخت، از روز چهارشنبه تا روز جمعه براي تمامي «ود«ان و نوجوانان تهراني رايگان بود.بر اساس دستور قاليباف، شهردار تهران، تمامي شهربازي هاي موجود در پار« هاي مناطق 22 گانه شهر تهران از روز چهارشنبه سوم آبان ماه تا روز جمعه پنجم آبان ماه به مناسبت ايام عيد سعيد فطر به «ود«ان و نوجوانان تهراني خدمات تفريحي رايگان ارائه كردند.
جشن بزرگ ايمان
همچنين جشن عيد سعيد فطر با عنوان جشن بزرگ ايمان عصر سه شنبه با حضور گسترده و پرشور مردم تهران در ميدان آزادي برگزار شد.با حضور ده ها هزار خانواده شهروندان تهراني در اين جشن، از 49 هزار دختر۹ ساله اي «ه به سن ت«ليف رسيده اند و نخستين روزه داري خود را تجربه «ردند، تجليل شد.در مراسم جشن ايمان گروه هاي موسيقي در اطراف ميدان آزادي با اجراي برنامه هاي زنده، فضاي شادي را براي شهرونداني «ه به همراه خانواده هاي خود در ميدان آزادي گرد آمده بودند، ايجاد «ردند.

طرح جامع تهران
در گذرگاه سرنوشت
دكتر ناصر كرمي
نام هاي قابل اشاره امروز بسيارند. اما بايسته تر آن است كه امروز اشاره اي بشود به طرح جامع تهران، كه البته در فرصتي فراختر مفصلتر مورد بحث قرار خواهد گرفت.
پس از چند سال فعاليت متمركز و مداوم گروه گسترده اي از كارشناسان صاحب نام و شماري از معتبرترين مشاوران برنامه ريزي شهري اين طرح در حال حاضر آماده ابلاغ و اجراست. اما هم اكنون درست در همان گذرگاه دشواري ايستاده كه مي توان از آن به عنوان پرتگاه بيش از نود درصد طرح هاي جامع و برنامه هاي ملي در ايران نام برد: اين نكته كه مجريان (يعني دست اندركاران و مديران دولتي و آنهايي كه بايد از اين پس با يافته هاي طرح دست و پنجه نرم كنند) در مقابل آن موضع بدبينانه و بعضا منفي دارند و البته نكات درستي برمي شمارند از مصاديق ايده آليستي بودن بخش هايي از طرح و احيانا عدم امكان اجراي مواردي از آن. در چنين مواردي معمولا تدوين كنندگان طرح نيز بخش اجرايي را متهم مي كنند به عدم تمكين در برابر دانش نوين، روزمرگي، برنامه گريزي و احيانا ناتواني براي اجراي تغييرات بنياديني كه طرح جامع پيشنهاد كرده است.
متاسفانه تجربه نشان داده است محاجه هايي كه در اين ميان درمي گيرد، پيش از آنكه جنبه علمي پيدا كرده و به علم گرا ترشدن مجريان و عمل گرا ترشدن مشاوران منجر شود، به برخوردهاي شخصيتي ميان هر دو گروه منتهي مي شود، كه البته حاصل آن گذشته از اتلاف همه زحمات و هزينه ها، از دست رفتن فرصت سامانمندي علمي مديريت شهري و منطقه اي در كشور است.
براي اينكه طرح جامع تهران نيز به اين سرنوشت دچار نشود، در وهله اول بايد مديران اجرايي مرتبط، اعم از مجموعه معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران، شهرداران مناطق و مديران ذي مدخل در وزارت مسكن و شهرسازي و وزارت كشور توجه كنند كه هر برنامه جامعي به هرحال در مرحله اجرا با كاستي ها و چالش هايي روبه رو مي شود و چاره كار نه حذف برنامه و بلكه رفع كاستي هاي آن در مرحله اجرا و بعضا حتي مماشات با شماري از نواقص است، تدوين كنندگان طرح جامع نيز بايد به تجربه مديران اجرايي احترام بگذارند و فروتنانه تر به آنچه كه درباره نواقص طرح گفته مي شود توجه كنند. به هر رو فراموش نبايد كرد كه در حال حاضر از نظر شيوه تدوين و حجم دستاوردهاي كسب شده طرح جامع تهران يك سرمايه ملي تلقي مي شود و اين سرمايه فقط در صورتي به ثمردهي مي رسد كه تمامي دست اندركاران مرتبط هوشمندانه تر در تجربه هاي تلخ شكست برنامه هاي جامع پيشين مداقه كنند و نيز اراده اي غالب و قوي براي رهايي مديريت اجرايي شهر از روزمرگي هاي اجتناب ناپذير، وارد عمل شود.

نگاه
004743.jpg
بهمن عبدي

مديران كل منابع طبيعي و سازمان محيط زيست مازندران:
تخريب وسيع قله علم كوه غيرقابل جبران است
فارس: مديران كل سازمان محيط زيست مازندران و منابع طبيعي غرب استان در بازديد جداگانه از منابع طبيعي و قله هاي 4800 و 4850 متري حفاظت شده علم كوه و تخت سليمان منطقه كلاردشت با ابراز تاسف از تخريب غيرقابل جبران دامنه هاي آن خواستار توقف برداشت سنگ از علم كوه شدند.
رسول اشرفي پور مديركل سازمان محيط زيست مازندران در بازديد از دامنه هاي علم كوه گفت: متاسفانه دامنه هاي تخريب شده علم كوه به وسعت 120 كيلومتر مربع از آغاز شروع عمليات در سال 69 توسط شركت مترو به بهانه برداشت سنگ گرانيت براي متروي تهران با اعتراض شديد كوهنوردان بين المللي و داخلي مواجه شد و از همان زمان گروه هاي ديگري چون حافظان محيط زيست و طرفداران منابع طبيعي پيگير شدند تا از تخريب علم كوه و ديگر منابع طبيعي و ملي در كلاردشت جلوگيري كنند.مديركل سازمان محيط زيست افزود: برداشت سنگ در وسعت 120 كيلومتر مربع با زدن جاده در دامنه هاي علم كوه از سال 68-69 آغاز شد. بسياري از جاده ها به اشتباه زده شد كه مجموعه اين عمليات ها موجب شد تا تخريب وسيع صورت گيرد.اشرفي پور افزود: متاسفانه دامنه تخريب و برداشت غيراصولي به اندازه اي است كه براي شهر بزرگ كلاردشت خطرآفرين شده است؛ به طوري كه در صورت كوچكترين رگبار، سيل  مي تواند هزاران خانوارساكن در مسير رودخانه سروآبرود را تهديد جدي كند و اگر از عمليات و برداشت سنگ جلوگيري نشود با فاجعه جبران ناپذير بدتر از سيل نكا و... روبه رو خواهيم شد.
بهزاد انگورج مديركل منابع طبيعي نيز در گفت وگوي كوتاهي ضمن ابراز نگراني از تخريب دامنه هاي علم كوه و تخت سليمان گفت: منابع طبيعي از منابع خدادادي و ملي متعلق به شركت هاي بهره بردار خاصي نيست بلكه متعلق به همه ملت هاست و بايستي براي نسل هاي امروز و فردا حفظ شود و اگر مجوز بخشي از منابع ملي به شركت هاي بهره بردار داده مي شود بايستي به آن توجه شود.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |