دوشنبه ۸ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۹ - Oct 30, 2006
همه آنچه بايد درباره حاملگي خارج رحمي بدانيد
جنين، خارج از قاعده
افسانه بهرامي
005007.jpg
تا به حال اصطلاح حاملگي خارج از رحم به گوشتان خورده است؟ اين اصطلاح ظاهراً عجيب اما نام يك اختلال شايع است كه از هر 100 مادر يكي را گرفتار مي كند. جنين انسان به طور طبيعي در لايه داخلي رحم يعني اندومتر لانه گزيني مي كند. هر گاه اين لانه گزيني در هر محل ديگري غير از اين مكان صورت گيرد حاملگي نابه جا محسوب مي شود. اين مشكل در هر سني، از بلوغ تا يائسگي ديده مي شود اما چهل درصد موارد آن، در زنان 20 تا 29 ساله رخ مي دهد.
خطرات ناشي از حاملگي خارج رحمي براي جان مادر از خطر حاملگي هاي معمولي يا حتي حاملگي هايي كه منجر به سقط جنين مي شود، بيشتر است. بنابراين، تشخيص زودرس اين نوع حاملگي ميزان بقاي مادر و احتمال حفظ قدرت باروري وي را افزايش مي دهد.
حاملگي هاي نابه جا بيشتر از همه در لوله هاي رحمي، سپس در تخمدان و شكم و دهانه رحم رخ مي دهند هر چند كه موارد نادري از اين نوع حاملگي در ساير قسمت هاي بدن نظير طحال مشاهده شده است.
طيفي از عوامل مختلف مي توانند در ايجاد حاملگي هاي نابه جا دخيل باشند. مواردي چون: عفونت هاي لوله رحمي كه باعث تنگي لوله رحمي و كاهش حركت مژه هاي مخاط رحمي مي شوند و در نتيجه، لانه گزيني تخم لقاح يافته در لوله رحمي اتفاق مي افتد، همچنين چسبندگي هاي اطراف لوله رحمي به دنبال عفونت بعد از زايمان يا سقط، آپانديست و... كه باعث تنگ شدن لوله رحمي مي شوند و نيز سزارين كه باعث افزايش احتمال نابه جا در زايمان هاي بعدي مي شود.
پس از يك بار حاملگي نابه جا شانس حاملگي نابه جاي بعدي 15 تا 7 درصد است. همچنين، مصرف قرص هاي جلوگيري از بارداري نوع پروژستروني، استفاده از آي يو دي، استعمال دخانيات، برخي از تومورهاي رحمي نظير ليوميوم ها،جراحي قبلي لگني يا شكمي و... نيز از عواملي هستند كه شانس حاملگي خارج رحمي را افزايش مي دهند. از موارد جالب توجه ديگر، بروز بيشتر اين عارضه در زنان غيرسفيد پوست نسبت به زنان سفيد پوست در تمام گروه هاي سني است.
حاملگي شكمي
حاملگي هاي شكمي اصولاً به دنبال پارگي حاملگي هاي لوله اي ايجاد مي شوند كه در بيشتر موارد جنين زنده نمي ماند. در حاملگي شكمي، جنين در حفره شكم در كنار روده ها قرار مي گيرد و بيمار از علايمي مثل تهوع، استفراغ، اتساع شكم، اسهال، درد شكمي و يبوست شاكي است. در اين حاملگي، جنين از روي شكم به آساني قابل لمس است. اختصاصي ترين و دقيق ترين راه تشخيص حاملگي شكمي MRI است.
حاملگي دهانه رحم
در گذشته، حاملگي هاي داخل دهانه رحم بسيار نادر بودند اما امروز به دليل استفاده گسترده از روش هاي كمك باروري نظير لقاح آزمايشگاهي (آي وي اف) شيوع آن افزايش پيدا كرده است. اين نوع حاملگي ها به ندرت از هفته بيستم بارداري عبور مي كنند، چرا كه اصولاً به دليل ايجاد عوارضي چون خونريزي، ختم حاملگي ضرورت مي يابد. خونريزي هاي بدون درد در بيشتر موارد اولين علامت اين حاملگي هستند و به دليل خطرات ناشي از خونريزي كنترل نشده روش هاي غير جراحي براي درمان حاملگي هاي دهانه رحم استفاده مي شوند.
حاملگي تخمداني
لانه گزيني جنين داخل تخمدان به ندرت اتفاق مي افتد. علايم اين حاملگي شبيه علايم حاملگي لوله اي است و تشخيص آن توسط سونوگرافي صورت مي گيرد و درمان اين حاملگي به روش جراحي است.
حاملگي نابجاي هتروتيپيك
هرگاه حاملگي لوله اي با يك حاملگي داخل رحمي همراه شود به آن حاملگي نابه جاي هتروتيپيك گويند. تشخيص اين نوع حاملگي بسيار دشوار است و امروز به دليل استفاده فراوان روشهاي كمك باروري، پزشكان با افزايش شيوع آن مواجه شده اند. انواع ديگري از حاملگي هتروتيپيك گزارش شده است از جمله حاملگي هتروتيپيك دهانه رحم و تخمدان.
حاملگي نابجاي چند جنيني
ممكن است دو جنين داخل يك لوله و يا يك جنين در يك لوله و جنين بعدي در لوله ديگر مسبب ايجاد حاملگي نابجاي چند جنيني شوند كه البته اين مورد بسيار نادر است.

حاملگي درلوله هاي رحم
005013.jpg
يكي از نقاط غير معمول براي لانه گزيني، لوله هاي رحم هستند. تخمك لقاح يافته در هر بخشي از لوله هاي رحمي مي تواند لانه گزيني كند. اين نوع حاملگي در بيشتر موارد خود را با علامت درد لگني و شكمي نشان مي دهد. خونريزي هاي غيرطبيعي رحمي، عدم قاعدگي و حساسيت شكمي از ديگر علايم اين نوع حاملگي هستند. در حاملگي لوله  اي، درد، گاهي در تمام بخش هاي شكم و گاهي فقط در بخش تحتاني شكم به صورت يك طرفه وجود دارد و اگر خونريزي وسيع داخل شكمي و در نهايت تحريك ديافراگم صورت گيرد آنگاه درد زير ديافراگم يا درد ناحيه شانه نيز احساس مي شود. خونريزي ناشي از اين نوع حاملگي اصولاً كم و به رنگ قهوه اي تيره است.
اگر اين نوع حاملگي به موقع تشخيص داده نشود احتمال دارد سبب پارگي لوله رحمي شود. در اكثر موارد اين پارگي به طور خود به خودي رخ مي دهد، اما ضربه  هاي ناشي از معاينه و... هم ممكن است باعث پارگي شوند. با پاره شدن حاملگي لوله اي، خونريزي و به دنبال آن علايم شوك ايجاد مي شود و در اكثر موارد، مرگ جنين هم رخ مي دهد. تشخيص اين نوع حاملگي اصولاً از روي علايم باليني، تست آزمايشگاهي، سونوگرافي، كورتاژ، لاپاراتومي (جراحي شكم و ورود به لگن) و لاپاراسكوپي (مشاهده اجزاي داخل شكمي و لگني به وسيله دستگاه لاپاراسكوپ) انجام مي شود.

دريچه
بلعيدن اجسام و خطر مرگ كودكان
005004.jpg
گروه سلامت آسپيراسيون يا ورود جسم خارجي به ريه كودكان از جمله اختلالات شايع در كودكان محسوب مي شود و 10درصد بيماري هاي تنفسي كودكان را تشكيل مي دهد. اين عارضه گاهي با سرماخوردگي اشتباه گرفته شده و درمان دارويي مي شود. بررسي هاي صورت گرفته نشان مي دهند كه بلعيدن اجسام در 10 تا 15درصد موارد به مرگ كودكان منجر مي شود. همچنين 50 درصد كودكاني كه جسم خارجي را مي بلعند كمتر از دو سال سن دارند و 60 تا 70 درصد آنها را پسر بچه ها تشكيل مي دهند.
دكتر صلاح الدين دلشاد، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران به مناسبت برگزاري كنگره بيماري هاي دستگاه تنفس در جراحي كودكان كه هفته آينده در تهران برگزار مي شود، گفت: والدين بايد هنگام مشاهده بلع جسم خارجي توسط كودكي بلافاصله پاهاي كودك را گرفته و او را آويزان نگه دارند و چندين بار به پشتش ضربه وارد كنند تا سبب سرفه شود. وي مراجعه به مراكز درماني پس از خروج جسم خارجي از بدن كودك را ضروري دانست و تاكيد كرد: حتي در برخي موارد كودك بايد پس از خروج جسم خارجي با بستري شدن در بيمارستان، تحت مراقبت قرار گيرد.وي با اشاره به اينكه برخي موارد جسم خارجي كه توسط كودك بلعيده شده تشخيص داده نمي شود، گفت: در اينگونه موارد كودكان دچار آبسه ريه مي شوند و تب بالا، تنگي تنفس شديد، لرز و عرق زياد از جمله علايم آبسه ريه هستند.دكتر دلشاد اضافه كرد: بيماري هاي دستگاه تنفسي علاوه بر خطرات جانبي براي كودكان در صورت تاخير در تشخيص و درمان به معلوليت ها و عدم رشد كافي كودك منجر مي شود.

معرفي كتاب
كمك هاي اوليه براي كودكان
005001.jpg
گروه سلامت - كتاب كمك هاي اوليه براي كودكان به ذكر روش هاي اورژانسي براي كليه والدين و مراقبين بهداشتي مي پردازد.
اين كتاب نوشته گوردون پاترسون و ترجمه سيدمحسن صانعي است و شامل مباحثي از جمله عمليات ضروري در يك حادثه، نكات لازم در مواقع آتش سوزي، برق گرفتگي، راهكارهاي عملي در هنگام غرق شدگي، از هوش رفتن كودكان، مراحل به هوش آوردن، تنفس مصنوعي در نوزاد از هوش رفته و عمليات احياي قلبي و ريوي در نوزادان آورده شده است.اين كتاب همچنين به بررسي برخي از بيماري هاي شايع در كودكان از قبيل آسم، شوك، خون دماغ، گوش درد، دندان شكسته و افتاده، زخم هاي عفوني، صرع و سوختگي ها مي پردازد و درمان هاي مناسب و اقدامات بهداشتي در اين زمينه را ذكر مي كند.

درمانگاه
يك ليوان پلاستيكي چند؟
دكتر اعظم السادات هاشمي
005010.jpg
آيا هيچ با خود انديشيده ايد كه اجناس پلاستيكي چقدر ارزان به دست ما مي رسند؟و آيا مي دانيد دستگاه تزريق پلاستيك، انگشتان چه تعداد از جوانان ايران زمين را با خود برده است؟
در اورژانس هاي جراحي دست شهرمان تهران بسيار شاهد قطع انگشتان و له شدگي تمام دست با دستگا ه هاي تزريق پلاستيك، دستگاه پرس، بالابر، اره هاي نجاري و... هستيم.بسياري از اينها جواناني هستند كه مدت اندكي به كوتاهي كمتر از يك ماه مشغول به كار شده اند و بسيار تأسف برانگيز است كه بعد از اين زندگي چهره بدتري را به آنها نشان خواهد داد.آيا هيچ به ارزش ريالي كش پول فكر كرده ايد؟ اگر از من بپرسيد، مي گويم ارزش كش پول از اسكناس هايي كه اين كش دور آن بسته مي شود بسيار بيشتر است، چرا كه شاهد قطع 2 انگشت دست راست دختربچه 2 ساله اي با دستگاه توليد كننده اين جسم بي ارزش بوده ام و مادر رنجوري كه بر نگونبختي كودك دوساله اش اشك مي ريخت را ديده ام.
و اما چه بايد كرد؟ آيا افرادي كه در اين گونه كارگاه ها مشغول كار مي شوند دوره لازم جهت نكات ايمني را ديده اند؟
آيا دستگاه هاي مربوطه استانداردهاي لازم را دارند؟
آيا كارگري كه پشت دستگاه مي نشيند، گرسنه، خواب آلود يا عصبي نيست؟ آيا و آياهاي ديگر، سؤالاتي است كه در چشمان جوانان سرزمينمان خوانده ام و هيچ گاه جوابي براي آن نيافته ام... .

همايش
همايش سالانه انجمن روانپزشكان ايران
گروه سلامت- همايش سالانه انجمن روانپزشكان ايران از روز 30 آبان ماه به مدت چهار روز در بيمارستان ميلاد تهران برپا مي شود.
دكتر قلعه  بندي، دبير علمي همايش با اعلام اين خبر گفت: ششمين همايش ساليانه انجمن روانپزشكان ايران با هدف تبادل نظر و ارتقاي دانش عمومي روانپزشكان و پزشكان مرتبط با اين رشته از قبيل جراحي مغز و اعصاب، اورولوژي، داخلي، اطفال، داروسازي و پزشكان عمومي برپا مي شود.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |