شماره 1013 چهارم ، سال ژوئيه 1996 ، تير 1375 ، 9 سهشنبه 19
!ندارد دوست مرا كس هيچ
كنيم؟ برخورد چگونه نوجوانان با
زياديبه توجه آنها داشتم ، والدينمترديد محبت و علاقه به
ندارد دوست مرا كسي ميكردم امااحساس داشتند ، درسهايم
به ماه هر والدينش.بود كلاس اول وشاگرد منضبط خوشاخلاق ، كوشا ، سارا
.شوند باخبر او چشمگير پيشرفتهاي از تا ميكردند مراجعه مدرسه
.كرد ازدواج و فرار منزل سالگياز در 18 سارا اما
در مشاوره در سارا كردي؟ فرار خانه چرااز ميدهند اهميت تو به همه
محبت و علاقه به ميكردم ، پوچي احساس من:گفت سوال اين به پاسخ
احساس اماداشتند درسهايم به زيادي توجه آنها.داشتم ترديد والدينم
و ميخوردم شكست تحصيل در اگر و نداشت دوست مرا كسي ميكردم
اصلا.ميشدند متنفر من از مادرم و پدر بروم ، دانشگاه به نميتوانستم
مرا و ميكرد حمايت من از كه داشتم احتياج كسي به.نداشتم را آن تحمل
يافتن براي من و نكردند درك مرا هرگز آنها.داشت دوست خودم براي
.كردم فرار منزل از واقعي محبت
حسادت بهاو والدينش توجه و محبت خوبيبود ، بسيار واليباليست باب
بازي و مسابقه هر در پدرش.بود برانگيخته را وهمكلاسيهايش دوستان
.ميكرد تشوبق پيشرفتش رابراي او و شركت باب
مثبت باب آزمايش جواب دبيرستان مخدرورزشكاران مواد آزمايش در اما
خانه از و نااميد او باب والدين براي آزمايش جواب ارسال بدنبال.بود
شد دستگير مخدر مواد فروش و خريد جرم به كه زماني تا.كرد فرار
.بودند بيخبر او از خانوادهاش
خود به نسبت والدينش علاقه و عشق كهبه كرد اعتراف مشاوره در باب
.نداشته اطمينان
خوبنبود ، بازيم كه روزي اما.شركتميكرد مسابقاتم در هميشه پدرم
تحويلم نميزدو حرف من با كسي شام سر نميكردو نگاه چشمهايم به
فهميدم وقتي.نداشتم سختي روزهاي ديگر مخدر مصرفمواد با.نميگرفت
شدن روبهرو تحمل ديگر فرستاده ، والدينم براي را آزمايش نتيجه مربي
مادرم و پدر افسرده و نااميد قيافه تصور حتينداشتم را آنها با
.بود مشكل برايم
شدند؟ اشتباهي چه مرتكب تربيتفرزندانشان در باب و سارا والدين
تربيتفرزندانمان براي را اصولي...و دوستان والدين ، از ما
اصول از بهرهگيري با.است نادرست شماري و برخيدرست كه ميآموزيم
به.ميكنيم فراهم وفرزندانمان خود براي را ناردستمشكلاتي
تربيت در !والدين.دهيد نشان را علاقهغيرشرطي و عشق فرزندانتان
با فرزندان.باشيد داشته مدنظر را تربيتي اصل اين همواره فرزندان
.ميدانند والدين عشق نشانههاي از يكي را تنبيه غيرشرطي ، عشق شناخت
كه زماني تنها كنند احساس فرزندانمان كه كنيم رفتار طوري نبايد ما
.هستند ما علاقه مورد دارند چشمگير پيشرفت و خوب ظاهر و رفتار
كه انجامكاري خاطر به نميكنيم ، چندانتوجه او به كه را فرزندي ما
زودي به اما قرارميدهيم ، تحسين و تشويق شدهمورد افتخارمان باعث
بايد ما مجدد توجه جلب براي ميكند احساس كودك.ميشود رفتارمانعادي
.باشد داشته بهتري عملكرد و رفتار
گرفته كهياد كودكي.ميشود تبديل بسيارخوبي بهكودك او زودي به
در اما.باشد علاقهاطرافيان مورد چشمگير وپيشرفت رفتار با است
تحصيل در او زيرا.تغييرميكند شرطي علاقه الگوي دوراننوجواني
كهوالدين ميشود باعث شكست ميگيردكه نتيجه و ميخورد شكست...و
اطمينان خود والديننسبتبه محبت به كه كودكي.شوند بيعلاقه او به
چگونه.والدين محبت و علاقه نهنشانه ميداند تشويق را نداردتحسين
خود محبت زدود؟ كودك ذهن از را والدين شرطي محبت و عشق ميتوانتصور
.حرف با نه كنيد ثابت عمل با را
نشان بهنحوي نوجوان و كودك به رابايد خود غيرشرطي و واقعي عشق
نيازهاي تهيه و آنها به علاقه ابراز.باشد فهم برايشانقابل كه دهيم
چندان فرزندان به نفيس جوايز اهداي.نيست كافي ولي است مهم مادي
.نميباشد ما علاقه نمايانگر
ترديدنداشته شما علاقه و عشق دخترتانبه يا پسر ميخواهيد اگر
.كنيد صحبتهايشانگوش به باشند
بياعتناو دارند ، نياز ما بهتوجه نوجوانان و كودكان كه زماني
تصور آنان زيرا.ميشويم جدي اشتباه هستيم ، مرتكب ديگر امور گير در
جلب يا بار خشونت بارفتارهاي ميكوشند و نداريم كهدوستشان ميكنند
.كنند برطرف را خود نياز ديگران توجه
.كناربگذاريد را كارهايتان صحبتميكند ، فرزندتان كه زماني
بايد البته.نگاهكنيد چشمهايش به و بسويشبرگردانيد را چهرهتان
...و محاسبه و نظيررانندگي مواردي در كه داد آنانآموزش به
.شوند مزاحمتان نبايد و كنيد توجه آنان به نميتوانيد
در نههميشه ، اما است لازم نصيحتفرزندان و راهنمايي مواردي در
.باشيد شنوندهخوبي موارد اكثر
و شمابهتر غيرشرطي و واقعي ومحبت عشق شناخت با فرزندان رفتار
.ميشود سنجيدهتر
در را آناناست فرزندان به علاقه راههاياثبات از يك جسمي تماس
را زماني بخنديد ، و نگاهكنيد چشمهايشان به.وببوسيد بگيريد آغوش
.دهيد اختصاص ازفرزندان يك هر به توجه كهبراي
است معتقد بورزيد؟ عشق فرزندتان به كتابچگونه نويسنده كمبل دكتر
زيرا.ميشود آنان نگراني و اضطراب باعث نوجوان و كودك به بيتوجهي
.ميدانند مهمتر آنان از را چيز همه والدين كه ميكنند احساس
.است غيرعادي و نادرست نوجوان آغوشگرفتن در كه نكنيد تصور هرگز
والدينشان كه دارند نياز بلوغ بحراني و حساس مرحله در نوجوانان اغلب
.كنند علاقه ابراز و بگيرند آغوش در را آنان
نياز تاجواني نوزادي از شما محبتغيرشرطي و عشق به فرزندان
و لوس را آنان زياد محبت و عشق با كه باشيد توجهداشته امادارند
.نكنيد وابسته
Journal Of Psychology:از برگرفته
مودب الهام:مترجم
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام