پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۵
ايران نامزد دريافت 3 جايزه سال آسيا
ابوظبي ميزبان ستارگان قاره كهن
006771.jpg
حسن حيدري
فوتبال در آسيا قدمت ديرينه دارد. عقيده بر آن است كه اين رشته به شكل باستاني در كشور پهناور چين ابداع و به عرصه جهاني راه پيدا كرده است. بعد از اين كه اين رشته در قاره آسيا توسعه پيدا كرد براي گسترش آن فعاليت هاي زيادي آغاز شد، كه متأسفانه دلايل سياسي و جنگهاي چين و همسايگان متوقف شد. در سال 1954 كنفدراسيون فوتبال آسيا براي اجراي صحيح برنامه ها و هدايت رقابت ها در اين قاره تأسيس شد تا بتواند دوباره اين رشته را احيا كند. در راستاي اين كه در قاره اروپا رقابت هاي متعددي از جمله جام ملتهاي اروپا بنيان گذاري شده بود آسيايي ها نيز به تبعيت از اروپايي ها در همان راستا گام برمي داشتند تا در كنار فوتبال به دستاوردهاي صلح و دوستي برسند. رقابت هاي باشگاهي بين تيم هاي آسيايي نيز مثل جام باشگاه هاي اروپا راه اندازي شد و تيم هاي اين قاره بر سر فتح جام آسيايي از دهه 50 ميلادي رقابت خود را آغاز كردند تا از اين الگوبرداري به نمودار بالاي جهاني برسند. از سال 1984 كنفدراسيون فوتبال آسيا دست به ابتكار بزرگي زد تا هر ساله بهترين هاي خود را در قسمت زنان و مردان رشته فوتبال در پايان هر سال ميلادي اعلام كند به همان شكل كه در اروپا مرسوم است. جايزه AFC (كنفدارسيون فوتبال آسيا) نشان ورزشي است كه هر ساله به برترين هاي قاره آسيا اهدا مي شود. در شب مراسم نيز كه امسال ابوظبي ميزبان آن است با گرد هم آمدن نخبگان فوتبال آسيا در هتل امارات پالاس مراسمي برگزار مي شود تا از موفقيت هاي موثري كه آنها براي كشور، باشگاه يا طرفدارانشان بدست آوردند قدرداني شود. اين چهره ها با دريافت جوايز نام خود را پرآوازه مي كنند و به شهرتي بيشتر مي رسند و در تاريخ مكتوب فوتبال آسيا به ثبت مي رسانند.
در سالهاي اخير AFC موفق شده اين رويداد را با استانداردهاي بين المللي برگزار كند و البته بالا رفتن سطح مراسم بستگي به بازيكناني داشته كه در ليگ هاي داخلي و بازيهاي ملي خود توان بالاتري نشان داده اند.
بالا رفتن توان بازيكنان كيفيت بازيها را بالا برده و طرفداران بيشتري را به ميان اهالي فوتبال آسيا كشانده است.
جوايز بهترين هاي سال اشتياق افزون تري براي بازيكنان حاضر در آسيا بوجود مي آورد تا براي پيشرفت بيشتر، انگيزه ها بالاتر رود. مراسم امسال AFC با تحول ديگري نيز همراه است. پس از سالها اين مراسم در محل ديگري در غرب آسيا برگزار مي شود.
اين بار شهر زيباي ابوظبي امارات ميزبان ستاره ها و چهره هاي برتر سال فوتبال خواهد بود.بهترين هاي امسال آسيا روز 29 نوامبر (8)آذر در هتل امارات پالاس دور هم جمع مي شوند تا نام بهترين ها را در سال 2006 در تاريخ فوتبال آسيا به ثبت برساندند.
جوايز بهترين هاي فوتبال آسيا در سيزده بخش اهدا مي شود كه به ترتيب جايزه الماس آسيا، بهترين فدراسيون، بازي جوانمردانه، بهترين داور، مربي سال، تيم فوتسال، بهترين باشگاه، تيم زنان سال، جايزه بهترين تيم فوتبال سال، بهترين بازيكن جوان، بهترين بازيكن فوتسال، بازيكن زن سال آسيا و جايزه بهترين بازيكن اهدا مي شود.

پرارزش ترين نشان AFC به فردي آسيايي اهدا مي شود كه براي گسترش و معرفي فوتبال آسيا تلاش نمونه اي از خود نشان داده باشد.
اين افتخار ممكن است به دليل همكاري در يك مورد بسيار مهم يا همكاري هاي متوالي در ساليان طولاني باشد نصيب كسي شود و اين راهي است تا AFC از خدمات صاحب عنوان قدرداني كند. رييس AFC امسال اين جايزه را در مراسم اهدايي جوايز AFC معرفي خواهد كرد. اين جايزه بصورت ساليانه به شخصي اعطا خواهد شد كه توسط كميته اجراييAFC انتخاب مي شود. برنده اين عنوان، صاحب جايگاه ويژه اي نزد AFC خواهد بود و از مزاياي خاصي بهره مند مي شود كه شامل دعوت به تمام مسابقات AFC و تمام مراسم رسمي AFC است. با اين حال، صاحب اين عنوان از نظر پروتكل ها و سلسله مراتب AFC ، پس از اعضاي كميته اجرايي قرار مي گيرد. جايزه حائز اهميت الماس آسيا بطور هميشگي از سوي رئيس AFC به فرد منتخب تقديم خواهد شد.
جايزه بهترين فدراسيون سال AFC
اين جايزه به يكي از فدراسيون هاي آسيايي تعلق مي گيرد كه همكاري بيشتري براي رشد و ترقي فوتبال در اين قاره كرده باشد.
نامزدها استراليا
سال 2006 براي فدراسيون فوتبال استراليا سالي پر از موفقيت بود. با نتيجه تلاش هاي بسيار اين فدراسيون تيم ملي استراليا به جمع 16 تيم نهايي جام جهاني 2006 آلمان رسيد، تيم ملي زنان استراليا تا فينال جام ملت هاي زنان آسيا صعود موفقي داشت، تيم زنان زير 19 سال مقام سوم بازيهاي آسيا را به نام خود كرد و تيم جوانان اين كشور به مسابقات قهرماني آسيا راه پيدا كرد.
006765.jpg
چين
فدراسيون فوتبال چين در توسعه فوتبال و بالابردن علاقه مندي مردمي كه پرجمعيت ترين كشور جهان را تشكيل مي دهند كوشا بود. بعد از اجراي برنامه هاي پروژه ويژن چين فدراسيون فوتبال چين براي پيشرفت فوتبال در ووهان و كينگدو جدي ظاهر شد. آنها همچنين بدنبال بسط پروژه ويژن در شهرهاي نانجينگ و چنگدو هم هستند.
كره شمالي
پيشرفت قدم به قدم تيم هاي فوتبال كره شمالي در رقابت هاي آسيايي و جهاني دليلي جز كار مداوم فدراسيون فوتبال اين كشور در پشت صحنه ندارد.
ثمره كارهاي مداوم فدراسيون فوتبال كره شمالي در فوتبال پايه و جوانان قهرماني زنان زير 20 سال اين كشور در جام جهاني روسيه با شكست چين در فينال كاملاً آسيايي اين بازيها بود. اين در حالي بود كه چند هفته پيش تر تيم زنان بزرگسال كره شمالي مدال برنز بازيهاي جام ملت هاي آسيا را در استراليا بدست آورده بود.
ژاپن
فدراسيون فوتبال ژاپن كه در سالهاي اخير پروژه هاي بسيار موفقي را اجرا كرده شهرتي جهاني بدست آورده است. راه اندازي جي ليگ كه با توسعه گام به گام پيش مي رود و برنامه ميزباني جام جهاني 2050 عمده ترين برنامه هاي فدراسيون فوتبال ژاپن است. آنها در همين سال به دو قهرماني نوجوانان آسيا در سنگاپور و قهرماني فوتسال آسيا دست پيدا كردند كه سالها انتظارش را مي كشيدند.
تاجيكستان
تاجيكستان امسال با قهرماني در جام مبارزان آسيا AFC Challenge Cup و موفقيت در بازيهاي نوجوانان آسيا جهش تازه اي داشت و در جام رياست AFC President Cup خوش درخشيد و فدراسيون فوتبال تاجيكستان در برگزاري ليگ داخلي نيز دست به اقدامات تازه اي زد.
جايزه بازي جوانمردانه AFC
در اين زمينه كارنامه تيم ها بر مبناي رفتار و اخلاق شان در مسابقات AFC كه ناظران مسابقات در گزارش هاي خود به آنها اشاره كرده اند ارزيابي مي شود.
هم اكنون با توجه به مسابقات AFC انجام شده تيم هاي نامزد اين جايزه در زير مي آيند:
• اردن • بنگلادش • چين • هنگ كنگ • ژاپن • سنگاپور • سوريه • كره جنوبي • عربستان سعودي • هند
جايزه بهترين داور سال AFC
عنوان بهترين داور، شايسته ترين لقبي است كه به داوران آسيايي داده مي شود. داوران در جريان بازي و با وجود فشار هايي كه وجود دارد مديريت حساس مسابقات را بر عهده دارند. داوراني كه بهتر از ديگران كنترل بازي و فضاي مسابقات را در دست مي گيرند، فهم بهتري از شرايط بازيكنان دارند و در طول زمان كيفيت كار خود را دائما بالا نگه مي دارند، در اين بخش براي نامزدي بهترين داور شانس بيشتري خواهند داشت. نامزد هاي بخش داوري بزودي معرفي خواهند شد.
مربي سال AFC
اين جايزه به مربي آسيايي داده مي شود كه نقشي استثنايي در نمايش و نتايج تيمش، مربيگري، كيفيت، ثبات و تداوم و البته بازي جوانمردانه داشته باشد. اين جايزه به يك مربي تيمي آسيايي (در تمامي رده ها) كه توسط كارشناسان AFC انتخاب شود، داده مي شود.
نامزدها
چئو كوانگ - سوك ( تيم زنان زير 20 سال كره شمالي)
اگرچه چئو كوانگ - سوك تنها از سپتامبر۲۰۰۵ (شهريور۱۳۸۴) است كه مربيگري زنان زير 20 سال كره شمالي را بدست گرفته اما موفقيت او در همين مدت كوتاه توانايي ممتازش را ثابت مي كند.
ما ليانگژينگ ( تيم ملي زنان چين)
ليانگژينگ در اواخر سال 2005 بود كه دوباره به مربيگري تيم منصوب شد اما با تجربه اي كه از هدايت همين تيم در سالهاي 2001 تا 2003 داشت تحولات زيادي بوجود آورد.
محمد ابراهيم ( القادسيه)
محمد ابراهيم نيازي به معرفي ندارد. مربي 46 ساله كويتي بعد از آنكه تيم ملي كشورش را به بازيهاي مرحله دوم انتخابي جام جهاني 2006 رساند روي نيمكت القادسيه نشست تا اين تيم را به نامي معتبر در رقابت هاي باشگاهي قاره تبديل كند.
محمد قويث (الكرامه)
محمد قويث به افتخاراتي كه كسي انتظارش را نمي كشيد رسيد و در فوتبال سوريه اتفاقات مهمي را رقم زد. الكرامه در اولين تجربه آسيايي باشگاه تا فينال صعود كرد. موفقيت در ليگ قهرمانان آسيا و اقتدار در ليگ داخلي نتيجه عملكرد مربي 50 ساله سوري است.
تيم سال فوتسال AFC
اين جايزه به تيم فوتسالي كه بهترين نمايش را داشته باشد داده مي شود.
نامزدها- ايران
از اولين دوره اي كه بازي هاي قهرماني فوتسال آسيا در سال ۱۹۹۹ برگزار شد، ايران تنها يك بار در آخرين دور بازي ها دستش از جام قهرماني دور ماند.
تيم ملي فوتسال ايران دارنده هفت عنوان قهرماني و مقام سومي بازي هاي 2006 تاشكند در بازي نيمه نهايي مقابل ژاپن نتوانست چهره قدرتمند هميشگي خود را به نمايش بگذارد اما در بازي رده بندي برنده شد و مدال برنز گرفت. ايران كه با داشتن ستاره اي به نام وحيد شمسايي سال ها حريفان خود را به زانو درمي آورد، حالا به تيم جوان تري تبديل شده كه با تجربه تاشكند مي تواند در جام جهاني فوتسال 2008 روزهاي خوشي را براي ايران و آسيا به ارمغان آورد.
ژاپن
ژاپن در بازي هاي آسيايي 2006 تاشكند تاج قهرماني را برسر گذاشت و پادشاه فوتسال قاره نام گرفت.
قرقيزستان
قرقيزستان براي دومين سال پياپي بود كه به جمع چهار تيم نهايي جام قهرماني آسيا مي رسيد.
ازبكستان
ازبكستان، ميزبان بازي هاي آسيايي 2006 تا واپسين لحظات بازي فينال، اميد قهرماني جام بود كه ژاپن آنها و همه طرفداران پرشورشان را در بازي آخر ناكام گذاشت.
باشگاه سال AFC
اين جايزه به بهترين تيم حاضر در ليگ قهرمانان آسيا كه معتبرترين رقابت هاي اين قاره است مي رسد. هرچند كه قهرماني در اين تورنمنت عامل بسيار مهمي است اما عوامل ديگر نيز در اين جايزه لحاظ مي شود.
نامزدها- الكرامه(سوريه)
الكرامه اولين باشگاه سوري است كه نايب قهرمان ليگ قهرمانان آسيا شده است. الكرامه كارش را از گروه دشواري آغاز كرد اما توانست به عنوان سرگروه به دور بعد صعود كند.
القادسيه(كويت)
بعد از يك سال دوري و مشكلاتي كه در بازي هاي ليگ قهرمانان سال ۲۰۰۴ پديد آمد، كسي انتظار چنين بازگشتي از القادسيه را نداشت. اما محمد ابراهيم- مربي سابق كويت- توانسته بود بازيكنانش را چنان آماده كند كه هر حريفي را از پاي درآورند.
جئونبوك موتورز (كره جنوبي)
جئونبوك موتورز با قهرماني در جام حذفي كره جنوبي بود كه به ليگ قهرمانان رسيد. آنها بعد از اينكه در بازي رفت يك چهارم، با نتيجه 1-0 به شانگهاي شنهووا باختند، در خانه با پيروزي 4-2 تلافي كردند و به نيمه نهايي جام رسيدند. مسير قهرماني براي اين تيم در بازي نيمه نهايي نيز ادامه داشت و در فينال نيز با پيروزي مقابل الكرامه در مجموع دو بازي، جام را از آن خود كردند.
006768.jpg
اولسان هيونداي(كره جنوبي)
اولسان در اولين حضورش در ليگ قهرمانان، آرزوهاي مردم منطقه اي در جنوب شرقي آسيا را زنده كرد و تاريخ باشگاهش را با صعود به مرحله نيمه نهايي آسيا به افتخار ديگري رساند.
جايزه بهترين تيم سال AFC
جايزه بهترين تيم مردان سال آسيا به تيمي تعلق مي گيرد كه در رقابت هاي AFC و فيفا بهترين عملكرد را داشته باشد.
نامزدها- استراليا
تيم استراليا به رهبري گاس هيدينك- مربي مشهور هلندي- توانست پس از 32سال، به جام جهاني۲۰۰۶ پا بگذارد. آنها در جام جهاني، فراتر از حد انتظار ظاهر شدند و مقابل بهترين هاي جهان خوش درخشيدند. استراليا، عضو جديد كنفدراسيون فوتبال آسيا اميدوار است كه تابستان ۲۰۰۷ در جام ملت هاي آسيا موفق باشد.
ايران
ايران با 2 شكست 3-1 مقابل مكزيك و 2-0 مقابل پرتغال در 2بازي ابتدايي خود در جام جهاني، اميد صعود از گروه را از دست داد و تساوي 1-1 مقابل آنگولا نتوانست به آنها كمكي كند. تيم ايران از ستاره اي چون علي كريمي( هافبك بايرن مونيخ) و همچنين 3بازيكن بوندس ليگايي ديگر چون مهدوي كيا،  هاشميان و زندي سود مي برد. به هر حال، اكنون ايران با جواناني چون حسين كعبي 20ساله و آندرانيك تيموريان 23ساله كه به تازگي به بولتون در ليگ برتر انگليس پيوسته، خوشبينانه به آينده نگاه مي كند.
ژاپن
با 3 حضور پياپي در جام جهاني و خاطرات خوش صعود به دور دوم در جام جهاني گذشته، ژاپني ها خيلي اميدوار، راهي آلمان شدند اما خيلي ضعيف تر از آن چيزي كه همه مي پنداشتند بودند و خيلي زود از گردونه رقابت ها حذف شدند. برخلاف همه انتظارات، ژاپن در بازي نخست خود شكست سختي مقابل استراليا خورد تا روحيه اين تيم به كل دگرگون شود. آنها در دومين بازي مقابل كرواسي مساوي كردند و در حالي كه كمترين اميدي به صعود داشتند 1-4 مغلوب برزيلي هاي قدرتمند شدند. آنها به رغم حذف زودهنگام از جام جهاني بي صبرانه منتظر درخشش دوباره اي در جام ملت هاي آسيا 2007 هستند.
كره جنوبي
كره جنوبي با شكست 2-0 مقابل سوئيس از جام جهاني 2006 آلمان حذف شد ولي بازي هاي خوبي از خود به نمايش گذاشت. بعد از اينكه كره اي ها توانستند توگو را۲-1 شكست دهند و مقابل فرانسه، نايب قهرمان اين دوره 1-1 مساوي كنند، اميد زيادي به حضور در دور بعد پيدا كردند اما شكست مقابل سوئيس، تيم چهارم جهان در سال ۲۰۰۲ را در پايان دور گروهي به خانه فرستاد. كره جنوبي با كسب تجربه ديگري از جام جهاني، اكنون با هوشياري و نشاط بيشتري به آينده اميدوار است.
عربستان سعودي
عربستان امسال براي چهارمين بار پياپي جام جهاني را تجربه كرد.
بازيكن جوان سال AFC
اين جايزه به بازيكن جواني داده مي شود كه بهترين نمايش را در رقابت هاي AFC و FIFA داشته باشد و اين جايزه اي خواهد بود براي ستاره اي كه در آينده فوتبال آسيا مي درخشد.
نامزدها
داورونزون تاختاسونوف(تاجيكستان)
ما ژياژو(چين)-يوچيرو كاكيتاني(ژاپن)
بازيكن سال فوتسال AFC
اين جايزه براي اولين بار به بهترين بازيكن فوتسال كه در رقابت هاي قهرماني فوتسال AFC درخشيده باشد، داده مي شود. براي اين جايزه 5بازيكن كانديدا مي شوند.
نامزدها
عطيل عبدالقادر( عراق)-آندري پسترياكوف (قرقيزستان) -حورشيد تاجيبايف (ازبكستان)-كنچيرو اوگور (ژاپن)-وحيد شمسايي (ايران)
جايزه بهترين بازيكن سال AFC
اين جايزه به بازيكني تعلق مي گيرد كه نمايش برتري در رقابت هاي AFC و FIFA ، در رقابت هاي آسيايي يا جهاني داشته باشد . البته داشتن روحيه بازي جوانمردانه نيز ضروري است.
شيوه گزينش بازيكن سال AFC
بازيكن سال AFC امسال براساس سيستم رنكينگي كه اساس آن بر محاسبه نمايش بازيكن در تورنمنت هاي كليدي AFC، UEFA و FIFA است انتخاب مي شود. هم ليگ هاي آسيايي و هم ليگ هاي اروپايي در اين پروسه به حساب نمي آيند.
اعلام بازيكنان سال
كنفدراسيون فوتبال آسيا AFC فهرست بهترين بازيكنانMVP سال را كه به طور مداوم بعد از هر بازي توسط ناظران بازي در گزارش بازي مربوط به ثبت رسيده را تا امروز بررسي و به روز مي كند و در اين تاريخ پس از محاسبه به روشي كه در بالا توضيح داده شد نام 10 بازيكن برتر كه نامزد بهترين بازيكن سال هستند اعلام خواهد شد. نام 3 بازيكن نهايي كه بيشترين امتيازات را به دست آورده اند كمي قبل از جشن سالانه اعلام مي شود. در آخر نام بهترين بازيكن آسيا كه بر مبناي تعداد MVP هاي بدست آورده در بازي هاي قبلي بيشترين امتيازات را گرفته در مراسم 29 نوامبر (8 آذر) به عنوان بهترين بازيكن آسيا اعلام مي شود. يكي از شروط اساسي اين است كه بازيكن بتواند در جشن سالانه AFC حضور داشته باشد.
طراحي جديد جوايز
جايزه بهترين بازيكن سال كنفدراسيون فوتبال آسيا براي مراسم امسال دوباره از نو طراحي شده است. جايزه جديد شامل يك پس زمينه شيشه اي روشن و پاسنگي دست ساز و برجسته از جنس چوب ماوت است كه رنگي مشكي خورده. امسال ما مجسمه  بهترين بازيكن را از طلا،نقره و برنز درست كرديم كه از طريق آن مي توان سه بازيكن برتر AFC را شناسايي كرد.
شمايل مجسمه طلايي كه به نفر اول اختصاص دارد، همچنان در وسط قالبي است كه روي آن مجسمه قرار دارد، اما در طرح جديد مقابل كتبيه اي عمودي از شيشه روشن سفيد قرار گرفته است؛ شيشه اي كه طرح لوگوي AFC و طبقه بندي جايزه روي آن نوشته شده. اين دو طرح با آرايش ماسه پاشي روي قسمت جلويي صفحه شيشه اي حك شد ه اند. پشت كتيبه شيشه اي، تصوير ثانويه بازيكن برتر AFC حك شده كه عملاً وقتي از روبه رو به آن نگاه مي كند، جلوه اي سه بعدي مي بيند.
الماس آسيا
اين جايزه كه به شكلي سفارشي از سوي مارك بين المللي مشهور مالزيايي، رويال سلنجر ساخته شده، از دو قسمت تشكيل شده: مدال يقه طلايي و سوزن نيم يقه الماسي . مدال طلايي از 2/2 كيلو طلا و به شكل ستاره ساخته شده تا درخشش الماس ها را نشان بدهد. بدون شك نام جايزه برازنده آن است چون از 31 الماس تشكيل شده است. سوزن نيم يقه الماسي هم كه به شكل ستاره است با الماسي درخشان به وزن 54/1 كيلوگرم به عنوان هسته مركزي اش طراحي شده است. سوزن و مدال در كنار هم به شكل زيبايي خودشان را در يك جعبه چوبي شش گوش نشان مي دهند. نتيجه اين تركيب جايزه اي باشكوه و غني است كه نگاه كردن به آن نشان مي دهد كه بزرگي و اهميت كنفدراسيون فوتبال آسيا شايسته اين نهاد است و در عين حال جايزه اي است باعزت و وقاري كاملاً در خور جايزه الماس آسيا .
ابوظبي ميزبان بهترين هاي آسيا
اهلا و سهلا يك عبارت سنتي عربي براي احوالپرسي يا خوشامدگويي به دوستان است. كنفدراسيون فوتبال آسيا به تمام دوستان و ميهماناني كه در مراسم اهدا جوايز بهترين هاي سال آسيا شركت خواهند كرد به گرمي خوشامد مي گويد و پس از يكسال در انتظار ديداري صميمانه است. ابوظبي، پايتخت امارات نيازي به معرفي ندارد چرا كه بزرگترين شهر در ميان 7 شهر كشور امارات متحده عربي به حساب مي آيد. ابوظبي با 8/1ميليون نفر پرجمعيت ترين شهر امارات نيز هست. فوتبال ورزش اول امارات است و باشگاه هاي قابل توجهي در اين كشور كوچك وجود دارد.
محل برگزاري مراسم
مراسم اهداي جوايز در امارات پالاس، يكي از لوكس ترين هتل هاي دنيا در ابوظبي برگزار خواهد شد. اين هتل 302 اتاق ويژه به اضافه 92 سوئيت زيبا كه با تكنولوژي هاي قرن 22 تكميل شده اند دارد. سالن اجتماعات اين هتل نيز گنجايشي معادل 2800 نفر دارد.

ورزش
اقتصاد
انديشه
ايران
سخنگاه
سياست
كتاب
شهرآرا
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سخنگاه  |  سياست  |  كتاب  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |