چهارم ، شماره 1038 آگوست 1996 ، سال مرداد 1375 ، 10 شنبه 20
ناهمگونيها؟ يا استعدادها كشف
كشور سراسر جوانان تجسمي هنرهاي جشنواره نهمين درباره نكاتي
عنوان به وجودكارشناسان هنرجويان ديدگاههنري ارتقاي براي
است ضروري گروه اين كنار در مشاور
كشور ، درتمام هنري خلق امكانات گستردهنبودن يا و نبودن دست يك
هنرمندان آن ، نتيجه كهدر ميآورد بوجود را مهاجرتپنهاني يك
.ميكنند پيدا شهرهاگرايش در زندگي به شهرستاني
استان در تير از 28 كشور سراسر جوانان تجسمي هنرهاي جشنواره نهمين
كار به برگزيدگان معرفي با گذشته مرداد دوم در و شد آغاز كرمانشاه
.داد خاتمه خود
شركتكننده هنرجوي و 308 شد رشتههنريبرگزار هفت در جشنواره اين
رنگ آبرنگ ، گرايشهاي با) نقاشي طراحي ، رشتههاي در مختلف استانهاي از
،(تصويرسازي و پوستر گرايشهاي با) گرافيك ،(رنگي مداد و پاستل روغن ،
به تذهيب و نگارگري خوشنويسي ، كاريكاتور ، ،(سفال و مجسمه) حجمي آثار
.پرداختند هنري رقابت
روستايسرابله و شهر داخل در جشنواره ، هنرجويان برگزاري حين در
.مشغولبودند كارگاهي بهفعاليتهاي كرمانشاه
اين بودكه شده عنوان جوانان ، هنرهايتجسمي جشنواره نهمين هدف در
استعدادهاي تشويق و هنرمند جوانان خلاقيت كشف منظور به جشنواره
برگزاري ستاد هدفي ، چنين به دستيابي براي.ميشود برگزار هنري درخشان
اين برگزيدگان و كرده استانها در هنري آزمون يك به اقدام جشنواره
مراكز از يكي به ساله هر شده ، گرفته نظر در سهميه به توجه با آزمون
در و اساتيد حضور با روز سه طي آنجا در و ميشوند اعزام استانها
اين در هنرجويان واقع ، درميزنند هنري خلاقيتهاي به دست برابر شرايط
مثلبازديد بيروني عوامل تاثير تحت ميتوانند كه كنند ثابت بايد مدت
و اساتيد شهر ، صحبتهاي اطراف طبيعت ومذهبي ، باستاني اماكن از
خلق را خوري در آثارهنري هنرمندان ديگر با وهمزيستي آشنايي
استعداد -باشد1 ويژگيبرخوردار دو از بايد اينآثار.كنند
تلاشپيگير با استعداد ، .وتوانايي خلاقيت -هنرجويان ، 2 دروني
خلاقيت ، وليشكوفاميشود وي هنرستان يا دركارگاه و سال طي هنرجو
جشنواره اين و دارد بروزنياز شرايط به تنها كه طبيعياست امري
تظاهربيروني مداوم تلاشهاي و تاخلاقيت ميكند فراهم را امكاناتي
برگزاري طول در آمده وجود به هنري آثار همان يعني ;كنند پيدا
هنرجو تا گيرد تعلق جوايزي آثار اين تمام به كه جاست به.جشنواره
بنابر.است مهم بسيار هنرجو براي جايگاه اين.دارد جايگاهي كند درك
ضروري جشنواره ، در شده ذكر هدف به دستيابي براي نكته چند رعايت اين
:ميرسد نظر به
اين شركتكنندهدر هنرجويان از برايبسياري هنوز شايد كه موضوعي
شده ارائه كميتآثار از آنچه.است نشده ، سهميهبندي مشخص جشنوارهها
چند كه است صورتي به سهميهبندي كه است اين ميشود جشنوارهنتيجه در
سهميه يك نبود.دارند مذكور هنري رشته هفت در بيشتري سهميه اصلي شهر
نداشتن طبيعي نتيجه.استانهاست در امكانات نبودن از ناشي خود برابر
سهم محروم ، اصطلاح به يا دورافتاده استانهاي براي برابري امكانات
كه جشنوارهاست همين در واقع در يا.است جشنوارهها اين در داشتن كمتر
و فن ، اساتيد نبودن هنري ، كارگاه نداشتن مثل) امكانات نابرابري اين
و ميشود آشكار (تجهيزات و وسايل از بسياري نبودن دسترس در همچنين
ابراز توانايي شهرستانها اين در هنرجو كه است طبيعي پس.مييابد بروز
ديگر كنار در كه زماني و نمييابد را خود دروني استعدادهاي تمام
اين داشتهاند ، كار براي بيشتري امكانات كه ميگيرد قرار هنرجوياني
از او سرخوردگي باعث همين كه بسا چه و ميكند ، لمس بيشتر را موضوع
مربوطه مسئولان است بهتر ميرسد ، نظر به اين بنابر.شود كارش
و كنند محروم مناطق امكانات تقويت به معطوف رابيشتر خود سرمايهگذاري
.نكنند اكتفا آن روي بر سرمايهگذاري و جشنواره برگزاري به صرفا
كشور ، درتمام هنري خلق امكانات گستردهنبودن يا و نبودن دست يك
هنرمندان نتيجهآن ، در كه ميآورد وجود به پنهانيرا مهاجرت يك
تداوم عامل همين.پيداميكنند گرايش شهرها در بهزندگي شهرستاني
خود انگيزه نيز ديگر جوانان بردهو بين از را نقاط اين زندگيهنري
جشنوارهبراي كنندگان برگزار ايناگرچه بنابر.ميدهند دست از را
برگزاري به طورادواري به مختلف درشهرستانهاي كمبود ، همين جبران
نميتوان ولي باشد ، هم شهرستانها براي فرصتي كه ميپردازند جشنواره
زيربنا از بايد هنري خلق امكانات و كرد بسنده مسئله اين به تنها
.شود فراهم
روحيه است ، تقويت جشنواره توجهبرگزاركنندگان مورد كه ديگري نكته
برگزاركنندگان خواسته اين زماني.است هنرجويان هنري ديدگاه و
هنري نگاه نوع هنرجو ، به كه ميپذيرد تحقق شكل بهترين به جشنواره
و ميبيند چگونه هنرمند كه شود گفته آنها به حداقل يا شود آموخته
اين موقعي.ميبخشد تجسم هنرياش اثر در چگونه را خود برداشت و ديدهها
منتقدان سبك ، صاحب هنرمندان همراه به هنرجو كه مييابد پرورش ديدگاه
بگيرد قرار ارتباطگروهي يك در روانشناسي و آموزشي كارشناسان و هنري
قرار بررسي و نقد مورد شده خلق هنري آثار كه جشنواره پايان در و
طور به چگونه هنرجو كه شود گفته هنري كارشناسان طرف از ميگيرد ،
كه شود داده توضيح همچنين.است بوده تاثير تحت ناخودآگاه و خودآگاه
آن انجام عهده از خوبي به عدهاي كه بوده چه هنري ديدن صحيح روش
توجه اثر خود به فقط چنانچهبرنيامدهاند ديگر عدهاي و برآمدهاند
كار سمت به بيشتر است ، خود هنري حركت شروع در كه را هنرجو شود ،
كار نوع دو اين بين گذاشتن تمايز.هنري كار تا ميكند تشويق توليدي
ميتواند هنري ديدگاه با ساده اثر يك و هنري ديدگاه بدون توليد يعني
وجود هنرجويان ديدگاه ارتقا براي.باشد جشنواره اصلي اهداف از يكي
همچنين.است ضروري گروه اين كنار در مشاور عنوان به كارشناسان
فضا اين هنرجو براي خبرنگارانهنري و منتقدان با آشنايي و برخورد
كندو درك را هنري نقادي نقدو نوع بتواند كه ميكند راايجاد
وبرخورد ارتباط با ميتواند چگونه چيستو افراد اين وظيفه بداند
را خود وخلاقيت استعداد و بگيرد كمك ازآنها قشر ، اين با آگاهانه
همزيستي شرايط نبود و مصاحبه و بحث فضاهاي نبودن.سازد شكوفاتر
طي بايد كند فكر هنرجو ميشود باعث متناسب مقدار به هنرمندان و هنرجو
.كند خلق اثري روز سه
هنرجويانتبديل تابستاني اردوي بهيك جشنواره شايد صورت اين در
و ميماند باقي هنرجويان براي آن از خاطرهاي و ياد تنها كه ميشود
لازم كه را نكتهاي.نميدهد قرار تاثير تحت را دسته اين زندگي جشنواره
جشنواره برگزاري مسئولان برخورد نحوه كنيم ، يادآوري جا درهمين است
.است هنري منتقدان و باخبرنگاران
فراهم جشنواره ، يك در موجود رفاهي امكانات از بيش خبرنگاران براي
خبرنگار آن ، سايه در كه دارد اهميت امكاناتي و شرايط آن آوردن
الفت و آشنايي تا بدهد جشنواره خصوص در را مناسبي خبري پوشش بتواند
خوبي به نتوانست نهم جشنواره كه مسئلهاي.گرداند ممكن آن با را مردم
.بود جشنواره برپايي طول در هنري خبرنگاران وجود كند ، استفاده آن از
هنر گسترش برلزوم است تاكيدي كه دهم كهجشنواره اميدواريم پايان در
نيز و گذشته از اجراييتر و دقيقتر بابرنامهريزي مردم ، ميان در
.شود برپا هنرمندان و هنري كارشناسان از بيشتر استفاده
نياكان -س
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام