پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۵
تأملي در بازسازي پياده روهاي خيابان ولي عصر
پياده روي بخشي از زندگي است
006759.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
دره دردانه- مهندس معمار
اگر بپذيريم كه راه رفتن، طبيعي ترين و مسلم ترين حق انسان است، سهولت اين گونه جابه جايي و احساس ايمني عابران پياده در خيابان هاي يك شهر، مي تواند به عنوان شاخصي براي احترام اجتماعي افراد تلقي شود. پياده روهاي نابسامان، علاوه بر اينكه حركت پياده ها را دچار مشكل مي كنند، زيبايي معابر شهري را نيز به شدت تحت الشعاع قرار مي دهند. شكي نيست كه توجه به عابر پياده و ارتقاي نقش اين گذرگاه در طراحي شهري، منجر به دستيابي كيفيتي بالا در فضاهاي شهري خواهد شد.
مدتي است كه شهرداري تهران عمليات گسترده اي را به منظور ايجاد تغييرات و اصلاحات بنيادي در پياده روهاي طرفين خيابان ولي عصر آغاز كرده است. از آنجا كه اين خيابان زيبا و پياد ه روهاي عريض آن، يكي از مهم ترين معابر شهر تهران به شمار مي آيد، به حق، توجه ويژه اي را طلب مي كند و قطعاً عمليات اجرا شده در اين پياده روها، در صورتي كه اصولي و همه جانبه نگر باشد، مي تواند الگويي براي ديگر مناطق شهر تهران نيز به حساب آيد.
در اين ميان نكته قابل ذكر اين است كه در سازمان مشاور فني و مهندسي تهران در سال هاي 74-73 پروژه اي تحت عنوان طرح بهسازي محيط شهري براي كم توانان جسمي و سالمندان در يكي از محلات شهر تهران با همكاري يكي از شركت هاي مهندسان مشاور انجام شد كه قرار بود نتايج حاصل از آن به صورت ضوابط و الگوهاي اجرايي در اختيار كليه ادارات ذي ربط گذاشته شود. از سويي ديگر، مركز مطالعات و برنامه ريزي شهري وزارت كشور نيز طي يك سري مطالعات، مجموعه اي تحت عنوان كتاب سبز- راهنماي شهرداري ها را تهيه و منتشر كرده است كه بخشي از آن مربوط به پياده روسازي شهري مي شود. همچنين مجموعه اي تحت عنوان جزئيات تيپ ساختماني براي معابر و محوطه هاي شهري در سازمان زيباسازي شهرداري تهيه شده است.
در كليه بررسي ها و طرح هاي پيش گفته،  توصيه هايي با هدف سهولت رفت وآمد كم توانان جسمي(اعم از معلولان حسي و حركتي،  سالمندان و كودكان) انجام شده و در خصوص شيب هاي طولي و عرضي معابر پياده، عرض معابر، حذف زوايد از حريم پياده روها، ساماندهي نمودهاي فيزيكي تاسيسات زيربنايي و تجهيزات شهري نيز مورد تاكيد قرار گرفته است. استفاده از مصالح با كيفيت بالا براي كف سازي ها و لبه هاي پياده روها،  استفاده از تنوع مصالح قابل تشخيص براي نابينايان با هدف افزايش خوانايي معابر، پل هاي ارتباطي مناسب ميان پياده رو و سواره روها و ساماندهي تقاطع ها و محل هاي عبور پياده از عرض سواره روها، توجه به وضعيت توقفگاه ها، پله ها، شيبراهه ها و مبلمان شهري داخل پياده روها و ساماندهي جوي ها و باغچه ها و... از ديگر راهكارهاي ارائه شده در طرح هاي فوق الذكر است.
اميد است مسئولان محترم شهرداري تهران،  در طراحي چنين پروژه با اهميتي، اين ضوابط و الگوها را نيز از نظر دور نداشته باشند و زمينه خارج شدن نتايج مطالعات فوق الذكر را از بايگاني ها فراهم آورند.

براي رفع تبعيض در همترازي هيأت هاي علمي
در راستاي اجراي سياست نظام پرداخت هماهنگ كه از سال 70 به بعد به تدريج به اجرا درآمد، از آنجا كه حقوق دريافتي اعضاي هيأت علمي دانشگا ه ها كه با مدرك كارشناسي ارشد و بالاتر به استخدام آموزش عالي درآمده بود، با حقوق دريافتي همتايان آنها كه مستخدم ساير سازمان ها و دواير دولتي بوده اند تفاوت چشمگيري داشت و اين تفاوت فاحش اعتراضاتي در آن زمان برانگيخته بود لذا مسئولين وقت براي آن كه بار رواني قضيه را كاهش دهند بندي را به حكم كاركنان فوق ليسانس سازمان هاي دولتي (از جمله آموزش و پرورش) اضافه كردند تحت عنوان همترازي با هيأت علمي .
در آن زمان افرايش اين بند به حقوق كارمندان و دبيران با مدرك كارشناسي ارشد اقدام مناسبي به شمار مي رفت زيرا علاوه بر آن كه حقوق دريافتي آنان به حقوق اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها نزديك شد، در شرايط برابر بين 40 تا۵۰ درصد دريافتي آنان بيش از دارندگان مدرك ليسانس بود. اين وضع كم و بيش ادامه داشت تا اين كه در ابتداي سال 83 با تصويب هيأت وزيران بند فوق العاده ارتقاء مسير شغلي به حقوق كاركنان فوق ديپلم به بالا طبق ضوابطي افزوده شد، اجراي اين طرح عملاً ايرادات بسياري در پي داشت از جمله آن كه پشتوانه مطالعاتي ضعيفي داشت و همه جانبه نبود، طبق اين طرح جديد كاركناني كه مدرك كارشناسي ارشد يا بالاتر دارند تنها مي توانند يا از بند همترازي و يا حق ارتقاء  مسير شغلي استفاده كنند به عبارتي ديگر افرادي كه با زحمات طاقت فرسا ادامه تحصيل داده اند و طبق قانون مشمول حق همترازي هستند و همچنين امتياز لازم براي كسب ارشديت را در طرح ارتقاء مسير شغلي كسب كرده اند ملزم مي شوند داوطلبانه از يكي از حقوق مسلم خود صرف نظر كنند كه اين امر با روح عدالت و اصل انگيزش و بهره وري و ساير اصول اساسي مديريت منافات دارد، چرا كه در موارد بسياري مشاهده شده جمع ارقام حكم كارگزيني يك دبير با مدرك فوق ليسانس در شرايط برابر از همكار او كه مدرك كارداني يا كارشناسي دارد به مراتب كمتر مي باشد. از سوي ديگر طي سالهاي 83 و۸۴ مبالغ قابل توجهي به احكام حقوقي اعضاي هيأت علمي افزوده شد و از آنجا كه اين افزايش به صورت حساب شده در بندهاي مربوط به مزاياي شغلي اعضاي هيأت علمي صورت گرفت و در بندهاي حقوق مبنا و فوق العاده شغل كه مبناي بند همترازي با هيأت علمي است افزايش چنداني نداشته است، از اين حيث نيز شكاف بين مجموع ارقام احكام حقوقي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها با احكام حقوقي كارمندان و به ويژه دبيران فوق ليسانس آموزش و پرورش به شدت افزايش يافت و در حقيقت اصل همترازي كه در آغاز اميد مي رفت منشأ نوعي هدايت و هماهنگي در پرداختها باشد، به زيان فاحش نيروهاي تحصيلكرده برخي سازما ن ها به ويژه آموزش و پرورش تمام شد.
طي دو سال گذشته علي رغم اعتراضات پراكنده اي كه صورت گرفت هيچ اقدام مؤثري در جهت رفع اين تبعيض و بي عدالتي صورت نگرفت و هرچند كه اميد مي رفت پاره اي وعده هاي دولت جديد در قالب احكام حقوقي سال 85 تحقق عيني يابد، اما اين خواسته برحق و منطقي هنوز تأمين و برآ ورده نشده است.
كاظم حقيقت جو- كارشناس ارشد مديريت

توجه به استان هاي محروم ،
يگانه راه پيشگيري از مهاجرت بي رويه
006756.jpg
با نگاهي روشن به چند و چون مهاجرت از ديگر استان ها به تهران و ديگر شهرهاي بزرگ كشور كه موجب بروز مشكلات گوناگوني شده است، اين نتيجه حاصل مي گردد كه درآمد پايين و فقدان اشتغال عامل اصلي اين مهاجرت ها است. در بررسي هاي آماري، روند مهاجرت از استان كهگيلويه و بويراحمد نيز چشمگير است كه نيازمند توجه بيشتر دولت محترم به اين استان و مردم مؤمن و سلحشور آن مي باشد.
رقمي حدود 25 درصد نفت و گاز كشور در حوزه نفت خيز استان كهگيلويه و بويراحمد يعني در شهرستان گچساران استخراج و تأمين مي گردد.
و اين واقعيت نيز روشن است كه عليرغم استعدادهاي خوب براي توسعه در اين استان، درصد بالايي از جمعيت آن از درآمد كافي بي بهره بوده و لاجرم براي يافتن شغل و درآمد بهتر رهسپار تهران و ديگر شهرهاي بزرگ كشور مي شوند. انصاف، عدالت و قسط در نظام جمهوري اسلامي ايران مبتني برآن است كه مردم اين استان نفت خيز وضع معيشتي بهتري داشته باشند. توجه اساسي به استعدادهاي منطقه اي و زيرساخت هاي اقتصادي استان كهگيلويه و بويراحمد با هدف ايجاد واحدهاي توليدي و صنعتي و ايجاد اشتغال و رفاه اجتماعي، مي تواند تأثير فراواني بر افزايش درآمد مردم داشته باشد كه در نهايت موجب آباداني شهرها و روستاها و شكوفايي اقتصاد اين منطقه خواهد شد.مرمت راه هاي ارتباطي بين استاني و درون استاني، پرورش استعدادهاي فرزندان عشاير، رسيدگي بيشتر به وضع زندگي و معيشتي جامعه عشايري و جوامع شهري استان كهگيلويه و بويراحمد مي تواند از اولويت برنامه هاي توجه به اين استان باشد.
ناصر جهان بين- فرهنگي بازنشسته

بانك ها به مردم بيشتر اعتماد كنند
از بانك مركزي خواهش مي كنم بر نرخ هاي فروشندگان فاكتور كالا در امين حضور نظارت بيشتري داشته باشند. در اينجا يك برگ فاكتور لازم براي دريافت مبلغ دو ميليون تومان وام كالا را بيست هزار تومان و بيشتر مي فروشند. آيا بهتر نيست سيستم بانكي به مردم اعتماد كند تا مردم هر وقت نياز داشتند با خيال راحت بدون سندسازي و كاغذبازي و با ذكر علت واقعي نياز، وام بانكي دريافت كنند؟ بهداشت مالي و رواني مردم براي سيستم بانكي بايد اهميت بيشتري داشته باشد. مشتري مداري حتماً به مفهوم تشويق مشتري به سندسازي نيست.
روح اله ميرزانژاد

از بوروكراسي تا كامپيوترگرايي
اجرائيه سازمان تامين اجتماعي در خصوص بدهكاري يك كارفرما به مبلغ 21 ريال و وجود اخطاريه اي مبني بر اينكه اگر مبلغ بدهي در زمان تعيين  شده تسويه نشود اموال منقول و غيرمنقول فرد بدهكار مصادره مي شود، را در همشهري، صفحه سخنگاه خواندم.
شما با سعه صدر وانمود كرده بوديد كه احتمالا مشكل مربوط به كامپيوتر است، اما واقعيت آن است كه امضاء كننده اجرائيه، بايد متوجه متن استخراج شده توسط كامپيوتر باشد. درك اين مطلب چندان هم دشوار نيست كه هيچ دستگاهي به خاطر 21 ريال بدهي براي فرد بدهكار، اجرائيه اي مبني بر مصادره اموال منقول و غيرمنقول در صورت عدم پرداخت بدهي صادر نمي كند. يعني يك موضوع بديهي است و پيچيدگي هم ندارد. مشروط بر آنكه، اموري را كه ديروز در پيچ و خم بوروكراسي يا همان كاغذبازي گرفتار بود، امروزه يكسره به ماشيني به نام كامپيوتر نسپاريم و اراده انسان را براي انجام نظارت نهايي بر اين موارد دخيل سازيم.
حسيني

تب ساخت و ساز در اراضي كشاورزي
همچنان كه بارها در روزنامه همشهري نيز مورد تاكيد قرار گرفته است، بايد از ساخت و ساز در اراضي كشاورزي كه باعث تخريب محيط زيست و اراضي كشاورزي و به تدريج گران شدن زمين و محصولات كشاورزي مي شود، جلوگيري به عمل آيد.به برخي موارد هشدار دهنده كه در همشهري درج شده، اشاره مي كنم و خواهان رسيدگي بيشتر به اين مسايل مي باشيم:
۱ - تخريب باغ هاي زيباي قصرالدشت كه از جلوه هاي زيبا و مايه سرسبزي و طراوت شهر شيراز بود.
۲ - ساخت و سازهاي بي رويه در اراضي كشاورزي در استان مازندران كه قسمت عمده آنها را باغ هاي مركبات و شاليزار تشكيل مي دهد، ساختار زيست محيطي  اين استان را به خطر افكنده است.
۳ - ساخت و سازهاي بي رويه در ميگون و فشم، بسياري از باغ ها و زمين هاي كشاورزي را قرباني اين روند نابخردانه كرده است.
۴ - اراضي كرج و باغ هاي مهرشهر هم به اين ترتيب در معرض نابودي قرار گرفته اند و در شميرانات هم كه ديگر هيچ باغي نمانده است.
دلالان و دست اندركاران شبكه هاي دلالي و زمين خواران اين گونه تيشه به ريشه طبيعت اراضي حاصلخيز مي زنند. قرن ها طول  كشيده تا اين باغ ها و اراضي كشاورزي به وجود آيد،اما چه آسان در جريان توسعه ناموزون شهري يا فعاليت شبكه هاي دلالي زمين به سرعت تخريب مي شوند. تنها دركرج، روزانه، ده ها درخت كهنسال بر اثر توسعه بي رويه قطع يا خشكانده مي شوند. به اين جريان تب آلود كه حاصلخيزترين اراضي ايران را فرا گرفته، بايد توجه عميق تري  شود و پيش از آن كه شاليزارها، باغ هاي چاي، درختزارها، رودخانه هاي ديگري در معرض ساخت وساز بي رويه قرار بگيرند، چاره انديشي گردد.
علي اصغر پيراسداله - كرج

از ميان آثار شما
عكس: حسن مقيمي
006762.jpg

از ميان نامه ها و پيام ها
قيمت بنزين و حقوق ها
اينكه گفته مي شود بهاي بنزين در ايران پايين تر از ساير كشورهاي جهان، از جمله كشورهاي اروپايي است، صحيح مي باشد، اما بايد به اين نكته توجه داشت كه ميزان حقوق و قدرت خريد آنها نيز بالاست و گراني بنزين فشاري به زندگي اقتصادي آنها وارد نمي كند. در ايران نيز بايد هر سال حقوق ها متناسب با نرخ تورم محاسبه شود تا مردم دچار مضيقه مالي نشوند.
شاهسون - تهران
خلف وعده شركت انبوه ساز
يك شركت انبوه ساز معروف كه در كيلومتر 15 جاده كرج فعاليت دارد، 5 سال پس از دريافت وجه از متقاضيان مسكن اينك به بهانه گران شدن زمين از تحويل مسكن خودداري مي كند و به متقاضيان گفته مي شود كه مي توانند اصل پول خود را دريافت كنند. كنترل فعاليت اين شركت ها براي حفظ حقوق مردم ضروري است.
سعيد آبادي - تهران
جدول بندي فرسوده
در خيابان پرستار جنوبي - پايين تر از ميدان 13 آبان، كوچه مرداد، در منطقه 10 جدول بندي جوي اين كوچه چندين سال قبل انجام شده كه در حال حاضر بسيار فرسوده شده و نياز به تعمير دارد.
شهرابي - تهران
تاخير در پرداخت وام
مرداد ماه براي دريافت وام مهر رضا (ع) ثبت نام كردم، اما تاكنون نتيجه اي نداده است. از مسئولان درخواست دارم در خصوص مفهوم به روز بودن اين وام توضيح بيشتري ارائه دهند.
سجادي - تهران
كمبود امكانات
شهرك علوي واقع در جاده قزل حصار كرج، روشنايي و آسفالت مناسبي ندارد و با اينكه تا نزديكي اين شهرك گازكشي شده اما هنوز ساكنان آن از اين امكان بهره مند نيستند.
حميدرضا نويدي - كرج
درخواست ايجاد خط اتوبوسراني
براي رسيدن به ميدان هفت تير از ايستگاه متروي چيتگر، از طريق بزرگراه شهيد همت و مدرس موجب پرداخت هزينه زياد و صرف زمان بيشتري مي شود، لذا از مسئولان تقاضا دارد نسبت به ايجاد يك خط اتوبوسراني از اين ايستگاه تا ميدان هفت تير اقدام كنند.
فرشاد منش - تهران
تبعيض در آزمونهاي استخدامي
ديوان عدالت اداري اعلام كرده بود در آزمونهاي استخدامي، تبعيض ميان فارغ التحصيلان دانشگاه هاي آزاد و دولتي غيرقانوني است. اما اينجانب با دريافت دفترچه آزمون استخدامي شركت ملي گاز ايران، بار ديگر با مشاهده شرايط خاص در دفترچه مذكور، متوجه چنين تبعيضي شدم كه نياز به رسيدگي دارد.
فراهاني - تهران
ضرورت توجه به پروژه هاي فوري تهران
در چهارراه جلال آل احمد (اميرآباد شمالي)، با اينكه از مدتها قبل پايه هاي پل عابر پياده كار گذاشته شده، اما ادامه عمليات اجرايي متوقف مانده است، با توجه به اينكه با نبود اين پل و شرايط موجود محل مشكلات زيادي براي عابرين براي عبور از عرض بزرگراه ايجاد مي شود ضمن اينكه ترافيك سنگيني در اين چهارراه بوجود مي آيد. به جاي هزينه هاي سنگين مثل مونوريل بايد اين پروژه هاي مورد نياز فوري مردم تكميل شود.
اميني - تهران
طاق بستان را حفظ كنيم
طاق بستان از آثار مهم تاريخي و ميراث هاي ارزشمند فرهنگي است. بعضي ساخت و سازهاي غيرمجاز يا در دست اقدام، اين ميراث گرانقدر را با خطر روبه رو كرده است. بايد حريمي براي طاق بستان تعريف شود و از هرگونه دست اندازي و ساخت وساز محفوظ بماند.
آزادي- كرمانشاه
مشكل همسر جانباز متوفي
با مصوبه اخير بنياد ايثارگران و شهدا، مقرر شده براي خانواده هاي جانبازان متوفي كارت شناسايي صادر نشود، در حالي كه همسران جانبازان متوفي، سرپرست خانواده محسوب مي شوند و نياز به حمايت بيشتر دارند.
حسين آبادي- تهران
مانعي به نام پست برق
سال گذشته با صرف هزينه گزاف، امتداد خيابان فاطمي به غرب از طريق پادگان دژبان گشوده شد اما هنوز وجود يك پست برق كه درست مقابل در ورودي پادگان قرار دارد، مانع از تردد خودروها از اين مسير مي باشد. با توجه به ترافيك سنگين خيابان جمال زاده شمالي، بايد نسبت به برداشتن مانع موجود اقدام شود.
رشيد مظفري- تهران
اشغال پياده رو
فروشگاه نوبنياد در ضلع جنوب شرقي ميدان آزادي- خيابان محمدخاني كه در يك چادر قرار دارد، پياده رو را اشغال كرده است. اشغال پياده رو در يك مكان پرتردد، به هر دليل قابل توجيه نمي باشد.
بخشي-تهران
كاهش فشار آب
به دليل كاهش فشار آب در شهريار- منطقه فردوسيه، اهالي فقط شب ها از آب استفاده مي كنند، اميدواريم اين معضل برطرف شود.
مسعود حسني-فردوسيه شهريار
پرمصرف با كدام معيار؟!
وزارت نيرو كه اعلام كرده است هزينه آب و برق مشتركان پرمصرف افزايش مي يابد تعداد جمعيت خانوار را در نظر گرفته است؟ بسياري از خانواده هاي محروم و كم درآمد، ناچارند در واحدهاي كوچك و به صورت فشرده زندگي كنند و طبعاً مصرفشان بيشتر خواهد بود.
افجه اي-تهران
پيشنهاد ايجاد خط اتوبوس
احداث خط اتوبوس(اعم از بليتي يا ريالي) بين ميدان رسالت و ميدان پونك، تسهيلات خوبي براي رفت و آمد مردم در اين مسير ايجاد مي كند.
مقدم-تهران
آگاهي لازم را ندارند
به نظر مي رسد كه هنوز بعضي از كاركنان بانكها با شيوه كار دستگاه ATM(براي دريافت وجه قبوض آب، برق و...) آگاهي لازم را ندارند بهتر است بانكها، ضمن آموزش كاركنان خود اطلاع رساني لازم را نيز براي آگاهي مردم انجام دهند.
بهمن فاضل-تهران
مشكل بازنشستگان سنوات قبل
اگر افزايش سقف حقوق بازنشستگان تأمين اجتماعي منتفي شده، حداقل براي ترميم دريافتي بازنشستگان سنوات قبل بايد چاره انديشي شود ارقام دريافتي آنقدر ناچيز است كه تأمين هزينه هاي زندگي ممكن نمي باشد.
مرادي-تهران

جدول اعداد (سودوكو) 215
006738.jpg
اعداد 1 تا 9 را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك 3 در 3 طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود. پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.

سخنگاه
اقتصاد
انديشه
ايران
سياست
كتاب
شهرآرا
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سخنگاه  |  سياست  |  كتاب  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |