شماره 999 چهارم ، سال ژوئن 1996 ، تير 1375 ، 22 شنبه 2
بگيريم جدي را بازي
ساماندهي و اجتماعي زندگي در بازي نقش پيرامون مقدماتي مطالعهاي
گردشگاهها
با سركوبومخالفت است ، كودكانه ازلذت جلوهاي كردن شلوغ و حركت
بازي زمينهاي ميآورد بار به رواني آسيب كودكانبتدريج وجوش جنب
تشويق پرتحرك بازيهاي كنار در را سازنده و هنرمندانه فعاليتهاي بايد
كند ترويج و
فضاهاي تامين و اوقاتفراغت گذران ساماندهي چگونگي:اشاره
و برنامهريزي در بيشتري اهميت روزبروز بزرگ ، شهرهاي فراغتيدر
اجتماعي ، مختلف ابعاد با موضوع اين اما.ميكند پيدا شهري طراحي
را برنامهريزي روند كه است روبرو مديريتي و فني كالبدي ، فرهنگي ،
.ميسازد دشوار
در ميتواند كه است وسايلي از يكي تجاربجهاني با آشنايي نظر اين از
.باشد راهگشا زمينه اين
وفضاهاي بازي كتابزمينهاي برگرفتهاز ميآيد پي در كه مطلبي
مشاور مهندسين كهتوسط است وتراچل تاليفآلفردلدرمان تفريحي
.است شده زادبومترجمه
تنها و باشد انسان كلمه كامل مفهوم به كه ميكند بازي زماني انسان
.ميكند بازي كه است كامل انسان زماني
شيلر فردريك
پيآمدهاي.دارد حياتي اهميتي بلوغانسان و رواني رشد براي بازي
تخيل:از روشنيعبارتند به خلاقه و فعال برايبازي امكانات كمبود
به اشتياق فراغت ، اوقات اتلاف بچهها ، در خلقي كج و بودن عصبي ناتوان ،
.نوجوانان در سركشي و تهاجمي حالات سرگرمي ،
را انحرافاتنادرست و تحولات ازاين بسياري جلوي ميتوان البته
خود شادي و اندوه بتواند كودك كه محيطي ايجاد كمبا دست يا گرفت ،
.داد تخفيف را آنها دهد ، بروز آنجا در را
بازي ، .خيليمسن نه و است بزرگ نهخيلي هرگز كردن بازي براي هيچكس
بازي.ميگيرد شكل طريقبازي از مولد كار توان.فعاليتاست محرك
پرورش در ارزشي با كمك و كودكان سالم رشد براي تضمين مطمئنترين
.ماست نوجوانان
اختصاص جوانان روزمره بهزندگي و كودكستان به فقط بازي آيا
ندارندتا تفريح و بازي به نيازويژهاي نيز بزرگسالان آيا دارد؟
نوين ، شهرهاي زندگي كنند؟ توليد دوباره را خود فكري تواناييهاي
سرعت.ميآورد وارد فشار انسان سلامت و اعصاب بر پيش ايام از شديدتر
تهي موجب روزمره ، زندگي شتاب با همراه آن ، يكنواختي اغلب و كار زياد
براي را فرصتهايي اينكه مگرشد خواهد انسان دروني زندگي شدن
و كار كردن عقلايي و منطقي.كند پيدا خودش قواي تجديد و دگرگوني
مثال عنوان به.است بيشتر فراغت اوقات داشتن گرو در آن ، شدن خودكار
به نياز موقعيت اين.بازنشستگي سن كاهش هفته ، در كار روز پنج
اوقات از مناسب بهرهبرداري و آفرينشي فعاليت براي تازه فرصتهاي
Industry) سرگرمي صورتصنايع اين غير در.ميسازد مطرح را فراغت
جاي به و كرد پرخواهند را آزاد وقت اين زيركانه (Entertainment
را پوچ و پرهياهو سرگرمي يك كاري ، تاب و پرتب شرايط به بخشيدن تعادل
.داد خواهند ارائه
اتلاف و زندگيخانوادگي گسيختگي شهرها ، روزمره خردكن اعصاب زندگي با
تا كرد مقابله خلاق ، ايجادمحيطهايي طريق از بايد انفعالي ، وقت
و نمود تقويت را شهري آسفالته درونيانسان تواناييهاي بتوان
مشغوليتهاي فراغت ، و بازي.بخشيد استحكام خانوادگيرا پيوندهاي
كلام واقعي مفهوم به بازي فضاي به خلاقه ، كار و اضافي فعالانهاوقات
به كناريكديگر از عبور براي كه نيستند اتومبيلها تنها.دارد نياز
و غذا به كه اندازه همان به نيز كودكان بلكه دارند ، احتياج جا و فضا
به ما شهرهاي آيا.هستند بازي براي فضايي محتاج نيازمندند ، خواب
شود تنگ و محدود چنان بازي براي فضا كه رسيد نخواهند نقطهاي به زودي
گردد؟ تحملناپذير كه
يا شهر قسمت كدام در بايد بازي فضاي كه پرسش اين به بخواهيم اگر
و كودك مطالعه از بايد بدهيم ، صادقانه پاسخي.گيرد قرار روستا
مقامات وظيفه فقط بازي ، مناسب فضاهاي ايجاد.كنيم آغاز بازيهايش
اطفال ، بازي بهويژه و بازي.نيست عمومي پاركهاي اداره يا ساختماني
با و است وابسته خانه اطراف محدوده و نشيمن اطاق به خانه ، به
باشد جالب نيز چند هر دارند ، قرار خانه از دور كه بازي زمينهاي
.ندارد ارتباطي
در ابتدا در بايد بازي فضاي مساله خانهبنابراين ، در بازي فضاي
نشيمن ، اطاق) بازي فضاي.شود حل مسكوني محلههاي و آپارتمانها مجاورت
غذاخوري اطاق و خواب اطاق اندازه به دقيقا (آن امثال و بازي اطاق
بهداشت تامين جهت در زيادي بسيار فعاليتهاي خانهسازي در.دارد ضرورت
و حمام تسهيلات كه ميشود ساخته ساختماني كمتر.است گرفته صورت جسماني
سلامت و بهداشت براي شرايطي ايجاد مورد در اما.باشد نداشته دستشويي
زيادي بسيار كارهاي هنوز خانوادگي زندگي استحكام حفظ و دروني زندگي
.داد انجام بايد آينده شهرهاي برنامهريزي و خانهها طراحي در را
ساختهميشوند ، بچهدار خانوادههاي براي كه آپارتمانهايي از بسياري
را لازم فضاي اينمكانها كوچك اتاقهايهستند محدود و كوچك بسيار
.ميآورند فراهم منزل اثاثيه براي تنها
بنابراين.ميكنند فشردهتر را اسباب از پر اتاقهاي نيز بزرگسالان
با ساختمانسازي همچنيننميماند باقي فعاليتهايش و انسان براي فضايي
مجموعههاي در كه است درگيريهايي و اختلافات از بسياري علت سبك ، مصالح
همسايگان اعتراض موجب آپارتمان ، در كودكان بازي.ميدهد رخ آپارتماني
لذتي از جلوهاي كردن شلوغ و حركت آيا اينها ، همه وجود با وليميشود
و جنب و حركت با مخالفت و سركوب ميبرند؟ زندگي از ما كودكان كه نيست
بهويژه كودكان ، اتاقهاي.ميآورد ببار رواني آسيب بتدريج كودكان جوش
بچهها خواب اتاقهاي به منحصر پرجمعيت ، خانوادههاي مسكوني خانههاي در
دو جاي حالت ، بهترين در كوچك اتاقهاي اين.است بازي اتاقهاي نه و
براي اتاق كف نام به جايي ديگردارند را كشويي ميز يك و كوچك تخت
منحصر كودكان زندگي كه رسيد نتيجه اين به ميتوان.نميماند باقي بازي
قشر اين مساله با برخورد در كه است دليل همين به.ميشود خوابيدن به
در.داشت بيشتري درك بايد خانهسازي و مسكن زمينه در خانواده و سني
براي آپارتمان و شود گرفته نظر در كودك بازي موضوع بايد طراحي مرحله
.باشد صميميت و دوستي از سرشار محيطي و گرم آشيانهاي مانند خانواده
است اينمكان در و است نشيمن اتاق بازي ، محلهاي ارزشمندترين از يكي
در سپس و درگهواره ابتدا.ميشود آغاز خردسالان اوليه بازيهاي كه
كه چيد گونهاي به را اثاثيه ماهرانه بطور ميتوان اتاق ، كنار و گوشه
طفل به بايد آنجا در.شود طفل مختص و بازي محل نشيمن اتاق از گوشهاي
ميز مانند نيست لازم اينجا.دهد انجام ميخواهد كاري هر كه داد امكان
حال در كودك كه وقتي درست تا شود ، جمعآوري و تميز دائما نشيمن اتاق
كه اينجاست در همچنين.شويم مزاحمش است ، خودش نظر از بازي جالبترين
را خود سرپناه اولين پارچه تكههاي يا و صندلي جعبه ، با ميتواند كودك
.بسازد
طراحان معماران ، كه است بچههاكاري خلوت و بازي براي كنجهايي ايجاد
در بهعلاوه.كنند همكاري آن زمينه در يكديگر با بايد والدين و داخلي
اتاقهاي بايد تكخانواري منازل يا و آپارتماني بلوكهاي زيرزمينهاي
غيرضروري موارد كه اتاقهايي مثلا.كرد ايجاد بيشتر هرچه را سرگرمي
.شوند تبديل نيز بازي اتاقهاي به ميتوانند شدهاند ، گرفته درنظر
سالبايد پنج زير بچههاي براي بازي آزادزمين هواي در بازي فضاي
محلي باشد ، پيوست محصور سبز يكفضاي بهصورت و خانه به حتيالامكان
كار محل كه شوند ناچار اينكهمادران بدون آزاد هواي در بازي براي
.گويند ترك روزه هر بازي محل در بچههايشان با همراهي براي را خود
و مراقبت خانه از بازي هنگام به را خود كوچك طفل بتوانند بايد آنها
امكان كه است خانه در كه ميكند احساس زماني تنها كودك.كنند نظارت
كودكان احساس اين ميتوان هميشه.كند پيدا را مادرش مجاورت در بازي
جايي تنها يعني كرد ، مقايسه پرندگان لانه يا حيوانات لانه حالت با را
بچههاي حتي.ميكنند امنيت و ايمني احساس آنجا در غريزي بهطور كه
محلهشان اطراف خانهشان ، در مجاورت در كه ترجيحميدهند نيز بزرگتر
ميان نزديك پيوند چنانچه.كنند بازي آشناست ، آنها براي كه جايي و
در ناآرامي و بيريشگي موجب ببريم ، ازبين را او آشناي محيط و كودك
.ميشود كودك بعدي زندگي
شود طراحي طوري بايد جديد كودكستانهاي بازي زمين كودكستان بازي زمين
بتوان يعني باشند ، منظوره بازيچند فضاهاي بهصورت آغاز همان از كه
را زمينها اين كه بهطوري كرد ، استفاده مختلف بهگونههاي آنها از
بازي آنها در خود آزاد اوقات در تا واگذاشت محله كودكان به بتوان
.شود مختل كار اين اثر در نبايد كودكستان فعاليت كه است بديهيكنند
فعاليت ارزش به كه يافت را راهحلهايي ميتوان مسلما نيت ، حسن كمي با
را كودكستان زمين كه وقتي حتي نياورد ، وارد كودكستانلطمهاي آموزشي
اينگونه توسعه بيترديدميدهيم قرار استفاده مورد ديگري مقاصد براي
.باشد زندگي از سرشار و متنوع بسيار بايد دوگانه منظوري براي فضاها
كردن مناسبتر با ميتوان را كودكستاني زمينهايبازي اكثر شرايط
.بخشيد بهبود بازي براي آنها شرايط
سني تماميگروههاي در بچهها براي بازي زمينهاي
مجاور محيط و خانه از طيفبازيهايشان ميشوند ، بزرگتر بچهها وقتي
ترجيح را رقابتي ورزشهاي و بازيها بزرگتر ، كودكان.ميرود فراتر آن
اشياء كنند ، تمركز امور بر باشند ، سازنده و فعال ميخواهند.ميدهند
و كشف به و كنند شركت نمايشي بازيهاي در بشناسند ، بيشتر را
بازي زمينهاي تمايلات اين تمامي ارضاء براي.بپردازند ماجراجويي
بازي درضمن ، .است لازم ميرود ، بهكار كوچكترها براي آنچه از بزرگتر
.ميكند توليد بيشتري صداي و سر و است سرزندهتر شادتر ، بزرگتر بچههاي
نزديك بهخانهها خيلي نبايد بچههايبزرگتر زمينبازي دليل ، بههمين
.باشد
كودكستانها و مسكوني خانهها ، مجموعههاي بازي زمينهاي شبكه بنابراين
بچههاي استفاده براي بازيوسيعتر فضاهاي از تعدادي افزودن بايدبا
.يابد گسترش ونوجوانان بزرگتر
دارد ادامه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام