شماره 1011 چهارم ، سال ژوئيه 1996 ، تير 1375 ، 6 شنبه 16
عكاسي بودن حسزنده
اينكه از بيش ما:جبرئيلي كامران عكس نمايشگاه سه برپايي از گزارشي
را خوب عكس همه كه باشيم داشته اطمينان بايد بزنيم ، حرف عكس درباره
ميكنند تحسين
گالري سرو ، نگارخانهآفرينش در عكس نمايشگاه سه برپايي بهانه به
در كه است شده تهيه نمايشگاهها اين گزارشياز عكاسان خانه و سيحون
فرشيد و توكلي شهريار جوان ، عكاس دو عكس آثار نمايشگاه.ميآيد پي
برپا سرو آفرينش نگارخانه در تيرماه پنجم تا خرداد آذرنگاز 25
گذاشته بهنمايش عكاس دو اين از عكس مجموعه سه نمايشگاه اين در.بود
مجموعه مورد در هنر دانشگاه عكاسي رشته دانشجوي توكلي شهريار.شد
عكسها مجموعه اين:ميگويد چنين بزرگ بابا نامبراي با خود كار
شهري ، فضاهاي از داشتم تصميم.است پدربزرگم فوت مراسم به مربوط
عزا مورد ميتوان چطور كردم واقعفكر در.كنم ايجاد نامتعارف فضايي
كليتتعميم يك به را آشنا اتفاقات اين و كرد عزاتبديل فضاي به را
عزاداري صحنه يك تمامآشناييها محو با كه دريافتم بنابراين.داد
ايجاد به منجر ميكند ، گريه كه افرادي يكياز محو مثلا.شود ايجاد
به ميتوان نيز زاويه اين از كردم مشاهده عكسها چاپ از پس.شد لكهاي
طور به ميديديم ، را مردهاي وقتي ناخودآگاه طور به كه كرد نگاه موضوع
محو مينگرد ، عزاداري مراسم و ما به او كه زماني و ميديديم واضح
خواستهام من و دارد ، وجود او و ما نگاه ميان تمايزي يعنيميبيند
.بكشم تصوير به را نگاه دو اين ميان تفاوت
در فضا يكدستي يكنواختو خاكستري تناليتههاي ايجاد زمينه در توكلي
به كردهام ، كار ابري فضاهاي بيشتردر را عكسهايم:ميگويد كارهايش
علف سنگ ، مثل عكس در هرچيز ميشود ، ديده آنها يكنواختيدر دليل اين
گريز براي موضوع كهاين قراگرفتهاند عرض يك و اندازه يك در خاك و
يكدست نور كه باشد اين مسئلهاي ديگرچنين دليل شايد.است تاكيد از
سايه كه وقي مثلا.شود مطرح جسم خود فقط تا ميكند سايهكمك نبود و
.ميرود بين از سنگ بر تاكيد ميشود ، تصوير وارد
برگزار كه مسابقاتعكاسي در متاسفانه:ميگويد ديگر جايي در وي
بيشتر داوران سياست و ميشود توجهكمي هنري عكاسي به نسبت ميشوند ،
ولي نميكنم نفي را مستند عكاسي من البتهاست عكاسيمستند بر تاكيد
من نظر به.است بوده توجه مورد عكاسي نوع اين نيز آزاد بخش در حتي
در عكس تك و داد ارايه را هنري عكسهاي ميتوان مجموعه قالب در فقط
.ندارد معنايي مقوله اين
نيز دريابندري سهراب عكسهاي نقاشينمايشگاه براي ابزاري دوربين ،
اين.علاقهمندانقرارگرفت بازديد مورد سيحون درگالري پيش چندي
و كرده آغاز تجربي طور به را كهعكاسي است سال چهار حدود در عكاس
كامران حقيقي ، ابراهيم پناهي ، احمد چون باافرادي خود كار در
.است داشته مشورت دبيري بهرام و جبرئيلي
وي.ميكند كار وژورناليستي طبيعت آبستره ، معماري ، زمينههاي در وي
ميپردازم نيز نقاشي به من:ميگويد نقاشي عكسهايشبه شباهت مورد در
به تصوير ايجاد و است نقاشي براي ابزاري من دوربين دليل بهاين و
.مو قلم منزله
باره اين در خودنميشوند ديده مشخصي ترتيب دريابندري عكسهاي در
ولي داشت وجود عكسها اين در روندخاصي كه بود بهتر شايد:ميگويد
نظر در را عامل اين من و دارند ارتباط بايكديگر عكسها بعضي
از و باشند نداشته پرسپكتيو باشند ، بعدي دو كارهايم كه گرفتهام
.باشند يكديگر با متناسب (كمپوزيسيون) تركيببندي و رنگ لحاظ
تاريخي رويدادهاي ثبت به نياز
از را سالمندان موضوع با عكسهايي مجموعه پيش چندي عكاسان خانه
.گذاشت عمومي نمايش به عكاس تعدادي
نفربرگزيده افتخار قلي علي عكس مجموعه خاطر به جبرئيلي كامران
رشته تحصيلدر با همراه سال 54 از عكاس اين.شد نمايشگاه اول
از.عكاسيميپردازد به تهران دانشگاه زيبا هنرهاي دانشكده معماري
ايران به ونگاهي عكسهايزندگي ، جنگ ، ابيانه مجموعه تاكنون وي
به كشور از خارج و داخل نمايشگاههاي در آثارش رسيدهاندو چاپ به
براي عكاس خبرنگار عنوان به حاضر حال در جبرئيلي.درآمدهاند نمايش
.ميآيد پي در وي با كوتاهي گفتگوي ميكند ، كار خارجي مطبوعات
لحظاتشاد و شاديها به بهادادن كه مسابقه فراخوان به توجه با o
اين نهتنها عكسها از تعدادي كه نميكنيد فكر بود ، كهنسالان واميدبخش
.كردهاند عمل عكس به بلكه نميدادند نشان را مورد
كهريزك آسايشگاه جانب از مسابقهاي چنين طرح اوليه فكر كه آنجا از
طبعا و است كهنسالان در زندگي به اميدواري ايجاد اصلي هدف است ، بوده
ولي.باشند شده گرفته ديدگاهي چنين با كه بودهاند نظر مورد عكسهايي
و كسالت نااميدي ، فضاي عكسها از بعضي ديديد ، نمايشگاه در كه همانطور
ديدگاه با عكس عكسها ، اين عكاسان شايد كه داشتند خود در را تنهايي
.نداشتهاند كهنسالان زندگي به مثبت
جمعي ونمايشگاههاي مسابقات در نكردن شركت دليل جوان عكاسان برخي o
در معتقدند و ميدانند اجتماعي مستند عكسهاي به داوران گرايش را ،
مورد اين در شما نظرنميشود هنري عكاسي مقوله به توجهي ايران
چيست؟
به دوربينهارا عراق و ايران جنگ آن از پس و اسلامي انقلاب وقايع
و گل از قبلا كه را عادي افراد دوربين چه حال ، .چرخاند خود سوي
چه و ميكردند عكاسي بازيهاي بادوربين يا و ميگرفتند عكس طبيعت
جامعه اصلي گرايش كه است بديهي اين ، بنابر.حرفهاي عكاسان دوربين
تاريخي رويدادهاي سريع تحول واقع ، در.باشد مستند عكس تهيه به عكاسي
را مستند عكاسي كه است بوده رويدادها اين روزانه ثبت به نياز و
ولي.است بوده صحنهها اين مقابل در دوربينها حضور موجب و كرده تقويت
همواره عكاسي مسابقات و نمايشگاهها اخير سال چند در كه نكنيم فراموش
آزاد عكاسي و ابداعي عكاسي چون عناويني به را خود موضوعات از بخشي
با عكسهايي عرضه براي.است بوده جايي طبعا كه دادهاند اختصاص
طرح من ، نظر به طرفي ازعكاسي براي صرفا عكاسي و شخصي ديدگاههاي
بيش ما.است كاري كم براي بهانهاي عكاسان ، برخي جانب از مواردي چنين
داشته اطمينان و عكسبگيريم بايد بزنيم ، حرف عكس درباره اينكه از
.ميكنند تحسين را خوب عكس همه كه باشيم
:عكسها زيرنويس
توكل شهريار:از عكس
دريابندري سهراب:از عكس
جبرئيلي كامران:از عكس
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام