چهارم ، شماره 1036 آگوست 1996 ، سال مرداد 1375 ، 7 چهارشنبه 17
ميكنم آغاز سكوت با من
موسيقيدان جارت ، آثاركيت و زندگي به نگاهي
ماوراءالطبيعه و روح عالم به ازاعتقاد عقلاني آميزهاي موسيقيجارت
است
را خود حرفهاي فعاليت سالهامريكايي ، اوج آهنگساز 50 جارت ، كيت
وي.گذاشت بهنمايش متحده ايالات سرتاسر در توري برگزاري با گذشته سال
از 6 مجموعهاي همزمان بهطور شهر ، هفت در زنده كنسرتهاي اجراي علاوهبر
اجراهاي شامل كه كرد عرضه آبي نت در جارت باعنوانكيت (CD) سيدي
نيزدربرگيرنده وي آثاركلاسيك مجموعه.اوست جاز (Trio) سهگانه
پيانو كنسرتو گذشته سال در همچنين او.است تابارتوك موسيقيباخ
اكنون جارت.گذاشت بهاجرا بوستن همراهيسنفوني به را موتسارت
.است ساخته جلوهگر را خود هميشه از پيچيدهتر بلكه موفقتر نهتنها
اروپا در او سولو اجرايبداههنوازيهاي با جديجارت ، فعاليت دوره
او آلبوم 1975 -شد مواجه چشمگيري موفقيتهاي با اوسطدهه 1970 ، در
تكنوازي آلبوم پرفروشترين نسخه ، ميليون فروش 5/2 با كلن ، كنسرت
.بودهاست تاكنون پيانو
:ميگويد است پرداخته علمفلسفه فراگيري به نيز مدتي كه جارت
برقرار زندگي و ما بين پرشور و پويا ارتباطي بتواند موسيقيبايد
.باشد برخوردار دروني لذتي از بايد موسيقي سازد ،
به سالگي هفت از پنسيلوانيا ، ازايالت تاون اهلآلن موسيقيدان اين
دنبالهروي درباره وي.ميپرداخت خود شهر در تكنوازيهايپيانو اجراي
(Adron Copland) ازجمله ، كوپلند امريكايي آهنگسازان ديگر از نكردن
غيرمعمول شيوهاي موسيقي كمك با من:ميگويد (Philip Glass) وگلاس
.بود كاري هر روي بر متداول برچسبزدنهاي با مخالف كه دادم رواج را
اين با ميرفتم ، پيش ميگرفت قرار مسيرم در كه رودخانهاي هر در
ركوردر ، ساكسوفون ، كه جارت.شد خواهم جريان قطع موجب كه اطمينان
موسيقي فراگيري به يكسال مينوازد ، بهمدت نيز ديگر سازهاي بسياري طبلو
.پرداخت بركلي موسيقي دركالج جاز
رولاندكيرك ، همكاريباراهاسان بهخاطر دهه 1960 اواسط در ولي
اجراهاي با كه ;شد ايجاد آموزش اين وقفهايدر نوازندهساكسوفون ،
ادامه تكنوازي نيز گاهي و ديگر نوازنده دو همراهي با پاپ موسيقي
اجراهايجارت تا شد آن بر آلماني ، ضبط مدير يك سال 1971 در.يافت
ضبط نيز تاكنون كه كند ، ضبط معاصر موسيقي عنوانمجموعه با را جوان
.است شخص همين برعهده آهنگساز اين برنامههاي
بداههنوازيها ، اجراي در چه كنسرتهايباخ ، اجراي بههنگام چه جارت ،
در كه آنچه موسيقيهمانند در رايج اصول ريختن برهم چهبههنگام و
صداي درمقابل را شنونده ميخورد ، بهچشم ملوديبرگهايپاييزي
قرار خود موسيقايي فن و نبوغ اوج ونيز پيانو ، دلنشين و هموار
بلكه ميزانها نهتنها ميان موسيقاييجارت ، در عبارتهاي.ميدهد
.هستند او موسيقي در باروك سبك تداعيكننده كه ميزنند ، قوس لحظهها
و روح عالم به ازاعتقاد عقلاني آميزهاي موسيقيجارت ،
فلوت دميدنبه با ،(1986) ملوديارواح در او.است ماوراءالطبيعه
سوپرانوساكسوفون شيون درآوردن بهصدا و هندي طبل پاكستاني ، كوبيدن
.ميدهد ارائه را فرهنگي چند اجرايي
كه بهگونهاي ميكند ، رخنه روحشنونده و قلب به نحو بهترين به جارت
آهنگكتاب.نيستند آن انجام به قادر او معاصر ديگرموسيقيدانان
سال 1987 در و است كلاويكورد براي يافتهاي گسترش سوئيت كه نيز ، راهها
جارت.ميرود بهشمار بيستم سده آهنگهاي بديعترين از درآمد ، بهاجرا
:ميگويد خود موسيقي توصيف در
است اينگونه.كنم رشد نيز ميان در بايد و ميكنم ، آغاز سكوت با من
.ميشود الهام من به موسيقي كه
سودخواه سيما:تايممترجم:منبع
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام