سه شنبه ۲۶ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۴ - Jan 16, 2007
سياسي
Front Page

رهبر معظم انقلاب:
علما براي وحدت جهان اسلام
به وظيفه خود عمل كنند
آيت الله خامنه اي : تفرقه افكنان نه شيعه اند، نه سني
010392.jpg
گروه سياسي - حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار شركت كنندگان در هم انديشي علماي اهل تسنن و تشيع و دومين همايش بزرگداشت ابن ميثم بحراني با اشاره به دشمني ها با انقلاب اسلامي، تصريح كردند: با وجود همه اين دشمني ها، انقلاب اسلامي ايران روح غرور و افتخار به اسلام را در مسلمان ها زنده كرد و امروز بيداري و عزت امت اسلامي در مقابل شكست دشمن آشكارتر شده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي هوشياري علما و ارشاد مردم، گرفتار نشدن در دام وسوسه دشمن و كمك دولتهاي اسلامي را زمينه ساز وحدت دنياي اسلام ارزيابي و خاطرنشان كردند: اگر اين وحدت تحقق يابد پشتيبان دولتهاي اسلامي خواهد بود
و اين دولتها ديگر مجبور نخواهند شد به دليل ترس و ضعف خود به دامن انگليس و آمريكا پناه ببرند.
ايشان در بخش ديگري از سخنان خود تأكيد كردند : وحدت دنياي اسلام، هدفي اعلي و دست يافتني است و علما بايد در اين زمينه به وظيفه سنگين خود عمل كنند.
رهبر انقلاب اسلامي وجود اختلاف را در عقايد و فرقه ها امري طبيعي دانستند و افزودند: در دوران معاصر، استعمار از جهالت ها، تعصب ها و كج فهمي ها براي ايجاد اختلافات حداكثر استفاده را كرد و پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، اين حركت استعماري شدت گرفت.
حضرت آيت الله خامنه اي انگليس را به دليل سابقه حضور در منطقه در ايجاد اختلاف ميان صفوف مسلمانان متبحر توصيف كردند و افزودند: برجستگان مبارزه با استعمار از جمله امام خميني ، سيدجمال الدين اسدآبادي شيخ محمد عبده و شرف الدين عاملي بر وحدت امت اسلامي تأكيد بسيار و تلاش كردند اختلافات، به حربه اي عليه دنياي اسلام تبديل نشود.
حضرت آيت الله خامنه اي به تلاش اختلاف افكنان و جبهه استكبار در عراق، افغانستان، پاكستان و لبنان اشاره و تأكيد كردند: كساني كه درصدد ايجاد اختلاف هستند نه شيعه هستند و نه سني.
رهبر انقلاب اسلامي در همين زمينه خاطرنشان كردند دستگاههاي اطلاعاتي آمريكا و اسرائيل با ايجاد اختلاف و تحريك عناصر تندرو نقش اساسي در ناامني عراق برعهده دارند و ناامن ترين مناطق عراق، محلهايي است كه نظاميان آمريكايي در آنجا حضور دارند.
ايشان به ترفند دشمنان عليه انقلاب اسلامي ايران اشاره و تصريح كردند: با پيروزي انقلاب در ايران، آمريكا برنامه جديدي طراحي كرد تا انقلاب اسلامي ايران را انقلاب شيعي وانمود كند در حالي كه انقلاب ما، انقلاب اسلامي و انقلاب قرآن است كه افتخارش برافراشتن پرچم ارزشهاي اسلامي توحيد و معرفي احكام الهي و ارزش معنوي اسلام است و موفق نيز بوده است.
حضرت آيت الله خامنه اي ريشه دشمني با انقلاب اسلامي ايران را همين موفقيت ارزيابي كردند و افزودند: اگر انقلاب ايران از دنياي اسلام، فلسطين، افغانستان و لبنان و هر مسلماني كه براي اسلام حركت مي كند حمايت و دفاع نمي كرد، دشمنان هم با ايران كاري نداشتند.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان با اشاره به شخصيت علمي علامه ابن ميثم بحراني، ايشان را فقيه و متكلمي بزرگ برشمردند كه شرح او بر نهج البلاغه از بهترين شرح هاست .
در آغاز اين ديدار محمدي عراقي رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و چند تن از علماي اهل سنت و شيعه كشورهاي اسلامي درباره همبستگي اسلامي و ضرورت هوشياري علما و روشنفكران جهان اسلام سخناني ايراد كردند.

سخنگوي دولت:
اشغال كنسولگري ايران را تروريستي مي دانيم
گروه سياسي سخنگوي دولت با اشاره به اشغال سركنسولگري ايران در شهر اربيل عراق گفت: اشغال كنسولگري ايران و گروگانگيري ديپلمات هاي ايراني بر خلاف كنوانسيون هاي بين المللي است و اين اقدامات جز مفهوم ترويستي هيچ مفهومي ندارد.
غلامحسن الهام روز گذشته در نشست هفتگي خود با خبرنگاران درباره آخرين اخبار از ديپلمات هاي گروگان گرفته شده توسط آمريكايي ها در عراق گفت: تلاش هاي زيادي در جهت آزادي ديپلمات ها با دولت عراق صورت گرفته و اين كار توسط مسئولان عراقي دنبال مي شود ولي آمريكايي ها هم به ايران و به دولت عراق بايد پاسخگو باشند و اميدوارم آنها از اين اقدامات غير حقوقي كه بر خلاف موازين بين المللي است دست بردارند.
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي در خصوص اعلام آمادگي رئيس جمهوري براي مذاكره با آمريكا در شرايط مناسب و عادلانه گفت: ما براي مذاكره مشكلي نداريم.
به گزارش ايرنا، وي افزود: ما براي حل مشكلات عمومي جهان و همچنين ايجاد صلح در منطقه و رهايي مردم عراق از ستم آمريكا آماده ايم هر كمكي را ارائه دهيم تا اين مردم از سختي رها شوند و فشار و ستم بر مردم منطقه كاهش يابد.
الهام با بيان اين نكته كه آمريكايي ها به مذاكره با ايران نياز دارند، تصريح كرد: ما بر اساس مواضع ثابت خود كه خواستار صلح و انسان دوستي هستيم و از موضع اقتدار، براي انجام هر نوع تلاشي در راه تحقق صلح و عدالت آمادگي داريم.
حركت به سمت 3000 سانتريفيوژ
سخنگوي دولت در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا نصب سه هزار دستگاه سانتريفيوژ در نطنز آغاز شده است؟ اظهار داشت: ما به سمت توليد سوخت هسته اي كه نياز به سه هزار سانتريفيوژ و افزايش بيش از اين تعداد را دارد حركت مي كنيم چرا كه بايد ??هزار مگابايت برق هسته اي توليد كنيم. وي با اشاره به نياز ايران به ايجاد ??نيروگاه سوخت هسته اي گفت: هدف ما تأمين نيازهاي صنعتي كشور است و اين برنامه رو به انجام و تكميل است.
الهام ضمن تأكيد بر عدم خروج ايران از ان.پي.تي خاطرنشان كرد كه كليه اقدامات ايران تحت نظر بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي انجام مي شود.
آمريكا شبيه صدام
سخنگوي دولت در مورد تهديدات اخير مقامهاي آمريكايي عليه ايران گفت: تحركات و اقدامهاي آمريكا ما را به ياد حركات صدام مي اندازد.
وي خاطرنشان كرد كه با وجود فضاسازي آمريكا در اين زمينه، افكار عمومي جهان به سود دفاع از حقوق مظلوم، صلح و عدالت بسيج مي شود.
الهام ضمن تأكيد بر اين نكته كه آمريكايي ها قدرت واكنش حاد عليه ايران را ندارند، اظهار داشت: اين روحيه استكباري است كه به دنبال مرعوب كردن هستند ولي ملت ما تهديدپذير نيست. سخنگوي دولت گفت: تهديدات مطرح شده از طرف مقامات آمريكايي عليه ايران، ناشي از ضعف و شكست آنان است.
جنگ نرم
سخنگوي دولت در پاسخ به اين سؤال كه چرا در موضوع هسته اي سكوتي كشور را فرا گرفته و از موضع گيري مسئولان در اين زمينه خبري نيست گفت: تمامي مسئولان بر اين مسئله كه انرژي هسته اي حق مسلم ماست اجماع دارند و اتفاق مهمي هم نيفتاده است كه بخواهند اظهار نظر كنند.
وي با اشاره به قطعنامه 1737 شوراي امنيت سازمان ملل گفت: صادر كنندگان قطعنامه به دنبال جنگ نرم و ايجاد اختلاف و فاصله بين دولت و مردم هستند. ما كار خود را پيش مي بريم و نيازي هم به سروصدا نداريم. اقدامات ما در چارچوب معاهدات واهداف تعريف شده صلح آميز پيش مي رود و مانعي هم در اين كار وجود ندارد.

ابلاغ قانون انگشت نگاري
از اتباع آمريكايي
مهر: محمود احمدي نژاد ، قانون انگشت نگاري از اتباع آمريكايي در مبادي ورودي به كشور را ابلاغ كرد.
طرح لزوم بازرسي و انگشت نگاري از اتباع آمريكايي در مبادي ورودي كشور، در جلسه علني 28 آبان ماه مجلس شوراي اسلامي با يك فوريت توسط نمايندگان ملت تصويب شد و در اول آذرماه، به تأييد شوراي نگهبان قانون اساسي رسيد.
براساس اين قانون دولت جمهوري اسلامي ايران از تمامي اتباع آمريكايي در مبادي ورودي كشور و مراكز صدور رواديد، متناسب با رفتار مقامات آمريكا، بازرسي و انگشت نگاري مي كند.

يادداشت
اتحاد وارونه با آمريكا
دكتر اسدالله بادامچيان
ولي امرمسلمين روز گذشته در ديدار شركت كنندگان در دومين همايش بزرگداشت ابن ميثم بحراني، وحدت دنياي اسلام را هدفي اعلي و دست يافتني دانستند و وظيفه سنگين علما را در اين زمينه يادآور شدند. ايشان تاكيد كردند كه اگر اين وحدت تحقق يابد پشتيبان دولتهاي اسلامي خواهد بود و اين دولتها ديگر مجبور نخواهند شد به دليل ترس و ضعف خود به دامن انگليس وآمريكا پناه ببرند. رهبر معظم انقلاب همچنين در عيد سعيد غدير، هشدار دادند كه همدستي برخي دولت هاي عربي با آمريكا، عليه ايران اسلامي، در واقع عليه همان دولت هاست.
طبق اخبار ، وزير خارجه آمريكا در سفري كه به منطقه خاورميانه داشته است با برخي از دولت هاي وابسته به آمريكا، مذاكره كرده كه با آمريكا در برابر دو خطر كه از طرف ايران متوجه آنهاست متحد شوند. 1- خطر ايرانيت كه قوميت عربي را تهديد مي كند و 2- خطر اسلام شيعي كه تسنن را تهديد مي نمايد.واقعيت اين است كه آمريكا، به عنوان سلطه گر فرعوني عصر امروز، اسلام خميني(ره) را ضد سلطه گري مي يابد و آن را محوري براي آزادي و استقلال ملت ها مي داند. بوش پس از حادثه 11 سپتامبر، به صراحت سخن از جنگ صليبي به ميان آورد. از آن پس، آمريكا در افغانستان، به بهانه طرد طالبان كه خود آنها را كمك كرده بود عليه اسلام وارد جنگ شد، و با اشغال افغانستان، در اين سال ها ملت مسلمان افغانستان را بمباران كرده و خانه و روستا و شهر آنها را ويران ساخته است.
اتحاد وارونه با آمريكا
آمريكا با ترفند طرد صدام و ايجاد دموكراسي، به عراق حمله نظامي كرد و هر روز با ترور و عمليات نظامي مردم مسلمان عراق اعم از شيعه و سني را در نجف و فلوجه و بغداد و كربلا كشت و مي كشد. در لبنان با نشان دادن چراغ سبز به رژيم صهيونيستي و پرداخت هزينه جنگ 33 روزه كوشيد حزب الله را از سر راه بردارد و چون نتوانست از دولت فعلي لبنان حمايت مي كنند حمايتي كه نتيجه اي جز ناكامي ندارد، در فلسطين، با دولت منتخب به جنگ برخاست و آن را محاصره اقتصادي و سياسي كرد، هر روز از ترورهاي فردي و جمعي رژيم صهيونيستي حمايت و از طرف ديگر به محمود عباس كمك نيم ميليارد دلاري مي كند تا او در برابر حماس تقويت شود.
دشمني هاي آمريكا با اسلام ناب محمدي و علوي، تازگي ندارد. آنها 45 سال قبل محمدرضا شاه را اعزام كردند كه با پوشش اصلاحات، و رفراندم قلابي، و 6 ماده فريبكارانه، عليه  اسلام در ايران اقدام نمايد.
و در سال 56 چون ديدند نهضت اسلامي فراگير شده، نگذاشتند امام در نجف بماند و در سال 57 ژنرال  هايزر را با مجوز سركوب نهضت و كشتار عمومي مردم ايران اعزام كردند كه تمام اين توطئه ها به شكست انجاميد و آمريكا به بن بست رسيد و رژيم مزدورش در ايران سقوط كرد.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، دشمني هاي آمريكا با جمهوري اسلامي ايران نيازي به تكرار ندارد. در سي سال انواع طرحها و توطئه ها و تحريم ها و حمايت از ضد انقلاب خارجي و داخلي، و بودجه هاي ميليارد دلاري حمايت از صدام، روي آوردن طالبان، طرح محاصره ايران حتي با اشغال كشورهاي همسايه آن، نشانگر اقتدار ايران اسلامي است كه به خاطر اسلام و اصل ولايت فقيه عادل حاصل شده است وآمريكا را عاجز كرده است.
طبيعي است هر چه نظام جمهوري اسلامي، و انقلاب اسلامي، و خيزش اسلامگرايي قويتر و گسترده تر شود، خشم و كينه و دشمني آمريكا حداقل به همان اندازه افزايش يابد.
آمريكا اكنون به گروه هاي تروريستي متوسل مي شود. سازش با طالبان و القاعده (به گفته كرزاي) مسلح كردن گروهك پ.ك. ك (به گفته اردوغان)، تحويل گرفتن گروهك تروريستي منافقين و مذاكره با آنها، ميداندهي به گروه هاي تروريستي در عراق، باز گذاشتن دست رژيم صهيونيستي در هر جنايت و خيانت، بمباران مسلمانان سومالي، تقويت مجدد گروهك هاي ضدانقلاب ايراني و معاندان داخلي در ايران نمونه هاي آن هستند.
بالاخره در نهايت عجز از اينكه خود بتواند كاري بكند به دولت هاي وابسته به غرب پيشنهادهايي در رابطه با دفع خطر (فارس ها) و (تشيع و تسنن شهادت طلب) داده است.شايد هم احساس خطر مي كند كه اين دولت ها، در برابر محبوبيت ايران و اسلام، دارند تغيير سياست مي دهند و بخواهد آنها را در موضع ضد ايران نگه بدارد. آيا اين برنامه به جايي مي رسد؟
مسلماً هر توطئه اي، ايجاد زحمت مي كند، اما برگشت اين طرح آمريكا، عليه امريكا و سران وابسته به آمريكاست.
ملت هاي مسلمان و آزاديخواه، بخوبي ايران اسلامي را مي شناسند، اسلام جايگاه خود را در جهان باز كرده و رو به پيشرفت است. نهضت هاي اسلامي منطقه، تلاش دشمنان اسلام براي تفرقه را درك كرده و مي كنند. در برابر چند روحاني، كه حرف آمريكا را درباره شيعيان امضا كردند، علماي بزرگ شيعه و سني در جهان اسلام، بر وحدت همه مسلمانان تاكيد نمودند. دولت ها هم اگر در برابر اسلام و مسلمين بايستند، به سقوط نزديك مي شوند.

رئيس جمهوري : ليبراليسم به پايان راه رسيده است
010401.jpg
گروه سياسي - رئيس جمهوري گفت: سيستم ليبراليسم در دنيا به پايان راه رسيده است و ما بايد خود را براي تغيير و تحولات پيش رو در جهان آماده كنيم.
محمود احمدي نژاد يكشنبه شب به وقت محلي (دوشنبه صبح به وقت تهران) پس از ورود به كيتو پايتخت اكوادور در ديدار با رافائل كوررآ رئيس جمهوري اكوادور با بيان اين مطلب افزود: ملت هاي جهان امروز بيدار شده اند و پايه هاي نظام سلطه نيز در حال فروپاشي است و واقعيت اين امر در منطقه خاورميانه واضح تر از ساير نقاط جهان به چشم مي آيد. احمدي نژاد با تبريك انتخاب كوررآ به سمت رئيس جمهوري اكوادور، اين انتخاب را نشانه مراتب اعتماد مردم اكوادور به وي خواند و ادامه داد: اين انتخاب به نوبه خود يكي از نشانه هاي تحولات پي در پي است كه در آمريكاي لاتين، آسيا و خاورميانه به وقوع مي پيوندند. رافايل كوررآ نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از ميزباني احمدي نژاد و هيأت همراه تصريح كرد كه دولت وي با منطق نئوليبرال كه صرفاً مبتني بر تجارت است، موافق نيست و به دنبال همكاري ميان كشورهاي دوست براي مقابله با اين منطق است و براي توسعه مناسبات كشورش با ايران در زمينه هاي فرهنگي، اقتصادي، تجاري و همكاري دو و چندجانبه آماده است. محمود احمدي نژاد همچنين شب گذشته در مراسم تحليف رافائل كوررآ رئيس جمهوري اكوادور در محل كنگره ملي اين كشور در كيتو حضور يافت.
احمدي نژاد در نيكاراگوئه
رئيس جمهوري در ادامه سفر به 3 كشور آمريكاي لاتين، صبح يكشنبه پيش از سفر به اكوادور، وارد ماناگوا پايتخت نيكاراگوئه شد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد در بدو ورود مورد استقبال دانيل اورتگا رئيس جمهور اين كشور و تني چند از اعضاي كابينه وي قرار گرفت. اولين دور مذاكرات رؤساي جمهوري ايران و نيكاراگوئه بلافاصله پس از برگزاري مراسم استقبال برگزار شد.
اهداي عالي ترين نشان
دانيل اورتگا رئيس جمهوري نيكاراگوئه همچنين در اين مراسم، نشان ربن داريو عالي ترين نشان فرهنگي اين كشور و مدال اتحاد آمريكاي لاتين نيكارگوئه آزاد را به
رئيس جمهوري اهدا كرد.
ديدار در كاخ رياست جمهوري
رئيس جمهور همچنين در ديدار با اورتگا در محل كاخ رياست جمهوري نيكاراگوئه اظهار داشت: پيروزي دانيل اورتگا در انتخابات رياست حمهوري نشانه بيداري مردم نيكاراگوئه است. دانيل اروتگا رئيس جمهوري نيكاراگوئه نيز در اين ديدار با بيان اينكه امروز دو ملت ايران و نيكاراگوئه براي عدالت و صلح مبارزه مي كنند، گفت: ما دو رئيس جمهور گرد هم آمده ايم تا تلاش هاي خود را در جهت رفاه و توسعه مردم دو كشور بكار گيريم.
مصاحبه مطبوعاتي مشترك
رئيس جمهوري عصر يكشنبه به وقت محلي، در پايان امضاي تفاهمنامه جمهوري اسلامي ايران و نيكاراگوئه و پيش از ترك ماناگوا پايتخت اين كشور به مقصد كيتو پايتخت اكوادور، در مصاحبه مطبوعاتي مشترك با دانيل اورتگا رئيس جمهوري نيكاراگوئه گفت: مردم قاره هاي آمريكا، آفريقا و آسيا امروز بيدار و با ظلم و تجاوز مخالف هستند، دوران زورگويي به سر رسيده است. دانيل اورتگا رئيس جمهور نيكاراگوئه نيز در اين مراسم بابيان اينكه امروز اراده اي در جهان از سوي كشورهاي در حال توسعه براي حل مشكلات شكل گرفته و ما اميدواريم با كمك كشورهاي در حال توسعه معضلات ما رفع شود، گفت: امروز در سايه انعقاد سند همكاري با تهران بر آن هستيم تا بتوانيم با مشكلات و مسايل مقابله كنيم و ريشه آنها را بركنيم.
مخالف گفتگو با آمريكا نيستيم
محمود احمدي نژاد گفت: تهران در صورت فراهم شدن شرايط عادلانه و مناسب با انجام گفت وگو با آمريكا مخالفتي ندارد. رئيس جمهوري درگفت وگويي كه شبكه تلويزيوني العربيه يكشنبه شب آن را پخش كرد، گفت: ايران هيچ مخالفتي با مذاكره با هر طرفي كه باشد البته به استثناي رژيم صهيونيستي كه آن را به رسميت نمي شناسيم، ندارد.

ابلاغ قانون تجديدنظر
در همكاري باآژانس
گروه سياسي - رئيس جمهوري قانون تجديد نظر ايران در همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي را ابلاغ كرد.
به گزارش مهر اين قانون در پي صدور قطعنامه تحريم برنامه هسته اي ايران در شوراي امنيت به تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيد و پس از تصويب نيز كميته ويژه اي از سوي علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي مسئول بررسي راهكارهاي تجديد نظر در روابط با آژانس شده بود.
همچنين به گفته يك ديپلمات سعودي، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان كه در سفر به عربستان با پادشاه اين كشور ديداركرد، در اين ديدار با بيان اينكه برنامه هسته اي ايران داراي اهداف صلح آميز است، گفت: چنانچه اعمال فشارها برضد برنامه هسته اي ايران ادامه يابد، از ان پي تي خارج نخواهيم شد اما سطح همكاري هايمان را تغيير مي دهيم. آسوشيتدپرس و رويترز هم گزارش دادند علي لاريجاني در جريان سفر به عربستان سعودي حامل پيام مقام معظم رهبري و رئيس جمهوري براي ملك عبدالله بوده است اما منابع خبري داخلي به نقل از مقامات آگاه ارسال پيام از سوي مقام معظم رهبري براي پادشاه عربستان را تكذيب كردند .

اخبار كوتاه
دولت: با بخشنامه جديد دولت كه از سوي معاون اول رئيس جمهور ابلاغ شد همه دستگاه هاي اجرايي با محوريت شوراي اطلاع رساني دولت مكلف به همكاري مناسب جهت برگزاري باشكوه دهه فجر شدند.
قوه قضائيه:آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي گفت: در حال حاضر اصلاح قانون مجازات اسلامي ما را در شرايطي حساس و تاريخي قرار داده است و بايد با بهره  گيري از اين فرصت ، قانون مجازات جامعي را براي آينده سيستم قضائي كشور تدوين كنيم. رئيس قوه قضائيه در جلسه ديروز مسئولان عالي قضائي همچنين به حوادث و اتفاقات عراق اشاره كرد و با محكوم كردن حمله به كنسولگري ايران در اربيل و ربودن ديپلمات هاي ايراني گفت: اين گونه حوادث نشان از شكست آمريكا در منطقه و عراق است و اين شكست ها ناشي از مقابله با خواست و اراده مردم عراق و اشتباهات مكرر آمريكا در اين كشور و نحوه برخورد با ملت  هاي منطقه و از جمله در عراق و لبنان و بي  توجهي به حقوق عامه ملتهاست كه سبب بيزاري مردم منطقه و جهان از آمريكا و قرار گرفتن اين كشور در سراشيبي سقوط شده است.
مجلس شوراي اسلامي: كميسيون امنيت ملي و سياسي خارجي مجلس اقدام اخير نيروهاي نظامي آمريكايي در حمله به كنسولگري ايران در شهر اربيل عراق و اقدام به ربودن چهار ديپلمات ايراني و انفجار، تخريب  و ضبط اموال و اسناد كنسولگري را محكوم كرد.
مجمع تشخيص مصلحت نظام: آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني ، شناساندن انقلاب اسلامي به نسل جوان را فريضه اي الهي و موجب استحكام آن عنوان كرد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار اعضاي ستاد برگزاري مراسم دهه فجر با اشاره به برگزاري انتخابات اخير در كشور تصريح كرد: تحليل آرا و حضور گسترده مردم در اين انتخابات نشان مي دهد كه مردم ايران اسلامي اعتماد ويژه اي به نيروهاي با تجربه انقلاب دارند و اين خود دليل مناسبي براي رد گسست نسلهاست. وي ايجاد تفرقه را از اهداف دشمنان انقلاب اسلامي عنوان كرد و گفت: در شرايطي كنوني و حدت ملي يك نياز اساسي است و نبايد گذاشت عده اي با دامن زدن به اختلافات نژادي، مذهبي و سياسي به اين اصل مهم آسيب برسانند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي:
از قدرت براي حذف رقيب در انتخابات استفاده نكرديم
گروه سياسي - رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: هر چند مجلس جناح اكثريت را دراختيار دارد اما در امر نظارت بر انتخابات شوراها از قدرت خود براي حذف رقيب استفاده نكرد و اين افتخاري براي مجلس و دولت است.
غلامعلي حداد عادل كه صبح ديروز در جمع اعضاي هيات مركزي نظارت و هيات هاي عالي نظارت بر انتخابات شوراها در تالار مدرس سخن مي گفت و مهر خبر آن را منتشر كرد، اظهار داشت: شاهد به پايان رسيدن يك كار سنگين و افتخارآميز براي مجلس هستيم و امروز روز خوبي براي مجلس است.
رئيس مجلس گفت: امروز تابلوي غربي ها، دموكراسي است، مواضعي كه در درونش دروغ آشكار است، آنها براي دخالت خود بايد عنواني بتراشند.
حداد عادل افزود: در رويكرد جديد غرب آنچه اين راهبرد را باطل كرد انقلاب اسلامي ايران است. انقلاب ايران در همان خاورميانه كه آمريكايي ها مدعي هستند در آنجا مردم سالاري وجود ندارد، به وجود آمده و مردم فردي را انتخاب و رهبر كرده اند و امروز 28 سال است كه راه خود را ادامه مي دهند و هر سال در انتخابات شركت كرده اند و نمونه حقيقي از مردم سالاري را در منطقه اي به وجود آوردند كه آمريكايي ها با همين بهانه مي خواهند در آنجا حضور پيدا كنند.
وي تأكيد كرد: مسئله انتخابات در كشور ما صرفا يك امر داخلي نيست بلكه يك امرجهاني است و به گونه اي است كه كار ملت ايران خنثي كننده راهبردهاي استكبار است.
حسين فدايي رئيس هيات نظارت بر انتخابات شوراها نيز در اين نشست روند برگزاري انتخابات شوراها در كشور را مثبت و قابل قبول عنوان كرد و گفت: انتخابات در يك محيط آرام و قانونمند انجام گرفت كه اين موجب افتخار نظام است و در اين مسير هيات هاي نظارت نقش بسيار مثبتي داشتند. فدايي در گزارش آخرين وضعيت تاييد نتيجه انتخابات شوراها در شهرها و روستاها گفت: از تعداد شهرها حدود 900 شهر صحت انتخاباتش تاييد شده و انتخابات حدود 32 هزار روستا نيز تا امروز تاييد شده است. وي تاكيد كرد: البته هنوز تاييد انتخابات تعدادي از شهرها و روستاها پايان نيافته است. در مجموع آنچه به نظر مي رسد در رابطه با شهرها فكر نمي كنم مشكل صحت انتخابات به 15 شهر برسد. در روستاها هم چنين است.

ادعاي تكراري وزير خارجه آمريكا:
خطر ايران جدي است
010398.jpg
گروه سياسي- وزير امورخارجه آمريكا به منظور توجيه مواضع خصمانه و غيراصولي ايالات متحده برضد برنامه هسته اي ايران گفت: مطرح شدن موضوع حمله نظامي رژيم صهيونيستي به تأسيسات هسته اي ايران، نشان دهنده خطر ناشي از شكست در واداشتن ايران به كنار گذاشتن برنامه هسته اي خود است.
به گزارش رويترز، كاندوليزا رايس كه در جريان سفر دوره اي خود به خاورميانه با شبكه 10 تلويزيون اسرائيل گفتگو مي كرد، مدعي شد: حتي صحبت از حمله نظامي اسرائيل برضد ايران، نشان مي دهد كه خطر ادامه يافتن برنامه هسته اي ايران تا چه حد جدي است. وي افزود: معتقدم هنوز هم فرصت هاي زيادي براي پيگيري مسير ديپلماسي در مورد پرونده هسته اي ايران وجود دارد. وزير امور خارجه آمريكا همچنين با طرح اين ادعا كه جامعه بين المللي با اقدامات يكجانبه كشورش بر ضد فعاليتهاي هسته اي صلح آميز ايران موافق است، گفت: تحريمهاي شوراي امنيت عليه برنامه هسته اي ايران كافي نيست.
روزنامه انگليسي ساندي تايمز هفته گذشته ادعا كرده بود كه اسرائيل قصد انجام حمله نظامي برضد تأسيسات هسته اي ايران را دارد، اما اين مسئله از جانب رژيم صهيونيستي تكذيب شد.
ادعاهاي هماهنگ مقامات آمريكايي
در همين حال جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا نيز در گفتگو با شبكه تلويزيوني سي بي اس، ايران را تهديدي براي صلح جهاني خواند و گفت: خروج آمريكا از عراق ايران را قدرتمند مي سازد. همچنين به گزارش آسوشيتدپرس رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا نيز گفت : افزايش فعاليت هاي نظامي آمريكا در خليج فارس براي مقابله با ايران انجام گرفته است. وي در عين حال با تأكيد بر اينكه اكنون زمان مناسبي براي گفت وگو با ايران نيست، احتمال انجام اين كار را در آينده رد نكرد.
ديك چني، معاون رئيس جمهور آمريكا هم با متهم كردن ايران به ايجاد بي ثباتي  در عراق گفت: ايران با كمك رساني به شبه نظاميان مخالف آمريكا در عراق تلاش مي كند به اهداف خود دست يابد. وي كه با شبكه خبري فاكس نيوز گفتگو مي كرد همچنين مدعي شد كه ايران با حمايت از آنچه جنبش هاي اسلام گرايان راديكال در لبنان، فلسطين و سرتاسر خاورميانه خواند از عراق فراتر رفته و خطري براي متحدان ميانه روي آمريكا در منطقه محسوب مي شود.
هشدار رئيس مجلس كويت
در همين حال جاسم الخرافي، رئيس پارلمان كويت نسبت به انجام هرگونه اقدام نظامي بر ضد ايران هشدارداد.
به نوشته روزنامه الشرق الاوسط وي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بايد زمينه را براي راه حل سياسي جهت حل پرونده  هسته اي ايران فراهم كرد. الخرافي همچنين هرگونه دخالت نظامي در امور ايران را به ضرر ثبات جهاني دانست و بر ضرورت انجام مذاكره و توجه به راه حل ديپلماتيك براي حل موضوع هسته اي ايران تأكيد كرد.

ديدگاه
آينده تاريك تر آمريكا
حسن كاظمي قمي*
اولين سؤال پس از وقوع حوادثي نظير حمله به كنسولگري ايران در شهر اربيل عراق توسط نيروهاي آمريكايي كه به ذهن خطور مي كند اينكه اساساً چرا آمريكا دست به چنين اقداماتي مي زند؟ در پاسخ مي توان چند موضوع را مورد توجه قرار داد. چندي پيش نيروهاي آمريكايي
۲ ديپلمات ايراني را كه در چهارچوب توافقات و همكاري هاي امنيتي در عراق به سر مي بردند به طرز نامناسبي دستگير كرد. اين دستگيري و بازداشت هرچند مدت زيادي طول نكشيد و با پيگيري سرسختانه مسئولان بلندپايه عراقي خاتمه يافت اما يك پيام روشن براي همه به ويژه دولت عراق داشت، آن هم اين بود كه آمريكا به هيچ وجه مايل نيست پرونده امنيتي عراق به طور مستقل و بدون در نظر گرفتن آمريكا دنبال شود. آمريكايي ها مصرند كه پرونده امنيتي عراق را انحصاراً در اختيار خودشان بگيرند. چرا كه اگر ثابت شود كه خود عراقي ها مي توانند به تنهايي امنيت كشورشان را تأمين كنند ديگر نيازي به حضور آمريكا نيست. لذا براي ايالات متحده اصلاً خوشايند نيست كه چنين روندي دنبال و اتفاقي رخ دهد. اين ناخوشايندي براي كاخ سفيدنشينان زماني افزايش مي يابد كه اين روند با حضور مؤثر و رابطه حسنه و رو به توسعه دولت عراق و ايران همراه شود.
آمريكا تلاش مي كند با اقداماتي مشابه آنچه در اربيل رخ داد، ايران و عراق را براي توسعه روابط دوجانبه تحت فشار قرارداده و اين روابط رو به گسترش را هرچه بيشتر در تنگنا قرار دهد. نيروهاي آمريكايي بي ميل نيستند از طريق اين گونه اقدامات تشنج بيشتري در عراق ايجاد كنند.
از سوي ديگر اعتراف بوش به شكست هاي سياست اين كشور در خاورميانه به ويژه عراق ناشي از نتايجي است كه متأسفانه كمتر شجاعت پذيرش رسمي آن و تجديدنظر در اتخاذ راهبرد جديد پيش رو در دولتمردان اين كشور وجود دارد. امروز بوش پيشنهاد اجراي راهبرد جديدي در عراق مي دهد كه بايد گفت اين پيشنهاد هم موجب شكست هاي بيشتر ايالات متحده خواهد شد. رئيس جمهوري آمريكا افزايش نيروي نظامي در عراق را دنبال مي كند و يا در دستوراتي كه وزير خارجه اش به آنها اعتراف دارد دستور حمله به اماكن حفاظت شده ديپلماتيك را مي دهد اما اين اقدامات چون با واقعيات داخلي عراق تطابق ندارد قطعاً منجر به شكست خواهد شد. امروز تأمين امنيت عراق خود تبديل به چالشي نوين در آستانه سده جديد ميلادي براي دولت آمريكا شده است. پس اگر آمريكايي ها در روش نادرست گذشته خود تجديدنظر نكرده و پرونده امنيتي عراق را به دولت اين كشور نسپارد و بخواهد راهبردهاي تشنج زا و جنگ طلبانه را ادامه دهد بايد منتظر آينده تاريك تري براي ايالات متحده در عراق بود.
*سفير ايران در بغداد

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    حوادث    |
|   بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |    داخلي    |
|   شهري    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |