شماره 1027 ، چهارم سال ، جولاي 1996 مرداد 1375 ، 27 شنبه 6
كم خيابانهاي براي آسان رهيافتي دوچرخه
عرض
(1) عمومي نقل و حمل مشكلات حل در دوچرخه نقش بر مروري
به بيستم ، رفتوآمد قرن اواخر در نقشهايدوچرخه مهمترين از يكي
است بزرگ شهرهاي در بويژه عمومي ونقل حمل ايستگاههاي
داشتنگواهينامه به نيازي قانونيدوچرخهسوار نظر از حاضر حال در
ندارد راندن حين در
دارد ، دوچرخهوجود به نسبت جهان درسراسر حاضر حال در كه علاقهاي
ونشيبهاي فراز دوچرخه ماشين ، اختراع زمان از.نيست تازهاي پديده
سال صدها دوچرخه اولين كه ميشود تصور چنين.گذرانيدهاست را بسياري
كه است دست در نيز شواهدي وجود اين با.است شده ساخته چين در پيش
و ميكردند استفاده دوچرخ داراي ابتدايي نقليه وسيله يك از مصريان
در.ميشناسند مدرن دوچرخههاي پدربزرگ بهعنوان را وسيله اين بسياري
را هفدهم قرن در دوچرخه استفاده از شواهدي تاريخنويسان انگلستان ،
سوراك فرانسه ، كنت كشور در هيجدهم قرن اواخر در و كردهاند شناسايي
كه بود نقليهاي وسيله دوچرخه اين.ساخت را خود ويژه نوع دوچرخه
.بود اسب بدن به شبيه چوبي بدنه يك به متصل دوچرخ داراي
اولين از يكي پات.اي.عمومي ، چارلز اقبال جلب براي تلاشي در
نامدوچرخه به دوچرخهسواري دفترچهراهنماي نخستين دوچرخهسواران
در حقي هيچ دوچرخهسواران اين ، از پيش.نوشت را آمريكائي سوار
حقوق حفظ و نيازها رفع براي همچنين.نداشتند كشور جادههاي
كلوبهاي تشكيل به شروع دوچرخه چنين مشتاق حاميان دوچرخهسواران ،
كشور سراسر در مشابهي تشكيلات بعدها.نمودند شرقي ساحل در دوچرخه
دوچرخهسواران اتحاديه كشور ، اين كلوب مهمترين.شد تاسيس آمريكا
.شد تاسيس آيلند رود شهرنيوپورت در سال 1880 در كه بود آمريكايي
وضعيت بهبود و دوچرخهسواران براي حقوقي كسب اتحاديه عمده اهداف
.بود كشور جادههاي
:تقاطع برظرفيت دوچرخه حضور تاثيرات o
تقاطعهاتاثير عمل چگونگي و برظرفيت اصلي شيوه دو به دوچرخه
خط نقليهاز وسايل ديگر و دوچرخهها حالتيكه در - الف:ميگذارد
بهره سير خط ظرفيت از بخشي از دوچرخهها ميكنند ، استفاده واحدي سير
اتومبيل ازواحد مناسب ضريب يك دادن نسبت با را تاثير اين.ميگيرند
.كرد محاسبه ميتوان دوچرخه هر به (PCU)
دور به متعارض دوچرخه جريان يك اتومبيلهاازداخل كه حالتي در - ب.
جريان با اتومبيلها معمولي مخالف جريان بر علاوه ميپردازند ، زدن
.ميشوند روبرو نيز ديگري مخالف
قراردارد تقاطعها ميان كه خيابان قسمتهايياز بر دوچرخهها تاثير
واقع دربخشهاي ترافيك وضعيت يا برظرفيت دوچرخهها تاثير مورد در
دوچرخهها كه احتمالنميرود.دارد وجود كمي تقاطعهااطلاعات ميان در
روي تاثيري باشد ، فوتبيشتر از14 عبوري مسير كهپهناي حالتي در
وجود حالت در كه است نشانداده بررسي يك.گذارند جريانباقي
اتومبيلها رويكرد سرعتهاي اتومبيل ، جريان مجاور ويژه خط در دوچرخه
.مييابد كاهش ساعت در مايل تقريبا 5/2 تقاطع به
جدا اتومبيل ازترافيك كه را دوچرخه ويژه تسهيلات:دوچرخه تسهيلات
:كرد تامين اساسي شكل دو به شدهاند ، ميتوان
طريقعلامتگذاري ، از كه است ازخيابان بخشي دوچرخه ويژه خط - الف.
اختصاص انحصاريپياده يا توجيهي استفاده وغيره سنگفرش تغيير
.مييابد
فضاي يك از استفاده با كه روست مسيردوچرخه يك دوچرخه معبر - ب.
طور به مستقل حريمي داخل در يا و بزرگراه حريم داخل در مانع ، باز ،
.است شده جدا موتوري نقليه وسايل ترافيك از كالبدي
:مسيرهايدوچرخه فيزيكي نيازهاي
دوچرخه ، مسير عرض مانند نيازهايي برايتامين رهيافت يك كلي بطور
حداقل.است داشته وجود شيبها و پيچها شعاع عمودي ، موانع رفع
دوچرخهسوار و دوچرخه مطلق فيزيكي محدوديتهاي بر مبتني استانداردها
هر لازم و معتبر مطلق ، بخش حداقلهاي كه حال عين در.است بوده عادي
شرايط زمينه در اطلاعات غالباكسب است ، برنامهاستانداردسازي
و ايمني ، آسايش كه است بديهي.مشكلاست دوچرخهسوار براي مطلوب
كاهش و شعاعپيچها افزايش و عمودي موانع مسير ، رفع عرض از سهولت
نقطه آن در كه دارد وجود نقطهاي دليل همين به.است مهمتر شيبها تندي
آسايش ، شود ، چنين وقتي و دارند اندكي افزوده بهره افزايشها اين
.ميگيرند قرار بالايي نسبتا سطح در ايمني و سهولت
:دوچرخه مقررات و قوانين
نامشخص از ناشي دوچرخه ، مقررات و قوانين تنظيم مشكلات از اعظمي بخش
يك.است پياده عابرين و اتومبيلها با دوچرخه ميان رابطه بودن
در و نيست پياده عابر يا و موتوري نقليه وسيله راننده دوچرخهسوار ،
ساير قوانين و مقررات با متفاوت قوانين و مقررات به نياز نتيجه
مختلفي كشتيهاي حركت دريانوردي كدهاي.دارد وجود عبورومرور شكلهاي
و سرعت اندازه ، در اختلاف طبق ميكنند ، استفاده آبراهها از كه را
اشكال براي بايد نيز مشابهي روش و ميكند تنظيم آنها انعطاف قابليت
يكسان برخورد شروع ابزار از يكي.شود اتخاذ زميني نقل و حمل مختلف
دوچرخهسواري گواهينامه به نياز زميني عبورومرور شيوههاي تمام با
.بود خواهد
پليس افسران حرفهايمانند افراد آشنايي گواهينامهباعث اخذ فرآيند
حال در.شد خواهد آنها تعهدات و وظايف با نيزشهروندان و محلي
حين در گواهينامه داشتن به نيازي دوچرخهسوار قانوني نظر از حاضر ،
توسط گواهينامه ارائه بر مبني پليس درخواست و ندارد راندن
.است اشتباه دوچرخهسوار
شده ثبت سوار دوچرخه اتومبيل رانندگي گواهينامه سابقه در جريمهاي هر
موردي چنانچه.داد خواهد افزايش را وي اتومبيل بيمه هزينه احتمالا و
شود ، ارائه آن جاي به شناسايي براي ديگري شيوه بايد آيد ، پيش
.بود خواهد خوبي راهحل دوچرخهسواري گواهينامه
:دوچرخه مسيرهاي قانوني توجيه
ازسوارهروهاست ، استفاده روزافزوندوچرخهسواران ، نگرانيهاي از يكي
احداث وقتيشهرداريها كه هستند نگران مساله ازاين دوچرخهسواران
به دوچرخهها ورود از كنند ، آغاز را دوچرخه مسيرهايجداگانه
تعداد به محدود آنها مرور و عبور يا شده جلوگيري عمومي خيابانهاي
.شود خيابانها از مشخصي
سوارهروهايعمومي در وروددوچرخهسواران ممنوعيت اگرچه طرفي ، از
دسترسي عدمميشود انجام عملا كه كارياست ولي نيست ، قانوني
كه است كساني همه اوليه توجه عمومي ، خيابانهاي به دوچرخهسواران
اتحاديه.ميكنند پشتيباني را دوچرخه با مرور و عبور سيستمهاي
كه دوچرخه مسير ايجاد برنامه هرگونه با آمريكايي دوچرخهسواران
بزرگراهها امكانات و جادهها خيابانها ، استفاده از را دوچرخهسواران
مرور ، و عبور ويژه آزادراههاي از برخي.ميكند مخالفت ميسازد ، محروم
كمي حقوق و داشته محدودي فرعي انشعابات كه شدهاند ساخته بالا سرعت با
بااصلاستفاده محدوديت اين شده ، ولي منظور آن استفادهكننده براي
كمسرعت و نامحدود جادههايفرعي كه زماني تا سيستمبزرگراه از آزاد
.ندارد تناقضي هستند ، مرورديگر و عبور مسيرهاي خدمت قبليدر
از را جادهفعلي بالا ، سرعت با كهآزادراه مناطقي اندك در تنها
ورودي راههاي توسط يا موارد اين و دارد وجود تخلف برداشته ، ميان
عموم توسط اگرچه) شدهاند حل اصولي طور به ميدان يك احداث يا مجاز
.(نشدهاند شناخته مردم
دارد ادامه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام