چهارم ، شماره 1036 آگوست 1996 ، سال مرداد 1375 ، 7 چهارشنبه 17
!نميسازد مدرسه ترديد ، دستهاي
است همه سود به مدارس نوسازي به كمك
دانشآموزان و آموزشي خستگيكادرهاي موجب دونوبته ، كلاسهاي تشكيل
.مييابد كاهش آموزشي كلاس بازدهي درنتيجه ميشود ،
ميرود ، بالا كلاسي در دانشآموز تعداد تراكم وقتي ميدهد نشان پژوهشها
تهويه كه آنجا از.نرود بيرون سروصدا تا ميبندد را پنجره درو معلم
به منجر اكسيژن ميزان كاهش نميگيرد ، صورت كلاس در معمول طور به هوا
بيشتر توضيح از فرار براي وي نهايت در.ميشود دانشآموز و معلم خستگي
كتاب از آنكه جاي به دانشآموزان نتيجه در.ميآورد روي خلاصهگويي به
آزار ابزار يك عنوان به آن از شوند ، بهرهمند لذت وسيله عنوان به
.ميكنند ياد دهنده
فضاي بزرگ ، شهرهاي باگسترش كه ميدهد نشان شهرنشيني تحولات سير
كيفي و كمي تغييرات دچار خدماتي و اداري فضاهاي ساير و آموزش زندگي ،
آن از نه و است خبري دلباز و بزرگ اتاقهاي آن از نه ديگر.ميشوند
هرجا بهآبيرنگ حوضهاي و سرسبز درختان با اعياني بزرگ منازل و حياط
اين ميتواني چقدر تاميبيني آجر و تيرآهن سيمان ، سنگ ، ميكني نگاه
كني؟ تحمل را زمخت فضاي
:است معتقد تحقيقات تكيهبر با اجتماعي علوم كارشناسان از يكي
بنابراين.زندگيكند سبز سر و باز فضاهاي در دوستدارد انسان
ميشود ، روبهرو روستايي محيطهاي با شهر در زندگي مدتي از پس وقتي
وجود به غربي معماري در شيوهاي اخيرا خاطر همين به.مييابد شادماني
فضاي و جنگل ماهورها ، و تپه از زيست محيط بافت تغيير بدون كه آمده
.ميجويد بهره بشر اسكان در طبيعي
كه ميشويد مواجه فضاهايي با تهران شهر در روز هر شما:ميافزايد وي
معماري و تنوع هيچ بدوناست آجري و سنگي سيماني ، بلند ساختمانهاي
فرزندانتان داريد انتظار چطور كثيف ، و دودزده اوقات بيشتر در و جديد
مناسب آموزشي فضاي تنها نه كه بروند مدارسي به پرسروصدا محيط اين در
است؟ بيبهره نيز بزرگ حياط يك از حتي بلكه ندارد ،
فراغت از بعد است مجبور كهدانشآموز است آپارتمانهايي آن از بدتر
جنون دچار روز در پرتحرك موجود اين اگر يابد ، اسكان آن در ازدرس
.است بوده يار شما با بخت واقعا نشود ،
سبز فضاي آنها درصد كردهايد؟چند توجه مدارس فضاي به حال به تا
جوش و وجنب تفريح زنگ براي بزرگ حياط تعدادداراي چه دارند
هستند؟ دانشآموزان
باز فضاي تنها نه زمين قيمت افزايش و آموزشي فضاهاي گسترش با
آموزشي ، كلاسهاي نياز به توجه با بلكه نيافته ، توسعه آموزشي محيطهاي
ترتيب بدين.ميشوند ساخته حياط كوچك محدوده همان در نيز جديد فضاهاي
انتظار حال اين در.ميشوند آموزشي فضاي توسعه قرباني مدارس حياط
آپارتماني ، خانههاي و آموزشي كوچك فضاهاي با دانشآموزان داريم
.باشند متعادل روحي تناسب و بالا هوشي ضريب با افرادي
آموزشي فضاي استهلاك
تجهيزاتي استهلاك و دچارفرسودگي نيز كوچك آموزشي فضاهاي همين
را بزرگسالان بلكه خردسالان ، تنها نه لوازم و فضا ابزار ، كهنگي.هستند
.ميآزارد نيز
جايگاه هنوز ما جامعه نيزدر نگهداري و بهرهوري فرهنگ متاسفانه
حجم اين هرزرفتن شاهد سالانه نبايد وگرنه.است پيدانكرده را اصلي
و نيمكت ريال ميليون صدها سال طول در.باشيم ملي ثروتهاي گسترده
.ميشود زخمي ديوارها گچ يا و ميرود بين از شيشه يا سياه تخت صندلي ،
بخورد ، لطمه آموزشي فضاي و تجهيزات به هم اندك ولو قدر هر حال هر به
راستاي در اين بنابر.شود تامين خسارتها اين ملي بودجه طريق از بايد
از بهينه استفاده به دانشآموزان ترغيب فكر به بايد مدارس بهسازي
.بود آموزشي امكانات و لوازم
مقرر معلم يك طرح اساس بر تعريفميكرد ، منطقه 16 آموزشي مسئول يك
جمعآوري دانشآموزان مشق دفتر ضايعات تهران جنوب مناطق از يكي شددر
انبار دانشآموزان مشق دفاتر از انبوهي مدرسه ، در 8 ماه ظرف 3.شود
و رنگآميزي كامل طور به مدارس از يكي آنها ، فروش از پس بالاخره شد ،
.شد تجهيز نيز مدرسه چند آزمايشگاه
در مشاركتهايمردمي زمينه در كارشناس يك مدارس بهسازي و بودجه
:است باور اين بر بهسازيمدارس
وادارات مدارس ساختمان برايرنگآميزي است ، بودجه مسئله مهمترين
و نشده هيچرقميپيشبيني آموزشي هزينهسرانههاي دستور در آموزشي
استفاده رنگآميزي براي مدرسه بودجه سرانه از نميتواند مدرسهاي هيچ
كمك مدرسهاي اگر.است گزيرناپذير مردمي كمكهاي به آوردن رو پس.كند
.نيست خبري آموزشي فضاي رنگآميزي از نكند ، جذب مردمي
از استفاده و ديوارها مدرسه ، شعارنويسي رنگآميزي در آن بر علاوه
روانشناسي مسائل نه ميشود گرفته نظر در مالي منابع بيشتر رنگها
هم خاكستري رنگ مقداري مدرسهاي به نيكوكاري فرد اگر مثلا.يادگيري
روحيه بر رنگ اين اثر به توجه بدون مدرسه مدير كند ، هديه
.ميكند اقدام آن رنگآميزي به دانشآموزان ،
نظايرآنها و بهداشتي پيامهاي رويديوار ، شعارنويسي:ميافزايد وي
براي بنابراينبايد شود ، تلقي مستقيم دانشآموزپيام براي ميتواند
پيامها ارائه يكسانبراي و مناسب الگويي تعددسليقهها ، از جلوگيري
.شود تهيه يادگيري سطوح به توجه با مدارس تمامي در
توسعه روند با مدارس بهسازي آموزشيو فضاهاي موضوع ارتباط در
تا نگاهكنيم ، موجود ظرائف به بانكتهسنجي اگر اجتماعي -اقتصادي
.شد روشنخواهد مسئله حدودي
فيزيكي متراكم انرژي تنها دانشآموزاننه براي بازي فضاي نبود
تجهيزاتآزمايشگاهي و ابزار بلكهفقدان نميكند ، تخليه را آنان
دانشآموز ميكند ، بنابراين تشديد نظري تقويتدروس براي را زمينه
به مرحله آموزشي ، مراحل طي اوندارد عملي و اطلاعاتتجربي ديگر
و علمي نظر از ولي ;ميشود پذيرفته هم دانشگاه در ميرود ، پيش مرحله
قابل خسارت آينده در نوعي به مسئله اين.ندارد نوآوري تكنولوژي
شخصي يكديپلمهموفق ترتيب بدين.ميكند وارد كشور توسعه بر ملاحظهاي
و عملي حيطه در كاربري بدون و ذهني محفوظات سلسله يك تنها داراي است
.صنعت
در كارودانش يا و وحرفهاي فني تاسيسرشتههاي دلايل از يكي شايد
.باشد بوده كمبودها بهاين بخشيدن تحقق راستاي
موج اكنون هم كه ميدهد نشان آموزشي آمارهاي بهسازي و مردم مشاركت
متوسطه و راهنمايي دورههاي به دبستان از دانشآموزي جمعيت افزايش
دوره در رشد درصد و 12 راهنمايي دوره در رشد است6درصد رسيده
به را متوسطه دانشآموز نتواند آموزشي نظام كوتاه مدت در اگر.متوسطه
اين وسيع شمار از نميتوان آينده در كند ، جلب مولد كارهاي سوي
در آنها نياز با متناسب مشاغل نهايت در گرفت ، بهره مولد نيروهاي
حجم با مشاغلمناسب نبود بنابراين.آمد نخواهد بهوجود جامعه
.باشد احتمالي اجتماعي آسيبهاي زمينهساز ميتواند شغلي متقاضيان
سازمانتوسعه ، رئيس و پرورش و وزيرآموزش معاون بنيانيان مهندس.
هزارمدرسه بهوجود 82 اشاره با مدارسكشور ، نوسازي و تجهيز
از آموزشي محيط بزرگسالان ، ما برخلاف:ميگويد كشور بهسازي به نيازمند
در نو صندلي مثال بهطور.است تعيينكننده دانشآموزان براي ذهني نظر
كه گونهاي به باشد ، برانگيز جنجال دانشآموزان براي ميتواند كلاس يك
حتي.ميكند قرباني را خود تفريح زنگ حتي تصاحبآن براي دانشآموز يك
.است تاثيرگذار دانشآموزان روحيه در نيز مدرسه يا كلاس رنگ
ظرف اولي ، مدرسه دركنيد مديريتتصور شيوه دو با را مدرسه دو
جمعآوري براي دانشآموزان و شده كارتونيطراحي شخصيتهاي با زباله
سياهرنگ بشكه دو از ديگر مدرسه در ولي ;ميكنند استفاده آن از زباله
طراحي زباله ظرف و بشكه ظاهر.ميشود استفاده زباله محل عنوان به
.ميدارد وا متفاوت رفتارهاي به را دانشآموز ناخودآگاه شده ،
برخورد.است لمس قابل نيز خانوادگي زندگي در خود خودي به امر اين
ريخته هم به را خانه كه شخصي با ميبيند مرتب و منظم را خانه كه مردي
.است متفاوت ميبيند ، نامنظم و
مدرسهايتميز وقتي آموزگاران ، نظرسنجياز براساس:ميافزايد وي
برعكس ، و بود خواهند آموختن مستعد نيز دانشآموزان باشد ، زيبا و
مدرسه ظاهر وقتي.است رواني تلقين نوع يك بيشتر موضوع اين البته
.است موثر دانشآموز در هم و معلم در هم نباشد ، آراسته
نخست:يابيم دست اساسي هدف دو به بهسازيمدارس با هستيم درصدد ما
سپس كنيم ، تقويت مديران و دانشآموزان بين در را نگهداري فرهنگ سطح
.نماييم ترغيب مدارس نوسازي و بهسازي در مشاركت به را والدين
سازماننوسازي ، عمراني بخش براي ريالاعتبار ميليارد اختصاص 1020
بهويژه ;نيازهاباشد تمامي پاسخگوي مدارسنميتواند وتجهيز توسعه
و بهبازسازي مبرم نياز كشور در مدرسه اكنون 82هزار هم كه
نيازهاي به بدوناحتساب موجود مدرسه هر به يعني.دارند زيباسازي
.ميرسد تومان هزار ميليونو 240 حدوديك جديد
نشانميدهدكه كشور استانهاي كيفيتمدارس موردبررسي در مطالعات
درصد و 5/13 تعميرجزئي نيازمند مدارس از ساختمان 1/27درصد اسكلت
مدارس از درصد همچنين 4/12.هستند اساسي تعمير مدارسنيازمند از
از درصد نامناسب ، 8/19 مدارسنماي از درصد و 8/8 قبول قابل نماي
محوطه داراي مدارس از درصد و 3/12 نامناسب محوطه داراي مدارس
.دارند آزمايشگاه متوسطه مدارس از درصد هستند ، 2/79 تعمير نيازمند
نهاد آينده به نميتوان مردم مشاركت بدون ميدهدكه نشان ارقام اين
طول در نفتي درامدهاي از ناشي رفتارهاي بود ، خوشبين كشور آموزشي
و حمام و مدارس ساز و ساخت در كمتر مردم كه شده موجب دور سالهاي
نشان تاريخي سابقه كه حالي در بدانند ، مسئول را خود عمومي مراكز
و حمام و مدرسهسازي ، بهويژه عمراني كارهاي در ايرانيان كه ميدهد
.بودهاند پيشگام عمومي مراكز ساير
مبالغگزافي خود شبانه تفريح حاضرندبراي ايراني خانوادههاي برخي
مردمي مشاركت مورد در آنان وقتيمديرياز اما كنند ، هزينه را
است؟ كاره چه پس دولت:آنهاميپرسند ميكند ، استمداد
در مدارس وتجهيزات توسعه نوسازي ، سازمان سازمانهارئيس و مدارس
طول در:ميگويد خصوصي دولتيو سازمانهاي و مردم زمينهمشاركت
جديد كلاس هزار بايد 200 اجتماعي-اقتصادي توسعه آينده برنامههاي
كه پذيرفتهايم اجتماعي - توسعهاقتصادي دوم برنامه طبق بسازيم ،
نوبتهاداره يك را دبيرستانها وتمامي راهنمايي مدارس درصد 50
ميتوانند مردم.داريم كمبودهايي كيفي ازلحاظ حال اين با اما.كنيم
كلاسها ، و مدرسه ديوار و در آميزي رنگ سبز ، فضاي مدارس ، محوطهسازي در
آموزشي ، ساختمانهاي نگهداري و تعمير و ورزشي زمينهاي ترميم و تجهيز
.كنند ياري را پرورش و آموزش
را ما ميتوانند گوناگون زواياي از شهرداري سازمانهاي:ميافزايد وي
افزايش آموزشي ، كاربري با زمين ارائه از كنند ياري مهم امر اين در
با اگر آن بر علاوهآموزشي فضاهاي تحويل و ساخت يا آموزشي زمينهاي
مشكل كرد ، احداث بوستانها كنار در را مدارسي بتوان همياريشهرداريها
تفريح زمان در دانشآموزان.شد خواهد رفع نيز مدارس ورزشي و سبز فضاي
.بگيرند بهره بهخوبي فضاها اين از ميتوانند ورزش و
رنگآميزيميتواندبخشي و گل اهداي حتيبا مدارس زيباسازي در مشاركت
مشاركتي شيوه از بخشي اين البته.كند برطرف را مدارس كمبودهاي از
و مهندسي و فني خدمات دريافت با ميتوانند نيز نيكوكاران همچنين.است
براي محروم مناطق در را مدارسي ارزان ، و دولتي مصالح ارائه
.بسازند نيازمند دانشآموزان
نيست ، محدود مالي حمايتهاي به تنها مدارس بهسازي در مردم مشاركت
اولياء تواناييهاي از بهرهگيري مدرسه ، مسائل فصل و حل در همياري
ايجاد آموزشي ، تجهيزكارگاههاي فراغت ، اوقات كردن پر در دانشآموزان
در ميتواند درنهايت وكيفي كمي مشاركت هر يا و مدارس كتابخانههاي
.باشد ساز كار كشور سازان آينده آتي تربيت و تعليم
ميتوانيمدر كوچك ولو گام يك كهحتي باشيم اين پذيراي ما همه اگر
راه بهخود ترديد نبايد برداريم ، وتربيت تعليم كيفي و كمي بهبود
ويژه ماهي يا هفته به آنها نگهداري و تعمير يا مدارس بهسازي دهيم ،
آموزشي مديران با را آن داشتيد ، فكري وقت هر بهتراست.نميشود محدود
آموزش فرايند در را آنها بتواند نيز فكري كمك اين شايد كنيد ، مطرح
.دهد ياري
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام