چهارم ، شماره 1051 آگوست 1996 ، سال شهريور 1375 ، 25 يكشنبه 4
بوده آموزشي عدالت جهت در گامي طرحرافع
است
از پاسخي رافع ، طرح زمينه در وصلهناجور يادداشت چاپ پي در ;اشاره
در آن متن كه كرديم دريافت پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط
:پيميآيد
در مندرج مطلب به پاسخ احترامدر و همشهريباسلام محترم روزنامه
ناجور تحتعنوانوصله شماره 1044مورخ 27/5/75 همشهري روزنامه
مطبوعات قانون برابر است تقديم ، خواهشمند درج پيوستجهت موارد
.فرمايند معمول لازم اقدام
كه نگرانبودند انقلاب دوستان از غيرانتفاعيعدهاي مدارس ايجاد با
كند پيدا مرفه و اقشارپردرامد فرزندان به مدارساختصاص اين مبادا
متوسط و فقير اقشار فرزندان كه بهنحوي شود آموزشيطبقاتي ونظام
درس غيرانتفاعي مدارس در معتدل افراد بچههاي و دولتي مدارس در
اجتماعي عدالت تحقق به راسخ بااعتقاد پرورش و آموزش وزارت.بخوانند
جلوگيري راههاي است مجلس و دولت اراده حاصل كه قانون مجري بهعنوان و
در و است داده قرار مطالعه مورد را آموزشي نظام شدن طبقاتي از
اقشار فرزندان حضور جهت در غيرانتفاعي مدارس توسعه ضمن اخير سالهاي
با است توانسته و است كرده غيرانتفاعيبرنامهريزي مدارس در كمدرامد
دانشآموزان از تن هزار دهها شهريه تخفيف طرح و رافع برنامه اجراي
.كند غيرانتفاعي مدارس رهسپار شايستهاي نحو رابه كمبضاعت و مستعد
ايتام بين از رافع برنامه مشمول هزاردانشآموز پانزده از بيش امروز
مدارس در آبرومندي و باعزت و مستضعف و استعداد با افراد و
و ميخوانند درس ايران اسلامي جمهوري دولت مالي حمايت با غيرانتفاعي
نزديك جمع اين افزونبر.مردميتركردهاند و مصفا را مدارس چهرهاين
قرار شهريه تخفيف برنامه مشمول نيز ديگر دانشآموز هزار يكصد به
انتخاب جامعه متوسط و فقير بيندانشآموزان از اغلب افراد اين و دارند
.دادهاند قرار تحتتاثير را غيرانتفاعي مدارس فرهنگي ساختار و شدهاند
سروكار غيرانتفاعي مدارس مجموعه با نزديك از كه كساني است ممكن
دانشآموزان با متوسط و دانشآموزانفقير ادغام كه كنند تصور ندارند
اين دارد منفي بازده و نيست درستي غيرانتفاعيكار مدارس در غني
استعدادهاي رشد) رافع برنامه زيرا است بياطلاعي از ناشي برداشت
است سال سومين براي امسال شهريه تخفيف طرح و (عليعليهالسلام فرزندان
مواجه دانشآموزان و مدارس و اولياء چشمگير استقبال با و ميشوند اجرا
.شدهاند
اين رهگذر كمدرامداز و مستعد تنهادانشآموزان كه است ذكر شايان
از زيادي تعداد بلكه غيرانتفاعينميشوند مدارس برنامهوارد دو
و موسساتخيريه و حقوقي نهادهاي وابستهبه غيرانتفاعي مدارس
بهصورت كمبضاعت و دانشآموزانبااستعداد از هستندكه نيكوكار افراد
از تهرانتعدادي در اگر و ميكنند تخفيفثبتنام با يا و رايگان
بينافراد از آنها ازدانشآموزان بيشتري درصد مدارسغيرانتفاعي
كه ميدهد آمارنشان و نيست بدينگونه مجموعوضع در ولي هستند مرفه
مذكور مدارس ازدانشآموزان درصد حدود 67 تحصيليگذشته سال در
كه هستند كساني اولياء بين در.متوسطبودهاند و فقير اقشار ازبين
ولي نيستند خود فرزندان شهريه پرداخت به حاضر اما دارند زيادي درامد
فرهنگي بينش چون ليكن ندارند چنداني درامد كه هستند ديگري افراد
را خود فرزندان شهريه كه ميكنند تلاش استقراض با حتي دارند خاصي
اغنياء آموزش فرصتهاي كه است حركتي رافع برنامه بههرحال.كنند تامين
به مستضعف خانوادههاي در اميدي نور و ميسازد نزديك هم به را فقرا و
آموزشي و فرهنگي شخصيتهاي از تعدادي اخير سال دو در ميآورد ارمغان
چهره مشاهده از و كردهاند بازديد رافع دانشآموزان اردوهاي از
خانوادههاي به وابسته يا و سرپرست بدون يا بااستعداد دانشآموزان
.گرفتهاند قرار تحتتاثير آنان تربيتي و علمي رشد مراحل و كمبضاعت
صدها بامساعدت كه است جرياني بلكه نيست محدود حركت يك رافع برنامه
و ميپذيرد سامان پرورش و آموزش مناطق روساي و مديران موسسان ، از تن
و اولياء آموزشيو نظام دستاندركاران در را خرسندي از موجي
از استعانت با پرورش و آموزش وزارت.است آورده بهوجود دانشآموزان
و (ره)راحل امام عدالتخواهانه انديشههاي چارچوب در و توانا خداوند
شدن طبقاتي از و دهد ادامه را راه اين است مصمم رهبري معظم مقام
مسلما.كند جلوگيري غني و فقير دانشآموزان بين خطكشي و آموزشي نظام
و انساني تحول اين جريان در نزديك از وقتي انقلاب برومند دوستان
حوزههاي در كه همانطور.مينمايند حمايت آن از ميگيرند قرار آموزشي
هم كنار در فقرا و اغنيا فرزندان دولتي مدارس و دانشگاهها و علميه
فضاي كه كرد كاري خردمندانه سياستهاي اعمال با بايد ميخوانند درس
.باشد غني و فقير از اعم مستعد افراد خدمت در غيرانتفاعي مدارس
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام