شماره 1013 چهارم ، سال ژوئيه 1996 ، تير 1375 ، 9 سهشنبه 19
پرونده به المپيادها فخرآوران نام آيا
؟ است پيوسته مغزها فرار
اين حداقل بايد مقاماتآموزشعالي
احتياجاتاوليه كه باشند داشته را ايده
او و اختيارشبگذارند در را يكدانشجو
كنند تامين را
اين شالوده كه تفحصي نتايج ;اشاره
كه ميدهد استنشان داده شكل گزارشرا
در ما مستعد مغزهاي گرانبهاترين چگونه ،
رخت ما سرزمين از چند عواملي نتيجه
آنها بهرهرساني بازگشتو و برميبندند
در.ميشود مواجه ترديد با زادوبوم بدين
موضوع كه گزارشدريافتيم تهيه اثناي
المپيادهاي ايراني وضعيتبرگزيدگان بررسي
آن از تاملتر قابل چند جهاتي از جهاني ،
موضوع به پرداختن پيشاز استكه
نهايت در كه بود اين ما گمان.ميپنداشتيم
از درصد چند مثال براي يافتكه درخواهيم
وضعيتي چه در يا و كشوري چه در آنان
تري نكاتظريف به حقيقتا اماهستند
ما آموزشي نظام آنكه جمله از رسيديم ،
تنگناهاي از تنها نيستكه اينگونه
بلكه.رنجباشد در (...امكاناتو) اقتصادي
يا سياستها آن كاستيهاي عمدهترين از يكي
نوع اين ناهمدلي به استكه بيسياستهايي
نظام اين آموختگان دانش) خود فرآوردههاي
.ميانجامد (آموزشي
سازمانهاي و دستگاهها ديگر وظيفه اين آيا
تربيتشده انساني نيروي استكه فرهنگي
دهد؟ پيوند آن با را آموزشي نظام اين در
شئون از بسياري پذيرفتكه نبايد آيا
چه ؟ درسآموخت كلاسهاي در بايد را فرهنگي
اين انتهاي در بايد را مجموعهاي چه يا كسي
و اينها داد؟ خطابقرار گزارشمورد
را گزارشحاضر ساختار پرسشديگر چندين
. است داده شكل
پارهاي همچون زيرا. نيست گزارشكامل اين
و اطلاعدهي هاي بنبست با موضوعاتديگر از
اطلاعات. است بوده روبهرو اطلاعرساني
اندك بسيار زمينه اين در مكتوبنيز
افرادي تماسبا برقراري حال هر به است
، نيست آسان گزارشهستند اصلي موضوع كه
. نيست هم ارزان
نيز ديگري بخشهاي ادامه گزارشدر اين
. داشت خواهد
صحرايي فريبا:گزارشاز
اين هستند؟ كجا المپيادها برگزيدگان
مسئول ميرزايي بود ، پرسشما اولين
وزارتآموزشو آموزي دانش المپيادهاي
او سراغ به استكه كسي اولين ، پرورش
خيلي از هنوز متاسفانه:ميگويد وي.ميرويم
كه علاقهمنديم و هستيم بيخبر بچهها اين از
المپيادهاي در پيروز تيمهاي اعضاي بدانيم
ميكنند؟ چه و هستند كجا الان جهاني
ايالتماساچوستساعتاز كمبريج ، شهر در
بهرنگنوحي ، است گذشته يكبامداد
M.I.T دانشگاه رياضي دكتراي دوره دانشجوي
المپيادهاي طلاي و نقره مدالهاي برنده و
گوشي و 70 ، سالهاي 69 در سوئد و چين رياضي
صداي شنيدن انتظار ما.برميدارد را تلفن
در ايران الميپاد پيروز تيم ديگر يكعضو
به.داريم را كسايي ، پيمان سالها ، همان
آغاز را گفتگو شمرده مغتنم فرصترا هرحال
طنين از مكالمه اين از او شگفتيميكنيم
از مانع آلودگي خواب. كلامشپيداست
فقط نشده ، او دقيق و روشن فعاليتذهن
آغاز شنود گفتو بعد و مكثميكند لحظهاي
:ميشود
آن به تحصيل ادامه براي كه شد چه
رفتيد؟ دانشگاه
.بروم گرفتم ليسانستصميم از خببعد
استو بهتر علمي جو اينجا حال هر به
.امكاناتبيشتر
توضيح بيشتر لطفا چه ، يعني علمي جو
:دهيد
در علمي جو بودن تفاوتپويا مهمترين
است قوي ارتباطاتعلمي اينجا. اينجاست
و توانمند آموزشي كادر وجود ويژگي همين و
استاد كه باعثميشود كافي ، تعداد به قوي
شركتدر ضمن بتوانند آساني به دانشجو و
اطلاعات تبادل به ، مختلف هاي كنفرانس
اينجا.مختلفبپردازند ايدههاي و علمي
هم. است زياد خيلي امكاناتكتابخانهاي
كتابخانههاي هم و دانشگاهي كتابخانههاي
هم آنها به دسترسي هستو وفور به شهر ،
به دستيابي طرفديگر از. است آسان بسيار
اين طريق از هم مجلاتجديد مقالاتو
شبكههاي طريق از هم و كتابخانهها
. است سهولتامكانپذير به كامپيوتري ،
در شما كه دانشگاهي كاستيهاي عمدهترين
بود؟ چهدرسخوانديد آن ليسانسدر دوره
تعداد استكه اين كمبود مهمترين
و منابع. است محدود متخصصان و استادان
در آرشيوي و اطلاعاتكتابخانهاي
اگر نيستو روز به هم ما دانشگاههاي
كني ، كار زنده و فعال ايران در بخواهي
خودتبچرخي براي اينكه مگر عقبي ، معمولا
.شوي رد مسايل روي از سرسرانه و
بيشتر گريبانگير استكه مشكلاتي اين
وجود دليل ميكنيد فكر ، است ما دانشگاههاي
؟ كجاست اصلي مساله مشكلاتچيستو اين
استكه اين ما اساسي مساله من عقيده به
لازم دركعمومي ما آموزشي نظام مجموعه در
بايد واقعا يكدانشگاه كه اين مورد در
باور بايد ما.ندارد وجود باشد ، چطور
امكاناتبراي بعضي وجود كه باشيم داشته
هم كار اين براي و ضرورتدارد علمي كار
اجرايي و برنامهريزي سطح در بيشتر ما مشكل
.اقتصادي استتا
اين حداقل بايد كشور مقاماتآموزشعالي
احتياجاتاوليه كه باشند داشته را ايده
را همانها خودشان زماني كه) را يكدانشجو
تجربه خارجي دانشگاههاي و كشورها در
را او و اختيارشبگذارند در ،(كردهاند
.كنند تامين
زمينه در من ، عقيده به ديگر مساله
از ميخواهد كه كسي مثلا. است ارتباطگيري
با برود ، يككنفرانسخارجي به ايران
كه حالي در ميشود ، رو به رو مشكلاتزيادي
يكدانشجو عنوان به من خود اگر اينجا در
بگيريم تصميم پژوهشعلمي انجام براي مثلا
و ميكنم مطرح فقط كنم ، سفر ديگري كشور به
سفر هزينه و مخارج دردسر بدون و سريع خيلي
اختيارم در تحصيلم محل طرفدانشگاه از
.ميگيرد قرار
كشور به آيا درستان اتمام از بعد
برميگرديد؟
اينجا در كه المپيادي بچههاي همه تصميم
كشور بازگشتبه ميدهند ، تحصيل ادامه
. است
برميگرديد؟ هدفي و انگيزه چه با
اين برگردم من باعثميشود كه انگيزهاي
اينجا در من دوستان از يكتعدادي استكه
هم با و برگردند دوستدارند همه كه هستند
.كنند كار خودشان كشور در
دوستانتان با گروهي كار انگيزه به يعني
برميگرديد؟
باشيم هم با اگر ميكنيم ، فكر چون بله
علمي جو و وضع و كنيم يككاري ميتوانيم
.كنيم بهتر خودمان رشته در حداقل را
كشور از استاداني ، پيش هشتسال و سي
مسابقات يكرشته برگزاري طرح روماني
خود دبيرستان مدارسدوره سطح در را رياضي
آزمون نخستين بعد سال در و نهادند بنياد
اين به و آوردند در اجرا به را رياضي
. گرفت شكل رياضي المپياد ترتيباولين
مثبتچنين نتايج مشاهده پسبا آن از
عليرغم ميشود سعي آن طي كه ابتكاري ،
دستهبنديهاي و سياسي گوناگون هاي كشمكش
تفاوتهاي هرگونه از فارغ صحنههايي موجود ،
و جهتحضور...و قومي نژادي ، اقتصادي ،
ملل از مستعد جوانان علمي سالم مبارزه
نيز ديگري المپيادهاي گردد ، ايجاد گوناگون
بر ساله هر گرفتو شكل پايه علوم در
.شد افزوده آن كنندگان شركت تعداد
ملي تيم اولين ،(ميلادي 1987) سال 1366 در
رهسپار ايراني آموزان دانش رياضي المپياد
شد كوبا كشور در رياضي مسابقاتبينالمللي
و 1372 سالهاي 1368 ، 1371 ، در و
ترتيببراي به ايراني ممتاز آموزان دانش
، فيزيك جهاني المپيادهاي به بار نخستين
نتايج و گذاردند انفورماتيكپا و شيمي
بر جهاني صحنههاي در خود حضور از ارزندهاي
.نهادند جاي
ليكن ميگذرد ، سالها تاكنون زمان آن از
نوپا ، نهال اين المپياد ، مستمر جريان
سايه در و شده بدل درختتنومندي به امروز
آموز دانش هزاران ساله همه تحول ، اين
تلاشفوق عرصه مختلفكشور ، نقاط مستعد
براي و ميبينند پيشاپيشخود را عادي
تلاشتوانفرسايي با آن ، قلههاي به رسيدن
و داده بروز را خود استعدادهاي تمامي
.ميسازند شكوفا
پايه علوم توسعه به المپياد
...اما كمكميكند ،
از موجي البته المپياد ، جريان
اشتياقجوانانو حركتو
علوم به را كشور آموزان دانش
اقبال استو آورده بوجود پايه
اين شاخههاي به قشررا اين
همچنين. است افزايشداده علم
گردآوري گزينشو با
گوشه در گمشده استعدادهاي
آنان شناسايي به كشور ، وكنار
جريان اين ميپردازد ، اما
و ميبرد كجا به بالاخرهراه
علمي ، تقويتبنيه به چطور
وتكنولوژيكشور صنعتي
ميانجامد؟
فوق دانشجوي اصغرخانبان ، علي
صنعتي ليسانسرياضيدانشگاه
رياضي تيم اولين عضو شريفو
المپيادجهاني به اعزامي
:ميگويد كوبا در رياضي و منابع
هدفاز ابتدا همان از
كه بود اين برگزاريالمپياد ،
علوم در مستعد آموزان دانش
رشته جذباين بيشتر پايه
از قبل المپيادهم.شوند
آن از بعد هم و مرحلهنهايي
كه بهطوري.دارد نتايجمثبتي
انگيزه برگزاريايجاد از قبل
به ميتواند هم بعد ميكندو
و استاد ، تربيتمتخصص
نهايت در و بيانجامد دانشمند
كشور در پايه علوم توسعه به
.كمككند
غفلت قدري اينجا در اگر اما
كه دارد خطروجود اين شود ،
و شوند خوبشناسايي بچههاي
.گردند جذبدانشگاههايخارج
آنها از تعدادي الان كمااينكه
و شدند دانشگاهها جذباين
وزارت وظيفهمسئولان اين
كشور آموزشعالي فرهنگو
و گرفته جدي را موضوع استكه
آنهارا جذبدوباره زمينه
.آورد فراهم
آموزشعالي نظام در كه مشكلي
استكه استاين مهمتر همه از
فاصله خيلي ها واقعيت بعضي از
را هيچاولويتي مثلا دارد ،
يا و استعدادهايدرخشان براي
خوبرعايت دانشجويان
بايد كه حالي در.نميكنند
.باشد داشته اولويتيوجود
داريمو ما كه سرمايهاي تنها
حسابكنيم ، آن ميتوانيمروي
به كه هستند خوبي بچههاي
نتوانيم اگرميآيند رشته اين
داريم ، نگه هم را سرمايه اين
پيش سال ده به باز چيز همه
در ادامه در ويبرميگردد
براي كه ما سوال اين پاسخبه
خارج دكترابه گذراندندوره
اين:ميگويد خير خواهدرفتيا
هم آن دليل امكانهستو
امكاناتمناسب نبود بيشتر
كشور در اطلاعاتي و كتابخانهاي
اينكه براي مجبوريم ما استو
عقبنمانيماين روز علم از
.رابكنيم كار
! است قضيه فرع مقام
تابشرئيسدانشكده دكتر
، شريف صنعتي رياضيدانشگاه
آيا كه سوال اين پاسخبه در
مقام آوردن پيروزيو
كيفيت نشانه درالمپيادها
آن حاصل آموزشيو مطلوبنظام
اين:خير ، ميگويد استيا
به استو دقيقي خيلي نكته
نظامآموزشو در من اعتقاد
مسايل تمام عليرغم پرورشما
وجود پنهاني يكموتور موجود ،
را نخبگاني چنين دارد ، كه
اگر البته.ميدهد بيرون
كنيم ، موشكافي دقيقا بخواهيم
.كنيم بررسي بايستيبيشتر
برپايي اصلي فلسفه وي
كمكبه را جهاني المپيادهاي
پايهدر تقويتعلوم و توسعه
توصيفكرده ، كشورها ،
حقيقتمقام در:ميافزايد
فرع المپيادها اين در آوردن
آن اصلي موضوع استو قضيه
جنبشي طريق اين از استكه
كشورهاي در.كنند ايجاد
نوعي به كه كسي از مختلفجهان
مسابقاتدرخشندگي اين در
مثبت ارزيابي استنوعي داشته
دانشگاههاي تمام و دارد وجود
جذب با تا درصددند دنيا معتبر
سرمايهگذاري و استعدادها اين
ساليان آنها ، براي مدتي كوتاه
بهره توانشان و فكر سالاز
.بگيرند
خصوصكاستيهاي تابشدر دكتر
دلايل و كشور آموزشعالي نظام
حفظ نظامدر اين ناتواني
دانشگاهي ، اين التحصيلان فارغ
:ميكند اظهارنظر چنين
ما ، نظامي آموزشعالي نظام
نظام ، دراين استو توتاليتر
مثل دانشگاههايما
بزرگاداره دبيرستانهاي
آموزشي برنامه يعني.ميشوند
تنظيم دانشگاهها براي مركزي
به تصميمگيريها وهمه ميشود
ميگيرد ، صورتمتمركزانجام
توليد مركز دانشگاه كه حالي در
مركزي ، چنين در استو علم
برنامهريزي در عمل بايدآزادي
و باشد داشته وجود آموزشي
نبايدمقرراتتوتاليترحاكم
.باشد
حاضرمقررات حال در متاسفانه
كاغذ روي بر كشور دانشگاههاي
مانند مسايلي. است يكسان
ارزيابيهاي استادان ، ارتقاء
امكاناتتخصيصي بودجه ، كيفي ،
به ما يعنيدانشگاههاي... و
پيدا غيررسميردهبندي طور
مجموعه متاسفانه و.كردهاند
هنوز شايد آموزشيما نظام
من نيستو اهميتقضيه متوجه
ما فرزندان اگر ميكنم فكر
خارجي جذبدانشگاههاي
ما استكه دليل آن به ميشوند ،
كيفي دانشگاه نتوانستهايم هنوز
متناسببا برنامههايي با
بچههاي.كنيم نيازشانايجاد
خودشان علاقه المپياديبا
استكه آن واقع و كردند تحصيل
نبودكه بلد كسيچيزي ديگر
.بدهد ياد آنها به
دستور مهمترين:ميافزايد وي
مسئولينو براي كار
براي اندركارانكشور دست
جذب
آن ايناستعدادها دوباره
قضيه اين روي استكه
ضمن و كنند ويژهاي سرمايهگذاري
امكاناتمعيشتي ، تامين
براي نيز را لازم امكاناتعلمي
بچهها اينآورند فراهم آنان
و هستند بوم و مرز اين محصول
بايد ما
را هستآنها كه قيمتي هر به
.برگردانيم
آموزشعالي پرورشيا آموزشو
مسئولند؟ كدام
برگزاري هدفاز مهمترين اگر
و پايه تقويتعلوم را المپياد
علم اين نخبگان و تربيتمتخصصان
يك با بايد بدانيم ، كشورها در
نيز و منسجم و هدفمند برنامهريزي
مسئول ارگانهاي همكاري و همياري
كشور عالي و آموزشعمومي امر در
نظر اهدافمورد به را خود
نتايج به تنها كرده ، نزديكتر
تا.مدتنينديشيم كوتاه
جايي و تعريفنكنيم را مسئوليتها
وظايف از كردن خالي شانه براي
اين از يقينا گذاريم باقي
دورتر دورترو اهدافمتعالي
.شد خواهيم
المپيادهاي مسئول ميرزايي حسين
رئيسباشگاه و آموزي دانش
كلام ، آغاز جواندر پژوهان دانش
ايجاد پايه ، علوم ارتقاءسطح
كمك و آموزان دانش در خودباوري
از را كشور در تقويتعلوم به
المپياد اهدافاساسي جمله
آموز دانش وقتي:ميگويد دانسته ،
جامعه ، كل از نمادي عنوان به ما ،
شركتكند يكامتحان در بار چند
حتما او به شود ، آخر نفر هميشه و
فاقد كه ميشود القا طور اين
ولي ، است لازم آمادگي و پتانسيل
مسابقاتبه درهمين بار هر اگر
اين به دستيابد ، بهتري نتايج
پتانسيل خير نه كه ميرسد خودباوري
شرايط اگر استو دارا را لازم
بروز را آنها ميتواند باشد فراهم
.دهد
سوالاتما مابقي به پاسخ در وي
آموزشو وظيفه:ميگويد تنها
را بچهها اين استكه پرورشاين
به و انتخابكند و بياورد
آموزشعالي وزارتفرهنگو
وارد آنكه از بعد و نمايد معرفي
مسئوليتي ديگر ما شدند دانشگاه
بيايند خودشان اينكه مگر.نداريم
ما با باشگاه در شدن عضو با و
البته.كنند برقرار ارتباطي
براي هم جوان پژوهان دانش باشگاه
امر متولي كه ميشود راهاندازي اين
دارد قصد آنكه ضمن.باشد المپياد
به بچهها اين ورود از بعد
كند ايجاد ارتباط آنان با دانشگاه
مطلع پيشرفتكارهايشان از و
.باشد
وزارتفرهنگو دانشجويي معاون
:آموزشعالي
در دانشجويان اين با اداري ارتباط
تسهيلاتهم.نداريم كشور از خارج
دانشجويان ديگر براي استكه همان
اينها يعني.شدهايم قائل ايراني
و صورتمراجعه در ميتوانند
به خود آمد رفتو درخواستبراي
تخفيفقابل از يكبار سالي كشور ،
برخوردار بليتهواپيما در توجه
وظيفه ميكنم فكر اما شوند ،
اين با استكه علمي انجمنهاي
.باشند داشته مستمر رابطه افراد
... است اداري و مقطعي ارتباط
المپياد تعريفدستاوردهاي در
آموزش و دانشگاه پيوند از مكرر
. است رفته سخن ، پرورش و
اين برپايي اندركاران دست
علمي كميتههاي تشكيل ، مسابقات
و دانشگاه اساتيد از متشكل
، پرورش آموزشو كارشناسان
و المپيادها علمي جريان نظارتبر
انتخابتيم و آموزشي برنامهريزي
كشور از خارج در را آن سرپرستي و
كميتهها ، پيوند اين توسط
كشور علمي ارگان دو مباركاين
اين ثمره معتقدند و ميدانند
وارد نزديكاستكه همكاري
متحول را علمي فضاي شده ، دانشگاه
.ميسازد
زمينه اين در يككارشناسآموزشي
ايجاد كه ارتباطي: است معتقد
استو اداري كاملا و مقطعي شده ،
هياتعلمي اعضاي بين علمي ارتباط
آموزش نظام كل با دانشگاهها
آموزش ساختاري ارتباط يا عمومي
پرورشنيست آموزشو و عالي
با دانشگاه استاد چند ارتباط بلكه
از قبل آنهم آموز ، دانش چند
نميتوان را المپياد برگزاري
پرورش آموزشو با دانشگاه ارتباط
ورود پساز كمااينكه كرد ، قلمداد
هيچ دانشگاه به آموزان دانش اين
آموزش و آنها بين خاصي ارتباط
پرورش آموزشو حتي و كشور عالي
. نيست برقرار
بايد افراد اين:ميگويد وي
دورههاي در را خود تاثير بيشترين
هاي بخش در و تحصيلاتتكميلي
متاسفانه كه بگذرانند ، تحقيقاتي
آنها براي دانشگاه مقاطع اين در
از تعدادي و ندارد گفتن براي چيزي
.ترككنند را كشور مجبورند آنها
!المپياديها خاصبراي امتيازهاي
دانشگاه رياضي رئيسدانشكده
خصوصنوع در ، شريف صنعتي
و ممتاز دانشجويان امتيازاتويژه
:ميگويد دانشگاهها در المپيادي
تحصيلي هزينه كمك بورسو مقداري
تحصيل مشغول كه المپياديهايي به
ميشود داده هستند دانشگاهها در
تومان هزار حدود 2 مبلغي كه
موارد برخي در و ميدهد دانشگاه را
يا تحقيقاتفيزيكنظري مركز هم
هزار يا 6 ماهانه 5 رياضياتهم
.ميدهند تومان
بنا هم دانشگاهها بعضي اينكه ، ضمن
درسي برنامه مديريتآن ، سليقه به
دانشجويان و آنان براي بهتري
هم تا ميكنند ، تدوين ممتازشان
سريعتر هم و بخوانند درسبيشتري
.كنند تمام را تحصيلاتخود
دانشجوي پور ، خجسته محمدعلي
مخابرات برق رشته ارشد كارشناسي
و دومين عضو و شيراز دانشگاه
به ايران اعزامي تيمهاي سومين
پاسخ در رياضي ، جهاني المپيادهاي
تحصيل محل دانشگاه كه سوال اين به
قائل برايشان امتيازاتي چه وي
:ميگويد ، است
وجود ما براي خاصي امتياز هيچ
ديگران با كاملا ما و ندارد
بورس نه كه بهطوري.هستيم برابر
آموزش برنامه نه و ميگيريم تحصيلي
تعمدا من گرچه.داريم ويژهاي
زندگيم محل در را خودم دانشگاه
در بتوانم شايد تا انتخابكردم
ولي دهم ، انجام كاري آنجا
تلاش كه جاهايي در حتي متاسفانه
ميخواستم كه را امكاناتي كردم ،
شركتدر از قبل مثلا.ندادند
،(1)فيزيك بينالمللي ، المپيادهاي
از و كامل طور به را (3) و (2)
ما به دانشگاهي كتابهاي همان روي
بوديم مجبور ما و بودند داده ياد
دانشگاه در دوباره را همانها
تلف عمر يعني اين و بگذرانيم
.كردن
شيراز دانشگاه همين در مثلا
كه هستيم آن دنبال مدتهاستبه
اطلاعاتعلمي از استفاده براي
شويم اينترنتمتصل شبكه به جديد ،
ايجاد هم را امكاناتلازم و
تلفن يكخط مشكل فقط و كردهايم
بيش را ما كار تهران و شيراز بين
.انداخته تعويق به يكسال از
بودم الگويي من حال هر در..
دانشگاه به بعدها كه بچههايي براي
متاسفم ، حالا و آمد خواهند شيراز
ديگر دانشگاههاي به كه بود بهتر
.ميرفتم
اعضاي از يكي رامينراد ، مازيار
پنجمين و سي به ايران اعزامي تيم
در) رياضي بينالمللي المپياد
دوم سال در اكنون كه ( كنگ هنگ
همين در ميكند ، تحصيل رياضي رشته
هيچيكاز در:ميگويد زمينه
كمك هيچ مختلفدانشگاهي رشتههاي
و نميگيرد تعلق ما به هزينهاي
تدوين برايمان خاصآموزشي برنامه
المپيادي بچههاي بيشتر. است نشده
كسي اصلا دانشگاهها در را
اول ترم در فقط شايد نميشناسدو
نشان توجه آنها از بعضي به كمي
.شود داده
تخصيص لزوم به اشاره با وي
براي مالي و امكاناتعلمي
مستعد ممتازو دانشجويان
:ميافزايد دانشگاهها
بخصوصدر ما مستعد دانشجويان
براي مجبورند تحصيل بالاي مقاطع
درسشان كنار در خود ، مخارج تامين
تدريسخصوصي مثل كارهايي به
سال از 5 ، 6 بعد حتي و بپردازند
، درس اتمام و دانشگاه در كار
مساله و مالي مشكلاتجديد با تازه
مواجه خود آينده و زندگي تامين
.ميشوند
دارد ادامه
رياضي جهاني المپياد به ايران اعزامي تيمهاي به اطلاعاتمربوط
تعدادكشورهاي محلبرگزاري برگزاري سال المپياد شماره رديف
كننده جهانيشركت
كوبا42 هشتم1366 بيستو 1
استراليا49 نهم1367 بيستو 2
آلمان50 سيام1368 3
چين54 يكم1369 و سي 4
سوئد54 دوم1370 و سي 5
مسكو69 سوم1371 و سي 6
73(1)تركيه چهارم1372 و سي 7
كنگ70 هنگ پنجم1373 و سي 8
كانادا73 ششم1374 و سي 9
ايران تيم مدالهاي تعداد شركنندگانمقام رديفالمپيادسال
جهانيايرانيايران
پسرطلانقرهبرنزديپلمافتخار دختر
26 1 6 -هشتم1366 و 1بيست
20 1 3 6 -1367 نهم و 2بيست
14 2 31 6 -3سيام1368
14 4 6 -يكم1369 و 4سي
1 2 2 8 6 -دوم1370 و 5سي
13 3 21 6 -سوم1371 و 6سي
3 1 2 6 6 -1372 چهارم و 7سي
2 2 2 8 4 پنجم13732 و 8سي
3 1 2 8 5 ششم13741 و 9سي
كامپيوتر جهاني المپياد به ايران اعزامي تيمهاي به اطلاعاتمربوط
تعدادكشورهاي محلبرگزاري برگزاري سال المپياد شماره رديف
كننده شركت جهاني
آلمان46 چهارم1371 1
آرژانتين47 پنجم1372 2
سوئد52 ششم1373 3
هلند51 هفتم1374 4
ايران تيم مدالهاي تعداد شركنندگانمقامايران المپيادسال رديف
جهانيايراني
دخترپسرطلانقرهبرنزديپلمافتخار
14 2 2 4-1چهارم1371
2 1 4 1 4-2پنجم1372
13 1 2 3ششم13731 3
5 2 3 4هفتم13741 4
فيزيك جهاني المپياد به ايران اعزامي تيمهاي به اطلاعاتمربوط
تعدادكشورهاي محلبرگزاري برگزاري سال المپياد شماره رديف
كننده جهانيشركت
لهستان30 بيستم1368 1
هلند32 يكم1369 و بيست 2
كوبا35 دوم1370 و بيست 3
فنلاند37 سوم1371 و بيست 4
امريكا37 چهارم1372 و بيست 5
47(1)چين پنجم1373 و بيست 6
استراليا51 ششم1374 و بيست 7
ايران تيم مدالهاي تعداد شركنندگانمقامايران رديفالمپيادسال
ايراني جهاني
پسرطلانقرهبرنزديپلمافتخار دختر
520 21- ام1368 120
514 1- ام1369 221
512 31- ام1370 322
5212- ام1371 423
13 ـ 5ـ 1 ام1372 524
ام1373 1 45 23 625
3 ام1374 1 43 2 726
. گرفت تعلق ايران از فرزان ياسمن به جهان دختران اول نفر ويژه جايزه
شيمي جهاني المپياد به ايران اعزامي تيمهاي به اطلاعاتمربوط
تعدادكشورهاي محلبرگزاري برگزاري سال المپياد شماره رديف
كننده جهانيشركت
ايتاليا38 پنجم1372 و بيست 1
نروژ42 ششم1373 و بيست 2
42(1)چين هفتم1374 و بيست 3
ايران تيم مدالهاي تعداد شركنندگانمقامايران رديفالمپيادسال
جهانيايراني
دخترپسرطلانقرهبرنزديپلمافتخار
16 1 3 4-ام1372 125
1 2 6 1 4-ام1373 226
1 4 4-ام1374 327
گرفت تعلق ايران از كياني به روز به جهان اول نفر ويژه جايزه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام