شنبه ۶ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۷ - Oct 28, 2006
سازمان حفاظت محيط زيست هشدار داد
رودخانه چالوس در آستانه نابودي
گروه شهري - افزون بر ساخت و سازهاي غيرمجاز و ورود فاضلاب هاي متعدد به رودخانه چالوس، تخريب و تخليه نخاله هاي ناشي از احداث بزرگراه شمال سلامت اين رودخانه را به شدت تهديد مي كند. پروژه اي كه به رغم گذشت 10 سال از آغاز فعاليت اجرايي آن و بايدها و نبايدهاي بسيار هنوز 7/5 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است؛ اما آنچه نگراني علاقه مندان محيط زيست و دوستداران طبيعت را برانگيخته آلودگي هايي است كه در حين احداث اين پروژه رودخانه چالوس را در معرض خطر قرار مي دهد. رهاسازي سيستم هاي خنك كننده سرمته حفاري در يكي از سر شاخه هاي حفاظت شده چالوس و تخليه نخاله به داخل اين رودخانه، انباشت نخاله هاي استخراج شده از تونل البرز در يكي از مراتع منطقه، ورود فاضلاب و تخريب جنگل از عمده  ترين معضلات زيست محيطي پروژه آزادراه شمال است. روندي كه ادامه آن مي تواند به بحراني زيست محيطي منجر شود. از همين رو چندي قبل معاون سازمان محيط زيست ضمن هشدار نسبت به اين روند اعلام كرد در صورتي كه مجريان پروژه ضوابط و مقررات زيست محيطي را رعايت نكنند تا تعيين تكليف وضعيت آن مجوز فعاليت آزادراه شمال لغو مي شود.
در پي ادامه روند بحران زاي فعاليت  هاي پروژه آزادراه شمال جلسه بررسي وضعيت زيست محيطي اين پروژه با حضور نمايندگان پروژه و سرپرست معاون محيط انساني محيط زيست برگزار شد. در اين جلسه مقرر شد پس از بازديد از پروژه و بررسي هاي لازم، براي رفع مشكلات موجود تصميم گيري شود.
دكتر اصيليان، سرپرست معاونت محيط انساني سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه اين پروژه از سال 75 يعني از آغاز تاكنون 7/5 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است، گفت: علت كندي اجراي اين پروژه نبود اعتبار بوده است كه اخيراً دولت مصوبه اي داشته است كه 50 درصد اعتبار اين پروژه توسط سرمايه گذار داخلي و 50 درصد به صورت فاينانس تأمين شود.
وي در خصوص مسير اين پروه گفت: آزادراه تهران ـ شمال به 4 منطقه شامل منطقه يك كن تا دوآب ، منطقه 2 دوآب تا پل زنگوله ، منطقه 3 پل زنگوله تا پل ذغال و منطقه 4 از پل ذغال تا چالوس تقسيم بندي شده است.
سرپرست معاونت محيط انساني سازمان حفاظت محيط زيست در گفت وگو با ايسنا افزود: منطقه يك به مناقصه گذاشته شده است و كنسرسيوم چيني برنده مناقصه شده است. همچنين بزرگترين تونل اين منطقه تونل تالون است كه 5 كيلومتر طول دارد و 3 هزار متر آن توسط مجريان حفاري شده است و 2 هزار متر نيز قرار است توسط چيني ها حفاري شود.
وي با اشاره به اين كه منطقه 2 آزادراه تهران ـ شمال هم به مناقصه گذاشته شده است، افزود: منطقه 3 نيز با توجه به زلزله رخ داده، مجدداً در دست بازنگري است تا اگر مسير، پايداري لازم را نداشته باشد تغيير كند. همچنين در خصوص منطقه 4 نيز بايد گفت كه اين منطقه بيشترين كار اجرايي در آن انجام شده و از لحاظ درصد پيشرفت جلوتر از ساير مناطق است.
سرپرست محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به جديدترين گزارشات ارسالي از منطقه 3 گفت: از نيمه اول 81 تا كنون حدود 2/3 كيلومتر تونل در يك دهه به عرض حدود 6 متر احداث شده كه عمليات اجرايي آن ادامه دارد.
اصيليان در خصوص مشكلات زيست محيطي پروژه آزادراه تهران ـ شمال تاكيدكرد: متأسفانه علي رغم اخطاريه هاي مكرر صادر شده مسئولان پروژه اقدامي در خصوص ارايه طرح مديريت زيست محيطي انجام نداده اند.
وي با اشاره به اين كه قبلاً كميته اي تحت عنوان كميته اجرايي در پروژه آزادراه تهران ـ شمال وجود داشت افزود: اين كميته متشكل از نمايندگان وزارت راه، طرف مشاركت كننده، مديران دفاتر محيط زيست، نمايندگان تشكل هاي زيست محيطي و مجريان آزادراه بود و وظيفه آن تصميم گيري در خصوص مشكلات زيست محيطي آزادراه و پيگيري آنها بود.
اصيليان ادامه داد: اين كميته تنها يكبار در تاريخ 2/11/84 با درخواست محيط زيست تشكيل شد و بر اساس صورتجلسه تنظيمي مسئولان پروژه ملزم شدند طرح مديريت زيست محيطي هر 4 منطقه آزادراه را ارايه كنند كه مسئولان تنها براي منطقه يك اين طرح را ارايه كردند و براي ساير مناطق، طرحي به سازمان حفاظت محيط زيست ارايه نشده است.
وي با اشاره به اين كه بر اساس همين صورتجلسه آغاز عمليات اجرايي آزادراه تهران ـ شمال در ساير مناطق مشروط به ارايه طرح مديريت زيست محيطي شده است، به ايسنا گفت: متأسفانه مسئولان اين پروژه نه تنها اقدامي در اين خصوص انجام نداده اند، بلكه علي رغم اخطاريه هاي مكرر محيط زيست استان و اداره محيط زيست چالوس نخاله هاي عمليات خود را در مراتع مردم تخليه كرده اند كه اين امر سبب اعتراض اهالي محل شده است.
سرپرست معاونت محيط انساني سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه عمليات عمراني آزادراه تهران ـ شمال موجب تغيير مسير بخش هايي از رودخانه حفاظت شده چالوس شده است، گفت: پساب حاصل از سيستم هاي سردكننده و دستگاه حفاري و فاضلاب ها در منطقه 3 به رودخانه مجاور كه يكي از سرشاخه هاي رودخانه چالوس است، تخليه مي شود. وي با اشاره به اين كه علاوه بر طرح مديريت زيست محيطي بايد طرح نظارت و بازرسي بر روند ملاحظات زيست محيطي اين پژوه نيز به سازمان ارايه شود، افزود: به گفته مسئولان پروژه آزادراه، طرح نظارت و بازرسي بر روند ملاحظات زيست محيطي براي يكي از فازهاي اين پروژه در حال انجام است، كه هنوز گزارش آن ارايه نشده است.
سرپرست معاونت محيط انساني سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به عمليات اجرايي در منطقه 4 آزادراه تهران ـ شمال كه در كنار رودخانه حفاظت شده چالوس در حال انجام است، تاكيد كرد: در اين منطقه نيز خاك و سنگ ها به داخل رودخانه تخليه مي شود كه اين عمليات غيراصولي به همراه تخليه فاضلاب ها موجب كاهش عرض رودخانه و گل آلودگي آب و نابودي حيات در پايين دست محيط و نابودي زيستي اين رودخانه حفاظت شده است.
وي با اشاره به اين كه مجري پروژه آزادراه بخشي از خاك هاي مازاد حفاري اين منطقه را در فاصله 600 متري بالادست روستاي دونا و در مسيري منتهي به رودخانه دونا تخليه مي كند، اين امر را غيرقابل توجيه خوانده و به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: علي رغم مكاتبات انجام شده مسئولان پروژه به اين امر نيز توجه نكرده اند.
وي با اشاره به اين كه اين مجوز احداث آزادراه تهران ـ شمال مشروط به انجام نظارت و بازرسي و ارايه طرح مديريت زيست محيطي در فاز بهره برداري و ساخت وساز بوده است، تاكيد كرد: در صورت عدم رعايت اين مسايل، ادامه عمليات مي تواند صدمات جبران ناپذيري به محيط زيست وارد كند، چرا كه 3/94 درصد از پروژه هنوز باقي مانده است و اين همه مشكل تنها در 7/5 درصد پيشرفت پروژه حادث شده است! كه اميدواريم پس از بازديد از پروژه تصميمات لازم اتخاذ شود.

چشم انداز
004656.jpg
معضلات زيست محيطي امروز، به ويژه مشكلات ناشي از پروژه هاي عمراني بيش از هر چيز ضرورت ارزيابي زيست محيطي قبل از اجراي هر فعاليت اجرايي وعمراني را خاطر نشان مي سازد. اين در حالي است كه به رغم هشدار كارشناسان و صاحبنظران محيط زيست هنوز مطالعات زيست محيطي در اجراي پروژ ه هاي عمراني جايي ندارد.
رئيس اداره محيط زيست چالوس با اشاره به مشكلات ناشي از فعاليت هاي اجرايي پروژه آزاد راه شمال مي گويد: در حالي كه 50 كيلومتر از آزاد راه شمال از داخل زمينهاي تحت حفاظت سازمان عبور مي كند هيچ گونه طرح زيست محيطي براي آن ارائه نشده است. وي مهمترين مشكل احداث تونل آزاد راه تهران شمال را مشكل نخاله و آب خنك كننده شست و شوي دستگاه حفاري عنوان كرده و تصريح مي كند؛ متأسفانه طرح مديريت زيست محيطي اين بخش هنوز ارائه نشده است.

پساب هاي صنعتي
عامل اتلاف هزاران قطعه ماهي
004653.jpg
گروه شهري - حجم وسيعي از آبزيان رودخانه گاماسياب كرمانشاه به سبب رها شدن پساب هاي صنعتي كارخانه قند بيستون تلف شدند.
مديركل حفاظت محيط زيست استان كرمانشاه با بيان اين مطلب به ايرنا گفت: با نمونه گيريهايي كه از طريق شش ايستگاه نمونه برداري مستقر در منطقه به دست آمد اثبات شد كه منشاء مرگ و مير آبزيان اين رودخانه، پساب كارخانه قند بيستون است.
وي افزود: فعال نبودن سيستم تصفيه خانه كارخانه باعث اين حادثه شده و علي رغم تذكر قبلي به مسئولان كارخانه، نسبت به فعال كردن سيستم فاضلاب اقدامي صورت نگرفته است.
وي اضافه كرد: با حضور مسئولان كارخانه و جمعي از مسئولان شهرستان هرسين چگونگي جريان پساب كارخانه از نزديك مورد بررسي قرار گرفت كه تنها عامل اين حادثه پساب كارخانه قند شناخته شده است.
وي گفت: تاكنون بيش از ??هزار قطعه ماهي و ??قطعه ساير آبزيان تلف شده در اين فاجعه زيست محيطي شناسايي شده اند.
صمدزاده افزود: در خصوص اين موضوع دادخواستي تنظيم و مسئولان كارخانه به مراجع قضايي معرفي شده اند.
وي گفت: اين فاجعه چندمين بار است كه توسط كارخانه قند بيستون رخ مي دهد و اين كارخانه در دادگاه داراي پرونده است.

آلودگي محيط زيست ايلام
به علت ضايعات كشتارگاه صنعتي
004650.jpg
گروه شهري محيط زيست استان ايلام به سبب دفع غيراصولي و غيربهداشتي ضايعات كشتارگاه صنعتي ايلام آلوده شده است.
مديركل حفاظت محيط زيست استان ايلام با بيان اين مطلب به ايرنا گفت: رهاسازي لاشه هاي آلوده كشتارگاه صنعتي در محيط اطراف اين واحد صنعتي علاوه بر آلودگي محيط زيست، به محلي براي تجمع سگهاي ولگرد و انتشار بيماريهاي مختلف تبديل شده است.
وي ادامه داد: در برخي موارد نيز سگهاي ولگرد در حاشيه شهر ايلام مشاهده شده است.
وي از نحوه عملكرد كميته اتلاف سگهاي ولگرد در شهر ايلام نيز انتقاد كرد و افزود: متاسفانه اين كميته در خصوص معدوم كردن سگهاي ولگرد هيچگونه اقدامي نكرده است.
مديركل دامپزشكي ايلام نيز در اين خصوص گفت: در هفته جاري مكاتباتي با كشتارگاه صنعتي ايلام درخصوص نصب يك دستگاه لاشه سوز انجام گرفته است.
بهزاد منصوري افزود: در اين نامه به كشتارگاه صنعتي ايلام يك هفته فرصت داده شد كه نسبت به نصب دستگاه لاشه سوز اقدام كند در غير اين صورت اين واحد صنعتي
پلمب مي شود.
كشتارگاه صنعتي استان ايلام در ?? كيلومتري شهر ايلام و در شهرك صنعتي ايلام
قرار دارد.

عجايب ايران
يوزپلنگ آسيايي
004632.jpg
.آرش نورآقايي- سرعت صفر تا صد آن با سريعترين اتومبيل ها برابري مي كند و يا حتي از آنها پيشي مي گيرد.
يوزپلنگ، قهرمان دوي جهان، سريع ترين پستاندار جهان است كه در ايران زيست مي كند. يوزپلنگ با ساير گربه سانان تفاوت دارد. به جاي چنگال هاي تيز و قابل غلاف شدن، ناخن هايي مثل سگ دارد و پاهاي بلند و بدن كشيده اش، امكانات لازم را براي سريع دويدن به او داده اند.
خال هاي يوزپلنگ توپر است، گوش هاي كوچكي دارد و از زير چشمانش خط سياهي كه به خط اشك معروف است، به دهان مي رسد.
يوزپلنگ ايراني در نقاط بياباني زندگي مي كند و به تازگي 5زيستگاه مهم شناسايي شده كه احتمال حضور يوز در آنها بيش از ساير نقاط است كه اين مناطق عبارتند از: مجموعه حفاظت شده توران، پارك ملي كوير، منطقه حفاظت شده بافق، پناهگاه هاي حيات وحش در انجير و نايبندان.
متأسفانه يوزپلنگ آسيايي در آستانه انقراض قرار دارد و تنها تعداد اندكي از  آن در ايران باقيمانده و هنوز سرنوشت اين جانور در طبيعت كشور چندان روشن نيست.

ساخت وسازهاي غيرمجاز ابيانه را تهديد مي كند
004641.jpg
گروه شهري- ساخت وساز هايي كه در روستا ي تاريخي ابيانه مي شوند، مانع ثبت جهاني آن هستند.
مدير اداره ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان نطنز ضمن بيان اين مطلب به ايسنا گفت: مراحل ثبت جهاني روستاي ابيانه  در حال انجام اند، اما يك سري اقدامات از جمله ساخت وساز هايي كه گاهي به صورت شبانه در اين منطقه انجام مي شوند، ثبت ابيانه را دچار مشكل مي كنند.
عليرضا محسن تبار با يادآوري اين كه تاكنون سه روستاي ماسوله، ابيانه و ميبد در فهرست آثار ملي ثبت شده اند، گفت: روستاي تاريخي ابيانه در سال 1354 به ثبت آثار ملي رسيد و مجموعه  روستا شامل خانه ها، مسجدها، حسينيه و ديگر فضا هاي اين روستا ثبت شده اند. لذا هرگونه تغيير و يا تعديل در ابيانه بايد با مجوز سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري باشد.
او افزود: تقريباً 40 سال پيش، روستاي ابيانه از سكنه خالي شد و بسياري از اهالي روستا مهاجرت كردند؛ اما اكنون افراد مهاجر به ابيانه بازگشته اند و همين امر، افزايش ساخت وساز ها را سبب شده است.
محسن تبار با اشاره به اين كه در همه جا يك سري نقض كنندگان قانون وجود دارند، تصريح كرد: از همه  ساخت وساز هايي كه در ابيانه انجام مي شوند، نمي توان جلوگيري كرد؛ زيرا به عنوان مثال شبانه، يك ديوار را خراب و ديوار جديدي جايگزين آن كرده اند. البته از طريق دادگاه اقدام كرده ايم و حتي 20 پرونده نيز درباره  صادر نشدن مجوز از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تشكيل شده اند و يكي از متخلف ها نيز به شش  ماه حكم تعزيزي محكوم شده است.
وي ادامه داد: روستاي تاريخي ابيانه با خاك قرمز رنگ آن مشهور است؛ اما ساخت وساز هايي كه در آن انجام مي شوند، با بافت آن متناسب نيستند و تخريب آن  را سبب مي شوند.
به گفته  او خانه هاي روستايي ابيانه كاملاً با خشت و گل ساخته شده اند كه عمر مفيدي دارند. هر 10 سال يك بار نيز با مصالح بومي روستا مرمت مي شوند.
محسن تبار قدمت روستاي ابيانه را دو هزار و 500 سال دانست و افزود: ابيانه در امتداد كوه هاي كركس است و ساكنان كركس نيز به زباني قديم كه ريشه  پهلوي دارد، گفت وگو مي كردند كه هنوز هم اين زبان در ميان مردم ابيانه رايج است.
مدير اداره  ميراث فرهنگي و گردشگري نطنز در ادامه با بيان اين كه تعداد آثار ثبت شده  نطنز در فهرست آثار ملي از 33 اثر به 86 اثر رسيده است، گفت: با وجود آثار تاريخي متعدد در نطنز، در حق اين شهرستان ظلم شده است.
وي بيان كرد: نطنز نه محوطه  باستاني دارد كه به جز اين محوطه ها، قديمي ترين اثر تاريخي اين شهرستان، قلعه  اشكانيان در روستاي طرق رود (35 كيلومتري نطنز) است. همچنين قلعه اي متعلق به دوره  پيش از اسلام نيز از ديگر آثار قديمي نطنز محسوب مي شود.
او جاده  ابيانه، دره  برزرود، آبشار طامه، درياچه  طرق رود، كوير و بقعه  امامزاده آقا علي عباس را از ديگر جاذبه هاي طبيعي نطنز دانست و اظهار داشت: ورود گردشگران به اين شهرستان رونق خاصي به نطنز داده است و نوروز امسال حدود 700 هزار نفر از جاذبه هاي گردشگري آن بازديد كردند.
محسن تبار توجه به تبليغ درباره  گردشگري را مهم ارزيابي و اضافه كرد: رسانه ها بايد به معرفي بنا هاي تاريخي و جاذبه هاي گردشگري بيشتر توجه كنند.

ارجاع طرح بزرگترين شهر مدفون صفوي
به دفتر پروژه هاي بزرگ
004644.jpg
گروه شهري - شهر تاريخي هفت دغنان بزرگترين شهر باقي مانده از دوره صفوي است و در صورت پيوستن آن به فهرست پروژه هاي بزرگ، به يك مركز بزرگ گردشگري تبديل مي شود.
ولي جهاني ، سرپرست كاوش هاي باستان شناسي شهر هفت دغنان با بيان اين مطلب به ميراث خبر گفت: كاوش هاي باستان شناسي نشان مي دهد هنوز بقاياي ساختار شهري اين منطقه تاريخي در وسعتي قريب به 120 هكتار زير خاك باقي مانده كه اين موضوع اهميت پيوستن شهر هفت دغنان به پروژه هاي بزرگ كشوري را دو چندان مي كند. كاوش هاي باستان شناسي در منطقه گسكرات كه منجر به كشف بزرگترين شهر باقي مانده از دوره صفوي شد، لزوم پيوستن اين منطقه باستاني به فهرست پروژه هاي بزرگ كشوري را بيشتر كرد.
طرح پيوستن اين شهر تاريخي به فهرست پروژه هاي بزرگ اكنون از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان گيلان به دفتر پروژه هاي بزرگ داده شده است. شهر تاريخي هفت دغنان در 55 كيلومتري شهرستان صومعه سرا در استان گيلان واقع است.
نخستين بار در سال 1382 اين شهر تاريخي مورد گمانه زني قرار گرفت و با وسعتي حدود 60 هكتار در فهرست ميراث فرهنگي ثبت شد. اما كاوش هاي باستان شناسي وسعت آن را به بيش از 120 هكتار رساند كه هنوز نيز تعيين حريم اين محوطه تاريخي ادامه دارد.
جهاني افزود: اختصاص اعتباري بالغ بر 10 ميليون تومان از محل اعتبارت استاني بارديگر هيات باستان شناسي را راهي اين محوطه تاريخي مي كند تا تعيين حريم آن از سرگرفته شود. همچنين قرار است در اين فصل كاوش چند گمانه  جديد براي شناسايي محل حمام قديمي شهر نيز زده شود. بقاياي سه پل خشتي، ساختمان هاي قديمي، تپه هاي باستاني و حمامي قديمي به همراه خندق و برج و بارو از جمله يافته هاي باستان شناسان در نخستين فصل كاوش در هفت دغنان بود.
همچنين مقايسه ميان اشياء به دست آمده از كاوش هاي باستان شناسي در هفت دغنان با اشياء تاريخي كشف شده هم دوره در ارمنستان، چين، باكو و روسيه نشان از تجارت ميان هفت دغنان با كشورهاي ياد شده دارد.
پيش از اين تصور مي شد شهر هفت دغنان را زلزله از بين برده است. در متون تاريخي نيز از اتفاقي چون زلزله ياد شده است، اما مطالعات بيشتر نشان داد پيش از زلزله، در سال 1308 هجري قمري بيماري وبا جان بسياري از مردم شهر هفت دغنان را مي گيرد و احتمالا از همان دوران نيز اين شهر صفوي متروك مي شود. باستان شناسان در نزديكي هفت دغنان با گورستان اسلامي مواجه شده اند كه در آن گورهاي دسته جمعي به دست آمد كه نشان از شتاب در تدفين مردگان دارد.
جهاني با بيان اين موضوع كه شهر هفت دغنان بايد هرچه زودتر به پروژه هاي بزرگ بپيوندد گفت: اين شهر تاريخي بزرگترين شهر باقي مانده از دوره صفوي است و در صورت پيوستن آن به فهرست پروژه هاي بزرگ، به يك مركز بزرگ گردشگري تبديل مي شود.
باستان شناسان در يكي از گمانه هايي كه در مركز شهر هفت دغنان زده شد با بقاياي زياد دكان و مغازه هاي آهنگري و سنگ فروشي مواجه شدند و در همين محدوده نيز سكه هايي از دوره صفوي به دست آمد. آن ها تصور مي كنند محل كشف شده احتمالا بازار اين شهر تاريخي بوده است.

ركود گردشگري طبس
004635.jpg
گروه شهري - امامزاده حسين بن موسي كاظم در نوروز 85، حدود 400 هزار نفر بازديدكننده داشت؛ با اين وجود، اين شهر هنوز اداره ميراث فرهنگي و گردشگري ندارد.
محمدرضا اميرحسنخاني ، نماينده فردوس و طبس، با بيان اين مطلب به خبرگزاري ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: طبس يكي از شهرهاي زيارتي استان يزد محسوب مي شود و چند روستاي هدف گردشگري دارد. در يكي از روستاهاي اين منطقه، همزمان با توليد خرما، مركبات و گندم، جو و برنج نيز كشت مي شود كه از اين موضوع مي توان براي گسترش توريسم كشاورزي به خوبي استفاده كرد.
امير حسنخاني درباره جاذبه هاي شهرستان فردوس گفت: باغ گلشن فردوس، مسجد جامع و آب گرم اين منطقه از جاذبه هاي مهمي است كه با وجود تاريخ كهن، مورد توجه شاياني قرار نگرفته اند.
نماينده طبس اظهار اميدواري كرد براي اين منطقه طرح جامع گردشگري و مطالعاتي در نظر گرفته شود تا گردشگري آن به وضع مطلوبي برسد.

مرمت برج تاريخي رادكان
004638.jpg
گروه شهري بدنه داخلي برج تاريخي رادكان مرمت شد. معاون حفظ و احياي آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي به خبرگزاري ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: مرمت بدنه داخلي زير مخروط برج، پائيز سال 84 آغاز شد و تاكنون تعويض آجرهاي فرسوده و بندكشي آنها، زيرسازي و اجراي آجرفرش كف با مدنظر قرار دادن شرايط نجومي برج انجام شده است. وي افزود: درحال حاضر محوطه سازي پيرامون برج درحال اجراست و اميدواريم تا پايان سال به اتمام برسد. برج تاريخي رادكان در شهرستان چناران و در حوزه توس تاريخي قرار دارد. اين بنا مربوط به دوره ايلخاني است و ساخت آن را به خواجه نصيرالدين طوسي نسبت مي دهند.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |