سه شنبه ۲۶ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۴ - Jan 16, 2007
رئيس مجلس شوراي اسلامي در همايش بزرگداشت ابن ميثم بحراني:
ميراث ماندگار دانشمندان اسلامي، التزام به عقلانيت است
عكس:مسعود خامسي پور
010407.jpg
گروه علمي فرهنگي- همايش بين المللي بزرگداشت ابن ميثم بحراني شارح بزرگ نهج البلاغه ديروز با حضور حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي، آيت الله محمدرضا مهدوي كني، انديشمندان اسلامي تشيع و تسنن، استادان حوزه و دانشگاه و شخصيت هاي علمي و فرهنگي 2 كشور ايران و بحرين در سالن همايش كتابخانه ملي برگزار شد.
دكتر غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي، در اين مراسم، كمال الدين ميثم بن علي بن ميثم بحران  را از مفاخر جهان اسلام و تشيع توصيف كرد و اظهار داشت: شرح ابن ميثم بحراني بر نهج البلاغه، شرحي است كه به خواننده كمك مي  كند و او صاحب سبك و روش در شرح اين كتاب بوده است.
وي با اشاره به اين كه روش ابن ميثم بحراني در شرح نهج البلاغه متكي بر عقلانيت بوده است، گفت:  التزام ابن ميثم بحراني بر تفكر عقلاني در اين شرح مشهود است. در واقع، چارچوب شرح او چارچوبي منطقي و عقلاني است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنانش برگزاري همايش ابن  ميثم بحراني با حضور دانشمندان مسلمان دو كشور ايران و بحرين را اقدامي مهم توصيف كرد و اظهار داشت: اين همايش از حيث تحكيم وحدت اسلامي شايسته تقدير است. ما براي اين كه وحدت خود را مستحكم كنيم، بايد به ريشه هاي خود بازگرديم و دانشمنداني چون ابن ميثم كه از نياكان فكري و علمي ما به شمار مي روند، در اين خصوص تاثيرگذار هستند.
وي شخصيت هاي برجسته اسلامي چون ابن ميثم بحراني را جزو شخصيت هاي ريشه داري توصيف كرد كه مي توانند دست شيعه و سني و عرب و عجم را در دست يكديگر قرار دهند و مانند چتري وحدت بخش بر سر مسلمانان قرار گيرند.
حداد عادل زمان ابن ميثم بحراني را از نظر حمله مغول و درهم شكسته شدن ايران و سپس خلافت بغداد، زمان حساسي توصيف كرد و گفت: در اين زمان، جماعتي غيرمسلمان و غيرموحد به عالم اسلام حمله كردند و شيرازه امور را از هم گسستند. در اين زمان با دانشمنداني مواجه هستيم كه با تدبير و سياست درصدد حفظ هويت اعتقادي و علمي اين سرزمين صدمه ديده بودند و از همه مهمتر خواجه نصيرالدين طوسي بود.
وي در ادامه سخنانش با ذكر اين نكته كه نهج البلاغه يكي از كتاب هايي است كه مي تواند وسيله حركت علمي و فرهنگي در سراسر جهان اسلام باشد، گفت: نهج البلاغه مي تواند وحدت بخش باشد.
وي افزود: مسلمانان براي مصون  ماندن از انحراف نيازمند رجوع بيشتر به قرآن و نهج البلاغه هستند و يكي از خصوصيات ابن ميثم بحراني روح عقلانيت است كه در قلم او آشكار و در آثار او جاري و ساري است. ابن ميثم اين عقلانيت را از علي (ع) آموخته است. بنابراين، معتقدم ميراث ماندگار و پيام هميشگي دانشمندان اسلامي چون ابن ميثم براي عصر ما التزام به عقلانيت است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنانش، به توطئه دشمنان اسلام براي رودررو قراردادن شيعه و سني اشاره كرد و گفت: شيعه و سني با هم زندگي كرده اند، صحبت كرده اند و با هم آموخته اند. وجود شيعه و سني عمري برابر جهان اسلام دارد و جهان اسلام اين مسووليت شيعه و سني را در وحدت توحيدي اصيل اسلامي پذيرفته و هضم كرده است.
وي با اشاره به تلاش هاي آمريكا براي ايجاد اختلاف بين شيعه و سني گفت: امروز دشمنان اسلام به ويژه آمريكا درصدد ايجاد اختلاف بين شيعه و سني هستند. آمريكا به طمع نفت عراق به اين كشور لشكر كشيد و در باتلاق عراق گرفتار شد و راه خروج از اين باتلاق را پيدا نمي كند. به همين خاطر مي خواهد با اختلاف افكندن بين شيعه و سني و كشورهايي چون ايران و افغانستان و ساير كشورها به ايجاد اختلاف دامن بزند.
اولين همايش بزرگداشت ميثم بحراني سال گذشته در بحرين برگزار شد. همايش بزرگداشت ميثم بحراني امروز با ارائه مقاله هايي از مدعوين در كتابخانه ملي به كار خود ادامه مي دهد. مراسم اختتاميه اين همايش فردا در مركز جهاني علوم اسلامي در قم برگزار مي شود.

تمديد مهلت ثبت نام آزمون دانشگاه جامع علمي كاربردي
گروه علمي فرهنگي- مهلت ثبت نام در آزمون هاي دانشگاه جامع علمي كاربردي و دوره هاي معادل كارداني و كارشناسي تا روز چهارشنبه (فردا) تمديد شد.
بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش كشور داوطلبان متقاضي شركت در اين آزمون ها در شهرستانها -به جز شهرستان تهران- مي توانند در روزهاي سه شنبه 26 و چهارشنبه 27 دي منحصرا در باجه هاي مركزي شهرستانها از ساعت 8 صبح لغايت 19 جهت اخذ مدارك ثبت نام اينترنتي خود اقدام كنند.
داوطلبان شهرستان تهران نيز مي توانند از ساعت 8 صبح لغايت 19 روزهاي سه شنبه 26 و چهارشنبه 27 دي منحصرا در مناطق پستي 11، 13، 14، 15، 16، 17، 18 و 19 نسبت به تهيه مدارك ثبت نام خود اقدام كنند. داوطلبان دوره هاي كارداني دانشگاه جامع علمي كاربردي و معادل كارداني و معادل كارشناسي سال 85 كه كارت اعتباري ثبت نام اينترنتي را تا روز چهارشنبه 27 دي تهيه كنند، حداكثر تا ساعت 24 روز پنج شنبه 28 دي مي توانند با مراجعه به پايگاه الكترونيكي سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني
www.sajesh.org مراجعه و نسبت به ثبت نام اينترنتي خود اقدام كنند.

ورزش در دقيقه 90
ملاقات پروين و دنيزلي
همشهري ورزشي- علي پروين و مصطفي دنيزلي ظهر روز گذشته با يكديگر ديدار و گفت و گو كردند. به گزارش همشهري ورزشي روز قبل، سرمربي سابق و فعلي پرسپوليس در دفتر يكي از دوستان مشترك شان، به ديدار يكديگر رفتند. اين چندمين ملاقات اين دو بوده است.آخرين ملاقات پروين و دنيزلي در جمعي عمومي بود. زماني كه سرمربي تركيه اي پرسپوليس در مراسم ختم برادر پروين حاضر شد و پروين با نام بردن از او، در روزنامه ها تشكر كرد. ملاقات پروين با دنيزلي از آن رو داراي اهميت است كه پيش از اين علي پروين نسبت به مربيان خارجي رويكرد مثبتي نداشت و اين موضع درمقابل سوبل و آري هان به روشني ديده شده بود. گرچه گاهي اوقات اين مربيان خارجي مثل هان بودند كه نقش پرسابقه ترين مربي پرسپوليس را ناديده گرفتند. سرمربي هلندي پرسپوليس در انتهاي فصل گذشته با گفتن اين جمله كه: پروين را نمي شناسم شعله اختلاف با پروين را برافروخت. جلسه روز گذشته دو مربي بزرگ ترك و ايراني از آن رو داراي اهميت است كه دنيزلي به تازگي، برخي تحولات را در پرسپوليس آغاز كرده كه مهمترين آن، جدايي حميد استيلي از اين تيم بوده است. در اين ديدار، ابتدا مصطفي دنيزلي ضمن برشمردن ويژگي هاي علي پروين در فوتبال ايران از او به نيكي ياد كرد و گفت: پروين در فوتبال ايران يك استثناء و نقش تاريخي اش در پرسپوليس غيرقابل انكار است. شما در فوتبال ايران يك اسطوره هستيد و من برايتان احترام زيادي قائلم. دنيزلي سپس به مشكلات فراوان پرسپوليس اشاره كرد و گفت: ما راه سختي را پشت سر گذاشتيم و راه سختي را هم پيش رو داريم. هدف ما موفقيت و بزرگي پرسپوليس است و مسلماً همگامي و حمايت پيشكسوتان به ويژه شما مي تواند در اين راه سخت و دشوار كمك بزرگي به پرسپوليس باشد. در ادامه اين جلسه علي پروين ضمن ابراز خوشحالي از انجام اين ملاقات ،حضور دنيزلي را براي پرسپوليس مفيد دانست و گفت: تا اين جا هم شما كار بزرگي انجام داديد. كار در پرسپوليس سخت است. حاشيه ها زياد است و در عين حال مشكلات مالي هم وجود دارد. ضيافت نهار دنيزلي و پروين دور از چشم رسانه هاي گروهي برگزار شد، جلسه اي كه پرسپوليس در چند سال گذشته نمونه آن را نديده است.

لوگوئن، مربي جديد پاري سن ژرمن
خبرگزاري فرانسه: پل لوگوئن، سرمربي بركنار شده گلاسكورنجرز،جانشين گي لاكومب مربي ناكام پاري سن ژرمن شد. به همين خاطر پل لوگوئن ديروز با آلن روش، مشاور ورزشي و آلن كايزاك، رئيس پاري سن ژرمن ملاقات كرد و پس از آن طي يك كنفرانس مطبوعاتي رسما به عنوان سرمربي اين تيم بحران زده معرفي شد. روزنامه لوپاريزين نخستين رسانه اي بود كه خبر بركناري لاكومب را منتشر كرد .

معرفي اعضاي جديد هيأت مديره  باشگاه استقلال
همشهري ورزشي- از سوي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني مسعود زريبافان و حسين قريب براي تقويت هيات مديره باشگاه فرهنگي ورزشي استقلال، به عنوان اعضاي جديد هيات مديره اين باشگاه منصوب شدند. شايان ذكر است كه با احكام جديد ، در حال حاضر اعضاي هيات مديره باشگاه استقلال متشكل از دكتر اميدوار رضايي ، سيد احمد رسولي نژاد ، عشرت شايق ، محمد ايرواني ، حميدرضا آصفي و مسعود زريبافان و حسين قريب است.


هشدار رئيس يووه به بازيكنان
مهر:  جيوواني كوبولي گيگلي، رئيس باشگاه يوونتوس، پس از اولين شكست اين تيم بعد از 14 ماه اولويت هاي تيم را به بازيكنانش يادآوري كرد. بيانكونري روز شنبه با نتيجه يك بر صفر مقابل مانتوا مغلوب شد. اين در حالي است كه اين تيم آخرين بار در 29 اكتبر سال 2005 مقابل ميلان در چارچوب ديدارهاي داخلي شكست خورده بود. رئيس باشگاه در اين زمينه گفت: اين شكست لطمه بزرگي به ما مي زند ولي اين يك پروژه طولاني مدت است و ما به نبرد ادامه مي دهيم.

به دليل ممانعت وزارت كشور:
تجمع بازنشستگان تأمين اجتماعي مقابل مجلس لغو شد
ايلنا: رئيس كانون بازنشستگان تامين اجتماعي از لغو تجمع امروز بازنشستگان اين سازمان خبر داد و گفت: وزارت كشور اعلام كرده كه زمان برپايي اين تجمع مناسب نيست.قرار بود اين تجمع در اعتراض به عدم افزايش حقوق بازنشستگان تامين ژاجتماعي مقابل مجلس برگزار شود.علي اكبر خبازها دليل لغو اين تجمع را ممانعت وزارت كشور اعلام كرد.بنابراين گزارش علي رغم اعلام خبر لغو تجمع بزرگ بازنشستگان مقابل مجلس شوراي اسلامي،  بسياري از بازنشستگان قصد دارند كه در اين مراسم حضور داشته باشند.

اجراي طرح توانمند سازي زنان سرپرست خانوار
ايسنا: مديركل دفتر زنان و خانواده بهزيستي اعلام كرد: طرح توانمندسازي زنان سرپرست خانوار سال آينده در كل كشور اجرا مي شود. پرويز زارعي در اولين همايش بزرگداشت روز ملي خانواده در جمع خبرنگاران با اشاره به اعتبار وديعه و ساخت مسكن براي زنان سرپرست خانوار، گفت: اعتبار در نظر گرفته شده براي وديعه مسكن يك ميليارد و 200 ميليون تومان و براي ساخت مسكن يك ميليارد و 500 ميليون تومان است كه سقف وديعه مسكن يك ميليون تومان و سقف ساخت مسكن 5 ميليون تومان براي هر خانوار است.وي با اشاره به اعتبار۶ ميليارد و 800 ميليون توماني طرح توانمندسازي زنان سرپرست خانوار اظهار كرد: 40 درصد اين اعتبار در بحث مسكن زنان سرپرست خانوار اختصاص يافته است كه در نظر داريم در سال آينده كل كشور و حتي مناطق محروم استان تهران را تحت پوشش اين طرح درآوريم كه انتظار بيش از 13 ميليارد تومان اعتبار براي اجراي آن داريم.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |