شماره 1021 چهارم ، سال ژوئيه 1996 ، تير 1375 ، 20 شنبه 30
از درست بار اين آموزشي درسنامههاي بررسي
!است درآمده آب
متوسطه آموزش جديد نظام شيمي 2 كتاب بررسي و نقد
تغييرات دچار آينده سال دو يكي در متوسطه ، جديد نظام شيمي كتابهاي
شد خواهد محتوايي
دوم سال دانشآموز توانمندي و عقلاني خصوصيات با شيمي 2 ، كتاب
دارد تناسب دبيرستان
شيمي 2 ، خيلي بويژه متوسطه ، جديد نظام كتاب قديم ، نظام كتب خلاف بر
!نيست آور ملال البته و يكنواخت
سرويس صفحات از يكي كليشه سر آموزشي ، درسنامههاي بررسي;اشاره
و نقد با يكبار چندگاه از هر كه است همشهري روزنامه علميفرهنگي
دانشگاهي ، و متوسطه آموزش عمومي ، آموزش دورههاي درسي كتابهاي بررسي
پيرامون اظهارنظر و تفكر به را تربيت و تعليم نظران صاحب و مولفان
آنچه.واميدارد درسي كتابهاي يعني آموزشي نظام عناصر مهمترين از يكي
بر تكيه عمدتا بودهايم ، شاهد آموزشي درسنامههاي بررسي در تاكنون
شيمي كتاب بار اين ولي است ، بوده بحث مورد درسي كتاب ايرادهاي و ضعف
قرار بررسي مورد احمدي خدايي محمد توسط كه متوسطه جديد نظام 2
ديدگاهي ديگران است ممكن البته !است درآمده آب از درست گرفته ،
انعكاس آماده همچنان فرهنگي ، علمي سرويس.باشند داشته آن با متمايز
.است درسي كتابهاي خصوص در تربيت و تعليم امور متوليان نظرات
قطع به متوسطهعمومي ، آموزش جديد نظام شيمي 2 كليكتاب ويژگيهاي
از قديم كتبنظام با مقايسه در.است مطلب صفحه شامل 153 و رقعي
خوبي صحافي و كاهياست مقواي آن جلداست برخوردار بيشتري رنگ تنوع
روي تصوير.است زياد هفته چند از بعد آن شدن ورق ورق احتمال و ندارد
پركن فضا مدل از استفاده با را شدني حل مواد هيدراتاسيون فرآيند جلد
(قرمز رنگ به) شده حل ذره يك و (نارنجي و سفيد رنگهاي) آب ملكولهاي
.ميدهد نشان آبيرنگ زمينه يك در
درباره توضيحي همراه به سرچشمه ، مس صنايع از تصويري جلد پشت در
عمليات كه است روشن.است شده آورده مجتمع اين فعاليت حدود و توفيقات
نيكل سولفات نقره ، طلا ، مس ، توليد به منجر كه تصفيه و جداسازي تغليظ ،
صنعت و شيمي علم پرتو در تمامي به ميشود ، كارخانه اين در كبود كات و
پشت و جلد روي تصايور انتخاب كلي طور به.است حصول قابل آن به مربوط
.ميرسد نظر به مناسب جلد ،
مطالب به شبيه بسيار اول نگاه در محتوا لحاظ محتوابه و مضامين
را آشكاري تفاوتهاي دقت كمي با ولي ميكند ، جلوه قديم نظام دوم كتاب
الكتروشيمي و كاهش و اكسايش به مربوط كه آخر فصل مثلا 2.ميدهد نشان
اين در.ميشد تدريس دبيرستان سوم سال در قبلا كه است مطالبي ميباشد ،
از بعضي براي آزاد عنوانمطالعه تحت تكميلي مطالب مقداري نيز كتاب
را مطالب بيشتر تفهيم و تعميق موجبات كه است گرديده ارائه مباحث
تكميلي ، مطالب اين از برخي البته.ميسازد فراهم دانشآموزان براي
وقتتوسط صرف و توضيح به و است دانشگاهي كتب از برگرفته و مشكل
اين تدوين و بيان براي اگر يعني.دارد نياز شديدا مربوطه دبير
عمل به امتحان آنها نبايداز شود ، صرف هم زماني و كشيده زحمتي مطالب ،
ترم يك زماني فاصله در تدريس براي شده ارائه مطالب حجم و تنوع.آيد
بر كتاب مولفين تلاش كه چند هر.است مناسب كاملا (هفته در ساعت چهار)
به و نباشد سخت و سنگين خيلي شده ارائه موضوعات كه است بوده اين
بيان كلي و گذرا كاملا كتاب مطالب موارد ، از بسياري در دليل همين
بايد كه ميرسند نتيجه اين به عمل در رشته اين دبيران اما.است شده
بدون هشتم فصل در مثلا.بگيرند نتيجه تا بگويند كتاب از بيشتر خيلي
در شود ، چاپ الكتروشيميائي سري كتاب ، پيوست در يا و متن در اينكه
سري و جدول نيازمند كه است شده مطرح سوالاتي فصل آخر تمرينات
اعتقاد حقير شد ، گفته كه آنچه مشابه دلايل به.است الكتروشيميائي
سال دو يكي در جملهشيمي 2 جديداز نظام شيمي كتب كليه كه دارم
.شد خواهد محتوائي تغييرات دچار آينده
در خاصي آزمايشگاهي و تجربي فعاليت كتاب اين بياندر طرز و شكل
مطلب هر ارائه هنگام علمي ، بهروش پايبندي ولي است نشده گرفته نظر
گرديده استفاده استقرائي روش از مفاهيم بيان براي.است مشهود كاملا
شده گرفته بهره متعدد مصاديق و مثالها از موارد اغلب در تقريبا و
.است شده آورده كتاب در مفيدي بسيار نمودارهاي و جداول طرحها ، .است
دقيق بياني.نيست ملالآور البته و يكنواخت خيلي قديم ، نظام كتب برخلاف
بدون دانشآموزان كه است گونهاي به كتاب تدوين.دارد فشرده و
يادگيري و موفقيت بهكسب قادر توانمند و دلسوز دبير يك از بهرهمندي
.ميآيد شمار به رشته اين آموزش اصلي محور مربوطه دبير و نيستند آن
حتما كه ميرسند نتيجه اين به زود خيلي دانشآموزان ديگر عبارت به
!باشند داشته دائم و كامل حضور شيمي كلاس در بايد
مناسبي زيرساخت شيمي 1 ، در دانشآموزان قبلي پيامآموختههاي ساخت
مطالب بين تنگاتنگي عمودي رابطه دليل همين به و است كرده فراهم
ارتباط آنكه ضمن دارد ، وجود شيمي 1 با و مختلف فصول در كتاب اين
مناسبي فيلتر شيمي 1 كه آنجا از است ، شده مراعات كاملا مطالب افقي
انتخاب شهامت درس ، اين گذراندن از پس مستعد غير دانشآموزان و است
دانشآموز كه كرد ادعا ميتوان داشت نخواهند را رياضي و تجربي رشتههاي
.دارد كتاب اين دريافت براي مناسبي توانايي تجربي و رياضي رشته
دوم سال دانشآموز توانمندي و عقلاني خصوصيات با شيمي 2 كتاب بنابراين
.دارد تناسب دبيرستان
با كتبدرسي تاليف و تحقيقات دفتر اصولكارشناسان و مباني هدفها ،
در موثر عوامل ساير و يادگيري سطوح روانشناختي ، اصول كليه به عنايت
از مجموعهاي رفتاري ، و جزئي اهداف يكسري به رسيدن براي و آموزش
آنها از برخي به ذيل در كه كردهاند تدوين را كلي هدفهاي و انتظارات
:ميكنيم اشاره فهرستوار بطور
به بردن پي براي يونش انرژي از استفاده -يونيزاسيون مفهوم درك -
پيوندهاي انواع شناخت - اوربيتالي مدل شناخت - اتم الكتروني آرايش
انواع ملكولها ، قطبيت الكترونگاتيوي ، مفهوم به بردن پي -شيميائي
- واكنش گرماي و ملكولها پيوندي انرژي محاسبه - ملكولي بين نيروهاي
معادله موازنه روشهاي ارائه - كاهش و اكسايش واكنشهاي شناخت و معرفي
مبادله براي عناصر رقابت به بردن پي - احيا و اكسيد واكنشهاي
با آشنايي -الكتروليز و الكتروشيميائي پيل شناخت - الكترون
الكتروليز و پيل كاربردهاي
آورده كتاب در شده حل مثالهايي بوده لازم كه جا تمرينهر و پرسش
ارائه از پس.است ايدهآل كاملا شده انتخاب مثالهاي كيفيت.است شده
عنوانتمرين تحت سئوالاتي بحث از قسمت هر پايان در و شده حل مثالهاي
و عنوانپرسش با سئوالاتي فصل هر پايان از پس بالاخره و است شده طرح
عهده بر فصل پايان و متن داخل تمرينات حل كه ميبينيم تمرين
از جستن كمك با و مناسب زماني در شيمي دبير.ميباشد دانشآموزان
نياز بااينهمه ، .پرداخت خواهد فوق موارد در اشكال رفع به دانشآموزان
.ميشود احساس كتاب ، بر علاوه بيشتري تمرينات به
پنج.است شده تقسيمبندي جداگانه فصل هفت به كتاب مطالباين فهرست
هفتم و ششم فصول ولي ميباشد شيمي 1 مباحث مكمل و ادامه اول فصل
ميباشد مطالب يكفهرست شامل شيمي 2.ميآيند شمار به جديدي سرفصلهاي
جدول) شماره 1 پيوست دو داراي كتاب اين.است آمده كتاب آغاز در كه
در كه ميباشد (اتمي اوزان جدول) شماره 2 پيوست و (عناصر تناوبي
.است شده گنجانده كتاب پايان
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام