چهارم ، شماره 1044 آگوست 1996 ، سال مرداد 1375 ، 17 شنبه 27
|
|
ناجور وصله خوانندگان ديدگاه
غيرانتفاعي مدارس در رافع طرح اجراي بر نقدي
مصاحبهاي در پرورش و آموزش محترم مسئولان كه خواندم روزنامه در
ادامهتحصيل براي ريال ميليون و 500 ميليارد يك مبلغ:فرمودند
مدارس در رافع عنوانطرح تحت بيبضاعت خانوادههاي مستعد فرزندان
تلويزيون از مورد اين در هم تبليغي.است شده گرفته درنظر غيرانتفاعي
بيبضاعت اولش شرط حتما كه -شرايط واجد دانشآموزان از كه شد پخش
با.كنند مراجعه پرورش و آموزش ادارات كهبه ميخواست -است بودن
ضرورت نسبتبه تنشهايي و حساسيتها غيرانتفاعي مدارس كار به آغاز
امكانات ايجاد.آمد بوجود مردم بين در آنها فعاليت نتايج تاسيسو
از يكي همواره بيبضاعت ، خانوادههاي فرزندان تحصيلبراي ادامه
مسئولين طرف از حساسيتها اين ميزان از كاستن براي كه بوده روشهائي
به طرحي ، چنين صحيح اجراي فرض با حتي.است گرفته قرار استفاده مورد
.شد خواهد سبب را ديگري تنشهاي و مشكلات عمل در طرح اين ميرسد نظر
دوره دانشآموز يك غيرانتفاعي ، مدرسهاي دانشآموزان ميان در كنيد تصور
راه مدرسه آن به ممكن ترتيب هر به و بيبضاعت خانواده يك از ابتدايي
والدين همه نميكنيم ادعا هرگز كه تذكر اين با ;است يافته
نمونهاي هستند ، مرفهين و پولدارها از غيرانتفاعي مدارس دانشآموزان
.رابرميشماريم پيشبيني قابل اتفاقات از
-غيرانتفاعيتر مدارس از بعضي در خصوص به -وشيك مرتب سرووضع با آنها
...واين آمد خواهند بهمدرسه
برايشان بخواهند چه هر كه زد خواهند حرف بابايي و مامان از آنها
...واين فراهمميكنند
كه كادوهايي از تولدشان ، جشن از رفتهاند ، كه ميهمانيهايي از آنها
...واين گرفتهاندميگويند
فروشگاه از خواستند چيزي اگر كه داشت خواهند توجيبي پول قدر آن آنها
... اين و مدرسهبخرند
را گردشهايي و سفرها ديدنيهاي و خاطرات تعطيلات ، اتمام از بعد آنها
...اين و كرد خواهند نقل همديگر براي اشتياق شورو با رفتهاند كه
حرف...و موسيقي نقاشي ، شنا ، انگليسي ، كلاسهاي خصوصي ، معلم از آنها
.... اين و خواهندزد
كودك برنامههاي تهيهكنندگان براي هم مشكلاتي است ممكن طرح اين
تهيه كه جا آن از.ميدهم توضيح نكنيد ، تعجب !كند ايجاد تلويزيون
طبعا باشد ، شيك كارهايشان همه ميخواهند كودك برنامههاي كنندگان
به بايد كنند تهيه مدارس و كودكان مورد در برنامهاي ميخواهند وقتي
چرا؟ بهتر ، غيرانتفاعيتر چه هر البته بروند ، غيرانتفاعي مدارس سراغ
و مرتب كلاسهاي ;دارند را بودن شيك شرايط كه اين براي است ، معلوم خوب
كه كودكاني خلاصه و يكدست فرم لباسهاي با دانشآموزاني شده ، تزئين
نازنازي و شيرين حرفهاي بلدند دارند ، رويي و رنگ كه آن بر علاوه
آيا وضعيتي چنين در كنيد ، قضاوت خودتان..كه بعضيها مثل نه بزنند ،
در ناجوري وصله ندارد را بودن شيك خصوصيات كه دانشآموزي نيست ممكن
!باشد؟ ديگران بين
در مثلا كه بوده گونهاي به آموزان دانش توزيع عادي مدارس كلاسهاي در
سطح در دانشآموزان از نفر دو يكي خانواده معمولا نفري يككلاس 30
.ميآمدند چشم به بيشتر سايرين بين در و داشتند بالاييقرار رفاهي
اين نميكنيد فكر آيا شد؟ خواهد چه عكسشود ، معادله اين اگر حال
را خود ناتواني شد ، تحقيرخواهند ماهها و هفتهها و روزها كودكان
قرار ملامت مورد را خانوادهشان فقر و بيبضاعتي و كرد خواهند باور
باشد؟ چيزي چه رافع ميخواهد طرح اين براستي داد؟ خواهند
اگر نشود ، تحقير انساني ميخواهيد اگر!پرورش و آموزش محترم مسئولان
هستند ، مستعد خودتان قول به كه دانشآموزاني رواني آرامش ميخواهيد
فكر به نشوند ، تنش دچار آنها خانوادههاي ميخواهيد اگر و نشود مختل
...گشتهايم پشيمان بودن طلا از.باشيد ديگر راههاي
همان براي !غيرانتفاعيتر و غيرانتفاعي مدارس بگذاريد نيست بهتر آيا
به شما و بماند باقي دارند را لازم امكانات والدينشان كه دانشآموزاني
خدمت بيبضاعت خانوادههاي مستعد آموزان دانش به ديگري نحو
نمونه يا دولتي نمونه مدارس طريق از را بودجه همين ميتوانيد.كنيد
صرف مردمي يا مدارس در آنان حضور با مقايسه در كمتري سود آثار مردمي
.بدهيد بيشتري امكانات معمولي مدارس به يا كنيد ، آموزان دانش اين
تخصيص و تقسيم در عدالت رعايت آموزشي ، تجهيزات:قبيل از امكاناتي
تا مناطقبيبضاعت مدارس معلمان به بيشتر امتيازهاي دادن و معلمان
و تقويتي كلاسهاي برگزاري يابد ، افزايش مدارس اين آموزشي جاذبههاي
كردن داير حتي.ممكن هزينه كمترين با ويا رايگان صورت به جبراني
يا دولتي مدارس در بيبضاعت خانوادههاي مستعد دانشآموزان خاص كلاسهاي
مدارس در آنان حضور با مقايسه در سوءكمتري آثار مردمي ، نمونه
ظاهرا كه غيرانتفاعي سودمدارس از درصدي اخذ.داشت خواهد غيرانتفاعي
از استفاده شيوه بهترين است ، گرفته خود به اجرايي صورت امر اين
.است مدارس اين امكانات
طوسي جواد
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام