چهارم ، شماره 1050 آگوست 1996 ، سال شهريور 1375 ، 24 شنبه 3
1900- قرن2000 گزارش
هواپيما با مانش درياي از گذر روياي
مانش درياي گذشتناز از پس بلريو هواپيماي
و مانش درياي فراز پروازبر از سخن پيش مدتها ژوئيه 1909از 25
عمل چنين كه آنجا تا انگلستانبود ، و فرانسه ميان ارتباطهوايي
اكنون.ميرفت بهشمار رويا يك هوانوردي دوستداران براي متهورانهاي
و است پرواز پيشگامان از كه فرانسوي يك توسط يافته واقعيت رويا اين
انداخته خطر به را خود جان پرنده ماشينهاي انواع با پيش سالها از
.مييابد تحقق است
كرد عبور مانش درياي كهاز هوانوردي نخستين بلريو
را مانش درياي از پرواز انديشه پيش مدتي از (L.Bleriot) بلريو لوئي
انتخاب پرواز شروع براي را فرانسه ساحل از مناسبي نقطه و داشت سر در
پرواز از قبل شب.ميكشيد انتظار را مساعدي جوي شرايط و بود كرده
نيز او كه دوستشلاتام و وبلريو بود بدونباد هوا و آرام دريا
با مشورت از پس كند ، مانشپرواز از خود هواپيماي داشتبا تصميم
سپيدهبامداد دميدن با و ندهند ازدست را فرصت گرفتند تصميم هم
خواب در مقررلاتام ساعت در اما.كنند انگلستانپرواز ساحل بهسوي
ساحلفرانسه از بامداد درساعت 35/4 او.كرد پرواز بلريو فقط و ماند
و 12 ساعت 5 در دريايمانش ، از موفقيتآميز عبور پساز و برخاست هوا به
پرواز اولين.آمد فرود خاكانگليس در بندردوور نزديكي دقيقهدر
.كشيد درازا به دقيقه فقط 37 مانش درياي فراز از انسان
اطلاع و بازگشت فرانسه ساحل به روز پروازهمان اين از پس بلريو
مفتخركرده دونور اعطاينشانلژيون به را او كهرئيسجمهوري يافت
فرانكي هزار جايزه 25 تا رفت خواهد بهانگلستان بهزودي وي.است
مانش درياي از پرواز اولين براي كه را ديليميل انگليسي روزنامه
.كند دريافت است ، يافته اختصاص
غولپيكر جنگي ناوهاي انگليسدرساخت و آلمان رقابت
ژوئن 1909
ناو دو دقيقياز توصيف خود اخير درشماره آلمانيفوتيكوس مجله
افكنده آب به تازگي كهبه است داده دست به پيكرآلماني غول جنگي
از پس كه رزمناو دو اين.دارند نام ووستفالن ناوهايناسو.شدهاند
رقابت شد ، خواهند محلق آلمان جنگي ناوگان به آزمايشي دريانوردي مدتي
ميدهند ، نشان آشكارا دريايي برتري براي را انگليس و آلمان سرسختانه
ناوگان به را دريايي غولهاي از نو نسلي سال 1906 در بريتانيا زيرا
رزمناوهاي.دادهاند پاسخ آن به عملا آلمانها اكنون و افزود خود جنگي
سه دارندو ظرفيت تن و 18500 مترعرض و 27 طول متر جديدآلماني 7/137
.دارد دريايي معادل 19گره سرعتي و قدرت هزاراسب با 20 عظيم موتور
رزمناوها گونه اين از زيادي تعداد به زودي به درياييآلمان نيروي
.شد خواهد مجهز
ازكنگو بلژيك وليعهد بازگشت
اوت 1909 16
در كنگو به طولاني سفر يك از بازگشت بلژيك ، در وليعهد آلبرت ، پرنس
شهر در كه او.كرد خوشبيني ابراز سرزمين اين آينده به نسبت آفريقا ،
كه شد متذكر ميگفت ، سخن خود تحقيقات و ديگر نتايج از بلژيك آنورس
و شود محكمتر و گستردهتر بايد و ميتواند كنگو و بلژيك پيوندهاي
منطقه يك بهصورت كنگو پهناور و غني سرزمين تا است لازم پيگير تلاشهاي
تغذيه و بهداشت و رفاه تامين براي بهويژه.درآيد پيشرفته و بارور
.شود اجرا سنجيده و موثر برنامههاي بايد بوميان
اغماضنيست و عفو اهل كلمانسو
ژوئن 1909 15
مورد در استكه داشته اعلام قاطعيت فرانسه ، با وزير نخست كلمانسو ،
از هياتي.داد نخواهم گذشتتن و عفو هيچ به پست اعتصاباخير عاملان
بودند ، رفته ديداراو به كه پاريس وتلگراف پست اعتصابي كاركنان
را اعتصاب سرسخت مخالف ويژهسيميان به پست روساي بركناري تقاضاي
:گفت و كرد رد را تقاضاها اين صراحت با كلمانسو اما بودند ، كرده
پيآمدهاي و پستچيها توقعات كه پست سازمان روساي وظيفهشناسي پاداش
!نيست بركناري كردهاند ، گوشزد را آنها اعتصاب زيانبار
ميرسدپذيرفته نظر به و كاربازگشتهاند به پستچيها حاضر حال در
.است بينتيجهبوده اعتصابجنجالبرانگيزشان كه باشند
ژوئيه 1909 كشتي 6 يك محرمانه تعمير
از پس بود ، تعمير تحت آسيبديدگي پي در كه فرانسويدانتون ناوشكن
به مخصوص جراثقال با تعميراتي كارگاه از تجهيزات ، تجديد و بازسازي
.گرفت سر از را خود دريايي ماموريتهاي و يافت انتقال بندرگاه حوضچه
آسيبديدگي اجراي با نامعلوم علتي به فرانسه درياداري وزارت مقامات
اين دليل آنها.بودند نگهداشته محرمانه آنرا تعمير جريان و كشتي
.كردهاند ذكر امنيتي ضرورتهاي را پنهانكاري
شد بركنار نخستوزيري از كلمانسو
بريان دولت وزراي
ژوئيه 1909 24
كنار پارلمان اعتماد عدم راي پي اودر دولت هيات و كلمانسو ژرژ
مورد در كه است شديدي اختلافات بحران اين اصلي علت.شدند گذارده
و پيشين خارجه وزير دلكاسه ، و كلمانسو ميان مراكش در فرانسه سياست
مجلس ژوئيه جلسه 20 در دلكاسهدارد وجود مجلس كنوني بانفوذ نماينده
تصويب باداد رايگيري پيشنهاد و گرفت انتقاد باد به را نخستوزير
برابر 196 در مخالف راي با 212 نمايندگان رايگيري ، و پيشنهاد اين
بهعنوان بريان آريستيددادند اعتماد عدم راي كلمانسو به موافق
سقوط فرانسويان.است شده دولت هيات تشكيل مامور جديد نخستوزير
!نميكشيدند انتظار سادگي اين به و زودي اين به را كلمانسو
سنديكاهايكارگري جديد كل دبير
ژوئيه 1909 12
كارگري شورايسنديكاهاي مديريت پستچيهايپاريس ، اعتصاب شكست با
دبيركل انتخاب به آن ازسياستهاي انتقاد و رفت سئوال فرانسهزير
و دارد نام ويلئونژوهو.انجاميد اتحاديهسنديكاها براي جديدي
شهرت كارگري و سنديكايي درمسايل انقلابي و افراطي اتخاذروشهاي به
ايستادگي و كارفرمايان با سازش و نرمش هرگونه از احتراز مانند دارد ،
اتحاديهسنديكاهاي حالحاضر در.دولت تصميمات مقابل در
تند روشهاي با ايناعضا اماهمه دارد ، عضو كارگريفرانسه 350هزار
درهالهاي جديد كل دبير هميندليلموفقيت به و نيستند وافراطيموافق
.گرفتهاست قرار ترديد از
دورفرانسه دوچرخهسواري درمسابقات بيگانه يك پيروزي
اوت 1909
يك هميشه اول فرانسه ، قهرمان دور مسابقاتدوچرخهسواري در تاكنون
دوچرخهسوار يك و شد شكسته سنت اين امسال دور در اما بود ، فرانسوي
و است لوگزامبورگ كشور از وي.ربود فرانسويان از را سبقت گوي بيگانه
.دارد نام فابر فرانسوا
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام