شماره 1015 چهارم ، سال ژوئيه 1996 ، تير 1375 ، 11 پنجشنبه 21
شخصي نبردي در
مان مايكل ساخته فيلمحذف بر يادداشتي
ضد كه كساني هستند تبهكارانخائنها و ها پليس دشمن فيلمحذف در o
ميشوند محسوب فيلم واقعي قهرمان
آمريكايي كارگردان مان ساختهمايكل آخرين (HEAT ) حذف فيلم:اشاره
جلب خود به را منتقدين توجه آمريكا ، سينماي گذشته فصل در كه است
تكراري داستان عليرغم كه آمريكاست جديد سينماي از نمونهاي حذف.كرد
ميپردازد جديدي ديدگاه با فيلم موضوع به و دارد نوآوري پرداخت خود
.بازمانده آخرين فيلم دو در مان كارگردانيمايكل ويژگيهاي از يكي
قبل فيلم ، در شر و خير نيروهاي ملاقات صحنه نمايش وحذف موهيكانها
از فارغ دو اين دوئل يا شخصي مبارزه صحنه نيز و درگيري اوج ازنقطه
نماينده از كهمان چهرهاي.است پاياني صحنه در فيلم ، ماجراي
گونهاي به ميسازد (پاچينو آل) فيلم قهرمان عنوان به نيروهايپليس
رابرت) فيلم قهرمان ضد عنوان به تبهكاران نمايندهنيروهاي شبيه
نوع يك به فيلم در شخصيت دو اين ديگر ، بهعبارت.است (دونيرو
كه مييابد در آنها كردار و رفتار صفات ، از تماشاگر و اند شده پرداخت
.هستند خائنها آنها دشمنان و دارند قرار جبهه يك در ودونيرو پاچينو
ديدني فيلم در شر و خير قطب دو اين مبارزه ميدان ميشود باعث آنچه
و است دونيرو رابرت و پاچينو آل كاراكتر در حماسي جنبههاي وجود شود ،
در قهرماني خصلتهاي همين وجود ميدهد تراژيك ابعاد فيلم به كه عاملي
در.گيرند قرار هم روبهروي بايد فيلم ماجراي طبق كه است شخصيتي دو
كافهاي در كه ميخواهد دونيرو رابرت از حذفآلپاچينو فيلم از صحنهاي
طرف دو هر كه است زماني از بعد درست اينصحنه.بنوشند قهوه هم با
به تصميم و شدهاند خبر با هم وجود از وتبهكاران پليسها يعني ماجرا
اين در.نيست پنهان تماشاگر ديد از بنابراينرازيگرفتهاند دزدي
ميخواهند چه تبهكاران كه نميپرسد خود از تماشاگر فيلم از لحظه
همچنين و ميدهند انجام را كار اين كهچگونه است نگران بلكه بدزدند
جديد روش به فيلم بنابراين.ميكنند دستگير را آنها چگونه پليسها
را تماشاگر نميخواهند ديگر كه است حادثهاي فيلمهاي در كارگرداني
انتخاب بااست توجه مورد بلكهچگونگيها كنند وچرا منتظرچه
دونيرو ، رابرت و پاچينو آل ملاقات صحنه كه است كارگرداني شيوه چنين
خورد و زد و بانك از دزدي يعني فيلم صحنه پرتحركترين از قبل
زندگياش ميكند پاچينواعتراف آل.ميشود تماشايي و ديدني خياباني ،
مردم مثل نميتوانند اينكه از آنها دو هر و است دونيرو رابرت شبيه
انتخاب را كردن مبارزه آنها.نيستند حسرت دچار كنند زندگي عادي
آگاه خود انجاموظيفه براي لازم توانايي و هوش از كدام هر و كردهاند
چرا؟.هستند خائنها ميكند نگران را آنها كه چيزي اما هستند
در آنچه فورد ، جان و هاكز هاروارد آثار خصوص به وسترن ، فيلمهاي در
شخصي انگيزه ريولوبو در.است خائن افراد خيانت است نكوهش فيلممورد
در.است فيلم محرك عامل خائن ، كردن پيدا براي (وين جان) چس كاپيتان
لطمه سرخپوستها اردوگاههاي به همه از بيش آنچه شاين قبيله پائيز.
ميشود باعث عاملخيانت همين.سفيدپوستها تا هستند خائنها ميزند ،
يك حماسي جنبههاي و شود آلوده گناه به شر و خير نيروهاي نبرد عرصه
پيدا تنزل زميني چركين خورد و زد يك به ابدي -ازلي نبرد
آنچنان حذف و موهيكانها بازمانده آخرين فيلم دو در مان مايكل.ميكند
كه ميگذارد نمايش به تماشاگر نگران چشمان برابر در را نبردي صحنههاي
اما.ميماند تماشاگر ذهن پرده بر خيرهكننده عظمت و شكوه مدتي تا
در همراهانش از يكي خيانت با دونيرو رابرت فداكاري مييابد در وقتي
درك خائن جستجوي براي او شخصي انگيزه ميماند ، بينتيجه فيلم ، اوايل
تا است فرصتي همان اينشود مجازات خائن تا ميشود او همراه و كرده
عدالت برساندو گيرنده انتقام به را خود (پليس پاچينوي آل) خير نيروي
و (ظاهر به) قهرمان ضد مرگ و خائن مرگ قيمت به تعادل.كند برقرار را
قيمتي اينميشود برقرار مرج و هرج پر جامعه در (باطن در) قهرمان
پاچينو آل نهايي درگيري تراژيك و گزاف قيمتي.ميخواهد عدالت كه است
كنيد قبول.ماجرا در قهرمان ضد محتوم مرگ و است دونيرو رابرت و
شده يكنواخت ديگر سينما تاريخ سال صد از بعد صحنههايي چنين پرداخت
بازمانده آخرين. در كه طور همان مان مايكل واقعا آيا.است
و انساني جنبههاي است توانسته نيز جا اين بوده موفق موهيكانها
سرخپوستها نبرد شايد دهد؟ نشان نهايي نبرد در را قهرمان ضد قهرماني
بيشتري حماسي جنبههاي آمريكا سرزمين در انگليسي مهاجران اولين با
.پليسها با دزدها خياباني درگيري تا باشد داشته
راستين شادمهر
:عكس زيرنويس
فيلمحذف در آلپاچيينو و دونيرو رابرت كيلمر ، وال
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام