شماره 1002 چهارم ، سال ژوئن 1996 ، تير 1375 ، 25 سهشنبه 5
اعتماد عدم تنبيه:معتقدند روانشناسان
ميدهد رشد را كودكان بيلياقتي و بهنفس
از افراد ساير و معلم والدين ، توسط كودكان تنبيه.- اجتماعي سرويس
سادهترين آنرا معمولا و ميافتد اتفاق جامعه در هرروز كه است مواردي
رشد موجب و ميدانند جامعه در مقصود به رسيدن براي راه راحتترين و
.ميشوند كودكان در ترس و بيلياقتي بهنفس ، اعتماد عدم
را تنبيه رفتاري علوم متخصصين اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
يك ارائه با كه ميدانند رفتار تغيير روش نامطلوبترين خشنترينو
دادن كاهش منظور به رفتارنامطلوب يك آزاردهندهبعداز محرك
شخصيت كل روي تنبيه:معتقدند آنها.ميگيرد صورت رفتار آن نيرومندي
آيندهاش فعاليتهاي در او از متزلزلي شخصيت و ميگذارد اثر افراد
.ميكند ايجاد
و ترس اضطراب ، بهدليل افراد كه مواردي در تنبيه معتقدند روانشناسان
آنها تشديد جز نتيجهاي ميدهند ارائه نامطلوب رفتارهاي خستگي يا
را تنبيه شخص كه ميشود شديد بهقدري نيازها موارد برخي در و ندارد
جلبتوجه براي دانشآموزانفقط از برخي مثلا.ميخرد دل و بهجان
سودي راه اين در تنبيه و ميكنند غيرعادي اعمال به اقدام ديگران
رضايتي مقابل در ولي محدود تنبيه از حاصله ناراحتي زيرا داشت نخواهد
.است بيشتر خيلي ميكند كسب هدف جلب بهعلت كه
ميكند عمل تقويت عكس تنبيه مينويسد خود آزادي فراسوي كتاب در اسكينر
ميكند كمك تازه رفتار بهايجاد و ميسازد نيرومند را رفتار تقويت يعني
در شده تنبيه رفتار:ميگويد وي.ميسازد غني را خود رفتار خزانه و
است حاضر شده تنبيه عامل كه تازماني و ميماند باقي فرد رفتاري خزانه
آن شد ضعيف تنبيهشده رفتار اينكه بهمجرد ولي ميماند باقي كمون در
.ميگردد ظاهر مجددا رفتار
با كلاسيك شرطيشدن ازطريق تنبيهبدني معتقدند رفتاري علوم متخصصين
سببانزجار و ميشود تداعي تنبيهكننده اشخاص يا شخص و تنبيهي شرايط
جمع درحضور كه معلمي.ميشود تنبيهكننده شخص از شونده تنبيه نفرت و
كودكاني.ميدهد پرخاشگري آموزش آنها به ميكند تنبيه را دانشآموزان
زدن كتك به آنها غياب در ميخورند كتك خود مادر و پدر از مرتبا كه
.ميپردازند خانواده كوچكتر فرزندان
طبقآن كه دارد وجود ذاتي خصيصه يك انسانها در:ميگويد اسكينر
كه كساني به نسبت و محبت با دارند محبتآميز رفتار كه كساني با افراد
كه فردي ميگويد وي.ميكنند رفتار پرخاشگري با دارند خصمانه رفتار
خواهد نشان محبتآميز رفتار افراد همه به نسبت ميشود تقويت مرتبا
رفتار افراد همه به نسبت ميشود تنبيه مرتبا كه فردي و داد
.خواهدداشت پرخاشگرانه
موثر ميدهد روي حال زمان در كه رفتاري موقتي كاهش روي تنبيه درواقع
بهطور را نامطلوب رفتار و ندارد تاثيري هيچ آينده رفتار روي و است
.دارد بيشماري دروني و بيروني جانبي عوارض تنبيه.ميزند واپس موقتي
روشهاي ساير و تنبيه كاربرد از ناشي متعدد منفي آثار به توجه با
شيوه بهعنوان را شيوه اين بايد آموزشي مراكز و خانوادهها تنبيهي
.نكنند استفاده آموزشي روشهاي بهعنوان آن از و بگذارند كنار منسوخ
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام