چهارم ، شماره 1035 آگوست 1996 ، سال مرداد 1375 ، 6 شنبه 16 سه
!نفر ميليون يك سالي ميآيند ، شتاب با
است همه سود به مدارس نوسازي
آموزگار توجه ازدامنه كلاس فضاي در دانشآموزان تراكم افزايش با
را آنان عقبافتادگي نميتواند و شده دانشآموزانكاسته فردي تحولات به
.كند وجبران شناسايي
جمله از دلايلگوناگون به كه ميدهد نشان كارشناسي دقيق برآوردهاي
به پرورش و آموزش نظام اداره ادامه كشور ، دانشآموزي جمعيت سريع رشد
است آن گواه مردم با گو و گفت اما.نيست ممكن دولت ، سوي از تنهايي
عمومي ، آموزش امر در مردمي مشاركت بر مبني دولت تقاضاي در آنان ، كه
متاسفانه همه ، اين با.ميبينند را مسئوليت بار از فرار گونهاي
.است ديگري چيز واقعيت
اعم كشور تمامبخشهاي نياز به توجه با كه است اين تلخ شايد واقعيت
اعتبارات ، كلان و فوري تزريق ، به...فرهنگي ، اجتماعي ، اقتصادي ، از
دفاع ، آموزش ، از اعم امور تمام اداره به بهتنهايي ديگر دولت
صدها هريك كه...اجتماعي ، تامين عمومي ، بهداشت عمراني ، سرمايهگذاري
همه زود ، يا دير.نيست قادر ميطلبند ، سالانه اعتبار ريال ميليارد
و نيست كشور پيكره كل از جدا چيزي مقولهدولت كه كنيم باور بايد
انتظار را دولت عملي اقدامات تنها نابساماني هر رفع در نميتوان
.كشيد
به درست جهتدهي و درسياستگذاري تعهدات تمامعيار ايفاي نيز دولت از
حقه ماليات اخذ موجود ، اعتبارات از بهينه كاملو بهرهوري روندها ،
درآمد محل از هزينهها كامل تامين مرز تا پردرامد و مرفه طبقات
.است انتظار حداقل مردم ، به واقعيت گفتنهمه سرانجام و مالياتي ،
ميآمد ، بيرون ازخانه وقت هر.نبود خودش دست.شد مدرسه حياط وارد
چندان مدرسه با آنها خانه.دستميداد او به كسلي و دلتنگي احساس
ميشود ، نزديك مدرسه به كه بار هر چرا نميدانست اما ;نداشت فاصله
.ميآورد روي او به خستگي
سرانجام و گلبتههايناشيانه با آهنين در زمخت ، ديوارهاي با مدرسهاي
خشن غژغژي صداي با آهنين در.كلاسخورد زنگ پير و خسته خدمتگزاري
و آدمها كلاسها ، تمامي با مدرسه.ميكرد بودن زنداني احساس.شد بسته
راه كلاسها سوي به مرتب صفي در بچهها.ميكرد خاطر آزرده را او محيطش
.افتادند
او به وروديراهرو در كنار معوج و كج دهانهاي با سياهرنگ بشكهاي
او اما.زدند او به تنهاي گذر هنگام همشاگرديها.ميرفت غره چشم
زد ، شانهاش به ضربهاي دست با دوستانش از يكي.بود خود درگير همچنان
.ميكرد خستگي احساس.كشيد خميازهاي.كرد بسنده لبخندي به تنها او ، و
ظاهر چشمانش جلو دوباره سرد و نمور فضاي همان با باريك و تنگ راهروي
و درست رنگ آهني نرده كه بود سالها.رفت بالا پلهها از بيميلي با شد ،
.بود نديده خود به حسابي
باز را كلاس شكستهچوبي در.كرد فروكش راهرو داخل كمكم صداها و سر
گرفته چهره همان با معلم صداافتاد ، و سر از و كرد نالهاي در.كرد
.كرد نگاه او به خيره چشمان با همانطور.بود نشسته آهني صندلي روي
رفتهاي رو و رنگ نيمكت سوي به و برد بالا اجازه علامت به را دستش
.سريد
معوج و كج تختهسياه به خستگي با دانشآموزان.ميگفت همچنان معلم
براي را دستش دوبار.ميشد محو كمكم اطراف صداهاي.بودند شده خيره
.بود بريده را امانش خستگي.برد دهانش مقابل خميازه از جلوگيري
:ميچرخيد سرش روي سنگيني حجم با كلاس زد ، او به سقلمهاي دوستش
و بلند صداي همان با معلم پوره ، و پاره كتابهاي آدمها نيمكتها ،
!شد؟ چي نفهميد اصلا ومعوج ، كج سياه تخته تكراري ، حرفهاي
حضور آن در نوجوانان و كودكان كه است محيطي مدرسه!اول خانه
اول حتي و خانهدوم مدرسه گفت ميتوان كه حد آن تا ;دارند مستمري
اوقات اصلي بخش دانشآموز نفر ميليون ميشود50/18 محسوب دانشآموزان
متمركز چنين آنها حضور نيز منزل در حتي ميكنند ، صرف مدارس در را خود
فضايي بايد آن ابزارهاي و اشياء تمامي با مدرسه محيط بنابراين.نيست
راهي مدرسه به كه هنگامي دانشآموزان از هريك تا باشد جذاب و نشاطآور
.باشند داشته خوشايند احساس ميشوند ،
در ميتواند عوامليكه ساير و مكان زيبايي فضا ، نظر از محيط اين اگر
ديدگي آسيب موارد برخي در و دچاركاستي باشد ، موثر دانشآموزان كشش
پرورش و آموزش نهادهاي آموزشي تلاشهاي تمامي بسا باشد ، چه فرسودگي و
.رود هدر به آموزشي كادرهاي زحمات و
شيشهها شكستگي گچديوارها ، و سقف فروريختگي نيمكتها ، و ميز شكستگي
كتابخانهها و آزمايشگاهها بودن تهي بودنديوارها ، كثيف پنجرهها ، و
بخش گريبانگير تحصيلي سال طول در متاسفانه كه است مواردي از...و
.است كشور آموزشي فضاهاي از مهمي
سوي از خساراتوارده تمامي بايد باز آيا چيست؟ چاره راستي به
كند؟ تقبل پرورش و آموزش نهادرسمي را آموزشي فضاهاي به دانشآموزان
از ميتوان چگونه دارند؟ مشاركتها اين در نقشي چه مردم و والدين
جست؟ بهره آموزشي فضاهاي بهينهسازي در دانشآموز ميليون والدين 5/18
.بيافكنيم نگاهي شتابزده چند آمارهايي به است كافي
به ريال هزار تنها دانشآموزان از هريك والدين اگر..تا جلد يك از
تومان ميليارد حدود 9/1 در مبلغي دهند ، اختصاص مدارس بهسازي امر
كتابخانههاي تجهيز براي اگر حتي.شد خواهد فراهم آموزشي فضاهاي براي
به كتاب جلد ميليون حدود 5/18 كند ، هديه كتاب يك دانشآموزي هر مدارس
.شد خواهد افزوده كتابخانهها موجودي
عواملي چه بهرهنميگيريم؟ مردمي خزانههاي اين از ما چرا راستي به
دخيلاست؟ مردمي مشاركتهاي كاهش در
كمبود 50 با درجامعه مردمي نهاد پرمخاطبترين كه اين تصور شايد
در كه وزارتخانهاي.باشد كميشگفتآور است روبرو دولتي بودجه درصدي
تومان ميليارد بايد 1000 آموزشي كارشناسان طبقارزيابي جاري سال
اختصاص تومانبودجه ميليارد تنها 523 شود ، منظور آن براي بودجه
بودجه كاستي ميتوانند كهثروتمندان انتظار اين البته است؟ شده داده
اما ;باشد نيافتني دست آرزوي يك شايد كنند ، تامين را كشور آموزشي
اين ميتواند توان اندازه به هركس.بود نااميد مردمي كمكهاي از نبايد
كمكرسان نفتي دلارهاي ديروز تا اگر.دهد ياري را آموزشي نهاد
شريف ملت اين دسترنج بايد حالا بود ، پرورش و آموزش عظيم وزارتخانه
قابل شد ، خواهد مردم نصيب آن از كه زياني وگرنه ;باشد آن حمايتكننده
خسارت ميان اين از كسي چه بخورد ، لطمهاي اگر تازه و نيست ، جبران
جمعيت اين با كه پيداست زمينهاي هر با ما؟ فرزندان جز به ميبيند
به دولت سوي از آموزشي نظام عيار تمام اداره ديگر دانشآموزي ،
.نيست ممكن تنهايي ،
جمعيت سريع رشد كه باورند اين بر جمعيتكارشناسان انفجار و آموزش
نظر از را جامعه تنها نه اسلامي ، انقلاب ازپيروزي بعد
را زمينه بلكه افكنده ، دشواري به اجتماعي - اقتصادي برنامهريزيهاي
فراهم نوجوانان و كودكان صرف آموزش براي بودجهها تمامي بلعيدن براي
.است آورده
.شدهايم انفجارجمعيت قرباني سوم ، جهان كشورهاي ساير همچون نيز ما
آغازين سالهاي در ميليوندانشآموز براي 5/7 امكانات كردن پيدا
حالا ميگرفت ، پرورش و آموزش وزارتخانه از را وتوان تاب اسلامي انقلاب
تواني نيازهايآموزشي ، تمامي با نفري ميليون جامعه 5/18 يك اداره
مشكلات همه اين با را دولت ونميتوان نيست دولت اختيار در كه ميطلبد
ارائه از:شود شروع ميتواند چيزي هر از كمك.گذاشت تنها كاستيها و
يا شهري مدرسه يك ساخت تا گرفته مدرسه بازسازي براي آجر قالب يك
.روستايي
آن اهميت و مدارس بهسازي فعاليتهاي به اشاره با آموزشي كارشناس يك
ساير از سريعتر آموزشي ، ساختمانهاي استهلاك:ميگويد روندآموزش در
فضاها اين از كه افرادي.ميافتد اتفاق خدماتي و اداري فضاهاي
تفاوت ديگران با جسمي رشد روند و فيزيك به توجه با ميكنند استفاده
در فيزيكي مستمر تعميرات و ساليانه بهسازي بنابرايندارند چشمگيري
.است ضروري جانبي ، تجهيزات و آموزشي فضاهاي
يك با رنگآميزينشده ، متوالي سال دو كه مدرسهاي مثال عنوان به
مقايسه قابل ميگذرد ، آن ازرنگآميزي مدت همين به كه اداري ساختمان
.نيست
در فقط دانشآموزان اولياء مشاركتهايمردمي از تاكنون:ميافزايد وي
مشاركتهاي ازوالدين بسياري آنكه حال شده ، استفاده مسائلمالي
مدرسهميتواند مدير مثلا.ميپذيرند رغبتبيشتري با را غيرمالي
آنان هريك ، تخصص به توجه با و مختلفشناسايي صنفهاي در را اولياء
.كند شريك مدارس بهسازي امر در را
فعاليتهاي از برخي به فيزيكي ، بايد ظاهر بر مدارس ، علاوه بهسازي در
آزمايشگاهها بهگردگيري ميتوان نمونه طور به.كرد نيزتوجه آموزش
كه سراغدارم را مدرسهاي مدير پرداخت ، آموزشمدارس كارگاههاي و
كليه مشاركتي ، اقدام يك در دانشآموزان مادران همياري با توانسته
قالب در خياطي و گلدوزي صورت به را زيستشناسي درس نمودارهاي و طرحها
.كند تهيه آزمايشگاهي پوسترهاي
نظام تا 67 سالهاي 57 طي كه است حاكي نفرآمارها ميليون يك سال هر
روبه دانشآموز دختران درصد و 10 پسران درصد سالانه 6 رشد با آموزشي
مجموعه به نفر ميليون يك سال هر ترتيب بدين.است بوده گسترش
خروجي نيز رقم اين نصف حتي آنكه حال شده افزوده كشور دانشآموزان
انساني نيروي نيز پرورش و آموزش كمي ، رشد اين كنار در.نداشتهايم
اما داده ، افزايش نفر ميليون يك به نفر هزار از 350 را خود آموزشي
راهي هنوز آموزشي ، جهاني استانداردهاي به دستيابي براي حال اين با
.است پيش در طولاني
دارد ادامه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
.رايانه ندا فرهنگي ارتباطات و اطلاعات گسترش موسسه :فني مجري