چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵
گفت وگو بامهندس مهدي چمران، رئيس شوراي عالي استان ها (بخش پاياني)
شوراهاي سوم تخصصي تر از گذشته
006084.jpg
عامل دولت با شوراي شهر تهران در شرايط كنوني يك تعامل خيلي عادي و معمولي است. البته بنده با اعضاي دولت و رئيس جمهور ارتباط نزديكي داشته و دارم كه اين ربطي به اين گونه مسائل ندارد. گرچه انتظار من بيش از اين هست و بايد ارتباط بيشتر شود.
ديروز قسمت اول مصاحبه با رييس شوراي شهر تهران را خوانديد، امروز قسمت دوم و پاياني مصاحبه ارايه مي شود.

* اشاره شما در اين زمينه به چه ابزارها و محدوديت هايي است؟
- ابزارهايي مثل فرمانداري، استانداري، شوراي حل اختلاف استان، وزارت كشور و سازمان بازرسي، ديوان عدالت اداري، حراست شهرداري ها و نظاير آن و همه اين مسايل و خود مردم كه بايد شاهد و ناظر باشند منتهي اينها با همديگر هماهنگي ندارند.
اين عدم هماهنگي ها سبب مي شود كه اولاً افراد توانمند كه مي توانند در حل مشكلات كمك كنند وقتي اين شرايط و مشكلات را مي بينند منصرف مي شوند. مثلاً يكي از موارد اين است كه به محض بروز اختلاف با يك عضو شوراي شهر از وي شكايت مي كنند و هنوز نتيجه شكايت مشخص نشده در فلان روزنامه مي نويسند كه دادگاه فلاني را احضار كرد و با اين كار آبروي آن فرد را مي برند و او ديگر نمي تواند در شورا كار كند و يا بدون اين كه هنوز معلوم باشد هنگام احضار چه پاسخي داده آيا پاسخ درست بوده يا نبوده حكم داده اند يا نه، يك روزنامه مخالف مي نويسد كه فلاني از شورا خلع عضويت مي شود و به اين صورت آبروي يك فرد مي رود و در نتيجه افراد ديگر هم جرأت عضويت در شوراي شهر را ندارند.به هر حال تشنج ها و درگيري هايي كه در شوراها به وجود مي آيد اقبال مردمي را نسبت به شوراها كم و در عوض كارهاي خوبي كه انجام مي شود اقبال مردمي را زياد مي كند و ما اين را تجربه كرده ايم. با حركت هاي خوبي كه شوراي اسلامي دور دوم و شهرداري در تهران انجام دادند در مدت كوتاهي فضاي تشنج شهر به يك آرامش تبديل شد.نتيجه اين نوع حركت ها باعث شد تا در انتخابات مجلس شوراي اسلامي كساني كه عموماً ما از آنها حمايت مي كرديم از 30 نفر، 29 نفرشان به مجلس راه پيدا كردند. در انتخابات رياست جمهوري هم به هر حال اين حركت ها و كارهاي شوراي شهر تهران تا اندازه اي موثر بوده است.
* با اين حال ارزيابي شما از ميزان مشاركت مردم در سومين دوره انتخابات شوراها چيست؟
- من فكر مي كنم كه مردم به طور كلي اين حركت ها را مدنظر قرار مي دهند. شوراها در بسياري از شهرها از جمله اصفهان، مشهد، شيراز و اهواز اقدامات ارزشمندي داشته اند و كارهاي عمراني و آباداني زيادي انجام داده اند و همه اين تلاش ها موثر بوده و از اين رو پيش بيني مي كنم اگر همين روند ادامه يابد و تا دوران انتخابات مشكلي براي شوراها پيش نيايد و شوراها روند خدمت گذاري را بدون پرداختن به مسايل حاشيه اي دنبال كنند قطعاً مردم از انتخابات شوراها استقبال خوبي خواهند كرد؛ به ويژه اين كه برگزاري انتخابات شوراها توأم با انتخابات مجلس خبرگان است و اين كمك مي كند كه انتخابات پرشورتري نسبت به گذشته داشته باشيم. علاوه بر اين مقام معظم رهبري مدتي قبل در مراسمي كه مسئولان نظام در خدمت ايشان حضور داشتند مطرح كردند كه انتخابات خبرگان و شوراها مهم است و در بيانات خود اهميت انتخابات شوراها را براي مردم توضيح دادند و اين مي تواند طليعه خوبي براي حضور گسترده تر و بيشتر مردم در انتخابات خبرگان و شوراها در سراسر كشور باشد.در رابطه با مردم ارزيابي ام اين است كه ان شاءالله گسترده تر از دوره هاي گذشته در انتخابات شوراها حضور خواهند يافت. با عملكرد مثبتي كه شوراها در شهرها داشته اند حضور مردم فعال تر خواهد بود.به نظر من گزينش مردم در اين دوره نيز روي افرادي كه در زمينه هاي شهري تخصص دارند و كمتر به مسايل جناحي و سياسي مي پردازند خواهد بود. البته نه اين كه اصلاً در مسايل سياسي دخالت نداشته باشند، زيرا اين موضوع عملي نيست. چون بالاخره اعضاي شوراي شهر در اين زمينه ها هم بايد صاحب نظر باشند، ولي اين مسايل نبايد در عمران و روند جاري اداره شهرها دخالت داده شود.
* به نظر شما چهره ها و گروه هاي سياسي چه نقشي در انتخابات شوراها مي توانند داشته باشند؟
- تشكل ها و گروه هاي سياسي بايد براي گرم شدن انتخابات و حضور گسترده مردم تلاش كنند ولي نبايد در مسائل شورا و شوراها دخالت مستقيم داشته باشند.
من به نوبه خود دوست دارم اعضاي شوراها علاوه بر بينش هاي مكتبي و خلوص در عمل از نظر تخصصي نيز آدم هاي متخصص در زمينه هاي مديريت شهري باشند تا بتوانند به لحاظ مديريتي و تخصص هاي مورد نياز شهري، موفق عمل كنند.از اين رو به نظر من حضور يك چهره سياسي صرف و شركت او در انتخابات شوراها، چندان به صلاح شوراهاي شهر نيست.
* ولي در بسياري موارد چنين اتفاقي مي افتد؟
- شوراهاي شهر در اين صورت ممكن است يك مقداري سياسي تر شوند و از كارهاي تخصصي خود فاصله بگيرند و اين اصولاً به صلاح شوراها نيست كه چهره هاي سياسي به لحاظ سياسي بودن بيايند. در اينجا 2 بحث مطرح است: يك وقت چهره اي سياسي به لحاظ سياسي بودن مي آيد، يك وقت به لحاظ تخصصي كه دارد در انتخابات شركت مي كند. يعني اگر چنين فردي بخواهد بيايد و شورا ابزار سياسي او باشد اين قطعاً به شوراها آسيب مي رساند.
* ارزيابي شما از تركيب كلي اعضاي سومين دوره شوراها به ويژه شوراهاي شهر تهران چيست؟
- پيش بيني در اين باره كار ساده اي نيست ولي آنچه قلباً مي خواهم اين است كه اعضاي شوراها افرادي كارآمد و متخصص باشند. يعني علاوه بر خلوص و تعهد كه شرط اصلي است بتوانند افراد كارآمد و متخصص باشند كه از عهده مديريت شهري برآيند.اين بستگي به نظر مردم دارد و من نمي توانم پيش بيني كنم.
* بالاخره خود شما هم با نام يك تشكلي در انتخابات شركت خواهيد كرد؟
- من شرايطي را براي دوستانمان كه گفته اند در انتخابات شركت بكن گذاشته ام كه از جمله اين شرايط رسيدن به يك وحدت و اتحاد واقعي است و اگر به آن برسيم قاعدتاً من هم در خدمت شان خواهم بود. ولي اگر نرسيم معلوم نيست و از اين رو بايد راجع به آن فكر بكنم.
* وحدت با همين اعضاي فعلي شوراي شهر؟
- اصولاً كل تفكري كه در اين زمينه هست.
* يكي از مشكلات كنوني شوراها عدم تحقق مديريت واحد شهري است و در اين مدت مسئولان در رده هاي مختلف همواره ضرورت آن را مورد تأكيد قرار داده اند. با اين حال به نظر شما چه گام عملي و مؤثري در اين زمينه برداشته شده است؟
- به عنوان اين كه گامي عملي در اين زمينه برداشته شده است هنوز خير ولي از نظر نزديك كردن طرز تفكر دولت در اين زمينه بله، به ويژه جناب آقاي دكتر احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهور روي اين موضوع تأكيد داشته اند كه بايستي مديريت واحد شهري به وقوع بپيوندد و عملي شود و وظايفي را كه شوراها و شهرداري ها مي توانند در ارتباط با كوچك تر شدن دولت و سپردن امور به مردم و نمايندگان آنان در شوراها بر عهده گيرند به آنها واگذار شود. عموماً در هر نشستي كه با شوراها بوده مطرح كرده اند كه اين آمادگي را دارند.
ما در شوراي عالي استانها اقدامات عملي در اين رابطه انجام داده ايم ،زيرا در اصل متن لايحه و طرح مربوط به اين موضوع نيز بايد توسط شوراي عالي استان ها تهيه و به دولت و سازمان  مديريت و برنامه ريزي ارائه مي شد. بالاخره بعد از مدت ها مطالعه و همفكري با كساني كه در اين زمينه تجربه داشتند و حتي با دوستان وزارت كشور، طرح مربوطه را تهيه كرديم و تصويب شد و به دولت داديم و منتظر بررسي آن در كميسيون هاي هيأت دولت هستيم. به نظر مي رسد اين آمادگي به تدريج در حال ايجاد شدن است.
ولي شوراها و شهرداري ها هم بايد خود را باور كنند كه اين كارها را مي توانند به خوبي انجام دهند. مثلاً كتابخانه ها در حال حاضر با هيأت امنايي كه دارند با شهرداري از نزديك كار مي كنند و شهرداري و شوراي شهر مي توانند اين مسئوليت را بپذيرند. بحث واگذاري سازمان زمين شهري و يا مسائل ديگر مي توانند بسياري از مشكلات شهري را حل  كند. البته راهكارها و ساز و كارهاي مورد نياز مديريت واحد شهري بايد پيش بيني شود و در اين زمينه به صورت تخصصي و دقيق و با استفاده از تجربيات ساير كشورها اين امر محقق شود.
به نظر من زمينه مساعد است و اين كار مي تواند با همكاري شوراها و دستگاه هاي دولتي تحقق يابد.
براي انجام اين كار تعداد اعضاي شوراهاي شهر بايد افزايش يابد و بالاخره مطابق قانون اين وظايف بايد واگذار شود كه متأسفانه واگذار نشده است. شوراها اعلام آمادگي كرده اند ولي به نظر من سيستم هاي دولتي آمادگي نداشته اند كه واگذار كنند.
* چرا؟
- يكي از دلايل اين بوده است كه به هر حال هر كسي مي خواهد تعصب ذاتي خود را حفظ كند و نمي خواهد مديريت خودش را از دست بدهد. از سوي ديگر فكر مي كند اگر مديريت دستگاه مربوطه را به ديگري بدهد خرابش مي كند. به بيان ديگر هميشه اعتماد آن دستگاه به خودش بيشتر است تا نسبت به ديگران، مانند راننده اي كه وقتي كنار دست ديگري مي نشيند فكر مي كند كه او بد رانندگي مي كند.
اين رويه در سيستم هاي اداري هم وجود دارد كه مي تواند يكي از موانع در اين زمينه باشد. البته يكي از دلايل ديگر اين است كه سازوكار اين موضوع مشخص نيست. به اين معني كه آيا در زمينه واگذاري ها مي خواهند اجراي آن را واگذار كنند يا مديريتش را. به طور مثال آيا كارمندان سازمان آب مي خواهند بشوند كارمندان شهرداري و سازمان آبي اصلاً وجود نداشته باشد يا اين كه مديريت آنها مي خواهد به شهرداري واگذار شود. اين مسائل بايد دقيقاً روشن شود. به بيان ديگر آيا در اين صورت شهرداري به اندازه يك يا چند وزارتخانه بزرگ نخواهد شد و مديريت چنين شهرداري مشكل آفرين نخواهد بود؟
به هر حال ما راهكارها و سازوكارها را به دولت پيشنهاد داده ايم و در حال حاضر شوراها به جايي رسيده اند كه مي توانند به تدريج اين وظايف را قبول كنند تا اين وظايف محلي به عهده شهرداري ها قرار گيرد.
* شما تعامل موجود ميان دولت و شوراي شهر را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- تعامل دولت با شوراي شهر تهران در شرايط كنوني يك تعامل خيلي عادي و معمولي است. البته بنده با اعضاي دولت و رئيس جمهور ارتباط نزديكي داشته و دارم كه اين ربطي به اين گونه مسائل ندارد. ولي به صورت سيستماتيك، ارتباط شوراي شهر با دولت ارتباطي عادي و معمولي بوده گرچه انتظار من بيش از اين هست و بايد ارتباط بيشتر شود.
* ولي با اين حال مسئولان شهرداري در مواردي از جمله در رابطه با عدم تخصيص اعتبارات تبصره 13 بودجه كل كشور براي مترو تهران گلايه هايي را مطرح مي كنند.
- اعتبارات اين تبصره برنامه ريزي و تصويب شده است و اميدواريم كه سيستم مترو تهران نيز بتواند از اعتبارات آن استفاده كند و بي نصيب نماند. البته علت كند بودن كار اين است كه تا اواسط تيرماه هنوز كميته مربوطه شكل نگرفته بود و وزير كشور هم در دفاع از اين موضوع در مجلس مطرح كرد كه ما تا اواسط تيرماه هنوز كاري را شروع نكرده بوديم و داشتيم سازمان هاي داخلي خودمان را تشكيل مي داديم. از اين رو مي بينيم حتي اتومبيل هاي فرسوده را تازه از اول مهر دارند نام نويسي مي كنند و در ساير موارد نيز تبصره 13 همين مشكلات را داشته  است.

زاويه ديد
سرنوشت مجسمه هاي سمپوزيوم
شهره مهرنامي-اگر اين يادداشت را مي خوانيد حتماً به سرنوشت سمپوزيوم تهران علاقه مند هستيد. يا بهتر بگويم مثل من دوست داريد بدانيد چه بلايي بر سر 7 مجسمه چوبي كه در اولين سمپوزيوم به نام چوب و احساس ساخته شده آمده است. سمپوزيوم مجسمه سازي به نام چوب و احساس به همت سازمان زيباسازي شهرداري تهران و با حمايت شركت اشتيل آلمان شهريور ماه در پارك جمشيديه با حضور 7 مجسمه ساز برتر برگزار شد.
مجسمه ها بعد از اجراي سمپوزيوم در گالري پارك جمشيديه براي بازديد عموم قرار داده شدند و معلوم نشد كه مي خواهند با آنها چه كار كنند. در مصاحبه قبلي با مسئول روابط عمومي سازمان زيباسازي شهرداري تهران به ما گفتند كه از آنجا كه قيمت اين مجسمه هاي هنري بسيار بالا است هنوز هيچ قيمتي بر روي آنها گذاشته نشده و هيچ تصميمي براي آنها گرفته نشده است و سرنوشت آن ها بعد از اتمام سمپوزيوم مشخص خواهد شد. بعد از سمپوزيوم با روابط عمومي زيباسازي تماس گرفتم و از سرانجام مجسمه هاي چوبي تهران پرسيدم آنها گفتند كه طبق قرارداد امضا شده ما مجسمه ها را در اختيار خود هنرمندان قرار مي دهيم تا آنها اگر دوست داشتند به ما تحويل دهند تا ما آنها را در مراكز فرهنگي هنري قرار دهيم. چرا كه ما وظيفه داشتيم فقط هزينه برگزاري سمپوزيوم را متقبل شويم و از طرف ديگر نگهداري مجسمه هاي چوبي براي ما بسيار دشوار است. آنها مي گفتند كه ما به هنرمندان گفته بوديم كه نمي توانيم مجسمه  ها را از شما خريداري كنيم. ما فقط مي توانيم فضايي ايجاد كنيم تا مردم با اين كار هنري در قالب سمپوزيوم آشنا شوند و فقط فضاي كار و وسايل را مهيا خواهيم كرد كه كرديم و دو هفته هم نمايشگاه برگزار كرديم تا مردم بتوانند بازديد كنند. ذات سمپوزيوم هميشه در تمام دنيا با داوري همراه است و به نفر منتخب جايزه اي اهدا مي شود و اين مرحله از اولين سمپوزيوم تهران حذف شده بود. به گفته روابط عمومي سازمان زيباسازي در حال حاضر هم اگر رياست سازمان قبول كند تصميم به خريد مجسمه  ها دارند. از سوي ديگر طي تماسي بين يكي از مجسمه سازان به نام جمشيد مراديان و معاون هنري سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران اين مقام مسئول ضمن تقدير از زحماتي كه زيباسازي براي اين سمپوزيوم كشيده به مراديان قول داد تا اگر سازمان زيباسازي شهرداري 7 اثر ساخته شده را خريداري كند و براي هر اثر 3 ميليون بپردازد سازمان فرهنگي، هنري شهرداري نيمي از اين هزينه را خواهد پرداخت؛ مشروط بر اين كه 7 اثر به پارك موزه باغ ايراني منتقل شود. بعد در جلسه  اي كه يكي از مجسمه سازان با دكتر ملاصالحي رئيس سازمان زيباسازي داشت به انجام توافق  هاشمي و مراديان رأي موافق داد. به اين ترتيب 7 اثر توسط زيباسازي و سازمان فرهنگي، هنري شهرداري خريداري شد.

شهرآرا
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |