شماره 1019 چهارم ، سال ژوئيه 1996 ، تير 1375 ، 17 چهارشنبه 27
برنامه 113 به دانشمندان اعتراض در
از دانش :شد عنوان ملل سازمان صفحهاي
حذفشده ملل سازمان شهرنشيني گسترش برنامه
;اشاره !است
اين.كرد حل نميتوان قرن 20 تكنولوژي و دانش با را قرن 21 مسائل
متن به جهان برجسته دانشمندان و مهندسان دانشگاهيان ، اعتراض صداي
تضمين.شهرهاست بيرويه گسترش مورد در ملل سازمان صفحهاي برنامه 113
به.است علمي اعتراض اين در اساسي مسئله شهرها در سالم حيات تداوم
حاكميت زمينهسازي در ما كشور در كه تلاشهايي تمام با كه ميرسد نظر
به صدايي زمينه اين در گرفته ، صورت شهرها بهتر اداره براي علمي نگرش
حال در ما شهرهاي كه گفت بايد بيمجامله.نرسيد سرزمين اين گوشهاي
در هشداري زير متن.نيست جهاني مسائل از جداي ما مسائل و گسترشاند
.است زمينه اين
فرهنگي علمي سرويس
متن در حذفواژهعلم به نسبت جهان ، برجسته مهندسين و دانشمندان
قرن در شهرها بيرويه گسترش درمورد ملل سازمان صفحهاي برنامه 113
.كردند اعتراض 21 ،
طي آكادميمهندسي ، و 14 علوم آكادمي آسوشيتدپرس ، 72 گزارش به
سازمان طرح منفي تلقي وهمچنين واژهعلم حذف جداگانهاي بيانيههاي
و علم كمك بدون داشتند اعلام و كرده رامحكوم تكنولوژي از ملل
شرودرولند ، يافت نخواهد بهبود شهرها در زيستي تكنولوژي ، شرايط
در تكنولوژي و علم درحقيقت ، :ميگويد نوبل جايزه برنده و شيميدان
.دارند انكاري غيرقابل و اساسي نقش دردرازمدت شهرها تداوم تضمين
شد ، صادر جهان برجسته مهندسين و دانشمندان توسط كه بيانيههايي
و علم خدمات انگاشتن ناديده از گروه دو هر نگراني نشاندهنده
كنفرانس در طرح اين ;است ملل سازمان سوي از شهري مسائل در تكنولوژي
شده عنوان دو عنوانهابيتات تحت شهري مسائل مورد در ملل سازمان
نقش:ميگويد مجارستان علوم آكادمي عضو لماكو ، پروفسورلمازلو.است
وي.است اساسي بسيار شهري ، مسائل و مشكلات حل در تكنولوژي و علم
سازمان گردهمايي در شركتكننده مهندسين و دانشمندان كليه از همچنين
اعتراض طرح اين در علم مسئله به بيتوجهي به نسبت تا خواست ملل ،
بحث به را مزبور طرح دو درهابيتات جهان كشور نمايندگان 180.كنند
چنين قطعا اما ;نيست الزامي قانوني لحاظ از طرح اين اجراي.گذاردند
و تاثيرگذارده شهري توسعه مورد در ملل سازمان آتي سياستهاي در طرحي
شهرها بيرويه گسترش مشكلات با كه جهان رهبران تصميم اتخاذ در همچنين
مشتركا علوم آكادميهاي.بود خواهد تاثيرگذار نيز هستند ، روبهرو
سامان را آينده نسلهاي زندگي تكنولوژي ، و علم زماني كردند اعلام
رهبران و شهري برنامهريزان پژوهشگرانعلمي ، اقدامات كه ميبخشد
نيز علوم آكادميهاي بيانيه درباشد مسير دريك و هماهنگ سياسي
يافتههايتحقيقاتي عملي اجراي چگونگي تعيين براي:است چنينآمده
و بحثها ملي ، و محلي ، منطقهاي سطوح در موجود تكنولوژيكي و علمي
.است نياز مورد جامعتري بسيار مطالعات
تكنولوژي علمو به كافي بهاي رسمي ، مقامات دارد اعتقاد رولند
فعلي دستاوردهاي كه آگاهنيستند امر بدين آنان كه حالي در ;نميدهند
و آموزش پژوهش ، زمينه در پيشين نتيجهسرمايهگذاريهاي در آنان ،
و دانشمندان تمامي خواسته اين:ميگويد رولند.است بوده تربيت
تكنولوژيكي و علمي پيشرفتهاي آخرين به شهرها تمام كه است مهندسين
قرن مشكلات و مسائل نميتوان كه است بديهي زيرا ;باشند داشته دسترسي
سرپرست تاندن ، پراكاش.كرد حل قرن 20 تكنولوژي و علم با را 21
به دستيابي سرعت نه:ميگويد هندوستان علوم ملي آكادمي پيشين
تحقق سرعت نه و ميآيند بدست علمي تحقيقات نتيجه در كه يافتههايي
گسترش و رشد سرعت شدت با برابري ياراي هيچيك مزبور ، يافتههاي عملي
و علم آرام رشد كه سوم جهان كشورهاي در بويژه ;ندارند را شهرها
.دارد بسيار فاصلهاي شهرنشيني سريع رشد با تكنولوژي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام