چهارم ، شماره 1033 آگوست 1996 ، سال مرداد 1375 ، 4 يكشنبه 14
ميكنند؟ تحصيل ترك دختران چرا
جهان آموزشيدر نابرابريهاي بر مقدمهاي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
والدينشان كه ايندليل به نه ميمانند ، خانه در دختران از بسياري
كه علت اين به بلكه ميباشند فرهنگيمخالف نظر از يا هستند فقير
بخورد دخترانشان درد به آموزش اين معتقدنيستند آنها
حتي.است دختران تحصيل ترك عوامل مهمترين از خانه ، كارهاي بار
از مانع خانه كارهاي بار نامنويسيميشوند ، مدارس در دخترها وقتي
آموزشآنهاست پيشرفت
بهترين از يكي دختران آموزش ميدهد نشان اشارهبررسيها
بهبود از گذشته آموزش اين.است توسعه حال در كشورهاي سرمايهگذاريهاي
زايمانها ، تعداد آمدن پايين و ازدواج سن رفتن بالا به خانواده درامد
و ميانجامد كودكان از نگهداري و تربيت و آموزش تغذيه ، شدن بهتر
ديري كه ميشود تبعيضي و ستم و ظلم از زنان رهايي موجب همه از مهمتر
.ميبرند رنج آن از است
حال در اكثركشورهاي در دختران ، آموزش براي نتايجي چنين عليرغم
.است دختران از بيشتر بسيار مدرسهميروند به كه پسراني تعداد توسعه
كرد؟ ميتوان چه مشكل اين حل براي و ميكنند تحصيل ترك دختران چرا اما
شده گرفته يونيسف سال 1996 ملل پيشرفت گزارش از كه زير تحقيقي مقاله
.دهد پاسخ فوق سوالات به ميكند تلاش
در توسعه حال جهاندر در ابتدايي مدرسه يك در را نيمكت و ميز يك
.دارند آن اشغال براي بيشتري شانس پسران.بگيريد نظر
پايان خود بهتحصيل زود خيلي دختربچهها كه ميشوند سبب بسياري عوامل
كمكهايداوطلبانه ، چون هزينههايي.است فقر عامل مهمترين.دهند
.ميكنند دشوار و گران را رايگان آموزش حتي آمد و كتاب ، رفت روپوش ،
نظر در فقير خانواده يك وقتي.باشند زياد بچهها تعداد اگر بخصوص
پز ، و پخت خانه ، كردن تميز در ميتواند حد چه تا دخترشان كه ميگيرد
و رساند كمك آنها به كوچك بچههاي از نگاهداري و آب و هيزم جمعآوري
خواهد كار كردن پيدا براي كمي موقعيت كند تحصيل اگر كه ميكند محاسبه
.شود متقبل را هزينهاي چنين كه نميبيند دليلي بنابراين داشت ،
.ميكشانند بيرون مدرسه از را دخترانشان معمولا بنابراين
سر بر خانه كارهاي بار ميشوند ، نامنويسي مدارس در دخترها وقتي حتي
ابتدايي مدارس از بررسي يك در.دارد قرار آنها آموزشي پيشرفت راه
فشار و زمان درسي ، ضعف عامل تنها و مهمترين كه شد معلوم موزامبيك
.ميشود تحميل كودك بر كه است كاري
باشد عقيده اين سنت قويترين شايد و.است سنت بعدي عامل فقر ، از پس
پشتيبان و خود آينده خانواده نانآور چون كنند تحصيل بايد پسران كه
.هستند خود والدين سالخوردگي دوران
باشد ، ودشوارتر طولانيتر گرچه دختر ، يك كار كه است اين بر اعتقاد
فرهنگهايي در و باشد داشته بههمراه مالي درامد كه دارد كمي احتمال
ميشود ، شوهرش خانواده از جزيي دختر كه است معني بدين ازدواج كه
.دارد وجود دخترانشان تحصيل براي كمتري انگيزه
ميدهند پاسخ سوالميشود ، فقير خانوادههاي از بسياري از وقتي معهذا
ميمانند ، خانه در دختران از بسياري.كنند تحصيل دخترانشان مايلند كه
مخالف فرهنگي نظر از يا هستند فقير والدينشان كه دليل اين به نه
به آموزش نوع اين نيستند معتقد آنها كه علت اين به بلكه ميباشند ،
بسيار خطر احتمال كه ميكنند احساس آنها آنكه يا بخورد دخترانشان درد
.است زياد
آمدن پايين در عواملعمده جمله از دختران آسيبپذيري و روحي فشارهاي
كلاسها اگركشورهاست از مدارسبسياري در دختران نامنويسي تعداد
اگر باشد ، ضعيف كودكان بر سرپرستي و اگرنظارت باشند ، پرجمعيت
خطر احساس دختران از بسياري باشند ، خشن و شيطان پسر دانشآموزان
مدرسه اگرميشوند نگران آنها سلامتي براي والدين از بسياري و ميكنند
معلم اگر باشد ، نداشته وجود (دختران و پسران براي) جداگانه كلاس يا
بسيار بچهها زندگي محل يا خانه از مدارس اگر و باشد نداشته وجود زن
يك مثال براي.رفت خواهند مدارس به دختر كمتري تعداد باشد ، دور
از كيلومتر سه از بيشتر يا سه مدارس وقتي كه ساخت روشن مصر در بررسي
به 30 و پايين دختران نامنويسي نرخ دارد ، فاصله دانشآموزان خانه
.ميرسد درصد
فقير دخترانخانوادههاي.ميكند بازي را خود نقش فقر نيز اينجا در
همين و هستند بهتر لباس به باشد ، مقيد نامناسب و پاره لباسشان اگر
در كافي بهداشتي امكانات آنها اگر.بمانند درخانه كه ميشود باعث
به نيز آنها تحصيل دوران ماهانه ، عادت شروع با باشند ، نداشته دسترس
.ميرسد پايان
و خطر احتمال انساني ، موارد نيازهاي توسعه سازمانهاي و دولتها برخي
دختران تحصيل ترك عوامل از كه -خانوادههايشانرا و دختران ترسهاي
.دادهاند قرار موردبررسي -هستند
ابقاء و دختران نامنويسي نرخ بودن پايين براي واحدي علت كه آنجا از
.داشت نخواهد وجود هم واحدي پاسخ ندارد ، وجود مدارس در آنها
در آنها برخياز.گرفتهاند قرار آزمايش مورد مختلفي رهيافتهاي
اين نتيجه.نشدهاند هم هنوزارزيابي و شدهاند آزمايش كوچك مقياس
محل به نزديك درس كلاسهاي يا مدارس:است چنين كلي طور به بررسيها
محل مردم ،(مدرسه اول سالهاي در حداقل) شوند ساخته دانشآموزان زندگي
زن معلم بيشتري تعداد باشند ، داشته نقش مدرسه اداره در والدين و
نگاه و مدرسه به خود دخترهاي فرستادن براي خانوادهها شوند ، تربيت
جهت در غيررسمي آموزش شوند ، مالي تشويق معيني كلاس تا آنها داشتن
درباره يابد ، گسترش دختران به زندگي مهارتهاي و اعداد الفباء ، آموزش
دختران براي درسي برنامههاي شود ، گسترده تبليغ دختران آموزش اهميت
نيز را خود خانگي مسئوليتهاي بتوانند دختران تا) باشند انعطاف قابل
كه دليل اين به هم يابد ، گسترش دبستان از قبل آموزش ،(دهند انجام
در ميتوانند دختران كه است امكاني هم و يابد كاهش بعدي تحصيلهاي ترك
برادرهاي يا خواهر ميتوانند زمان آن در چون يابند حضور درس كلاس
.بسپارند مراكز آن به را كوچكشان
كميته سوي از مردمي مدرسه بنگلادش ، 35000 در -رهيافتها برخي
ثبتنام از 982000دانشآموز تاكنون (BRAC)بنگلادش روستايي پيشرفت
كميته اين معلمان اكثر.هستند دختر درصد تعداد 70 اين از كه كردهاند
تحصيل سال يا 10 و 9 ميكنند زندگي جامعه آن در كه هستند زناني
ماه هر و ميكند اداره را مدرسه روستايي مديريت كميته يك.كردهاند
اين در مادران حضور كه ميشود تشكيل معلمان و والدين مابين جلسهاي
.است ضروري جلسه
و دختران كهتساوي است شده تاسيس روستايي مدرسه مالي ، 75 در -
.است دختر و 15 پسر داراي 15 هركلاس.است اجباري مدارس آن در پسران
دختراني تعداد.ميشوند اداره جامعه سوي از منتخب توسطكميته مدارس
سيستم در دختران تعداد برابر دو كردهاند ثبتنام مدارس اين در كه
.است مدارس رسمي
در كه دختري نيمميليون حدود كه جايي مصر ، جنوب روستايي مناطق در -
در محل خود در محلي جامعه مدارس مدرسهنرفتهاند ، به هستند مدرسه سن
در 110.باشند نداشته مسافت و راه مشكل دختران تا تاسيساند حال
.كردهاند نامنويسي كودك حدود 3000 شدهاند تاسيس تاكنون كه مدرسهاي
.هستند دختر درصد تا 80 تعداد 70 اين از كه
بسيار مناطق از يكي در روستايي جديد مدرسه پاكستان ، 300 در -
درصد از 4 بيش دختران سواد نرخ كه جايي كشور ، سنتي و دورافتاده
پروژه.كردهاند نامنويسي دختر از 14000 و شدهاند تاسيس نيست ،
به است شده سرمايهگذاري بينالمللي سازمان چندين سوي از كه بلوچستان
برنامهريزي زن معلمان تربيت سيار واحد براساس چون است ، رسيده موفقيت
باشند كرده تحصيل سال تا 10 كه 8 زناني مفهوم اين برپايه.بود شده
كار به خود روستاهاي كردن ترك بدون تا ميشوند تربيت معلمي شغل براي
استخدام دولت سوي از معلم از 400 بيش تاكنونشوند مشغول آموزش
حداقل سوي از كه روستايي آموزش كميتههاي سوي از مدارس خود.شدهاند
.ميشود اداره شدهاند ، انتخاب دانشآموزان والدين درصد 75
اخير سال درطي 5 را مدرسه 114(پاكستان) پنجاب در مشابهي پروژه -
و معلمان همه.است كرده نامنويسي دختر از 3000 و كرده تاسيس
ميدهد اجازه كه دارد انعطافي قابل درسي برنامه و هستند زن سرپرستان
.يابند حضور خود كار سر در مزرعه در كار فصلهاي براي دختران
آن در كه كردهاست شروع را برنامهاي توستان سازمان سنگال ، در -
توستان.ميشوند برخوردار آموزشغيررسمي از روستا در 20 دختر 1400
است بوده اجاقهايي مبتكر انعطاف ، قابل زماني برجدول تاكيد بر علاوه
دختران كه مقدارساعتي در نتيجه در و دارند بالايي انرژي بازدهي كه
.ميشود صرفهجويي كنند ، هيزم جمعآوري صرف بايد
تعداد به تا شدهاست تاسيس مدرسهوابسته بوركينافاسو ، 30 در -
مدارس رسمي سيستم از كه سال تا9 بين 7 پسران و دختران از مساوي
تحصيل سال از 3 پس دانشآموزان.دهند آموزش (تركتحصيل) شدهاند خارج
ميبينند ، آموزش محلي زبان به محلي معلمان سوي از كه مدارس ، اين در
.ميگردند باز مدرسه رسمي سيستم به
تدارك غيررسمي ميكنند ، كلاسهاي تحصيل ترك كه دختراني براي نپال در -
آموزش به سال در ماه هفته ، 9 در روز ساعت ، 6 دو روزانه تا ديدهاند
سيستم به ميتوانند دوباره دانشآموزان دوره اين طي از پس.شوند مشغول
در.كردهاند نامنويسي دختر حدود 70000 تاكنونبپيوندند مدارس رسمي
تحصيل از مانع كه فقير خانوادههاي والدين به نپال دولت ميان اين
.است كرده كمي يارانههاي پيشنهاد ميشوند دخترانشان