چهارم ، شماره 1034 آگوست 1996 ، سال مرداد 1375 ، 5 دوشنبه 15
حل مشكلات آيا متوسطه آموزش جديد نظام
ميشوند؟
نظم درايجاد ميتواند اين و نداريم مردود دانشآموز جديد ، نظام در
باشد بسيارموثر كلاس در
بهبود هدف با بار چندين تاكنون ايران در پرورش و آموزش نظام:اشاره
ايجاد زمينه ، اين در تازهتريندگرگوني.است شده تشكيل آموزشي روند
در محدود بهصورت است سالي چند كه است متوسطه آموزش جديد نظام
بيشتري گستردگي با امسال از و شده اجرا دبيرستانهايكشور
در كه كشورمان آموزشي جامعه ازطرف جديد نظام آيا.انجامخواهدشد
آيا است؟ واقعشده پذيرش مورد دارند قرار دانشآموزان و دبيران راسآن
نظام اين برتريهاي رادارند؟ نظام اين با مواجهه آمادگي دانشآموزان
گزارش اين در را متوسطه آموزش جديد پيراموننظام مسائل از بعضي چيست؟
.توجهقراردادهايم مورد
ابزار آموزشيايران ، نظام در بويژه آموزشي ، نظام هر كتابدر
ارتقا عامل ميتواند درسي كتابهاي محتواي.كتاباست تدريس براي اصلي
آموزش جديد نظام در كه مهمي موارد از يكي.باشد آموزش كيفيت نزول يا
قديم نظام با آن تفاوت و دوره اين كتابهاي مسئله است ، مطرح متوسطه
.است
پرورش و آموزش فيزيكمنطقه2 و رياضي دبيرقاضي آتوسا خانم.
جديد نظام كتابهاي در شده گنجانده مطالب:ميگويد اينباره در تهران
اساسي تغييرات قديم ، نظام به نسبت كيفي و كمي نظر از متوسطه آموزش
كتابها ، اين محتواي.نيست دانشآموزان علمي ارتقاي و افزايش جهت در
داراي كيفيت لحاظ به قديم نظام درسي كتابهاي محتواي به نسبت
.است كاستيهايي
و بنيادي و اساسي ازمطالب بعضي حذف:ميافزايد.قاضي خانم.
وگنجاندنمطالب فيزيك و رياضي مانند درسهايي بويژهدر زيربنايي
با يادگيري در دانشآموزان كه است شده موجب پيچيده ، نسبتا مفاهيم و
.شوند مواجه دشواريهايي
پرورش و آموزش كل متوسطهاداره آموزش كارشناس آقايشاپورزاده
متوسطه ، آموزش جديد نظام كتابهاي:ميگويد دراينباره نيز تهران
تدوين شده ايجاد علوم دامنه در كه دگرگونيهايي به باتوجه كلي بهطور
.است شده
بهلحاظ متوسطه جديد كتابهاينظام كيفيت:ميدهد ادامه شاپورزاده
اين از و دارد فاحشي تفاوت قديم نظام كتابهاي آنبا علمي محتواي
.است نزديكتر روز علوم به جهت
كاملتري رفتاري مبنايهدفهاي بر جديد نظام كتابهاي وي ، گفته به
انجام سهولتبيشتري با دانشآموزان توسط آن تايادگيري شده تدوين
.شود
اينباره در متوسطه جديد نظام دوم سال دانشآموز.شكيب ميلاد محمد.
ميتوانم اما گذراندم ، را واحد مجموع 32 در پارسال اينكه با:ميگويد
پاسخگو بهخوبي را قديم نظام سوم سال شيمي يا و زيستشناسي سوالات
.باشم
متوسطه جديد نظام در آموزش نوين شيوه را آمادگي اين دليل شكيب
.ميداند
نظام هدفهاي از متوسطهيكي مقطع در آموزش دوره طول شدكاهش كم
بهدليل دانشآموزي ميشد ، مشاهده قديم درنظام.است متوسطه جديد
و بماند پايه همان در سال بوديك مجبور درس يك در نياوردن نمره
مشكل اين جديد نظام در.بخواند دوباره نيز را سال همان تكراري دروس
قبولي نمره نتوانستهاند كه دانشآموزان از دسته آن و است شده برطرف
بعد ترم در درس همان گذراندن ملزمبه فقط كنند ، كسب را درس يك در
.ندارند دروس ساير تكرار به اجباري و بوده
در مردود دانشآموزان وجود:ميگويد تهران دبيرستانهاي دبيران از يكي
درسهايي در بويژه دانشآموزمردود ، .ميشد تدريس كيفي موجبافت كلاس
حاضر درس كلاس در بيميلي با عموما نبود مشكل چندان آنها آموختن كه
.ميشد كلاس در بينظمي موجب دانشآموزان اينگونه وجود.ميشد
پايه تكرار رواني آثار جلوگيرياز:ميگويد اينباره در شاپورزاده
آموزش جديد نظام مزيتهاي از يكي بودند كلاس در برايدانشآموزانيكه
.است متوسطه
رواني و روحي دانشآموزانپيامدهاي براي پايه تكرار:ميافزايد وي
آقايشاپورزاده از.ميكردند بيهودگي احساس وآنها داشت ناگواري
مورد هدف يك بهعنوان نيز اينباره در هزينهها كاستناز آيا:ميپرسم
.است بوده نظر
وزارت و خانوادهها بر هنگفتي دانشآموزانهزينههاي توسط پايه تكرار
از كاستن موجب پايه حذفتكرار.ميكرد تحميل پرورش و آموزش
.باشد ملي اقتصاد سود به ميتواند اين و ميشود هزينهها
متوسطه مقطع ازفارغالتحصيلان هزار و 200 ميليون دانشگاهيك
به تا داشتند كشندهتلاش رقابتي در گذشته سالهاي نيزهمانند امسال
به ورود متقاضيان از تعداد اين صعودي روند.راهيابند دانشگاه
تنگناي يك به آينده در ميتواند كشورمان ، جمعيت جواني بهدليل دانشگاه
.شود تبديل جدي
جديد نظام در:تهرانميگويد استان پرورش و آموزش كارشناس شاپورزاده
كه است شده ديده پيشدانشگاهي عنواندوره تحت دورهاي متوسطه ، آموزش
به دانشآموزان ورود براي لازم آمادگي ايجاد آن طراحي از هدف
.است عالي آموزش موسسات و دانشگاهها
چيست؟ پيشدانشگاهي دوره اين مزيت ميپرسم ، وي از
وارد متوسطه قديم نظام از كه دانشآموزاني:ميگويد پاسخ در شاپورزاده
دروس با مقطع اين كتابهاي محتوي همسويي عدم دليل به ميشدند ، دانشگاه
كتابهاي كه است شده تلاش جديد طرح در.ميشدند ضعف دچار دانشگاهي
باشند همسو عالي آموزش دوره دروس با دانشگاهي پيش دوره در شده تدوين
.كنند برطرف را يادشده ضعف و
دانشگاه ازاستادان دوره اين كتابهاي تدوين براي:ميدهد ادامه وي
دوره اين كتابهاي دانشگاهي محتويدروس به توجه با تا است شده دعوت
.كنند تدوين را
يك از كه است اين جديد نظام ديگر مزيتهاي از:ميافزايد شاپورزاده
از كه ميشود كساني به منحصر دانشگاه به ورود متقاضيان مقدار طرف
متقاضي اصولا كه كساني ديگر طرف از و برخوردارند بيشتري تواناييهاي
را دانشگاهي پيش دوره نيستند مجبور نيستند ، دانشگاه به ورود
.بگذرانند
و براساسقوانين دانشگاه به ورود براي جديد نظام دانشآموزان
در شركت -كنند 1 طي رابايد مرحله سه دارد وجود فعلا كه مقرراتي
اول مرحله منزله به آزمون اين كه دورهپيشدانشگاهي به ورودي آزمون
صورت 2 به دوره اين كه پيشدانشگاهي دوره طي -كنكوردانشگاههاست 2
.كنند طي را درسي واحد دانشآموزان 30 بايد و ميشود برگزار نيمسال
و شده تدوين عالي آموزش و فرهنگ وزارت توسط دوره اين برنامه و محتوي
عين در كنند كسب موفقيت دوره اين به مربوط دروس در بايد دانشآموزان
شركت هم دانشگاهها دوم مرحله كنكور در بايد دانشآموزان اين حال
دانشگاهها وارد ميتوانند دوم مرحله كنكور در موفقيت از بعد.كنند
.شوند
متوسطه جديد نظام درباره دانشآموزان و والدين توصيهناآشنايي چند
.است شده پرسشها و نگرانيها بعضي موجب گوناگون ابعاد از
ميشود مادران پدرانو به كه توصيهاي:ميگويد باره اين در شاپورزاده
جديد نظام.كنند برقرار ارتباطبيشتري دبيرستانها با كه است اين
از يكي.دارد گذشته نظام به نسبت زيادي متوسطهدگرگونيهاي آموزش
كه است اين شده گرفته نظر در متوسطه جديد آموزش براي كه برنامههايي
نظام با آشنايي منظور به دانشآموزان اولياء براي توجيهي دورههاي
از دانشآموزان محترم اولياي كه شود ايجاد متوسطه آموزش جديد
مطلع غيره و نيمسالي سيستم و واحد انتخاب آموزشي شيوه اين ويژگيهاي
.شوند
جانب از منظور اين به جلساتيكه در كه ميشود تقاضا محترم اولياي از
اينكه عين در.باشند داشته حضور ميشودحتما تشكيل دبيرستانها
تحصيلي مشاورين با و آموزشي واحدهاي با را مستمرخود ارتباط
براي را لازم و مناسب محيط نكنند ، فراموش ميكنند فراهم دانشآموزان
انشاءالله كه كنند فراهم فرزندشان براي درسي مباحث مرور و خوب آموزش
موفقيت بتوانند دانشآموز اولياء و مدرسه محترم اولياء توجه نتيجه در
مرور براي آرام و امن محيطي خانه در همچنين.باشند داشته را لازم
ارتباط به اخص بهطور ولي گردد ايجاد دانشآموزان ، طرف از درسي مباحث
.ميشود بيشتري تاكيد مدرسه و دانشآموز اولياء بين
نسبت را خود كنندآگاهيهاي سعي كه است اين دانشآموزان به توصيه اما
طرف از هم زمينه اين در.دهند افزايش متوسطه آموزش جديد نظام به
آموزشي واحدهاي در هم و ميشود انجام مثبت اقدامات گروهي رسانههاي
شده گرفته نظر در محترمشان اولياي و دانشآموزان براي توجيهي جلسات
.است
با حتما واحدتحصيلشان انتخاب زمينه در كنند سعي بايد دانشآموزان
حداكثر از نيمسال درهر و برقراركنند ارتباط تحصيلي مشاورين
.كنند استفاده شوند ، ميتوانندبرخوردار كه واحدهايي
جديد آموزش در خوشبختانه كه اختياراتي به توجه با واحد انتخاب در
يك دروس كه معني اين به كنند دقت درس نوع انتخاب در دارد وجود
در مشكل و سخت دروس اما باشد برخوردار رواني و سادگي از نيمسالشان
بگذرانند مربوطه نيمسالهاي در را دروس كنند سعيكند تجمع نيمسال يك
آن به مربوط تابستاني دوره از حتما شوند موفق نتوانستند اگر و
.باشند داشته را خود تحصيل عقبماندگي جبران و كنند استفاده نيمسال
ولايي فرناز
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
.ندارايانه فرهنگي ارتباطات و اطلاعات گسترش موسسه :فني مجري