چهارم ، شماره 1051 آگوست 1996 ، سال شهريور 1375 ، 25 يكشنبه 4
تاخير سال است 411 تعجببرانگيز و تاسفبار
!پرواز سال يك در
عنصر عاليترين به عملي بياعتنايي جز آيا وقتكشي ، و تاخير همه اين
نيست ملي ثروت بيارزشانگاري و آدمي حيات
ايران در هواپيماها مسافران دور چندان نه روزگاراني در:اشاره
اين نيز جامعه مياني لايههاي امروزه اما.بودند پردرامد اقشار عموما
ايجاد اصلي دليل.كنند مسافرت هواپيما با تا كردهاند كسب را توانايي
نقليه وسايط با مسافر حمل نرخ در قيمتها نسبت خوردن بهم وضعيت اين
به نسبت وسيله اين با مسافرت براي تقاضا فزوني.است هوايي و زميني
كه است شده عديدهاي مشكلات موجب هواپيما يا مسافر حمل وسايل عرضه
.ميخوانيد گزارش اين در را آنها از برخي
دانشگاه جلو از.نكرد معطل.بود مانده باقي هواپيما پرواز به ساعتي
خودروهاي ديگر انبوه ميان در اتومبيل ، كرد كرايه اتومبيلي تهران ،
.كرد خاموش را اتومبيل بياعتنايي با راننده.شد گم قرمز چراغ پشت
نميدانست.داشت وقت اندكي هنوز.انداخت ساعت به نگاهي اضطراب با مرد
.است گرفته شوره دل چرا
فرودگاه به زودتر بايد دارم پرواز آقا:گفت راننده به نگراني با
.كنيد حركت سريعتر كمي.برسم
نگفت هيچ و كرد پاك را سروصورتش دستمال ، عرق با گرما ، از كلافه راننده
.افتاد راه به سرعت به اتومبيلها سيل ميان واز
...يواشتر كم يك لطفا آقا:گفت.بود گرفته را مسافر وحشت
باشيد شما كه آقام:گفت و داشت نگه كناري را اتومبيل راننده ،
...كنيد خلاص را ما و فرمان پشت بفرمايين ;كنيم رانندگي نميگذاريد
راه به و كرد چاق را دنده راننده.كرد بسنده لبخندي به مرد
...افتاد
.ميكرد اعلام را آبادان مقصد به هواپيما پرواز ساعت اطلاعات ، مسئول
.دويد پرواز كارت دريافت محل سوي به عجله مردبا
پرواز سالن سوي به خاطر آرامش با دست ، در پرواز كارت بعد لحظهاي
كارت گرفتن براي كه ميرسيد گوش به دست دور از مردي صداي كرد ، حركت
.ميكرد التماس پرواز
گذشته دقيقه پرواز 20 مقرر زمان از.بود كلافهكننده سالن داخل گرماي
.پرسيد را ديركرد علت پرواز كارت پذيرش مسئول از ناراحتي با.بود
داريد؟ تاخير ساعتي يك آقا
امتحان دانشجويان از اهواز در بعد ساعتي اوبايد.زد خشكش همانجا مرد
...سريد صندلي روي ناراحتي با.ميگرفت
به وسيلهاي هر با و سفري گونه هر هواپيماامروزه بليت تهيه مشكل
كه مشكل اولين.است ناخواسته بامشكل توام و سرشار هواپيما ، ويژه
يعني اول مرحله همان از ميكند ، پشيمان سفر از را مسافر حتي بعضا
متقاضيان.است ناممكن مواقع برخي در كه ميآيد وجود به و آشكار بليت
شده تعريف كانالهاي از پيگيري از قبل بليت تهيه براي هواپيما با سفر
.ميآورند روي پارتي و واسطه به رسمي ، و
و دوستان توسط را بليت دارند ، باهواپيما سفر قصد كه كساني از بسياري
.ميآورند بدست آشنايان
بليت فروش دفاتر به بار چندين گذشته در:ميگويد اكبرپيروند.
اين.برميگشتم درازتر پا از دست هميشه اما.كردم مراجعه هواپيما
همكارانم از يكي برادر:كنم تهيه بليت توانستم همسرم ، توصيه به بار
خيرش خدا -و گفتم او به را ماجرا.ميكرد كار هواپيمايي شركت يك در
.كرد فراهم برايم را بليت هم او -دهد
بليت فروش دفتر يك به بار سه دو:ميگويد نيز ديگري شهروند
بليت كنم ، سفر ميخواستم كه روزي براي اما ;كردم مراجعه هواپيمايي
بليت دفتر ، همان از دقيقا كردم ، پيدا آشنايي كه زماني اما.نبود
!شد پيدا نظر مورد روز براي
و حمل كهنسال نسبتا ناوگان توان بر اخير سالهاي در اينكه وجود با
افزايش مرتبا هواپيما بليت قيمت نيز و شده افزوده كشور هوايي نقل
بليت تهيه و ميشود انجام سختي به همچنان بليت تهيه متاسفانه يافته ،
شركتهاي ساير از سختتر مراتب به هما و آسمان هواپيمايي شركتهاي
چرا؟.است هواپيمايي
و تقاضا بين تناسب عدم را دليل مهمترين هواپيمايي ، شركتهاي مديران
.درآورد آزاد بازار از سر بليت ميشود باعث كه ميدانند عرضه
دليل به:ميگويد آسمان هواپيمايي شركت عامل مدير -عابدزاده.
هوايي نقل و حمل ناوگان جادهاي ، و ريلي ناوگانترابري ناكارآبودن
سوي از.است ناخواسته فشارهاي متحمل و مواجه غيرواقعي متقاضيان با
شده موجب قطار و اتوبوس خدمات نرخ به نسبت هواپيما بليت ديگرارزاني
و يابد افزايش هوايي ناوگان از استفاده به تمايل و تاگرايش
شود افزوده هوايي سفرهاي برشمارمتقاضيان
(هما) اسلامي جمهوري هواپيمايي شركت بازرگاني معاون -احمدصانعي.
بازار باشند ، نداشته همخواني عرضه و تقاضا كفههاي وقتي:نيزميگويد
متقاضيان دست به ديگر گونهاي به بليت و ميآيد بهوجود سياه
.ميرسد
و بليت فروش دفاتر گسترش جمله از اقداماتي البته:ميافزايد او
تب بليت فروش شيوههاي واصلاح و مجهز وسايل از آنها برخورداري
.ميدهد كاهش را بدفروشيبليت
بليتهاي از توجهي قابل درصد ميگويند ميرسدمردم دوستان به بيشتر
قبال در يا و ميشود عرضه دوستان آشنايان ، اقوامو به هواپيماها ،
اين.ميشود داده قرار واقعي متقاضيان اختيار در بيشتر وجوه دريافت
قرار تاكيد مورد تلويحا و صريحا آژانسها صاحبان برخي سوي از مساله
نرخي دو روش كه شد حادتر زماني از هواپيما بليت تهيه مساله.گرفت
هماو هواپيمايي شركت دو استثناي به موجود ، روشهاي اساس بر.شد اختراع
شركتهاي ساير كنند ، رعايت را منجمد اصطلاحا نرخهاي ميبايد كه آسمان
ارائه شده تمام هزينههاي با مطابق را خود بليت مجازند هواپيمايي
گرانتر بليت چند هر وضعيتي چنين در معتقدند روش اين طرفداران.دهند
اين واقعيت اما.ميرسد واقعي متقاضيان دست به سهولت به اما ميشود ،
.ميروند ارزان بليتهاي تهيه دنبال به بيشتر مردم كه است
مشكل.است هوايي سفرهاي براي نخست گام تازه اين همه اين با
.ميشود انجام تاخير با هوايي سفرهاي اكثر.پروازهاست بعدي ، تاخير
داده تغيير كاملا را هوايي سفر نقش پروازها در تاخير و مسافر ازدحام
.ندارد سرعت و سفر ضرورت با چنداني ارتباط هوايي سفرهاي ديگر.است
پيشتر بسيار مدتهاي از بتوانند كه ميكنند پر كساني بيشتر را پروازها
.ببينند تدارك خود سفر براي برنامهاي
انتخاب برايسفر را هواپيما كه تاخيرمسافراني با توام پرواز
بيشتركشورها ، در.ميدانند زمان عامل را مهمترينمزيت ميكنند ،
هواپيمايي شركتهاي.است وقت اتلاف از كاستن براي ابزاري هواپيما
مسافران به كه ميكنند تنظيم مقصود اين با را خود پروازي برنامههاي
.ببرند را استفاده حداكثر خود زمان از ميشود داده اجازه
هواپيمايي ، ظاهرا شركتهاي در نه فرودگاهو در نه اما ، ايران در
بر.نيست پرواز مطابقبرنامه و هنگام به وانجام زمان نگران كسي
برابر تا 6 بين 3 مسافر پروازهايداخلي در موجود ، اساسبرآوردهاي
.ميماند تشريفات انجام معطل زمين در را پروازي زمان
هوايي مسافران استكه دلايلي مهمترين از هميشگي ، يكي تقريبا تاخير
.آزردهميسازد را
در حداقليكبار دارم ، كه شغلي بهمناسبت:ميگويد پاشازاده ايرج.
تاخير ، بدون سفري ندارم ياد به.كنم سفر ازشهرها يكي به بايد ماه
درآمده عادي امر و اصل يك صورت به گويي باشد ، شده انجام اندك ، حتي
سامان وضعيت اين به تا ندارد وجود دستگاهي و مرجع هم ظاهرا.است
.كرد تعجب بايد شود ، انجام تاخير بدون پروازي اگربدهد
پيش ماه چند.هستند رشت ساكن والدينم:ميگويد نيز صلصالي محمد.
سريعا را خود ميبايستي.گيرد قرار جراحي عمل پدرمتحت بود قرار
دوساعت.كردم تهيه بليتي ازدوستانم ، يكي توسط.ميرساندم بهرشت
كه بود من بد بخت از شايد.رفتم مهرآباد فرودگاه به پرواز از قبل
كشيد طول ساعت از 8 بيش عبارتي به.شد انجام تاخير ساعت با 5 پرواز
منزل به را شما بعد ساعت از 5 كمتر زميني ، راه.رسيدم رشت به تا
.ميرساند
از خود سفرهاي انجام براي كه كساني اكثر !اول عباس شاه زمان از
.صحهميگذارند پروازها ساعت تاخير وجود بر ميكنند ، هواپيمااستفاده
است؟ ميزان چه به سال هر در پروازها تاخير
سال اين در داخلي پروازهاي مسافران كه ميدهد نشان سال 1373 بررسيهاي
.كردهاند تحمل را پروازداخلي هر در تاخير دقيقه متوسط 23 طور به
.است بوده دقيقه طورمتوسط 32 به نيز خارجي پروازهاي در تاخير
طيسال 1374:ميگويد هما شركتهواپيمايي بازرگاني معاون صانعي.
.است بوده دقيقه داخلي 27 پروازي خطوط پروازدر تاخير متوسط
كنيم ، معلوم ضرب هوايي كلمسافران تعداد در را ارقام اين اگر
دست از پروازي دليلتاخيرات به زماني ازسرمايه حجمي چه ميشود
.ميرود
هواپيما از خود داخلي سفرهاي براي ميليوننفر از 8 بيش سال 1374 در
يعني پرواز تاخير متوسط در را مسافران تعداد اگر.كردهاند استفاده
با 216 مجموعا سال اين در داخلي پروازهاي كنيم ، ضرب دقيقه 27
حدود يا ساعت ميليون يعني 6/3.است شده انجام تاخير دقيقه ميليون
اول زمانشاهعباس از كسي كه است آن معادل اينپروازي تاخير سال 411
!باشد نشسته هواپيما انتظار در تاكنون
به عملي بياعتنايي وقتكشيها و تاخير اينهمه !چيست تاخير همه اين علت
ملي ، بياعتباري ثروت انگاري آدمي ، بيارزش حيات عنصر عاليترين
.است مسافران طبيعي و حقه حقوق به نسبت ذيربط دستگاههاي
كرد؟ جلوگيري زمان اينمقدار رفت هرز از نميتوان آيا
ناوگان.است فني دلايل به ازتاخيرات بخشي:ميگويد احمدصانعي.
نقل و حمل ناوگان سن متوسط.است فرسوده و كشورپير هوايي ونقل حمل
كه است سال معادل 16 هما ايران اسلامي جمهوري هواپيمايي ويژه به كشور
.است بالاتر كمي دنيا ، هواپيماهاي سن متوسط از
ناوگان طبيعياست.ميگذرد آن عمر از كه 30سال داريم هواپيمايي ما
براي بسياري امكانات و زمان و دارد بسياري فني اشكالات فرسوده ، و پير
.است نياز آن داشتن نگه سرپا
به ازتاخيرها بخشي:ميگويد نيز هواپيماييآسمان شركت مديرعامل
كنترل متعدد عملياتينهادهاي روش در ناهماهنگيهايموجود دليل
خود عملكرد از ناشي نيز برخي.ميآيد پديد كشور فرودگاههاي در كننده
.است هواپيمايي شركتهاي
بروز بيشتريندلايل فني بخشهاي سازماني ، كاركرد درون دلايل بخش در
هوا ، وضعيت نيز برونسازماني دلايل ميان در.پروازياست تاخيرهاي
آمدن پديد در را سهم بيشترين فرودگاهي تسهيلات و هوايي ترافيك كنترل
.دارند پروازي تاخير
انجام آماده هواپيماييكاملا شده مشاهده تشريفاتبارها از امان
در ساعت نيم از بيش هوايي دليلترافيك به اما است ، پروازبوده
.است مانده پرواز انتظار
مسائل حتيمسافران ، و هواپيمايي شركتهايخدمات مسئولين از بسياري
هواپيما پرواز تاخير مسافرانو معطلي اصلي دلايل رااز فرودگاهي
.ميدانند
پرواز كشور از خارج مقصد به مهرآباد فرودگاه كهاز مسافري گذشته در
در مسافر اكنون.ميگذراند را گوناگون ايستايي مرحله بايد16 داشت
دستگاهي روي او توشه بعدميگيرد قرار امنيتي بازديد مورد مدخل
را مسافر نيز انتظامي نيروي مامور ديگر طرف از.شود بازديد تا ميرود
ديگر بار گمرك ، ارزياب به مسافر ورود از بعد.ميكند بدني بازديد
.ميكند كنترل را ارزياب كار هم ديگر مامور يك.ميكند باز را چمدان
را خود بار و ميرود مربوط هواپيمايي شركت باجه سمت به مسافر سپس
.ميدهد تحويل
را گذرنامهاش انتظامي نيروي تا ميرود گذرنامه قسمت به آن از بعد
ساك تا ميشود ترانزيت سالن وارد وي مرحله اين از بعد.كند بازديد
نماينده مراحل ، اين طي از پس.شود بازرسي دوباره جيبهايش و دستي
مسافر تا ميكند بازديد را هواپيما به شدن سوار كارت هواپيمايي ، شركت
.شود هواپيما ويژه اتوبوس سوار بتواند
دارد ادامه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام