شماره 1030 چهارم جولاي 1996 ، سال مرداد 1375 ، 30 شنبه 9 سه
درس كلاس در رايانهها
هافنر كالوس دكتر با گفتگو
بود؟ نخواهند بسنده سنتيآموزش ، شيوههاي آينده در چرا
موضوعفنآوري درباره ابتدايي گذراندندوره حاضر حال در چند هر
رايانه ، از اصلا ولي است ، اجباري آلمان آموزشگاههاي كليه در اطلاعاتي
دورههاي محتواي همانندسازي يا نگارش و محاسبات در كمك بهعنوان
نميشود استفاده پيچيده
شد؟ خواهند معلمانبيكار اطلاعات ، عصر در آيا
معلمان تدريس ساماندهي در رايانه از استفاده امروزه;اشاره
از استفاده.است كرده پيدا توجهي قابل نقش يافته ، توسعه كشورهاي
هم آموزشي ، رايانههاي در يادگيري بستههاي و نرمافزاري برنامههاي
تربيت و تعليم متخصصان و است برخوردار متفاوتي كاركردهاي از اكنون
پي در آنچه.مينگرند كلاس در رايانه پديده به مختلفي ديدگاههاي با
اطلاع متخصص هافنر ، كالوس دكتر با زمينه اين در است گفتگويي ميآيد
آلمان از آموزشگاهي رساني
كه درسهايي آلمان ، برعكس بريتانيا ، و متحده ايالات كلاسهاي تمامي در
اين تحصيلي دوران هميشگي برنامه جزو ميشود ، داده يارانه ياري به
عقب بابت ، اين از اطلاعرساني ، عصر در آلمان آيااست شده سرزمينها
است؟ افتاده
وقتيتوانمندي امروزه زد ، كاري به بايددست هم كشور دراين يقينا
مشاهده آوردهاست پديد كه را اجتماعي ودگرگونيهايعظيم رايانه
بخاطر را خود وقت ساعتهااز هنوز آلماني اينكهشاگردان از ميكنيم ،
تكراري درسهاي ديگر رياضيو تمرينهاي انجام يادگيريطوطيوار ،
(انفورماتيكي) آگاهانه ميشويم ، خودكاري گسيخته روان تباهميسازند ،
دارد ، رايانهكاربرد همراه ثابت دستيارهوشمند عنوان به اكنون كه
برنامههاي ساختار صورت ، هر در.ميرود انديشندهبشمار نوعيابزار
برنامههاي واژهپردازي ، شيوههاي گويي كه چناناست آلمان درسي
كارشناسانه اسلوبهاي و دادهاي پايگاه مديريت روشهاي نگارهسازي ،
دوره گذراندن حاضر حال در چند هر.است نداشته وجود هرگز رياضي
آلمان آموزشگاههاي كليه در اطلاعاتي موضوعفنآوري درباره ابتدايي
نگارش و محاسبات در كمك عنوان به دستگاه اين از اصلا ولي اجباريست ،
متحده ايالات در.نميشود استفاده پيچيده دوره محتواي سازي همانند يا
برابر پنج تقريبا مدارس در موجود رايانههاي شماره كه بريتانيا و
سود دروس ساير آموزش منظور به تقريبا وسيله اين از آلمانست ،
.ميجويند
،(درسي كتاب)درسنامه بهجاي صبح روز بچههاهر كه ميكشد طول مدت چه
مدرسه كيفهاي در را حملي قابل كوچك رايانه جامدادي ، و تمرين دفتر
خودبگذارند؟
رايانهاي كاربردچنين امريكا ، ازدانشكدههاي برخي در روزها اين
خود تكاليفدرسي جهتانجام را آن فراگيران و گشتهاست اجباري
مرحله اين به كه باشد لازم زمان ديگر سال ده شايد.ميگيرند بكار
رام.دي.سي يك مدرسهاي شاگرد هر به تحصيلي سال آغاز در آنگاهبرسيم
را چيزي هر تا شد خواهد داده است ، كوچكي نقرهاي ديسك كه [نوري ديسك]
لزومي.سازد ذخيره آن در بگيرد ، ياد بعدي ماه يازده در بايد كه
.دهد قرار مدرسهاش كيف توي را ديگري شيء كه داشت نخواهد
شد؟ خواهند معلمانبيكار اطلاعات ، عصر در آيا
زمانآموزش كل درصد سي يا بيست بايددر فقط رايانهها زيرا نه ،
اهداف چشمگيريدر دگرگونيهاي اينحال ، يقينا با.آيند بكار
كه شد نخواهند آيندهمجبور در مربيان مثلا.خواهدداد روي آموزشي
عوضناچار در.كنند پيدا ديفرانسيلتخصص پيچيده حلمعادلات در
اهميت كار ودنياي روزانه زندگي در كه مهارتهاييرا گرديد خواهند
ارتباطي ، مهارتهاي:ازقبيل كنند ، كسب افزونمييابند ، روز
تواناييدر اجتماعي ، مشكلگشايي ، شايستگيهاي سازندگي ، طرحهاي
آموزشي اهداف اينگونه حال به تا مسئوليت ، حس و دستجمعي كارهاي
جوانان چگونه كه شاهديم دانشگاهها در روز هر.شدهاند گرفته ناديده
دچار ديگران به پيچيده مفاهيم تشريح و خود عقايد بيان در پرتوقع
در را مهارتهايي چنين واقعا مردم تاكنون متاسفانهميشوند مشكل
مناسب دورهاي هيچگونه جهان ، از بخش اين در و نياموختهاند آموزشگاه
عقيده سياسي مسايل به وارد شهروندان كه آنگونه.نيست معلم تربيت
معلمان كه يافت خواهد فزاينده اهميت موضوع اين آينده در دارند ،
در جوانان به و دريابند را بچهها اجتماعي نارساييهاي و دشواريها
كه است فيلمنامهاي اين.رسانند ياري جامعه در جايگاهشان يافتن
مثبت گرايش فعلا كه آگاهم كاملا ولي بنشينم ، تماشايش به ميخواهم
آموزشي همكاران از بسياري است ممكن متعهد ، بسيار معلمان از جدا:است
كه همانطوري.كنند استفاده دانشآموز بمنزلههمنشين رايانه از من
سرگرميكودك نوعيوسيله عنوان به را رايانه خانوادهها ، از خيلي
.ميآيد فراهم بزرگ خطري ترتيب ، اين به و ميدانند
يابند؟ كلاسپايان آزمونهاي و كهامتحانات رسيد خواهد روزي آيا
خواهد ازبين فراگيري مشقتبار وفرايند نگارش قديمي سبك قطعا
زبان كه برد خواهند بكار را مردمرايانههايي آينده در رفت ،
هم كلاسي آزمونهاي ميكنم فكر.نمايند تبديل نوشتاري متن به را گفتاري
كه شد خواهد ناچار دانشآموز هر مثال بهعنوان.بگيرند بخود نوين شكل
فهميده كه را آنچه او تا سازد منتقل همسايهاش به را خويش ايدههاي
.ميآيد پديد جالب تمريني بنابراين و بنويسد است ،
قادر وكتابها معلمان كه بكنند را چهكارهايي ميتوانند رايانهها
آنهانيستند؟ انجام به
شيوهاي به را مبهم بسي ساختارهاي كه ميسازند وادار را شخص اولا
بوم پوياي گسترش آنجمله ازنمايد ارائه فهم قابل كاملا
دوران همان در وسيله اين به بچهها تالاب ، در (بومي زيست سيستم)سازگان
.مييابند در را معين و پيچيده اوضاع بر حاكم سويه دو روابط اوليه
رايانه ثانيا.شد نخواهد امكانپذير كلاس در صورت اين غير در كه چيزي
عرضه خيالي فيلمهاي و درسنامهها صورت به را دانش از عظيمي منبع
يك تا ميگيرد صورت گسترش رامهادي.سي توسط حاضر حال ودر ميكند
به آموزش جريان در.دهد جاي خود حافظه در را دانشگاهي كامل كتابخانه
بررسي مورد را دلار ارزش سقوط اثر بخواهد معلمي اگر مثلا رايانه ، كمك
آخرين سهام ، قيمتهاي و نقدينگي نرخهايبرابري به فورا دهد ، قرار
خواهد پيدا دسترسي جهان سراسر روزنامههاي تحليل و اقتصادي دادههاي
خود همكلاسان عقايد ميتوانند حتي بچهها دادهاي ، شبكههاي ياري به.كرد
جالبتر خيلي آموزش وسيله ، اين به و شوند جويا متحده ايالات در را
كار رايانه ، از استفاده با ميتوانند دانشآموزان ثالثا.گشت خواهد
.بخشند سامان كاغذ كاربرد از بيشتري (انعطاف) نرمش با را خودشان
كنند ، درست توپي مسير براي رياضي مدل يك ميشوند قادر مثال بهطور
زمان ، كمترين در يا و گردند متعدد محاسبات گرفتار اينكه بدون
است شده ثابت تجربي نظر از بالاخره و رابعا.نمايند تهيه روزنامهاي
بهتري پيامدهاي به رايانه به متكي آموزش با ضعيفتر شاگردان كه
حوصله ميشود ، تازهاي مطلب تمرين و نوبتتوضيح كه موقعي.ميرسند
.است معلم از بيش رايانه
كنيد؟ راحفظ تاريخها و اشعار اول ، كهاعداد بوديد مجبور آيا
معلمان امااگر نبود ، رواني آموزش شيوهناپسند اين ولي البته ،
فراگيري.ميشد بهتر بودند ، داده ياد بما را حافظه سريع شيوههاي هم ،
بر عقيده:بود روشنگري براساس آموزشي اصل يك قواعد ، و حفايق طوطيوار
بهتر دانش و علم وسيع طيف از برخوردار و سواد با اشخاص كه اينست
.دهند نجات را خودشان و كنند نما نشوو جامعه در كه بود خواهند قادر
.گرفت ناديده را نظريه اين بايد سرانجام
و گرديدهاست زياد بسيار گسترهآموزش است ، شده پيچيده دانشخيلي
را دادهها ميتوانيم كه است كوتاه بقدري اطلاعات برخي عمر طول پهنه
كه كسي دليل ، اين بهبريم بكار و داده سازمان رايانه ، كمك به تنها
تلقي بيسواد نوعي نميداند ، چيزي اطلاعاتي ، فنآوري شيوههاي زمينه در
.شد خواهد
Deutschland:منبع
ديواني امير:ترجمه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام