سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵
به انگيزه اجراي كنسرت گروه كامكارها در تالار بزرگ كشور- 17 الي 19 آبان ماه
كاميابي چهل ساله كامكارها
006336.jpg
تعامل گروه كامكارها با موزيسين هاي خارجي در سال هاي اخير بيش از پيش شده است و اين حركت فرامرزي موجب شده تا گروه كامكارها در عرصه بين الملل به عنوان گروهي شناخته شده معرفي شود
گروه ادب و هنر- هوشنگ كامكار در نشست مطبوعاتي خود گفت كه اين بار كنسرت كامكارهامتفاوت خواهد بود. او در ادامه، جمله خود را اين گونه تصحيح كرد كه اين كنسرت نه تنها با كنسرت هاي پيشين اين گروه كه با تمامي كنسرت هاي ساليان اخير متفاوت است و با اين توصيف خواست سطح گروه كامكارها را با گروه هاي فعال فعلي مقايسه كند. هرچند كه استفاده از واژه تفاوت به هيچ وجه دال بر برتري نيست، ولي قطعا مخاطب را به اين معنا سوق مي دهد كه كامكارها برترين و بهتر ين گروه موسيقي در ميان گروه هاي موسيقي ايران است.
از سويي اين تعريف هم چندان با واقعيت مغاير نيست و قطعا گروهي كه بيش از چهل سال از فعاليت آن مي گذرد و در اين چهار دهه هم مخاطبان خاصي را نيز جذب كرده و بر فرهنگ شنيداري مردم تاثيرگذار بوده است اگر از نظر معيار هنر بهترين نباشد دست كم از نظر قدمت و كسوت اولين است.
خصيصه فاميلي و ارتباط خوني بين اعضاي گروه قطعا يكي از نقاط بارز و اصلي اين استمرار و طول عمر مي تواند باشد اما مهمتر از آن خاستگاه و اهداف مشترك از جنبه هنر موسيقي مهمتر از ديگر مسائلي است كه توانسته اين گروه را بعد از چهل سال همچنان سرپا و فعال نگه دارد.
كامكارهايي كه همگي در مكتب و محضر پدر بزرگوار خويش (حسن كامكار) تربيت يافته اند به خوبي مي دانند كه اگر اينك كامكار هستند نتيجه همراهي و همياري اي است كه بين خود دارند و آن زمان كه متفرق و متشتت شوند كامكاري در ميان نخواهد بود. اين شم و حس قوي شايد از ديگر عوامل انسجام و ثبات چهل ساله اين گروه است.
به هرحال اقتضاي گذشت بيش از چهل سال و تغيير و تحولات سريع در همه مولفه ها و ابعاد زندگي و هنر قطعا بر جريان موسيقي نيز بي تاثير نبوده است و بدون شك اگر كامكارها به اين بخش بي توجه بمانند نمي توانند به راه خود و آن هم در اوج ظاهر شوند و به همين دليل هم هست كه آنها در اين ساليان، نگاه بيروني و بين المللي خود را وسعت بخشيده و به كنسرت هاي برون مرزي اهميت و ارزشي بيش از گذشته داده اند.
يكي از دلايل گفته اخير هوشنگ كه كنسرت اخير كامكارها متفاوت خواهد بود تا حدودي به همين مسأله بازمي گردد، چرا كه عدنان كريم، خواننده مشهور عراقي كه زاده سليمانيه عراق و ساكن سوئد است در كنسرت اخير اين گروه كه از 17تا 19آبان ماه در تالار بزرگ كشور برگزار مي شود شركت دارد.
تعامل گروه كامكارها با موزيسين هاي خارجي در سال هاي اخير بيش از پيش شده است و اين حركت فرامرزي موجب شده تا گروه كامكارها در عرصه بين الملل به عنوان گروهي شناخته شده معرفي شود.
در مورد برنامه امسال گروه كه تحت عنوان كنسرت شور كامكارها ارائه مي شود، هر يك از اعضا نظر و عقيده اي دارند كه بسيار به هم نزديك و هم افق است. هوشنگ مي گويد: اين كنسرت در دو بخش فارسي و كردي است كه در هر قسمت 6 قطعه را اجرا خواهيم كرد كه در بخش فارسي قطعاتي چون ساقي، فراق، خانه ام ابري است، سرود زيستن، ترانه و به ياد مادر و در بخش كردي هم شش قطعه اجرا مي كنيم. هوشنگ معتقد است با اجراي اين برنامه تا حدودي نظر و ديدگاه مخاطبان نسبت به كار كامكارها تغيير مي كند.
بيژن كامكار نيز در اين باره مي گويد با اين كه بخشي از موسيقي ما موسيقي كردي است و اين نوع موسيقي ريشه در فرهنگ قوم كرد داشته و پيشينه تاريخي دارد، اما ما سعي كرده ايم در اين بخش هم ، قطعات جديد و غير تكراري ارائه كنيم.
ارسلان كامكار نيز كه بيشترين قطعات موسيقي بخش فارسي را ساخته است با ابراز اميدواري نسبت به اقبال عمومي مردم به اين قطعات گفت : آثار خانه ام ابري است با شعر نيما يوشيج، ترانه با شعر سايه و به ياد مادر با شعر خيام نيشابوري از جمله آثاري است كه من ساخته ام كه در فرم جديدي ارائه مي شود.
در اين كنسرت، كامكارها از نوازندگان مهماني چون شروين مهاجر(كمانچه) ارژنگ سيفي زاده(تار) و امير حقيري دعوت به همكاري كرده اند.

كنسرت آواي مهرباني در تالار وحدت
فارس: گروه موسيقي آواي مهرباني به سرپرستي پروانه حاج غلام حسين و خوانندگي سهيلا پورگرامي 23 و 24 آذرماه در تالار وحدت به اجراي برنامه مي پردازد.
سهيلا پورگرامي با اعلام اين خبر گفت: در اين اجرا گروه آواي مهرباني براي اولين بار با تركيب جديد متشكل از نوازندگاني چون بهرام خاني: تار و همخوان، امير سياوشي پور: تار و همخوان، پيمان رضايي:همخوان، صبا ضامني، نيوشا بريماني: همخوان، پروانه حاج غلامحسين : تار، نيوشا بريماني: كمانچه، ژاله عابر: بربط، نازنين پدرثاني: تنبك، سارا مهر افشار، رؤيا احمدي، ناديا خيري، آسيه مرزاني و سيما مستشفار: دف در دو بخش به اجراي برنامه مي پردازند. وي ادامه داد: بخش اول اين كنسرت به قطعات عرفاني و سنتي در دستگاه شور اختصاص دارد كه توسط بهرام خاني آهنگسازي شده است.
در اين بخش به دليل عرفاني بودن قطعات، گروه آواي مهرباني با شمع وارد سن مي شود و به اجراي برنامه مي پردازد. در قسمت دوم نيز قطعات شاد و مفرح در كنار آثار قدما در دستگاه  ماهور اجرا مي كنيم كه اين بخش با اجراي تصنيف گل افشاني و با پرتاب كردن گل به سوي تماشاچيان آغاز خواهد شد.
سهيلا پورگرامي در خاتمه خاطرنشان كرد: اميدوارم با دادن مجوز از سوي بزرگان موسيقي در دفتر مجوز ارشاد اين كنسرت در تاريخ 23 و 24 آذر ماه در تالار وحدت برگزار شود.

خروج دزفول از ليست
ساز جشنواره موسيقي در انديمشك كوك مي شود
دبير هشتمين جشنواره موسيقي استان خوزستان گفت: علي رغم رايزني هاي صورت گرفته و موافقت  مسئولين استاني، به علت ايجاد محدوديت هايي از سوي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي دزفول، هشتمين دوره جشنواره موسيقي استان دراين شهر برگزار نمي شود .
حسين شكوفا اظهار داشت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي دزفول براي برگزاري جشنواره موسيقي استان در اين شهرستان، با فشارهايي مواجه بود كه علي رغم تلاش هاي مدير فرهنگ و ارشاد اسلامي دزفول و رايزني او با مسئولان اين شهرستان، اين اداره براي برگزاري اين رويداد، شرايطي را تعيين كرد و به علت پذيرفته نشدن اين شرايط از سوي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان، برگزاري اين جشنواره در دزفول منتفي شد.
به گزارش ايسنا، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، رايزني هايي را با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي انديمشك براي انتقال جشنواره به اين شهر انجام داده اند و آنها هم استقبال مناسبي از اين پيشنهاد داشته اند.
شكوفا تاكيد كرد: اين اداره با تمام توان از برگزاري اين جشنواره حمايت كرده و جاي تعجب دارد كه اين ميزان اختلاف سليقه ميان مسئولان فرهنگي در اين دو شهر مجاور وجود دارد. دبير هشتمين جشنواره موسيقي استان خوزستان عنوان كرد: اهالي موسيقي شهرستان دزفول به علت برگزارنشدن اين جشنواره در دزفول، به شدت از مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي دزفول گله مند هستند و اين در حالي است كه اقداماتي نظير طراحي پوسترهاي تبليغاتي و  تعيين محل اسكان هنرمندان براي برگزاري اين جشنواره در دزفول انجام شده بود.
شكوفا تصريح كرد: در انديمشك يك سالن شهيد مطهري وجود دارد كه ناچاريم جشنواره را در اين سالن برگزار كنيم و تصور نمي شود آمفي تئاتر اين شهرستان براي برگزاري هشتمين جشنواره موسيقي استان آماده شود.

سايه روشن
خانه موسيقي تكان مي خورد
006339.jpg
ابراهيم زاهدي مطلق
گروه كامكارها، از هفدهم آبان ماه به مدت سه شب در تالار بزرگ كشور به اجراي موسيقي مي پردازند. اجرا و برگزاري اين كنسرت بر عهده خانه موسيقي گذاشته شده است.
اين اتفاق كوچكي نيست. بيش از 5 سال است كه صاحب نظران و اهالي كار و عمل مي گويند و بارها گفته اند كه تا خانه موسيقي به خودكفايي مالي نرسد مشكلاتش حل نمي شود. تعابيري چون حياط خلوت ارشاد و سوپاپ اطمينان و... براي نهادي كه بيش از 7 هزار عضو دارد، تعابير خوبي نيست؛ مضاف بر آن كه اعضاي منتخب هيات مديره از دو طرف تحت فشار هستند.
از يك سو با توجه به كمك هايي كه از وزارت ارشاد (دولت) مي گيرند و به نوعي نمك گير مي شوند تحت فشار بوده و نمي توانند زبان به انتقاد برخي كاستي ها و سياستهاي اشتباه بگشايند و از سوي ديگر در تحقق خواسته برحق گروهي از موسيقيدانان كه عموماً خواست هايي منطقي و روشن دارند عاجز مي مانند و به علت انواع تنگناها (مالي و معنوي) چاره اي جز سكوت ندارند.
واگذاري امور كنسرت گروه كامكارها به خانه موسيقي، طليعه مثبت و اميدوار كننده اي است و قطعاً استمرار اين راه مي تواند خانه موسيقي را به شكوفايي و جايگاه اصلي و اصولي خود برساند.
اين خانه با توجه به پتانسيل بالاي خود از جهت همكاري تعداد زيادي از استادان برجسته موسيقي و ارج و اعتباري كه از قبل اين تعامل و نزديكي به دست آورده است و مهمتر از اينها با توجه به اين كه ساختاري مدني داشته و بر اساس رأي و نظر قاطبه موسيقيدانان شكل گرفته است مي تواند بسياري از مشكلاتي را كه پيش راه فرد فرد فعالان موسيقي قرار دارد حل و فصل نمايد.
اين نهاد با اين قابليت بالا مي تواند به عنوان اسپانسر اصلي گروه هاي فعال در عرصه موسيقي عمل كرده و دغدغه هاي محل اجرا، بليت، مسائل مالي و اجرايي و ... را از ذهن هنرمندان توليد كننده و فعال برداشته و با اين كار عيار و ارزش آثار توليد شده آنها را نيز با سطح مطلوب تري ارتقاء بخشد.
اميد مي رود كه آغاز ورود خانه موسيقي به اين گونه كارهاي اجرايي كه قدمي در جهت تامين بخشي از منابع مالي و خانه موسيقي محسوب مي شود، در نهايت گام بلندتري براي ارتقاء كيفي و مشخص شدن جايگاه قدرتمند خانه موسيقي در عرصه فعاليتهاي فرهنگي باشد.

موسيقي
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |