شماره 1004 چهارم ، سال ژوئن 1996 ، تير 1375 ، 27 پنجشنبه 7
1900- قرن2000 گزارش
دسامبر 9 اتومبيل سالانه نمايشگاه هفتمين در نوآوريها و پيشرفتها
و جمهوري رئيس پاريسباحضور در خودرو سالانه نمايشگاه هفتمين 1904
.يافت گشايش صنايع صاحبان و روزنامهنگاران و بلندپايگان از گروهي
اين در ساله همه كه فرانسه در خودروسازي صنعت نوآوريهاي و پيشرفتها
واداشت ، تحسين و اعجاب رابه بازديدكنندگان ميشود ، عرضه نمايشگاه
مدلهاي به توجه و قسمتها يكايك از بازديد از پس جمهوري رئيس بويژه
سال در.كرد خوشوقتي اظهار صنعت اين سريع پيشرفت از اتومبيل ، تازه
سال در دستگاه هزار به 3 زحمت به فرانسه در خودرو توليدانواع 1887
رفته فراتر دستگاه هزار از 21 توليد مجموع گذشته سال در اما ميرسيد ،
:عكس زيرنويس.است شده برابر هفت سال در 17 ديگر عبارت به و
پاريس اتومبيل نماييشگاه هفتمين
دسامبر 1904 نيويورك در تازه آسمانخراش
اتمام از پس كه برافراشتهاست قد نيويورك در تازهاي آسمانخراش
خود به را آمريكا بناهاي بلندترين عنوان بهرهبرداري آغاز و ساختمان
و خيابانهاي 43 ميان برادوي ، در عظيم ساختمان اين.داد خواهد اختصاص
خواهد تايمز آسمانخراشنيويورك آن نام و است شده واقع نيويورك 44
.بود
ساختمانها در مسلح بتون كه زماني از آمريكا ، در آسمانخراشها پيدايش
چندين ساخت امكان ماده اين بدون زيرا يافت ، تحقق شد گرفته كار به
نيويورك بندر و سال 1883 از شيكاگو شهر.نداشت وجود هم روي بنا طبقه
ساختمانهاي اين اكنون و شدند آسمانخراشها اولين داراي بعد ، سال 6
.ميآيند چشم به كناري و گوشه هر در پيكر غول
ادبيات سال 1904 در هنر ادبياتو جهان به نگاهي
لويئچي ايتاليائي ، نويس نمايشنامه و نويسنده سال 1904 در
خوش پرجاذبهاي و تازه رمان انتشار با (L.Pirandello)پيراندلو
از دارد ، برخود را پاسكال ماتياس عنوانمرحوم كه رمان اين.درخشيد
زمان از.است متفاوت كنوني روز مد رمانهاي اكثر با موضوع نظر
ميزنند ، دور اجتماعي مسائل برمحور رمانها غالبا وفلوبر بالزاك
توجه كانون در را فردي هويت تازهاش اثر در كهپيراندلو حالي در
امروزي انسان يك آيا كه ميكند مطرح را محوري پرسش اين و ميدهد قرار
.كند زندگي خود هويت محدوده از خارج در است قادر
يك در معمولي آدم يك كهماتياسپاسكال ، است اين تازه رمان ماجراي
كه حادثهاي در زنش ، مادر و همسر با درگيريهايي دنبال به كوچك ، شهر
را او فوت گواهي قضائي مقامات يعني ميشود ، قلمداد مرده ميآيد پيش
آن از ميپذيردو را خود غيرواقعي فوت پاسكال ماتياس.ميكنند صادر
نامي انتخاب با ميگيرد تصميم و ميكند كوچ رم شهر به كوچك شهرستان
خانوادگي پانسيون يك در رم در او.كند آغاز را تازهاي زندگي ديگر ،
كه نميكشد طولي اما ميكند ، پا و دست خود برابر كاري و ميشود مستقر
همچون نيز رم تاريخي شهر در و است رنگ همين آسمان جا همه مييابد در
و شقاوتها و نظريها تنگ و درگيريها همان شهروندان ميان كوچكش ، شهر
ميگردد باز كوچك شهر به سرخوردگي با پس.دارد وجود روزي هر دردسرهاي
متوجه اما بازيابد ، را خود اصلي هويت و اوليه نام دارد تصميم و
نام بازيافت صورت در حتي او و كرده ازدواج سابقش همسر ميشودكه
نگاه.كند زندگي اصلياش هويت از شبحي همچون محكوماست خود ، اصلي
تفكر برداشت اين و است موشكاف و تيز امروز انسان به پيراندلو
آنچه جز را ديگري زندگي روياي ما اگر كه ميدهد ارائه را برانگيز
دروني و واقعي هويت كه نيست دليل اين به آيا بپرورانيم ، درسر داريم
براستي آنچه با را خود نميتوانيم و نميشناسيم را خود اسمي نه و
دهيم؟ انطباق هستيم
در ادبيات دكتراي درجه با سالگي در 37 اكنون كه پيراندلو لوئيچي
بعنوانرانده اثرش اولين ميكند ، تديس رم معلم تربيت عالي آموزشكده
داستانهاي و نوشتهها تاكنون پس آن از و داد انتشار پيش سال ده را
در اواست رسيده چاپ به ايتاليا مطبوعات در او از بسياري كوتاه
تكيه اخلاقي آرمانهاي به دستيابي و خودشناسي روي بويژه آثارش
.ميكند
نمايشگاه يك برپائي گذشت ، كه سالي در هنر تازههاي هنراز
كنارههاي و سن رودخانه مناظر به آن موضوع كه پاريسبود در عكاسي
به را هنرمند عكاسان بديع تصاوير از ومجموعهاي داشت اختصاص آن
هنوز زيرا بودند ، شده گرفته سفيد و سياه طبعا عكسها.گذاشت نمايش
بعضي اما است ، نرسيده نتيجه به رنگي عكسبرداري براي عملي تكنيك
ظرافت با را خود سفيد و سياه عكسهاي مدادرنگي بوسيله عكاسان
و است نقاشي و عكاسي ميان پيوندي واقع در كه ميكنند رنگ هنرمندانهاي
هنر درميكرد توجه جلب پاريس نمايشگاه در آن از جالبي نمونههاي
نسل بازماندگان واپسين از يكي (Fantin-Latour) فانتنلاتور نقاشي ،
كپيهائي بخاطر ابتدا او.گفت وداع را جهان پاريس در رمانتيك نقاشان
شهرتي لوور موزه در كلاسيك دوران بزرگ نقاشان مشهور تابلوهاي از
ورونز ، تيتين ، چون نقاشاني تابلوهاي از او كپيهاي زيرا بهمزد ،
.بودند برخوردار هنري والاي ارزش از تقليد ، عين در دلاكروآ ، و وانديك
عصر مشاهير از متعددي تابلوهاي در و كرد رو شخصي ابتكارات به سپس
.يافت دست چشمگير درخششي به خود ،
از خود ، همعصر ادبي شخصيتهاي به بنامپشتميز تابلوئي در لاتور فانتن
توجه(Symbolisme)نمادگرائي سبك پيشتاز دو رمبو ، و جملهورلن
موسيقيدانان از جالبي ليتوگرافيهاي و تابلوها همچنين.است داده نشان
.است نهاده يادگار به برليوز و واگنر چون پرآوازه
ايتاليايي نويسنده پيراندلو لوئيچي:عكسها زيرنويس
فرانسوي نقاش لاتور ازفانتن تابلويي
دسامبر 1904 فرهنگي ارزنده ميراث محلي ، زبانهاي
ميسترال فردريك به را امسال نوبل ادبي جايزه استكهلم ، آكادمي
ايالت از وي.كرد اعطا فرانسوي نويسنده و شاعر(FMistral)
الهام خود زادبوم از آثارش در و است برخاسته فرانسه جنوب در پروانس
با محلي ، گويش و اصطلاحات حتي و بو و رنگ هوا و حال همين و ميگيرد
به دلبستگي.ميبخشد استثنائي جذابيتي اشعارش به هنرمندانه ظرافتي
از پاسداري براي انجمني بنيانگذاري به را او اجدادي زبان و بوم زاد
تاييدي ميتواند نوبل جايزه اعطاي كه است برانگيخته كهن ميراثهاي
.باشد او فرهنگي ارزشمند فعاليتهاي براين
و ريشه عنوان به اما ميورزم ، عشق كهنهها به من:ميگويد ميسترال
دو آثارش ، ميان از دارم نوآوريها با ستيز براي نهتعجبي زيربنا ،
يافتند ، انتشار و 1875 سالهاي 1859 در كه وجزايرطلا كتابميرئيو
.شدهاند برخوردار شهرتي و گرم استقبال از
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام