چهارم ، شماره 1050 آگوست 1996 ، سال شهريور 1375 ، 24 شنبه 3
بدل تا اصل از
آفرينش نگارخانه در جهان نقاشان آثار كپي نمايشگاه برپايي حاشيه در
اميركبير
اينكه آيامشهوريباشد تابلوهاي درخانههايشان هستند علاقمند مردم
ميكند؟ كفايت دارد ، وجود تابلو يك ازموناليزافقط
مرداددر تا 30 از 22 جهان روغننقاشان رنگ آثار كپي نمايشگاه
.بود اميركبيربرپا آفرينش نگارخانه
وكپي است پيش قرن يا 4 به 3 آثارمربوط اين از برخي اصلي نسخه
از آثاري.است شده تهيه ميلادي تا 1976 بين 1970 سالهاي در آنها
اين زينتبخش وفرانچسكوگواردي پيسارو ، كلودمونه ، كاشارد ، سيسلي
.هستند مجموعه
ومحبوبيت شهرت بسيار اروپا و درآمريكا هماكنون تابلوها اينگونه
جمعآوري كشورها همين از نيز نمايشگاه اين در موجود آثار و كرده پيدا
.شدهاند آورده ايران به و
در اكثرا كه كارها اصل روي ابتدااز تابلوها ، اين اجراي براي
بالايي بسيار كيفيت با نگهداريميشوند ، دنيا بزرگ موزههاي
زينك و فيلم تهيه و ليتوگرافي مراحل اجراي از پس و شده عكسبرداري
چاپ پلاستيك كاغذ برروي افست طريقه به اسپانيا در آمريكا ، كشور در
بافت گوني پارچه يك با پشت از و سلفون لايه يك با رو از سپس و شده
اثر ظاهر به گوني و محافظت چاپرا سلفون كه منظور اين به شده ، پرس
حرفهايدقيقا نقاش عدهاي توسط بدهد ، سپس نقاشي بوم مشابه بافت
رنگ بهبرجستگي نياز كه قسمتهايي در و رنگسازيشده اصلي نمونه طبق
به را اثر درنهايت و شده داده نشان روغن ، برجستهتر رنگ با بوده
.است درآورده اصل مشابه كاملا و دقيق بسيار كپي يك عنوان
نگارخانهاميركبير ، در جهان كپينقاشان نمايشگاه برپايي بهانه به
.ميگذرد نظرتان از استكه شده تهيه مطلبي
كشيدن از پس شايد نقاشي تابلوهاي نسخهبردارياز يا كپي تاريخي قدمت
تابلوي يك كه اندازه همان يعني.برسد نقاشي هنري تابلوهاي اولين
براي.است سابقه اين داراي نيز كپيكاري تكنيك دارد ، سابقه نقاشي
مردم و ميشود انجام كپي چرا كه بوده مطرح سئوال اين همواره منتقدان
يك از نسخهبرداري كپيو ميبينند ، كه را اثري اينكهميدانند با
در و ميخرند را حالآن بااين است ، ديگر بفرد تابلويمنحصر
به تابلوها ديدناين براي يا و ميكنند خانههايشاننگهداري
كپي كه باشيم شنيده خبرهايهنري در بارها شايد.نمايشگاههاميروند
اينجا دراست نداشته تابلو آن اصل از كم چيزي قيمت نظر از تابلو يك
اثر آن قطع بطور ميشود؟ كشيده كپي اثري چه از كه است مطرح سئوال اين
كرده ، خلق را هنري اثر هنرمند كه زماني يعني.باشد بفرد منحصر بايد
نداشته وجود فني و تكنيكي يا محتوايي و موضوعي هرشكل به آن مشابه
عام مقبوليت كه ميپردازد اثري انتخاب به ميكند ، كپي كه كسي.است
كپي حتي كه باشد شده باعث آن شهرت و بشناسند را آن مردم باشد ، داشته
برداشتهاي يا تقلبها در موضوع اينبدهد قرار تاثير تحت را اثر
صنعتي مارك يك از كسي كمتر.است رايج نيز صنعت در صنعتي ماركهاي
در و معروف توليدات سمت به صنعت در هميشه بلكه.ميكند كپي ناشناخته
بين آن شناسايي اثر ، شهرتدارد وجود گرايش معروف آثار سمت به هنر ،
فكر طرز دنبالهروي ميدهد ، انجام كپي كار كه كسي بنابراين ، .است مردم
را باشد آن در خلاقيت كه كند كاري ميآيد پيش كمتر و است مردم
و است نوآوري و خلاقيت پي در همواره برعكس ، هنرمندكنند نسخهبرداري
ا در هنري روح دميدن با و ميآورد بوجود ندارد ، وجود كه را چيزي آن
چيزي از شده برداشت هنري نسخه يك كپي.ميكند مداوم را خود خلاقيت ثر
.است شده خلق كه است
شايدبراساس.كشيد نسخهكپي تعدادبسياري ميتوان هنري اثر يك از
آثار هردو كه وموناليزا آخر ازشام شده كشيده كپي بيشترين آمار ،
.باشد هستند ، داوينچي
اما.وجودندارد آن عين و است هنري ، منحصربفرد اثر كه ميدانيم
لحاظ به و نظرموضوعي از:است مشخصه دو آنداراي منحصربفردبودن
ميشود انجام شيوه دو به نسخهبرداري ترتيب ، همين به.تكنيكي و فني
.ميكند عامتر و گستردهتر مقداري را نسخهبرداري بحث اينجا در كه
.ميكشد ميبيند ، كه را چيزي ميكند ، آن كپي را موضوع تنها كه كسي
و هرشكل به و ميبيند را آن عينا تابلويشامآخر كشيدن براي مثلا
آخر بيننده ، شام درنظر بطوريكه.ميكند كار سنتي يا و مدرن شيوهاي ،
حواريون با (ع)مسيح حضرت آن موضوع كه تابلويي يعني.باشد داوينچي
بنابراين.است كلاسيك آن سبك و ديوار برروي روغن رنگ آن ، وتكنيك است
خلاق هنرمند ذهني فرآيند مانند ذهنياش فرآيند نسخهبردار ، اينجا در
براساس آخررا خودششام نظر در هنرمند كه همانطور يعنينيست
ذهنيات براساس را كار همين نيز كپيبردار كرده ، تداعي انجيل نوشتههاي
به.است نداشته وجود خلاقيتي بنابراين.است داده انجام ديگري نقاش
اوست ، هنري ديدگاه كه را هنرمند اصلي مشخصه نسخهبردار ، ديگر ، عبارت
موضوع ديدن يا مشاهده به هنري اثر يك خلق براي هنرمند.ندارد
به كه خلاقيت و برميگردد ديدگاهش به كه دارد ذهني تحليل ميپردازد ،
تنها كپيبردار واقع ، در.ميآيد بوجود هنري اثر كه ميشود مربوط زماني
فرآيند و ديدگاه نداشتن در هنرمند يك با او تفاوتميكشد و ميبيند
آثار سطح پايينترين هنري ، لحاظ از شايد نسخهبردار ايناست ذهني
ديگري كپيبرداران اما.كند عمل صنعتكار يك صورت به و داشته را هنري
با مثال ، ونگونگ براي.ميكنند برخورد ديگري نوع موضوع ، با كه هستند
به تابلويي ميدهد ، تكان را آنها باد كه آفتابگردان شاخه چند ديدن
منحصر اثر اين.تابلودنياست گرانترين كه آفتابگردانكشيده نام
حال.ميرود بشمار عمدهامپرسيونيستها آثار از يكي و بفرداست
با تفاوتي چه كند كپي راعينا تابلو همان نقاش يك چنانچه
خود تابلوي در و كرده كپي را طبيعت بخشياز دارد؟ونگوگ ونگونگ
همان در عمده تفاوت.است كرده كپي را تابلويي دوم ، شخص و گنجانده
تابلوي عين و باشد نداشته ديدگاهي كپيبردار اگر يعني.است ديدگاه
همان بخصوصي ديدگاه با اگر ولي است كپيبردار يك باز بكشد ، را ونگوگ
هنري خلق يك به بكشد ، ميبيند ، آن از خودش كه چيزي آن با را تابلو
صاحب چقدر و باشد موثر ميتواند چقدر ديدگاهش اينكه حال.است دستزده
كه كاري مانند.است هنري عمل يك عمل ، اما.است جداگانه بحث است ، سبك
خود ، سورئاليستي ديد با و كرده تابلويموناليزا با سالوادوردالي
نسخهبرداري اينجادالي در.است كشيده موناليزا لبهاي پشت بر سبيلي
وي سورئاليستي ذهنيت و است بوده دخيل آن در خودش ديدگاه بلكه نكرده
.است داشته تاثير
نقاشان بودن سبك هم با كه دارد وجود نيز نسخهبرداري از ديگري نوع
ديدن با را بخصوصي سبك كه هستند بسياري نقاشان.است شده معني خلط
.ميبرند بكار خود نقاشيهاي در را آن و ميآموزند ديگر نقاش يك تابلوي
نقاشاني چنين مثال عنوان به.هستند تكنيكي كپيبرداران آنها واقع در
نگاهشان و نكنند تكرار عينا را امپرسيونيستي تابلوهاي موضوعات شايد
كار آنها مانند ولي نباشد ، امپرسيونيست نقاشان نگاه عين طبيعت به
وبخصوص تركيببندي ساختوسازتابلوهايشان ، نوع يعني.ميكنند
مثل آثارشان ، كاملا در نور مشخصه ازهمه مهمتر و رنگگذاري
.هستند سبك هم نيستند ، بلكه كپيبردار افراد ، امپرسيونيستهاستاين
كه كسي با رسيده خودش بهسبك كه را كسي تفاوت چگونهميتوان اما
در دانست؟ متمايز آورده ، دست به آثار كپيكردن به توجه با را خود سبك
يعني.گريبانند به دست آن با منتقدان كه است مشكلاتي از يكي اين واقع
هنرهايتجسمي خلق از سال هزار سه يا دو گذشت از بعد ميتوان چگونه
قلمداد سبك راصاحب كسي ميتوان شده نقاشيمعروف به كه بعدي دو
تابلو هر در شان زندگي درطول كه هستند نقاشاني بنابراين.كرد
بهديدگاه نقاشان اين.كردند موضوعانتخاب بيان براي را سبكي
.نرسيدهاند خود آثارهنري بيان در ثابتي و مشخص
خود مقبوليت همچنان مردم درنظر بد ، چه و باشد خوب چه كپي هرصورت ، در
.نميكنند نگاه شكليواحد به هنري هراثر به آنهاهميشه و دارد را
آيا.تابلوهايمشهوريباشد خانههايشان در علاقمندهستند آنها
مايل آنها ميكند؟ كفايت دارد ، وجود تابلو يك فقط ازموناليزا اينكه
حس را رنگها برجستگي ميخواهند بلكه.باشد آن پوستر يا عكس نيستند
از و ببينند پارچهاي بافت رنگهاي برروي را طبيعي نور تاثيرات كنند ،
.ببرند لذت آن
به پاسخياست كپيبرداري.باشند خريدنداشته قدرت مالي نظر از شايد
.هنريباشد اثر يك نميتواند اماخود هنري ، اثر عامشدن
شريف ماهان
كف بر بيجان طبيعت - (1923) وانينك آندروري اثر:عكس زيرنويس
اتاق
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام