شماره 999 چهارم ، سال ژوئن 1996 ، تير 1375 ، 22 شنبه 2
...نميشود سترده كه غباري و سياه تخته
;اشاره
وسيعاز استفاده و آموزشي روزافزونتكنولوژي توسعه و گسترش رغم به
يادگيري فرآيند در تحصيلي نرمافزارهايكمك و سختافزارها
تختههاي ساير و تختهسياه نقش هنوز يافته ، توسعه كشورهاي دانشآموزان
آموزش امر در ابزار اين از استفاده اثربخشي و بوده تامل قابل آموزشي
.است رسيده اثبات به تربيتي مختلف پژوهشهاي در كودكان به مفاهيم
كه ديگري نيمه و ماه دو فرصت تا و تعطيلاتتابستاني شروع آستانه در
دانشگاهي پژوهش يك از حاصل كلي نتايج است ، باقي مدارس بازگشايي تا
است اميد.ميآوريم پي در را آموزشي تختههاي و سياه تخته درباره
تجهيز برنامههاي در آموزشي امور دستاندركاران و مدارس محترم مديران
سياههاي تخته به هم نگاهي نيم تابستان ، در آموزشي فضاهاي بهسازي و
داشته هستند ، يادگيري رسانههاي از بخش مهمترين هنوز كه مدارس
.باشند
بر اجتماعي و اقتصادي ، فرهنگي توسعه در پرورش و آموزش نقش امروزه
نظام دست در كشوري هر آينده ميدارند ، اذعان همه و نيست پوشيده همگان
را پرورش و آموزش در سرمايهگذاري بنابراين.است تربيت و تعليم
قطعا سرمايهگذاري اين و مينامند انساني سرمايه در سرمايهگذاري
و مديران دقيق برنامهريزي و نظارت با كه باشد مسيري در ميبايستي
مطلوب نقطه به را پرورش و آموزش كارآيي تربيت ، و تعليم دستاندركاران
مدارس از غير به مكاني حاضر حال در هدف ، اين به نيل برايبرساند
و عوامل عناصر ، بهبود پي در بايد جوامع سبب بدين.ندارد وجود
و تعليم صاحبنظران اكثر.باشند آموزشي فرآيند در دخيل متغيرهاي
.است بنيادي ركن يك آموزش ، جريان در معلم كه باورند اين بر تربيت
متخصصان كه است شده سبب يادگيري -ياددهي جريان در معلم كليدي نقش
آموزشي نظام كيفيت بهبود آموزش ، امر صاحبنظران و تربيت و تعليم
معلمان عملكرد كيفيت بهبود مديون بسياري ، ميزان به را جوامع
درس شاگردان ، تمام كه است اين معلم هر قلبي خواستههاي از يكي.بدانند
يادگيري كه مطلب اين به توجه با.گيرند فرا كامل و مطلوب حد در را
حس طريق از %حواس ، 75 اين بين در و ميشود حواسانجام طريق از
كه ميشود ملاحظه صورتميگيرد ، شنوايي طريق حس از درصد و 13 بينايي
ارتباط در ناچيزي تاثير شنوايي ، حس دركاربرد زياد وقت صرف وجود با
شده حساب بابرنامهريزي كه حالي در.ميشود انسان نصيب بايادگيري
نتايج.ميتواند بينايي ، جمله از حواسمختلف كاربرد در منطقي و
كمك وسايل از صحيح استفاده نحوه.باشد داشته پي رادر مفيدي
حس كارگيري به در را ما ميتواند است ، موجود هركلاس در كه آموزشي
يك در موجود آموزشي وسيله معموليترين.دهد ياري دانشآموز بينايي
كلاس در گذاشتن قدم و تحصيلي سال هر شروع با كه است سياه تخته كلاس ،
كلامبسماللهالرحمنالرحيم نوشتن با آغاز همان از و ميروييم سراغش به
تخته معلم ، يك راستيميكنيم خود ياور و يار آموزش امر در را آن
آن از ميزان چه تا آموزش امر در و ميگيرد خدمت به حد چه تا را سياه
حوزه با كه تحقيق يك طي پرسش ، اين آمدن پديد با ميكند؟ استفاده
آمده دست به زير نتايج است ، گرفته انجام و 18 مناطق 16 ميداني
:است
وسيله يك عنوان به سياه تخته به كه داشتند اظهار معلمان از درصد 99
.مينگرند موثر آموزشي
نحوه در مناسبكلاس فضاي و كافي نور كه داشتند اظهار درصد 93
.است موثر سياه تخته از استفاده
و ميل سياه تخته ساله هر تعميرات كه كردند بيان معلمان از درصد 94
.ميبرد بالا سياه تخته از استفاده در را معلمان و دانشآموزان رغبت
از استفاده در اشتياقدانشآموزان كه داشتند اظهار معلمان درصد 100
بهتر آيا آمده ، دست به نتايج به توجه با.ازآنهاست بيش سياه تخته
و بنگرند موثر آموزش وسيله يك ديده به سياه تخته به نيز مسئولان نيست
رنگ به و نگيرند ناديده كلاس در را معلم دست عصاي و هميشگي ياور اين
باشند؟ داشته بيشتري توجه آن ساله هر تعمير و
در را سياه تخته هرساله رنگ و تعمير مدارس مديران نيست بهتر آيا
تابستان در دهند؟بياييم قرار خود كارتابستاني برنامههاي فصل سر
بزداييم مدارس سياههاي تخته روي رااز تحصيلي سال يك خستگي سال هر
جديدبرويم تحصيلي سال استقبال به آنها كردن تعمير رنگو زدن با و
زيبا ، ظاهري با سال ، ابتداي در نيز آموزشي وسيله اين بگذاريم و
در موثر وسيلهاي سياه ، تخته.باشد مدارس در دانشآموزان پذيراي
.است دانشآموزان به پيام انتقال
ابتدايي آموزش كارشناس -افشاري منيژه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام