پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۵ - Mar 8, 2007
حمله به كاروان شيعيان عراق
در 2حمله انتحاري جداگانه به كاروان هاي عزاداري راهي كربلا
حداقل 173 تن كشته و بيش از 120 نفر زخمي شدند
016662.jpg
گروه بين الملل تعداد شهداي حملات انتحاري شامگاه سه شنبه به كاروان هاي شيعيان عراق كه براي شركت در عزاداري اربعين حسيني(ع) از حله عازم كربلا بودند تا اواسط روز گذشته به 173 تن افزايش يافت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه در دو حمله انتحاري جداگانه به كاروان هاي عزاداري كه راهي كربلا بودند حداقل 173 تن كشته و بيش از 120 نفر زخمي شدند. به گفته يك منبع امنيتي عراق دو بمب گذار انتحاري كه كمربندهاي انفجاري خود را در ميان زائران حسيني در منطقه حي نا حله منفجر كردند عامل شكل گيري فاجعه عصر سه شنبه عراق بودند.
منابع خبري درحالي روز گذشته از كشته و زخمي شدن بيش از 350 تن در اين حملات انتحاري پرده برداشتند كه مقامات امنيتي عراق پيش از آن تلفات حوادث تروريستي اين كشور را در بغداد و كركوك حدود 30 تن اعلام كرده بودند.
اقدامات تروريستي عليه زائران حسيني روز گذشته نيز ادامه يافت و طي ديروز 8 زائر حسيني جان باختند و 23 تن ديگر نيز زخمي شدند.
آزادي مجرمان عراقي
گروه هاي شورشي عراق شامگاه سه شنبه ساعات پرتحركي را پشت سر گذاشتند. درست درحالي كه نمايندگان رسانه هاي خبري مستقر در عراق سرگرم مخابره خبر حملات تروريستي عليه زائران حسيني بودند، مردان مسلح ناشناس كه گمان مي رود از اعضاي گروه هاي نزديك به القاعده عراق بوده اند با حمله به زنداني در شهر موصل 140 زنداني را آزاد كردند.آنچنان كه شبكه خبري الجزيره اعلام كرده اين حادثه پس از غروب آفتاب به وقوع پيوست اما پليس عراق موفق شد روز گذشته اكثر زنداني هاي آزاد شده را دستگير كند.
زندان بدوش كه شامگاه سه شنبه هدف حمله قرار گرفت پيش از اين نيز با حادثه اي مشابه روبه رو شده بود. مدتي قبل نيز يكي از برادرزاده هاي صدام كه به دليل حمايت مالي از تروريست ها به حبس ابد محكوم شده بود با كمك يك افسر پليس از اين زندان گريخت.
واكنش هاي داخلي و بين المللي
بان كي مون، دبيركل سازمان ملل متحد به دنبال حوادث اخير عراق از نوري المالكي، نخست وزير و ساير مقامات ارشد عراق خواست به وظيفه خود در صيانت از شهروندان غيرنظامي اين كشور عمل كنند.
اگرچه مالكي پس از اين حادثه در اظهاراتي كه از تلويزيون عراق پخش شد از حمله به كاروان هاي حسيني به عنوان جنايت تروريستي ياد كرد اما محكوميت اين اقدامات به تنهايي نمي تواند مانع از تكرار آنها شود.
سازمان ملل متحد روز گذشته با صدور بيانيه اي اعلام كرد بان از مالكي خواسته از همه  توان خود براي صيانت از جان غيرنظامي ها و ارتقاء احترام متقابل بين اقليت هاي مختلف عراقي استفاده كند.

نشست سران اتحاديه اروپا در بروكسل
گروه بين الملل سران اتحاديه اروپا امروز و فردا در بروكسل گرد هم مي آيند.
استقرار پايگاه موشكي امريكا در جمهوري چك و لهستان به گفته وزير خارجه لوكزامبورك يكي از موضوعهاي مطرح در اين نشست خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه يان اسلبورن گفت كه اين موضوع در اين نشست يكي از اصلي ترين مسايل مورد بحث است.
بر خلاف گفته وزير خارجه لوكزامبورك، صدراعظم آلمان به خبرگزاري آلمان گفت كه موضوع اصلي در اين نشست گزارش سازمان ملل درمورد آب و هواست كه اروپا بايد گامهاي اساسي در اين مورد بردارد. به عقيده صدراعظم آلمان موضوع موشكهاي آمريكايي در اروپا در نشست ناتو بايد بررسي شود و نشست بروكسل محل طرح اين موضوع نيست. ولي وي گفت كه سخنان رئيس جمهور روسيه درمورد برنامه هاي موشكي آمريكا بايد بسيار جدي گرفته شود.
نشست بروكسل نخستين نشستي است كه آلمان به عنوان رئيس دوره اي اتحاديه اروپا رياست آن را به عهده دارد. درآستانه اين گرد همايي وزيران خارجه اتحاديه روز دوشنبه به بررسي موضوعهاي نشست بروكسل پرداختند.

رسوايي تازه
براي دولت بوش
گروه بين الملل ديك چني معاون رئيس جمهوري آمريكا بار ديگر به يكي از خبرسازترين سياستمداران آمريكا تبديل شد.
محكوم شدن معاون سابق وي لوئيس اسكوتر كه دادگاه در حكم خود اعلام كرد كه او اطلاعات محرمانه را افشا كرده است و به گزارش روزنامه نيويورك تايمز ممكن است در حكم نهايي به زندان طولاني مدت محكوم شود، بار ديگر چني و اقدامهاي وي براي همسويي با بوش براي حمله به عراق را به يكي از موضوعهاي بحث برانگيز در آمريكا تبديل كرد.
اسكوتر كه از نزديكان چني بود ، در تابستان سال 2003 پرده از همكاري همسر يكي از سفيران آمريكا با سيا برداشت .
جوزف ويلسون اين سفير پيشين آمريكا دولت بوش را به دستكاري در اطلاعاتي متهم كرده بود كه براساس آن آمريكا حمله خود را به عراق توجيه كرد.
افشاي همكاري همسر وي با سيا به گفته دادگاه نه تنها افشاي يكي از اسرار دولتي بود، بلكه به حيثيت ويلسون نيز خدشه وارد آورد.
خبر گزاري آلمان با اعلام اين خبر نوشت كه محكوميت اسكوتر ضربه مهم ديگري به دولت بوش و معاون وي چني است.

كوتاه
خوش بيني آمريكا از مذاكرات با كره شمالي
آسوشيتدپرس: مذاكرات تاريخي آمريكا و كره شمالي براي عادي سازي روابط ديروز با ابراز خوش بيني دو طرف و به ويژه آمريكا به پايان رسيد. در پايان اين مذاكرات واشنگتن بار ديگر از پيونگ يانگ خواست پيش از عادي سازي روابط درباره هرگونه برنامه  غني سازي اورانيوم شفاف سازي كند و تمامي فعاليت هاي هسته اي اش را متوقف سازد.
كريستوفر هيل، مذاكره كننده  ارشد آمريكا در مذاكرات شش جانبه و معاون وزير امور خارجه  اين كشور در پايان نشست دو روزه با مقام هاي كره  شمالي گفت: مذاكرات خوب، جامع و كاري بود. فكر مي كنم از اين به بعد در مسير درست حركت مي كنيم.
استقرار نخستين سيستم دفاع موشكي ژاپن
HK : ژاپن نخستين سيستم دفاع موشكي خود را تا پايان ماه ميلادي جاري مستقر مي كند.
سيستم دفاع موشكي اين كشور به صورت دو مرحله اي عمل مي كند. در مرحله نخست رهگيري موشك هاي شليك شده به سوي اين كشور توسط رادار شناسايي شده و در مرحله بعدي توسط موشك هاي مستقر در پايگاه هاي زميني و دريايي در هوا منهدم مي شود.دولت ژاپن قصد دارد در همين زمينه و در نخستين مرحله از استقرار سيستم دفاع موشكي تا پايان ماه مارس موشك هاي
پاتريوت-3 خريداري شده از آمريكا را در پايگاه هوايي ايروما در استان سايتاما در شمال توكيو مستقر كند. اين سيستم دفاعي در سه پايگاه ديگر اطراف توكيو نيز مستقر خواهد شد.
دستگيري يكي از سران طالبان
با لباس زنانه
خبر گزاري آلمان: در عمليات نيروهاي ناتو در جنوب افغانستان يكي از سران طالبان دستگير شد.ملا محمود كه از وي به عنوان يكي از مقامات بلند پايه طالبان نام برده مي شود در پست ايست و بازرسي نيروهاي افغانستان در استان قندهار در حالي دستگير شد كه لباس زنانه پوشيده و يك برقع روبند- بر تن داشت.به گزارش خبرگزاريهاعمليات بهاره نيروهاي ناتو كه از پريروز در جنوب افغانستان آغاز شد، همچنان ادامه دارد.در همين حال خبر گزاري ايتاليا گزارش داد كه خبرنگار روزنامه له رپوبليبكا در جنوب افغانستان ربوده شده است. وي در حال تهيه گزارش از جنوب افغانستان بود.
صادرات تسليحاتي۸ ميليارد دلاري روسيه
ريانووستي: روسيه در سال 2006 بيش از 8 ميليارد دلار سلاح و سخت افزار نظامي صادر كرده است كه اين رقمي ركوردشكن است.
صادرات تسليحات روسيه در سال ميلادي گذشته 5/6 ميليارد دلار و خدمات و قطعات نظامي 5/1 ميليارد دلار بوده است. رشد صادرات تسليحاتي روسيه هر ماه نسبت به ماه قبل افزايش مي يابد و به شهادت آمار و ارقام تقاضا براي تسليحات روسي هر سال بيشتر مي شود.
تجهيزات هواپيمايي در سال 2006 ، 57 درصد از كل صادرات تسليحاتي روسيه را تشكيل مي دهد و بقيه هم به تجهيزات دريايي چند منظوره مربوط مي شود.

گفت و گوي روز
جواد حميدي
Jhamidi@hamshahri.org
هاس: مذاكره با ايران؛ بدون پيش شرط
016665.jpg
دكتر ريچارد هاس، رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا ( CFR ) است. وي به عنوان رئيس سابق اداره سياست گذاري وزارت خارجه آمريكا و مشاور اصلي كالين پاول در امور سياست خارجي بوده است. هاس همچنين نماينده ارشد آمريكا در روند صلح در ايرلند نيز بوده است و براي انجام فعاليت هاي مفيد خود در عرصه سياست خارجي موفق به دريافت جايزه ويژه وزارت خارجه شد. گفتگوي سرويس بين الملل همشهري درباره احتمال مذاكره مستقيم تهران و واشنگتن و شيوه ورود به آن، با اين صاحب نظر امور راهبرديپيش روي شماست.

همانطور كه مي دانيد آمريكا اعلام كرده است در اجلاس همسايگان عراق شركت خواهد كرد. درحاليكه آمريكا عنوان كرده است اين حضور به معني فرصتي براي مذاكره با ايران و يا سوريه نخواهد بود ايران نيز تاكيد دارد بايد ماهيت اين اجلاس تحت عنوان همسايگان عراق محفوظ بماند. ارزيابي شما از اين وضعيت چيست؟
معتقدم امكان مذاكره واشنگتن تهران بر سر عراق را بايد بطور كامل با مذاكره احتمالي دو طرف در خصوص برنامه هسته اي ايران تميز داد. به بيان ديگر مذاكره دو طرف بر سر بحران عراق از زير بنا و پتانسيل بسيار خوبي برخوردار است. ايران و آمريكا از منافع مشترك بسياري در عراق برخوردار هستند كه براي دست يابي به آنها مذاكره نيازي بسيار ضروري است؛ اما اينكه چرا دو كشور در شرايط كنوني درباره اين مهم اينگونه حرف مي زنند بايد دلايل آن را در تمايل آشكار دو طرف در حفظ وجهه توصيف كرد.
اما آمريكا هرگونه مذاكره با تهران را به پيش شرط تعليق غني سازي اورانيوم از جانب تهران منوط كرده است.
اين پيش شرط اشتباه است. بارها اعلام كرده ام بحران هسته اي ايران تنها از طريق ديپلماسي و آن هم راهبرد توامان مشوق و تنبيه قابل حل و فصل است. اما همانگونه كه گفتم مذاكره دو كشور در مورد عراق با مذاكره در مورد برنامه هسته اي تفاوت دارد. آمريكا بايد براي تثبيت اوضاع امنيتي در عراق با تهران مذاكره كند اما بدون هر گونه پيش شرطي.
فكر مي كنيد در كاخ سفيد به اهميت مذاكره با ايران و كمك ايران براي سرو سامان دادن به اوضاع امنيتي در عراق توجه كافي مي شود؟
عده اي در واشنگتن همواره ديدگاهي تند و خصمانه عليه ايران و اقدامات اين كشور دارند و تهران را بخشي از مشكل عراق مي دانند و نه بخشي از راه حل. اما در همين حال عده اي ديگر از جمله اعضاي مشاوره اي گروه مطالعاتي بيكر- هميلتون بر لزوم مذاكره و همكاري با ايران تاكيد دارند. اگرچه برخي در ايالات متحده بر اين باورند كه درصورت آغاز مذاكره ايران و ايالات متحده، واشنگتن از موضع قدرتمند تري برخوردار خواهد بود اما عميقا معتقدم ايران نيز كارت هايي در اختيار دارد كه مي تواند حضور نظامي آمريكا در عراق را دچار مخاطره سازد.
نقطه آغاز مذاكره بين ايران و آمريكا را چگونه مي بينيد؟
هوشمندانه ترين نقطه شروع مي تواند عراق باشد. به دستور كاري چند جانبه، چيزي بيش از آنچه در مورد افغانستان شاهد آن بوديم نياز است. ايران نشان داده است در مذاكراتي اينگونه بسيار موثر عمل مي كند. در مورد عراق نيز به چارچوبي شبيه اين نياز است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |