شماره 1003 چهارم ، سال ژوئن 1996 ، تير 1375 ، 26 چهارشنبه 6
نمايش بازيگري
پايهگذاري را ماندني و پايدار نقش مقلد ، عنوان به بازيگران شرق ، در
آكروبات كه چين كشور در نيز اكنون حتي امر اين.بودند كرده
دارد وجود است ، بازيگري جزء درآن تقليد و (بندبازي)
بازيگران از بسياري كه شد مشخص پاگرفت ، تئاتر كه زماني همان از
نمايشنامهنويسان قلم به كه بزرگي سخنان تكرار به علاقهچنداني
برانگيختن و كردن سرگرم آنها ، عمده هدف.ميشد ، نداشتند نوشته بزرگ ،
كار به راه اين در آنان كه تمهيداتي.بود تماشاچيان در حيرت حس
بيانگر فوقالعاده ، گريم و پوشيدن لباس و حركات طرز يعني ;ميبردند
مهم نمايش ، اصلي موضوع اندازه به درست ميتوانست و بود هدف اين
.باشد
مديترانه درياي روي بر دريايي سفر امنيت روم ، امپراطوري كه اززماني
بازيگران از دستههايي كرد ، تامين نظربينالمللي از را
(ميكردند اجرا برنامه صامت بهصورت كه است منظوربازيگراني)مقلد
اصول از همچنين عده ، اينكردند انتقال و نقل و سياحت و سير به شروع
و ظروف روي نقاشيهايگرفتند كناره پيشين نمايشنامههاي مذهبي
كه ميدهد نشان رومي ، نويسندگان از باقيمانده مكتوب توضيحات
تصنيف يك با آغاز در مقلدين.است بوده چگونه زمان آن پانتوميمهاي
اما.ميكردند اجرا برنامه و ميرقصيدند سكوت در شاعرانه دكلمه يا
آنها غالب تم كه را كوتاهي نمايشهاي و گفتار بازيگران سرانجام
ارائه مضحكبود ، محيطهاي در خانوادگي دسيسههاي و خدايان درباره
اين در.ميشد همراه عاميانه و زشت لطيفههاي با اينها همه.نمودند
و ميشد واقع مفيد نقل ، و حمل قابل نقش نمايش صحنههاي معمولا نمايشها
.بشكهها روي بر شده چيده خالي تختههاي همان جز نبود چيزي صحنهها اين
لباسهايشان بازيگران آن درپشت تا ميشد كشيده صحنه روي بر هم پرده يك
.بزنند صورت به مضحك و عجيب ماسكهاي و كنند عوض را
گروههاي اين برسر غربي روم امپراطوري فروپاشي زمان در كه آنچه
در مورخين اما ، .است ابهام از پردهاي در هنوز آمد ، مقلد-بازيگر
(آكروباتيست و نقال -آوازهخوان گروههاي شامل)گرد دوره هنرمندان ميان
مقلدين اين از ردپايي بودند ، معروف Jonglears به كه فئوداليسم دوران
به هم باز بازيگر كه بود ميلادي شانزدهم قرن در آن از پس.يافتهاند
بازيگرمردم كوچك گروههاي ديگر بار ايتاليا در.شد مطرح مقلد عنوان
ساخته فيالبداهه صورت به كه پرسروصدا و خندهدار نمايشهاي با را عادي
.ميكردند سرگرم ميشد ، اجرا و
نشان پانتوميم ، بر تاكيد و آماده و حاضر موقعيتهاي نمايش ، شخصيتهاي
فراموش خندهدار نمايشهاي از احتمالا خندهدار نمايشهاي كهاين ميدهد
.است گرفته نشات باستان روم دوران صامت و شده
dell'arte).آرته دل سبككمدي كمديهاي سال مدت 200 به اروپا در
ميشد اجرا حرفهاي هنرمندان توسط كه است نمايشهايي منظور)(Commedia
نمايش سرگرمي محبوبترين (سلطنتي دربار آماتورهاي توسط آنكه نه
.بود
پايهگذاري را ماندني و پايدار نقش مقلد ، عنوان به بازيگران شرق ، در
آكروبات كه چين كشور در نيز اكنون حتي امر اين.كردهبودند
مقلد و بازيگر.دارد وجود است بازيگري جزء آن در تقليد و (بندبازي)
از يافته ، پرورش كه مكاني رسوم و آداب طبق كه حالي همان در چيني
ميتواند ميكند ، استفاده واقعي صحنههاي جاي به نمادين اجراهاي
.دهد ارائه هم را تقليد از مفيدي و مختصر واژهنامه
و ابله شخصيت اين ،(True). ترو ديگربود ، گونهاي به اوضاع اروپا در
اما.بود حاضر عصر دلقك تولد واقع در Commedia نمايش در جواب حاضر
كه پانتوميم و آوازهخواني رقص ، بندي ، چشم همراه به دلقكبازي امروزه ،
از بود ، كننده سرگرم نمايشهاي در موجود مشخصههاي جزء همگي زماني
و سيركها در مجزا اجراهاي صورت به عوض در و شدهاند جدا نمايش
اجراهاي در و جاهايي چنين در تنها.ميشوند ظاهر گوناگون نمايشهاي
مارسل فرانسيس) France's Marcel Marcou نظير پانتوميميستهايي خاص
.بيابيم گذشتگان رسوم و آداب از نشانههايي ميتوانيم (ماركو
اجتماعي موقعيت در بازيگر اواخر ، همين تا اجتماعي ، نظر نقطه از
نمايش صحنه روي بر بود مردممكن چه و زن چه او خطرناكيقرارداشت ،
زندگي در اما باشد ، داشته سلطنتي پرسوناژ يك از قبولي قابل نقش
يك از هرگز گرسنگي و سرما.كند زندگي فقرا به شبيه اغلب شخصياش
نام به اسپانيايي نويسنده يك ميلادي درسال 1603.نميشد دور بازيگر
de Rojas Villandrando).ويلاندراندو دوروجاز آگوستين
نوشت (Naque) نامناكو به سيار دونفره تئاتر يك درباره(Augustin
هميشه ميروند ، راه پابرهنه ميخوابند ، آنبالباسهايشان اعضاي كه ،
سرما فرط از زمستان در و ندارند خلاصي ككها از تابستان در گرسنهاند ،
.نميكنند حس را آنها
اجرا نمايش زني بازيگر هيچ اليزابت ، زمان يا و وسطي قرون در
از (.اجراميكردند را زنان نقش پسرها شكسپير ، درنمايشهاي).نميكرد
ميتوان شدند ، ظاهر ايتاليا در آغاز در حرفهايكه زن بازيگران ميان
در.كرد اشاره ((16041562م(Isabella Andreini)آندريني بهايزابل
ظاهر بازيگري صحنه بر زنان كه بود زمان همان در حدودا هم فرانسه
هجدهم ، قرن تا آلمان در و هفتم قرن اواخر تا انگلستان در اما شدند ،
.نيست دست در آنان از نشاني
قرن دوم نيمه تا و داشت كند روندي بازيگران ، به احترام اوجگيري دوره
چه و زن چه) بازيگران كه بود زمان اين در.انجاميد طول به نوزدهم
زيادي احترام مواردي در و شدند پذيرفته جامعه اعضاي عنوان به (مرد
سبك جديدترين كه نوين تئاتر امروزه كه است اين جالب.شد نصيبشان نيز
كه گرفته شكل كوچكي و سيار گروههاي ظهور با است اروپا تئاتر
شورش به سر حد از بيش احترام اين برعليه آن همراه بازيگران
سفر كشورها ميان در دستهجمعي زندگي و كار با افراد اين.برداشتهاند
بسياري در كه ميكنند اجرا روشي به را فيالبداهه ونمايشهاي ميكنند
اين با است پيش سال مقلدان ، 2000 -بازيگران اجراي به شبيه موارد
.است قبل از قويتر بسيار نمايشها اين در اجتماعي تم كه تفاوت
Art and artists كتاب سرمدياز سيامك:ترجمه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام