شماره 1002 چهارم ، سال ژوئن 1996 ، تير 1375 ، 25 سهشنبه 5
پرورش و تطبيقيآموزش پرورش و آموزش
...جهاني بارقابتهاي مقابله و امريكا
امريكا در پرورش و آموزش فرود و فراز
ديپلم مدرك سالگي ، سن 25 تا جوانان از درصد فقط 88 امريكا ، در
است اين از حاكي بررسيها اغلب ميكنند كسب را آن معادل يا دبيرستاني
جدي را درسي مواد و ميدهند انجام كمي تكاليف امريكايي دانشآموزان كه
ميروند ، مدرسه به روز سال 180 در امريكايي نميكننددانشآموزان تلقي
در ميشوند حاضر مدرسه در روز ژاپني 240 دانشآموزان كه درحالي
يا و آموزش به بهبودبخشيدن براي متناسبي كوشش هيچگونه امريكا ،
عمده ضعفهاي آمده ، بهعمل تحقيقات است نگرفته صورت معلمان كاري شرايط
و تجزيه تركيب ، مسئله ، حل نظير مسايلي در را امريكايي دانشآموزان
برخي ميكند قلمداد نثر پيچيده متون درك و آماري استنباط تحليل ،
و است كرده عمل خوب امريكا در عمومي آموزش سيستم ميگويند صاحبنظران
پاسخگو را نشدهاي پيشبيني مسائل بايد آموزشي ، چنين آينده در و اكنون
جهاني رقابتهاي عهده از توانست خواهد آموزشي سيستم چنين آيا.باشد
برآيد؟
براي بيستم قرن اواسط در K-به معروف امريكا آموزشي سيستم
همين تا آموزشي اينسيستمآمد بهوجود دانشآموزان به ارائهآموزش
آموزش و جذب نرخ بالاترين داراي كشورها ، ديگر با مقايسه در اواخر
نظير صنعتي كشورهاي ديگر سال 1970 از امااست بوده دانشآموزان
آموزش و جذب و نرخ حيرتآوري بهگونه ژاپن و استراليا انگلستان ،
سن 25 تا جوانان از درصد امريكا 88 دربالابردهاند را دانشآموزان
.ميكنند كسب آنرا معادل يا دبيرستاني ديپلم مدرك سالگي ،
از پس آموزش سيستم صحنهبينالمللي در.:متوسطه از پس آموزش.
.ميرود بهشمار آن نقاطقوت از يكي متوسطهامريكا
صرف را خود ملي ناخالص توليدات بالاتريندرصد امريكا سال 1988 ، در
ديگري كشور هر از بالاتر ايندرصد كه كرد خصوصي و دولتي عالي آموزش
امريكا عالي برايآموزش شده صرف بودجه علاوهبراين ، .جهاناست در
را رقم اين ;است بوده درصد آموزشي 4/39 بودجه كل از درصدي بهنسبت
ژاپن براي درصد و 4/21 غربي آلمان براي درصد رقم 8/20 با ميتوان
سال 180روز در امريكايي دانشآموزان ژاپن ، با درمقايسه.كرد مقايسه
حاضر مدرسه در روز ژاپني 240 دانشآموزان درحاليكه ميروند مدرسه به
سالههاي درصد 24 كه داشت دور ازنظر نبايد را نكته اين اما.ميشوند
بالاترين امريكا ، در دانشگاهها يا چهارساله كالجهاي از فارغالتحصيل
زنان درصد امريكا آموزشي سيستم ويژه مزيت دراينخصوص.است درجهان
از 24 درصد امريكا 24 در.است دانشگاهها و كالجها از فارغالتحصيل
ژاپن در اما ميشوند فارغالتحصيل دانشگاهها و كالجها از زن سالههاي
.درصد غربي 10 آلمان در درصدو 4/12
كمي تكاليف امريكايي كهدانشآموزان است اين از حاكي بررسيها اغلب
اما.نميكنند تلقي راجدي دبيرستاني درسي مواد و ميدهند انجام
براي.سنگيناست درسيشان برنامه كالجها ، در دانشآموزانامريكايي
برنامهسنگين با را خودشان كه است امريكاييسخت دانشآموزان اغلب
بدينترتيب ، عقبماندگي اما.دهند دانشگاهتطبيق اول سال در تحصيلي
از آموزشيپس تجربه سختي.ميكنند راجبران متوسطه تحصيلي دوران
سالهاي ژاپن در.است ژاپن وضعيت با كامل تباين در امريكا متوسطه
بازار و متوسطه تحصيلي سخت دوران بين راحتي دوران دانشگاهي تحصيلي
بهاندازه درسيشان برنامه ژاپن دانشگاههاي.ميشود تلقي كار
دانشجو زنان مورد در بهويژه امر اين نيست ، سخت امريكا دانشگاههاي
خانهداري كارهاي براي را آنها بيشتر درسيشان برنامه كه است صادق
سال در ژاپن و امريكا تربيتمعلم دانشجويان وضعيت بررسي.ميكند آماده
دانشگاهي تحصيلي دوره آغاز در گرچه:كه ميكند نتيجهگيري چنين 1988
مورد در ژاپني دانشجويان از كمتر امريكايي دانشجويان كه ميرسد بهنظر
وضع فارغالتحصيلي هنگام اما باشند ، داشته آگاهي جهاني مسائل
.است بهتر امريكايي دانشجويان
درسي برنامه ضعف نقاط
و دانشآموزان تحصيلي موفقيت وايالتي ، ناحيهاي جاري استانداردهاي
در را شدهاي دستهبندي واطلاعات بوده توانايي فاقد معلمان عملكرد
بين مقايسه براي اطلاعاتي چنين.نميدهند دست به بروندادهها مورد
.است ضروري نواحي و ايالتها
سطح پايه مهارتهاي راستاياندازهگيري در رايج ، چندگزينهاي آزمونهاي
بر علاوه.است پاسخصحيح يك تنها آنها در كه شدهاند پايين ، جهتدهي
از استفاده به تمايل بيشتر ناحيهاي ، پرورش و آموزش ادارات اين
و تجزيه بر شايسته و لازم درحد آزمونها اين كه دارند تجارتي آزمونهاي
متون خواندن و توضيحي نوشتار رياضي ، مسائل حل آماري ، استنتاج تحليل ،
.ندارند تاكيد پيچيده
معمول ، استفاده مورد گزينهاياستاندارد چند آزمونهاي كه آنجا از
مردم وعامه والدين به هستند ، آسان و بوده سطحشانپايين
دروغين داستانهاي اين.ميشود دروغينگفته و مبالغهآميز داستانهايي
در حاضر حال در امريكايي دانشآموزان موفقيتهاي و معلومات مورد در
.كشورهاست ديگر دانشآموزان يا و قبل دهههاي با مقايسه
اندكي شمار تنها.نميكنند آزمونهايخود به توجهي چندان دانشآموزان
.ميكنند توجه دانشآموزان تحصيلي مدارك ازكارفرمايانبه
.ارزشند فاقد كالجها به راهيابي ازنظر ايالتي آزمونهاي علاوهبراين ،
امريكا مدارس مشكلات
جامعه پايين طبقات نگرفتن درنظر
از نيمي حدود براي بالا سطح مهارتهاي ارائه در بهويژه امريكا
ضعف داراي نميدهند ، تحصيل ادامه متوسطه دوره از پس كه دانشآموزان
نسبي عدم و افراد آمادگي عدم بهدليل موفقيت ، عدم اين از بخشي.است
.است صنعتي جهان كشورهاي ديگر با مقايسه در آنها از حمايت
اين كه ميكنند زندگي فقر در كودكانامريكا درصد از 20 بيش امروزه
درطول.ميدهد نشان افزايش بهميزان 14درصد سال 1969 به رقمنسبت
.شدهاست عميقتر غني و خانوادههايفقير درامد بين شكاف گذشتسالها ،
از درصد غني 40 خانوادههاي پايين ، طبقات واقعي درامد شدن كم با
و جنس قومگرايي ، نژاد ، .دادهاند اختصاص خودشان به را درامدها توزيع
سال 1992 در.درفقرند زندگي با تنگاتنگ ارتباط در خانوادگي ساختار
تنها درحاليكه ميكردهاند زندگي فقر در بيسرپرست خانوادههاي از نيمي
.است بوده چنين معمولي خانوادههاي از درصد وضعيت 4/11
زندگي كمدرامد درخانوادههاي كودكان بيشتر كه امر اين به باتوجه
شرايطبهاحتمال اين در كودكان كه است داده بررسيهانشان ميكنند
بيماريهاي از ميميرند ، كودكي دوران يااوايل طفوليت دوران در زياد
آنها اينكه احتمال همچنين.ميكنند تركتحصيل يا و ميبرند رنج شديد
كاهش روبه امكان.است كم دهند ، ادامهتحصيل متوسطه ازدوران پس
عدمدستيابي با درارتباط شايد فقرا ، براي زندگي فرصتهاي از برخورداري
واقع مدارس در تحصيل پايين اغلب كيفيت تغذيه ، و بهداشتي امكانات به
مختلف عوامل ديگر يا و خانوادگي روابط بر تاثيرفقر فقير ، مناطق در
.باشد
كه موسساتي اغلب نظرسنتي از.:خانوادگي ساختار به توجه عدم
است ضمنيشاناين فرض ميپردازند جوانان و بهكودكان خدمات بهارائه
و ميكند كار منزل از خارج بيولوژيكي ، پدرشان ازنظر كودكان كه
كل يكسوم تنها سنتي خانوادههاي اين اكنون.است خانهدار مادرشان
خانههايي در كودكان از درصد شش و چهل.ميگردند شامل را خانوادهها
.ميكنند كار خانه از خارج مادر هم و پدر هم آن در كه ميكنند زندگي
پدر بدون خانوادههاي در كه فرزنداني و طلاقها ميزان افزايش بهعلت
از دورهاي جوانان و كودكان كل از درصد حدود 60 ميآيند ، بهدنيا
.ميكنند زندگي پدر بدون خانوادهاي در را زندگيشان
دارد ادامه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام