شماره 1006 چهارم ، سال ژوئن 1996 ، تير 1375 ، 30 يكشنبه 10
كنيم برخورد چگونه تجديدي دانشآموزان با
ميشويم؟ تجديد چرا آخر قسمت -
هوشي ظرفيت نظير مشكلاتي به تحصيلياشان افت علت كودكان درصد 10
بچه ندارد ارتباطي بچه خود به عوامل ساير عوض در است مربوط آنها
اگربين دليل بههمين ندارد تمركز ساعت يك از بيشتر راهنمايي دوره
اشاره ميگيرند ياد بهتر باشند داشته تفريح مطالعاتشان
يك بهعنوان بايد كه است آموزشي درنظام معمولي پديده شدن تجديد
و علل همهجانبه علميو شيوهاي به و شده اجتماعيپذيرفته واقعيت
اين به ما آموزشي نظام و والدين برخورد اما شود ، بررسي آن عوامل
.است همراه زيانباري پيامدهاي با گاه و بعدي يك شتابزده ، واقعيت
دانشآموزان با برخورد غلط شيوههاي نقد ضمن دارد تلاش زير گزارش
قرار بررسي مورد را آموزشي معضل اين علل مهمترين از برخي تجديدي ،
از برخي ادامه در امروز گذشت ، نظرتان از گزارش اول بخش ديروز.دهد
.ميگذرد نظرتان از مسائل اين علل
در راهنمايي سوم كلاس ساله نمازي 13 مريم -مدرسه و دانشآموز
:ميگويد تجديدشدنش علت مورد
را درسها و جمعميكنم معلم به را حواسم تمام سركلاس اينكه وجود با
چيز همه ميگذارم ، بيرون كلاس از پايمرا وقتي هم باز ولي ميدهم گوش
.ميشوم روبهرو تجديدي با اغلب ميكنمو فراموش را
مشكلات ميشود تجديديدانشآموز به منجر كه را دلايلي از يكي سيف دكتر
صورتي در:ميگويد او.ميشود مربوط خوددانشآموز به كه ميداند خاصي
بايد ومعلمين والدين هستند يادگيري مشكلات دچار كهدانشآموزاني
خارج يا و پرورش و آموزش خود در كه مشاوراني و متخصصين به را آنها
.شود رفع مشكل آنها كمك به تا بدهند ارجاع دارد وجود آن از
معلم از علومتجربي رشته دبيرستان دوم كلاس پورطباطبايي سيامك -
:ميگويد او.دارد شكايت خود هندسه
هم وقتي است ، غايب اغلب سركلاس است ، حوصله و بيحال خيلي ما معلم
كلاس دنبال فقط را كلاس وقت نصف بگذارد جبراني كلاس ميخواهد و ميآيد
ساعت يك تمرين يك حل براي نشستيم سركلاس بالاخره هم وقتي.ميگردد خالي
آقا اين سركلاس اصلا هيچي ، و خورد زنگ ميبيني يكدفعه و ميكند صرف وقت
تجديد تقريبا كلاس همه امسال ببينيد بياييد شما.ميگيرد خوابش آدم
.شدند
:ميگويد پريال -
وقتي معلم يك حاليكه درميكند روخواني فقط كلاس سر جغرافي ، معلم
كافي تسلط مطلب آن روي حداقل خودش ميگيردبايد عهده به را تدريس
است بداخلاق هم اينقدر.كند منتقل شاگردانش به بتواند تا باشد داشته
ميترسيم باشيم داشته هم اشكالي اگر حتي.بكشيم نفس نداريم جرات كه
به هم علاقهاي وقتي.شدم بيعلاقه جغرافي درس به نسبت اصلا.بپرسيم ازش
.نميگيرم هم يادش طبعا باشد نداشته وجود درس
:ميگويد اميداسلام مدرسه ادبيات تاريخ دبير گنجي اقدس خانم -
كافي دقت برايمدارس معلم انتخاب هنگام پرورش و آموزش متاسفانه
درس تدريس براي را ديپلمه يك مشاور ، كارشناس نفر يك مثلانميكند
اقدامي چنين نتيجه ببينيد بياييد شما ميگيرد ، نظر در ادبيات تاريخ
جاي سركلاس اصلا داريم درس اين از تجديد امسال نفر حدود 50 شده ، چه
سياست را دانشآموزان تجديدي دلايل از ديگر يكي وي.نيست انداختن سوزن
تجديدي جبران براي زيادي فرصتهاي آوردن فراهم جهت پرورش و آموزش
.ميداند دانشآموزان
رواج از پسرانهتهران مدارس معلمين از يكي رشيدي غلامحسين آقاي -
:ميگويد و دارد شكايت جوانان از بعضي ميان در غربي گرايشات
پسران و ازدختران تعدادي كميته ميبينيم كه ميآيد پيش مواقعي
خيابانها و پاركها در باشند سركلاس بايد كه ساعاتي در را دانشآموز
مد فكر ، قدر اين اينها از برخي.ميآورند بهمدرسه و ميكنند دستگير
.نيستند تحصيل و درس فكر هستند ، ..و تيپزدن و
و سن اين در نوجوانان نيازهاي مدرسهتمام و درس كه است اين واقعيت
ورزشي ، هنري ، تفريحي ، برنامههاي مدرسه در اگر.جوابنميدهد را سال
و معلم روابط يا و شود فراهم بچه براي جذاب و سالم گردش آموزشي ،
در مدرسه گفت ميتوان صميميباشد و عميقتر دانشآموزان با مدرسه اولياي
افكار كمتر ميشود باعث و برداشته قدمهاياساسي انگيزه ايجاد جهت
.شود كشيده انحرافات سمت به بچهها
از بعضي عقبماندگيتحصيلي دلايل بزرگترين از برنامهريزييكي
مدارس ابتدايشروع همان از كردهاند عادت استكه اين دانشآموزان
:وبگويند بيندازند گوشهاي به آنرا بابيحوصلگي كتاب خواندن هنگام
...امتحان نزديك باشه ديگر ، هفته باشه فردا ، باشه بابا ، كن ولش
همه و نميخوانند را خود درسهاي سال ايام در دانشآموزاني چنين درواقع
چنين حكايت بتوان شايد.ميكنند تلنبار امتحان شب براي را
نكرده ورزش اصلا تمام سال يك كه تشبيهكرد فردي به را دانشآموزاني
يكسر غروب تا صبح از سرنوشتساز مسابقه يك به مانده روز سه ولي
عايدش فايدهاي هيچ ضعف و خستگي جز كه كند سنگين بدني تمرينهاي
.نميشود
از پسرش تا است منتظر مدارس از دريكي پشت كه ساله امين 11 مادر -
امين:ميگويد ببرد ، منزل به خود با را او و برگردد تقويتي كلاس
طرف آن طرف اين كلي بعداز شب آخر مدرسه از شدن تعطيل بعداز هميشه
سر از و كوفته بدني با پدرش و من اجبار به كردن بازي و دويدن
زود صبح اگر كه ميدهد قول و ميافتد مشق و درس فكر به بيحوصلگي
هم چوب با صبحها ولي خواند خواهد نيز را خواندنيش درسهاي كنم بيدارش
اين تو روز هر مجبورم من و آورد تجديد كه هم حال.كرد بيدارش نميشود
او و شود تمام كلاسش آقا تا بنشينم در پشت و مدرسه بيايم دنبالش گرما
.ببرم خود با را
گذراندن براي عبدالعظيم ازشاه كه دانشآموزاني از جمعي بهسراغ
آنها از و ميرويم تهرانآمدهاند شمالي مناطق به روزه اردويييك
به آميخته شوقي با همهبچهها.ميگيريم را كلاس اول سراغشاگرد
:ميگويد موفقيتش علت مورد در مريم ميزنند ، صدا را مريم احترام
به آنرا و كردهام برنامهريزي مورددرسهايم در نگراني رفع براي من
طبق درسي هر براي.باشد جلويچشمم هميشه تا كوبيدهام اتاقم ديوار
سر تا ميكنم موظف را خودم و ميگيرم درنظر را زماني برنامه ، يك
هيچ كردن حاضر تا كردهام عادت درواقع.كنم مطالعه به شروع ساعت همان
به است امروز به مربوط كه را مسئلهاي هيچ كردن حل و درسي
.آموخته خود بزرگتر برادر و خواهر از را روشي چنين اوفردانيندازم
درس بهشتي شهيد دندانپزشكي برادرش و تبريز داروسازي مريم خواهر
او داريد؟ نيز تفريح و بازي وقت شما آيا ميپرسيم مريم ازميخوانند
:ميگويد
جزو نيز جنبي مطالعههاي و مادرم به كمك و خريد و تفريح و بازي
.است من برنامههاي
زندگي در برنامهريزي وجود موردضرورت در قاسمزاده دكتر خانم -
:ميگويد
برنامهريزي روي بايد است جدي كاريبهطور دادن انجام دنبال به هركس
.نيست درست آيد خوش آيد پيش چه هر هرجهت ، به باري.برود پيش
و است مدرسه در كه را اوقاتي خود اولياي كمك به بايد دانشآموز
مطالعه و بازي يا خانواده به كمك و خريد صرف خانه در كه را اوقاتي
ميداند كه است اين به كار اين حسن.نمايد مشخص دقيق بهطور ميكند
مطابق اگر و دهد اختصاص بايد اموري چه براي را ساعاتي چه هفته درطول
و نميشود تلنبار هم روي امتحان شب براي درسهايش هرگز رود پيش برنامه
و دبستان آخر سنين در بچه كه است اين كار بهتريننخواهدبود معذب
كنترل والدين اينكه ضمن.بگيرد ياد را برنامهريزي راهنمايي
داشته خود فرزندان برنامه صحيح اجراي نحوه روي نيز غيرمستقيمي
داده اختصاص جغرافيا خواندن به را ساعت يك فرزندشان اگر مثلاباشند
وي.بزنند محك را فرزندشان يادگيري ميزان سوال چند پرسيدن با
:افزود
متاسفانه ولي است زندگيبرنامهريزي در پيشرفت مهم راههاي از يكي
بزرگ آدمهاي به كه مقولهاياست يك برنامهريزي ميكنند بچههافكر
در هموالدينشانبايد و خودشان هم آنها درحاليكه مربوطميشود
به اينهمه ميكنند بازيگوشي بچهها اگر.باشند داشته برنامهريزي زندگي
در.ندارند برنامه زندگي در هم خودشان زيرا ميشود مربوط بزرگترها
برنامه يك با مدرسه به ورود ابتداي از والدين است بهتر بچهها مورد
بچه درس و بازي استراحت ، براي فرصت يعني شوند انعطافروبهرو قابل
يك از بيشتر راهنمايي دوره بچه كه است اين واقعيت.بگيرند درنظر
داشته تفريح مطالعاتشان بين دقيقه ده اگر حالا ندارد ، تمركز ساعت
و استراحت ساعت يك مطالعه ساعت دو بعداز يا ميگيرد ياد بهتر.باشند
يك با واقع در.كند كار بهتر را سوم ساعت ميشود باعث تفريح
درس ساعت چهار يا سه بين ميتوانند بچهها كه شد ثابت خوب برنامهريزي
رعايت البته.ميشود تمام هم كارشان نيم و هشت ساعت حدود و بخوانند
ولي باشد مشكل كمي اول روزهاي در است ممكن برنامه اين صحيح
:ميآيد بهحساب فرد زندگي برنامههاي جزو و ميشود عادت بعدازمدتي
مطالعه روشهاي
انعطافپذيري ميشويم متوجه ويادگيري مطالعه سبكهاي در بررسي هنگام
مثال بهعنوان.است مطالعه در موفقيت اساسي اصول از يكي تنوع و
آن از تربيت و تعليم متخصصان كه است مواردي از دستهجمعي مطالعه
آن در فقط كه بهشرطي البته.ميبرند نام مطالعه خوب روش يك بهعنوان
.نشود خلاصه
:ميگويد او ميپرسيم مختلفمطالعه روشهاي مورد در سيف دكتر از
يكساعتهاي در خودشان قبلا كهدانشآموزان است اين من پيشنهاد
بادوستانشان دارند اشكال كه را بعدنكاتي و بخوانند درس معين
سه الي دو قالبهاي در گروهها اين است بهتر البته.بگذارند درميان
خيلي گروههايي چنين در يادگيري تاثير مسلما بيشتر ، نه باشد نفري
.بود خواهد بيشتر
هنگام رفتن راه عبارتستاز كه مطالعه روشهاي از يكي مورد در سيف دكتر
:ميگويد مطالعه
درحين فرد هرچه بنابراين ميبرد ، انرژي و نيرو كه است مطالعهكاري
باقي او در يادگيري براي بيشتري نيروي كند خسته را خودش كمتر مطالعه
اينكه بدون بيسروصدا و آرام يكجاي كه است اين راه بهترين.ميماند
ولي كند مطالعه و بنشيند باشد داشته تحركزياد و بزند حرف بلند
دست فرد به كسالت و جسمي خستگي حالت يك كه مطالعه ساعت دو يكي بعداز
دقيقه چندكند جبران را خستگي تنوع اصل براساس كه دارد نياز داد
مرور را حفظي نكات راهرفتن هنگام كه بهشرطي ندارد اشكالي برود راه
هم معلمان به كلاس در ماباشد كتاب روي مرتب سرش نباشد لازم كه كند
زيرا نكنند صحبت يكنواخت يا و ندهند درس هميشهيكجور ميكنيم توصيه
.ميشود خستگيدانشآموز و كسالت رفع موجب تدريس در تنوع اصل رعايت
مطالعه عمومي مراكز و پاركها در نوجوانانكه و جوانان مورد در وي
:ميگويد ميكنند
بهتراست خيلي باشد داشته خلوت ياخانه مطالعه اتاق يك فردي اگر
صدا ، سرو مثل تمركز مخل عامل كهدهها عمومي محل يك در و برود تا
طوري خانه شرايط وقت يك ولي.بخواند درس دارد وجود...و آمد و رفت
وقتي مثل ميكند ايجاب را پاركها مثل عمومي مراكز در مطالعه كه است
ناچار...و است تنگ جا يا و است زياد بچه است ، شلوغ خانه كه
پاركها در مطالعه شرايط واقعا ميبيند اگر شرايطي چنين در دانشآموز
به ميتواند ندارد ايرادي طبعا است خانه محيط بهتراز عمومي مراكز و
و كنند مطالعه خانه در افراد است بهتر عادي شرايط در ولي برود آنجا
.بروند پارك به هواخوري خستگيو رفع براي
قيدي محدثه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام