چهارم ، شماره 1049 آگوست 1996 ، سال شهريور 1375 ، 22 پنجشنبه 1
اسلام عرفاني ابعاد انديشه تازههاي
/ گواهي عبدالرحيم دكتر:توضيحات و ترجمه / شيمل آنماري:نويسنده
:بها / صفحه 703/ اول1374 چاپ / اسلامي فرهنگي نشر دفتر:ناشر
ريال 000/20
علمي زندگي به نگاهي با اسلامي ، عرفان به شيمل آنماري گرايش و علاقه
استاديار سالگي بيستوسه سن در كه زماني.ميگردد آشكار كاملا او
را شعر و ادبيات تاريخ اسلامي ، هنر چون دروسي شد ، ماربورگ دانشگاه
پيوند.است نموده چارچوبفعاليت همين در نيز تاكنون و كرد تدريس
اين سيراب را خود او كه گونهاينيست به اسلامي عرفان دنياي شيملبا
كاري اسلامي ، عرفان با بارهتصوف در نوشتن:كند معرفي چشمه
چشمانسان پيش در مرتفعي قلل قدماول ، در.است غيرممكن تقريبا
هرگونه به وصول باشد ، راه جستجوي در بيشتر طالب هرچه كه ميشوند ظاهر
ميتوانند افراد از معدودي تنها هرتقدير ، به..مينمايد مشكلتر هدفي
ميكند ، زندگي سيمرغ افسانهاي مرغ كه جايي كوهسارها ، دوردستترين به
بودهاند دنبالش به را آنچه بفهمند كه برسند جايي به و نمايند پرواز
.است بوده ايشان خود درون در واقع در
عرفاناسلامي شناخت براي نويسنده استكه موضوعي چنين به عنايت با
رشته بهدانشجويان هميشه او.ميكند راپيشنهاد گوناگوني شيوههاي
عملي كار به بيشتر تحصيلي ، دوران در كه ميكند توصيه اسلامشناسي
درس در كه ميخواهد او.نخوانند تئوري و نظري دروس صرفا و بپردازند
نحوي به دانشجويان.شود بيشتري تاكيد ديني و هنري مطالب بر فرهنگ
صورتي ميگويدمبالغه مثلا.بگيرند انس اسلامي ممالك با بهتر و بيشتر
گفتگو و بحث مردم با انسان اگر.آموخت را آن بايد كه است زبان از
صورت سكنات و حركات و اشارهها و ايماء از كه مطالب بسيار چه كند ،
كتابها در كه نيست صورتي آن فقط شرق تصوير.بياموزد ميتواند آنها
.ميكنند القا ارتباطي وسايل يا و شده طراحي
شناخت براي آنها از و بوده مدنظرشيمل هميشه اينگونه شيوههايي
ارزشمندياست كتابهاي آنها همه حاصل.است گرفته بهره اسلامي عرفان
نويسنده كتاب اين اول فصل در.آنهاست يكياز اسلام عرفاني كهابعاد
شيمل پاسخ يافتن براي چيست؟ تصوف:ميكند مطرح را اساسي پرسشي
وسيع آنچنان ميشود خوانده تصوف نام به معمولا كه پديدهاي:مينويسد
هيچكس كه است رنگارنگ و متنوع حدي به آن نمود و ظهور و گسترده ، و
را تصوف و ميكندعرفان اضافه سپس و ندارد را آن كامل توصيف جرئت
تعريف اين باارائه نويسنده.نمود تعريف مطلق به عشق عنوان به ميتوان
فصل.مينهد بنا را كتاب ديگر فصول است ، احساس يك بيان واقع در كه
اساسي مباني اما.دارد اختصاص كلاسيك تصوف مختصر بهتاريخچه دوم
محورهايي به آن طي كه ميشود مطالعه نامطريقت به سوم بخش در تصوف
سماع و ذكر نماز ، پرستش ، اشكال فنا ، و محبت مقامات ، و مراحل چون
مطالعه لذا و است عرفان مركزي هسته ترديدانسان بدون.ميشود اشاره
مهم اين كه باشد داشته انسان با تنگاتنگ ارتباطي ميبايد اسلامي عرفان
و پنجم ، سلسلهها فصل در.است آمده وي كمال و چهارمانسان فصل در
اصول در دقت با ششم فصل در و ميشوند معرفي صوفيه اخوت انجمنهاي
دو... و كبير شيخ ابنعربي ، اشراق ، شيخ سهروردي ، چون عرفايي عرفاني
عرفان بر مبتني تصوف:ميگيرد قرار مطالعه مورد تصوف در عمده گرايش
نام تركي و فارسي عرفاني اشعار:بلبل و هفتمگل فصل.الهي حكمت يا
چون شاعراني شعر در بلبل و گل عنصر دو جايگاه به آن طي كه دارد
كه هستند كشوري دو پاكستان و هند.ميگردد اشاره مولانا و عطار سنايي ،
كتاب هشتم فصل اساس براين دارد ، ديرينه حضوري آنها در عرفان و تصوف
عرفاني كلام و شعر آن در كه دارد اختصاص پاكستان و هند در بهتصوف
گرفته ، نام كهموخره آخر فصل در.ميشود بررسي كشور دو اين در
كه ديدگاهي ميشود ، ابراز عرفان و تصوف به نسبت نويسنده ديدگاه
كردهاند تجربه را روح تاريك شب كه آنان:ميگيرد پايان اينگونه
بار دنيا و شده پيدا عرفان نيمهشب آفتاب روزي بالاخره كه ميدانند
.نمود خواهد كسب جديدي زيبايي ديگر
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام