شماره 1030 چهارم جولاي 1996 ، سال مرداد 1375 ، 30 شنبه 9 سه
واقعيت در تزئين فرهنگ ، پايداري
قاجاريه نقاش پيشروترين دربارهمهرعلي
روزه شگفتآوريهر طرز به قاجاريه جعفريتهران جلالي بهنام دكتر
سنتي نقوش و معماري با جديد ساختمانهايي تغييرميدهد ، را خود چهره
.ميشوند بنا
كهن ادغامسنتهاي و كاربرد از ميگيردوجلوهاي انجام بسرعت تغييرات
تاريخ در شهرينمونه تهران كه ميآورد رابوجود ودگرگوني ونوآوري
و مييابد قاجارشكليمنسجمتر پايتخت بشود ، معاصرمعرفي شهرسازي
فرهنگ پشتوانه با و شهري طبيعي ويژگيهاي با قاجاريه نقاشي فضا دراين
وجود باميگذارد بدعت هنر عرصه در نويني سنت اسلامي ايراني وتمدن
قاجاريه هنر در را شهري ويژگيهاي از كمي تاثيرات و نمونهها اينكه
كاملا كم نمونههاي همين در خلاقيت در بنيادي تغييرات ولي مييابيم
در و هدفمند هنري حدود تعيين با دوره اين نقاشان.است آشكار و ملموس
ادبياتي نقاشي با پيگير جدالي در ايران از خارج جهان هنر با ارتباط
و ميگذارند نمايش به هنر تاريخ در را خود هنري نوآوريهاي صادقانه
خود زمان واقعيتهاي در را تزئين فرهنگ پايداري از پذيرفتني مجموعهاي
.ميآورند بوجود
به وي.دورهاست اين بينظير و شخصيتهايشگفتآور از يكي مهرعلي
در را اجرايآن و پرداخت و بوده چهرهعلاقهمند در فرنگيسازي
قلمروي وي از بجامانده آثار.است رسانيده بهكمال روغن رنگ نقاشي
در وي تسلط نيز و اثباتميرساند به سنتي هنر در را وسيعاو شناخت
آثارش ارائه در نو شيوهاي خلق باعث روغن رنگ تكنيك و ابزار كاربرد
و سطوح بعدي دو ساختار در كه ارادي منطق اجراي بخاطر اين و.است شده
را انسان فرم نهايتا كه سطوح در را خود نقش هريك كه تزئيناتي نيز
و واقعي بصورت تابلو در تزئيني نقوش كه بخصوص.ميباشد ميكنند ظاهر
سطوح مكمل و تركيببندي در نياز از نمايشي موسيقايي ريتم با همراه
.است شده گرفته بكار
(ق.1260ه-1212) عليشاه فتح چهرهپردازرسمي و تصويرگر مهرعلي
تكچهره آثار اغلب.است كرده تصوير بار راچندين وي حالت يك كه بود
قديم پادشاهان كه حتيچهرههايي هستند طبيعي اندازه مهرعليداراي
البتههيچ كه است كرده وچهرهنگاري تجسم ذهني بصورت را ايران
.است نيامده بدست آنها از نمونهاي
بودهاست ، دوره آن مطرح هنرمندان ميرزابابااز با معاصر مهرعلي
هنري ديگرموضوعات به چنداني علاقه معلوممهرعلي قرار از ولي
.است ميگذرانده بهچهرهپردازي را خود وقت وتمام است نداشته
هندسي فرمهاي بر ساختاري با دوبعدي فضايي بر آثارمهرعلي رئاليسم
نگرش طرز اين.است استوار ميشود ، ظاهر مادي بشكل كه (ارابسك) حلزوني
نهايتا كه ميشود ساختار در اصلي عنصر عنوان به سطوح كاربرد به منجر
.ميشود ظاهر هنري اثر در فضا كردن پر براي تزئيني كنشهاي جهت در
هنرمندانپيشرفته دركنار بايد را برجستهايراني هنرمند مهرعلي
هنر در عملكردهايعقلاني ازمجموعه فضايي در آثاروي.داد قرار جهان
ايران هنر و تاريخ از دوره يك در شرقي ازاصالتهويت بازتابي و
.است
عامل كه خط عنصر از گذاري شرقيو هنر تكامل از مرحلهاي اينآثار
وتجربيات تلاش نتيجه در.است ، ميباشد سنتي نقاشي در نيرومندي
در جمع امروزحضور كه بويژهمهرعلياست دورهقاجار هنرمندان پيگير
.است يافته اهميت ايراني معاصر هنرمندان آثار
اثرمهرعلي فتحعليشاه ، چهره:عكس زيرنويس
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام