شماره 999 چهارم ، سال ژوئن 1996 ، تير 1375 ، 22 شنبه 2
تهديد نتيجه و تهديد خوانندگان ديدگاه
!توخالي
مشغول كشور راهنمايي مدارس تمامي ماه ، ارديبهشت در ساله هر
دانشآموزان ميان عنوانمعرفي تحت امتحاناتي برگزاري برنامهريزي
و شرط گونه اين دانشآموزان با و ميشوند خود راهنمايي سوم كلاسهاي
زير نمره كه دانشآموزاني به اوراق ، تصحيح از بعد كه ميگذارند شروط
اين البته.نشود داده ماه خرداد امتحانات در حضور كارت آوردهاند ، 10
رسما دبيرستان ، چهارم كلاسهاي در سال 1368 از بعد و هماكنون پديده
يا معرفي امتحانات در كه دانشآموزاني و شده گذاشته اجرا مورد به
به آنها معرفي از نميشوند ، ده معدل اخذ به موفق دوم ، ماهه سه همان
دوره در ولي.ميشود خودداري نهايي يا سوم ماهه سه امتحانات
برنامهها و امتحانها اين تمام كه ميدانند دانشآموزان همه راهنمايي ،
كلاس يك در كه است كافي فقط و نيست عادي حرف يك حد از بيش تهديدها ، و
امتحان كه كند آگاه را فراگيران همه تا باشد ساله دو دانشآموز يك
امتحان كارت كه دهد اطمينان آنها به و است بينتيجه امتحان يك معرفي ،
.ميشود داده ضعيف و قوي از اعم دانشآموزان كليه به نهايي
معلم ، .است معلم ميرود ، سوال زير همه از بيش كه عنصري ميان ، اين در
عهد به وفاي الگوي باشد ، راستي و الگويصداقت ميكند هموارهسعي
نمرهاش حتما و كرده تصحيح حتما گرفته ، امتحان گاه هر معلمباشد
راهي دو سر بر راهنمايي ، سوم كلاس معلم.است داده تاثير جايي در را
تصحيح را برگهها اگر.است داده دست از را تصميمگيري قدرت و است
وقت جواب كند ، تصحيح واگر بدهد جوابي چه بچهها سوالات مقابل در نكند ،
نيست بهتر آيا ميدهد؟ كسي چه است ، كرده صرف كه را زيادي انرژي و
درس دوره و تمرين صرف ميشود ، امتحان اين برگزاري صرف كه وقتي
از جزواتي تهيه به نسبت ميشود صرف كه هزينههايي با نميتوان شود؟آيا
از جذاب آموزشي بازيهاي و دانشآموزان ويژه انفرادي تمرينات مجموعه
مثل كه دارد اشكالي چه واقعا يا و كرد؟ اقدام مختلف دروس
خواندن درس ماه هشت از بعد كه را دانشآموزي و كنيم عمل دبيرستانها
سر در دانشآموزان و نكنيم معرفي نهايي امتحان براي گرفته ، نمره 4
خالي اين تاثير حتما و.شوند روبرو او خالي صندلي با امتحان جلسه
و مديران و درس كلاسهاي در معلمان كه تهديدهايي از بيشتر بسيار بودن ،
.ميدارند روا دانشآموزان بر جمعي صورت به مدارس در محترم معاونان
از هيچيك در و آمده مدرسه به اجبار به كه دانشآموزي واقعا آيا
ما اگر.شود موفق نهايي امتحانات در است ممكن نبوده ، موفق امتحانات
ورود از كه نداريم را اين جازه ا بگويم بهتر يا را ، اين قدرت
دروغ آنها به چرا پس كنيم ، ممانعت نهايي امتحانات جلسه به دانشآموزي
.ميبريم سوال زير را معلم انرژي و سعي و صداقت و ميگوئيم
اما است ، دانشآموزان آگاهي سطح بردن بالا امتحاني ، هر نهايي هدف
را آنها بلكه نميبرد ، بالا را آنان آگاهي سطح تنها نه امتحانمعرفي ،
.ميكند بياعتماد پرورش و آموزش عناصر تمامي و مدير معلم ، به نسبت
كه است مقولهاي تحصيلي ، راهنمايي دوره در معرفي امتحان فرآيند
پرداخته آن به جديتر كه دارد ضرورت و ميطلبد متعدديرا بحثهاي
.شود
راهنمايي دوره زبان دبير -خويينها بتول
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام