دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵
خوزه آنتونيو ره يس
بازگشت به خانه با انگيزه هاي تازه
006267.jpg
ترجمه : مريم دري منش
خوزه آنتو ره يس در دوران ورزشي خود و تنها در سن 23 سالگي در دو باشگاه بزرگ اروپا بازي كرده است: آرسنال لندن و رئال مادريد. وي در جام جهاني نيز به همراه تيم ملي اسپانيا حاضر بود. گرچه روند زندگي اين آندلسي جوان بسيار شتابان است، معذلك خودش مي داند كه راه موفقيت چندان هم ساده نيست.
اين بازيكن كه به تازگي از بند مصدوميت در پاي راستش رها شده، پس از يك جلسه تمرين با رئال مادريد گفت وگويي با سايت فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) انجام داده است كه مي خوانيد.
پس از بازگشت به ليگ اسپانيا بسيار آرام و راضي به نظر مي رسيد.
ره يس با لبخندي تصريح مي كند: در مادريد احساس مي كنم در خانه هستم. براي من خيلي مهم است كه توانستم به اسپانيا بازگشته و در رئال مادريد بازي كنم. زندگي در انگليس با زندگي در اينجا به سادگي قابل مقايسه نيست.
مهاجم كناري رئال كه در 16 سالگي اولين بازي خود در لاليگا را براي اف.ث.سويا انجام داد، چند ماه پس از 20 سالگي به انگليس نقل مكان كرد.
آن زمان رفتن از سويا برايم آسان نبود. در آن تيم احساس بسيار خوبي داشتم و خيلي خوب با تيم هماهنگ شده بودم. به همين خاطر نمي خواستم از آنجا بروم،اما بازي در ليگ انگليس خودش يك تجربه خوب و زيبا بود.
ره يس در دوره زماني 2004-2003 پيشنهاد اغواكننده و پرمنفعت آرسنال را نمي توانست رد كند، ابتدا در تيم توپچي ها خوب ظاهر نشده و شروع بدي در آنجا داشت. اولين گل وي هم گلي بود كه در يك ديدار از سري مسابقات جام حذفي انگليس در مقابل اف.ث. ميدلزبورو وارد دروازه خودي كرد. اما كم كم اوضاع رو به بهبودي رفت. به مرور زمان در بازيهاي بيشتري حضور پيدا كرد و با استعداد فوق العاده اش سهم مهمي در موفقيت هاي تيمش داشت.
خوزه ره يس با نگاهي به دوران باارزشي كه در ليگ برتر سپري كرده مي گويد: اصلاً پشيمان نيستم، در انگليس چيزهاي زيادي ياد گرفتم: انضباط، سيستم كاري متفاوت و ... . در ليگي به قدرت ليگ انگليس چيزهاي زيادي مي توان فرا گرفت. ليگ برتر كاملاً  متفاوت از ليگ اسپانياست، در آنجا بيشتر تأكيد بر روي قدرت بدني است و در بازيها برخورد و درگيري زيادي وجود دارد. اما در اسپانيا بيشتر توجه به بازي با توپ و كيفيت بازي است.
ره يس با وجود تجربه بسيار زيادش نتوانست به راحتي با سبك زندگي در انگليس كنار بيايد و يكي از دلايل ترك آن كشور نيز همين بود. خودش مي گويد: روحيات من با زندگي در لندن اصلاً  جور درنمي آيد. آنجا خيلي زود هوا تاريك مي شود و مغازه ها و فروشگاه ها خيلي زود تعطيل مي شوند. اگر يك فوتباليست احساس خوبي نداشته باشد در زمين فوتبال همه متوجه خواهند شد. آن وقت يك تغيير آب و هوايي لازم به نظر مي رسد.
وي همين كار را هم كرد. تصميم گرفت از آرسنال جدا شده و براي ادامه فوتبالش به كشور ديگر برود. در آن موقعيت دو باشگاه بزرگ اسپانيا بر سر استخدام وي به رقابت پرداختند. او هم تمام جوانب را با كمك استعداد ذاتي اش در نظر گرفت تا از انتخاب تيم آينده اش پشيمان نشود. در نهايت هم پيشنهاد بازي در رئال مادريد را پذيرفت. گرچه رئال چهارمين سال بدون كسب عنوان را مي گذرانيد، ره يس سويايي تصميم گرفت در اين تيم كه هميشه برايش داراي جاذبه خاصي بود بازي كند.
او در مورد تصميمش مي گويد: وقتي قرارداد را امضا كردم، رئال مادريد تيمي نبود كه عنواني را يدك بكشد، اما در اينجا كادري وجود دارد كه مي تواند تضمين قهرماني در هر تورنمنتي باشد. براي هميشه رئال بهترين باشگاه اروپا بوده و من خيلي خوشحالم كه مي توانم در اينجا بازي كنم.
پستي ها و بلندي هاي رئال مادريد جديد
رئال مادريد جديد تحت رهبري فابيو كاپلو در فصل جديد شروعي استثنايي و غيرمعمول داشت كه شكست مايوس كننده يك بر صفر مقابل گتافه در ليگ، پيروزي هاي چشمگير و متقاعد كننده (مثل پيروزي دو بر صفر مقابل بارسلونا در ليگ) و نيز تساوي بي ارزش يك بر يك مقابل تيم دسته سومي اسيفا در جام حذفي از آن جمله است.
ره يس در اين باره اظهار مي دارد: نبايد زياد   روي بازيهاي حذفي حساب باز كرد و آنها را ملاك عمل تيمها دانست چون واقعاً  در اين مسابقات انجام يك فوتبال خوب خيلي دشوار است. اما تيم راه خود را پيدا كرده است و ما اميدواريم كه بتوانيم در اين مسير باز هم جلوتر برويم. در مقابل گتافه هنوز تيم ما خود را پيدا نكرده بود، اما پس از آن در برابر استه وا بخارست و بارسلونا نمايش هاي خوبي داشت.
آنتونيو ره يس در پاسخ به اين سؤال كه آيا بازيكنان اميدوارند كه پس از چند سال عدم موفقيت و عدم كسب عنوان بتوانند پاياني را براي اين سالها رقم بزنند؟ با قاطعيت گفت: بديهي است. آن هم با اين تيم. ما انگيزه بالايي داريم و مطمئنيم كه امسال را با كسب عنوان قهرماني به پايان خواهيم برد. ره يس در مورد اين كه چه تيم هايي بزرگترين رقيب آنها براي قهرماني در ليگ اسپانيا مي باشند پاسخ داد: بارسلونا و والنسيا بزرگترين رقباي ما در ليگ فعلي هستند. گرچه من روزهاي تار و سياه رئال را تجربه نكرده ام، اما به خوبي در رختكن مشاهده مي كنم كه امسال همه چيز  طور ديگري است. خود من سال گذشته اينجا نبودم و نمي توانم دقيقاً  اظهار نظر كنم، اما هم تيمي هايم معتقدند كه تغيير و تحول زيادي در تيم ايجاد شده كه تأثيرات مثبتي در روند كار آنها دارد.
و در پايان هم از او در خصوص تيم ملي اسپانيا سؤال شد و اين كه مشكل اين تيم چه مي باشد و وي با تبسمي تلخ پاسخ داد: من نمي دانم مسلماً  اگر مي دانستيم كدام كارمان اشتباه بوده، حتماً  خيلي سريع راه حل آن را پيدا مي كرديم. اما پس از اين گفته براي اين كه هواداران را چندان هم نااميد نكرده باشد اضافه مي كند: ما حتماً  به رقابتهاي جام ملتهاي اروپا راه پيدا مي كنيم. اين را فقط از روي اعتماد به نفس نمي گويم، بلكه اطمينان كامل دارم كه تيم ملي اسپانيا موفق به انجام اين كار خواهد شد.
خوزه آنتونيو ره يس
متولد 1/9/1983 در اوتررا در سويا اسپانيا
قد: 178 سانتي متر
وزن: 75 كيلوگرم
موفقيت به عنوان بازيكن:
نايب قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا در سال 2006 به همراه آرسنال
قهرمان ليگ برتر انگليس در سال 2004 به همراه آرسنال
نايب قهرمان ليگ برتر انگليس در سال 2005 به همراه آرسنال
باشگاه هايي كه در آنها بازي كرده است:
فصل 2000/1999 تا 2004 /2003 (تا 26 ژانويه 2004) در اف. ث. سويا اسپانيا
فصل 2004/2003 ( از 27 ژانويه 2004) تا 2007 /2006 (تا 31/8/2006 ) در اف. ث. آرسنال فصل 2007/2006 (از 1/9/2006) در رئال مادريد
ره يس تاكنون 21 بار پيراهن تيم ملي اسپانيا را به تن كرده و چهار گل نيز براي اين تيم به ثمر رسانده است.
در حال حاضر وي به صورت قرضي از آرسنال به رئال مادريد آمده و به جاي او خوليو باتيستا از رئال به آرسنال پيوسته است.

نگاه
بررسي مشكلات مبارزه با دوپينگ
006270.jpg
گروه ورزشي- به گفته رئيس كميته آموزش ستاد مبارزه با دوپينگ، هم اكنون كشور ما در اين زمينه مشكلات زيادي دارد و در شرايط حاضر با وجود ممنوعيت ورود مكمل هاي غذايي، اين مواد در كشور به وفور به فروش مي رسد.
دكتر حميد زعيم  كهن با بيان اين خبر افزود: ورود مكمل هاي غذايي و فروش گسترده آن به اين مفهوم است كه يا قانون اجرا نمي شود يا اينكه نظارت ضعيف است.
وي در كارگاه آموزشي يك روزه دوپينگ و قرص هاي روان گردان در اصفهان گفت: براي مبارزه با دوپينگ همكاري و هماهنگي هر سه قوه قضائيه، مقننه و مجريه ضروري است.
وي افزود: اهميت بيش از حد به مدال آوري به عنوان يكي از شروط اعزام ورزشكاران مي تواند دليل گرايش به دوپينگ باشد.
به دنبال گسترش دوپينگ در بين ورزشكاران سازمان تربيت بدني كه متولي اصلي امر ورزش در كشور به شمار مي رود سعي دارد تا اين عمل غيرورزشي و نابخردانه را در جامعه ريشه كن كند.
در آخرين فاجعه ورزشي دراين زمينه وزنه برداران كشورمان با محروميتي دوساله مواجه شدند و يكي از كشتي گيران جوان ايران نيز كه در رقابت هاي جهاني گواتمالا حضور داشت مقام خود را با مثبت شدن آزمايش دوپينگش از دست داد.
در ايران براي ريشه كني اين عمل بايد تمامي دستگاه هاي مختلف دولتي با يكديگر همكاري لازم را داشته باشند تا رشته هاي ورزشي ما پاك و بدون آلودگي در زمينه دوپينگ به فعاليت خود در سطوح مختلف ادامه دهند.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
سياست
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |