چهارم ، شماره 1052 آگوست 1996 ، سال شهريور 1375 ، 26 دوشنبه 5
... شد تا دو كه آشپز
هوايي مسافرت در تاخير علل
داشته وجود تصميمگيري مراكز مشكلتعدد هميشه مهرآباد فرودگاه در
نهادتصميم و سازمان زيادي مسافرتعداد يك براي كه آنجا تا است ،
.گرفتهاند
كشورها ساير هوايي ناوگان اجاره كنوني شرايط در ناوگان توسعه براي
.باشد كارساز ميتواند
سريع رشد و يكسو از جادهاي و ريلي نقل و حمل شيوههاي بطئي و كند رشد
از هواپيما مسافرتبا گوناگون ازمزاياي مسافران آگاهي و جمعيت
.يابد افزايش هوايي نقل و حمل براي تقاضا است شده موجب ديگر ، سوي
فزاينده تقاضاي به برايپاسخگويي گذشته سالهاي طول در اگرچه
بهنظر اما است ، شده انجام اقداماتگوناگوني هواپيما از استفاده براي
.است مانده زياديباقي راه تعادل از بهحدي رسيدن ميرسدبراي
دوم برنامه تدوين در ملي اقتصاد ارشد برنامهريزان وضعيتي ، چنين در
عرضه گسترش امكانات و تقاضا ميزان از كه برآوردهايي با توسعه
توسعه دوم برنامه در را داشتند ، پيشبينيهايي هوايي نقل و حمل خدمات
.دادهاند انجام
در ميليوننفر از 9 راهآهن طريق مسافراز نقل و حمل ظرفيت توسعه
برنامه ازپيشبينيهاي يكي سال 1378 در ميليوننفر به 14 سال 1372
.است دوم
داخلي مسافر حمل ظرفيت كه است پيشبينيشده همچنين برنامه اين در
به 11 سال 1372 در نفر ميليون از 3/7 بايد برنامه اين طبق نيز
.يابد افزايش سال 1378 در نفر ميليون
بايد كشور پذيرشفرودگاههاي ظرفيت شدهاست ، پيشبيني دوم برنامه در
برسد سال 1378 در نفر به 18ميليون سال 1372 در نفر از 14ميليون
.است سال در درصد معادل 5 رشدي كه
ازسوي متعددي اقدامات تاكنون يادشده هدفهاي به دستيابي براي
ازامكانات كارامدتر استفاده كه شدهاست انجام امر متوليان
از جديد شركتهاي برايتاسيس مختلف مجوزهاي موجود ، صدور سرمايههاي
درحد آن تقاضاي با خدمات ترتيبعرضه اين به تا است آنجمله
و مشكلات برايحل هنوز وجود ، اين باقراربگيرد تعادل از مناسبي
گزارش پاياني بخش درپيشاست در درازي راه وضعيتيمناسب به رسيدن
دستاندركاران زبان از را هوايي نقل و حمل مشكلات از برخي
.ميخوانيم
وجودداشته تصميمگيري مراكز مشكلتعدد هميشه مهرآباد فرودگاه در
در ونهاد زياديسازمان تعداد مسافر براييك كه آنجا تا ;است
مركزي مديريت نبوديك شهرستانها ، در بويژه تصميمگرفتهاند فرودگاه
.است مشكلآفرينشده بسيار
درسازمان فرودگاهها امور كلهماهنگي مدير -بهزاديپور مهدي.
عالياداري ، شوراي جديد تشريفات با:ميگويد كشوري هواپيمايي
مساله حل صورت در كه است رسيده به 6مرحله ايستايي مراحل تعداد
مراحل ، اين شدن كم با.يافت خواهد كاهش مرحله به 5 كشور از ارز خروج
تا اولين از فرودگاه در مسافر توقف مجموع پرتراكم پرواز يك براي
با همچنين.ميشود پيشبيني دقيقه و 20 ساعت يك حدود در مسافر آخرين
اكنون مرحله ، به 6 مرحله از 16 مسافران ايستايي مراحل كاهش به توجه
مسافران ، امور به رسيدگي براي مختلف سازمان جاي 16 به درفرودگاه
كمتر هم اين از آينده در اميدواريم و است كافي سازمان تنها 6
.بشود
.است حد از بيش همچنان فرودگاهها در مسافران معطلي زمان حال اين با
در (ايكائو) كشوري هواپيمايي بينالمللي اجلاس برگزاري جريان در
دقيقه مسافر45 خروج و ورود براي استاندارد زمان پارسال ، ماه فروردين
.شد تعيين
كشور 4 به مسافر ورود براي زمان اين ايران در:ميگويد بهزاديپور.
.است ساعت خروج 3 براي و ساعت تا 5
علاوه:ميگويد (هما)اسلامي هواپيماييجمهوري شركت بازرگاني معاون
بروز موجب فرودگاهينيز خدمات شركت ، درونسازماني و فني مسائل بر
مهرآباد فرودگاه ساختار كه است اين واقعيت.ميشود پروازها در تاخير
پروازهاي برنامه اينرو از.عادي مسافربري تا است نظامي بيشتر تهران ،
.است نظامي پروازهاي برنامه تابع مهرآباد فرودگاه از مسافري
مجموع در و هواپيما پرواز در تاخير و بليت تهيه براي مشقت و سختي
منفي پيامدهاي بروز موجب هوايي سفرهاي راه سر بر موجود موانع
در.آنهاست اولين از امكانات و زمان رفتن هرز است شده دامنهداري
به فقط كارشناسانمعمولا هوايي ، نقل و حمل در تاخيرها خسارت محاسبه
بخش همين از ناشي خسارت بودن چشمگير.ميكنند قناعت مستقيم خسارتهاي
.شود گرفته ناديده معمولا خسارت شكلهاي ديگر كه شده باعث
دادنزمان دست از سفرها انجام تاخيردر غيرمستقيم خسارت نخستين
دليل اين هواپيمابه مسافران از بسياري.مسافراست وسيله به كار مناسب
خود كار روز يك در ميدهد امكان آنها به كه ميكنند هواپيمااستفاده از
.برسانند اتمام به و آغاز ديگري شهر در را
:ميگويد راهيان هواپيمايي آژانس هياتمديره عضو -كار تابش حسين.
به مقرر موعد از ديرتر و ميشود انجام تاخير با هواپيما پرواز وقتي
باعث هواپيما رسيدن دير.است رفته دست از مناسب زمان ميرسد ، مقصد
.بدهد دست از را خود بعدي پرواز مسافر كه ميشود
خود بسيار زحمت با كه است استقبالكنندگاني وقت رفتن هدر ديگر ، خسارت
.ميرسانند مسافر ورود محل به را
به رسيدن دير.ميانديشد شهروندان اين رفته دست از زمان به كسي آيا
نقليهاي وسيله نوع نميتواند مسافر گاهي كه هست هم معنا اين به مقصد
.كند انتخاب آزادانه ميرساند ، اقامتگاهش يا خانه به را او كه را
مينيبوس يا اتوبوس بليت يك با شب اوايل و عصر ساعات در كه مسافري
بايد تاخير صورت در برساند ، شهر داخل به فرودگاه از را خود ميتواند
تمام گرانتر بسيار معمولا كه كند استفاده سرويس تاكسي خدمات از
.ميشود
باتاخير هواپيمايي كه زماني:هواييميگويد نقل و حمل كارشناس يك
ميشود ، كمترين اروپا فرودگاههاي واردفضاي ومثلا ميكند پرواز
تا است فرودگاه چرخشبرفراز طولاني دقايق تحملكند ، بايد كه خسارتي
.بنشينند رسيدهاند مقصد به سروقت كه هواپيماهايي
در تاخير هوايي ، گرچه نقل و حمل امور شدكارشناسان خواهد درست
در مساله اين ميكنندكه عنوان و ميانگارند وطبيعي راممكن پروازها
صدد در همواره شركتها همه اما دارد ، وجود دنيا شركتهايهوايي تمام
كه ميكند ايجاب شرايطفعلي برسانند حداقل به را ميزانتاخيرات هستند
عامل مدير.برسد ممكن حداقل به ما فرودگاههاي درپروازهاي معضلات اين
هوايي نقل و حمل ناوگان توان همگونسازي درباره آسمان هواپيمايي شركت
به سريعا بايد:ميگويد بليت تهيه مشكلات كاهش و نيازمندان ميزان به
ساير هوايي ناوگان اجاره نيز مهم اين براي.انديشيد ناوگان توسعه
.گيرد قرار بررسي مورد مدت كوتاه حل راه عنوان به ميتواند كشورها
كلان نيازمندسرمايهگذاري و ارزبر صنعتكاملا يك هواپيمايي ، صنعت
كار اين كشور ، شرايطاقتصادي به توجه با فعلا كه ريالياست - ارزي
.است مناسبي راهحل هواپيما اجاره پس.سختمينمايد
به همسايه ، كشورهاي هوايي ناوگان از بخشي اجاره با كه است سال چند
البته.است شده داده پاسخ هوايي سفرهاي نيازهاي از توجهي قابل درصد
.داد خرج به دقت كشورها ساير هوايي ناوگان اجاره روش در بايد
صحيح شيوه اتخاذ و مديريت اصلاحروش بعدي مساله:ميافزايد او
هوايي ناوگان متاسفانه.است هوايي نقل و حمل ناوگان و توان بكارگيري
و شدن غيراقتصادي كه ميشود اداره غيراقتصادي و نادرست موجود شكل به
هواپيماي مثال عنوان به.ميآورد بار به را ناوگان سريع استهلاك
ساخته و طراحي ساعت حداقل 5/3 پروازهاي براي فني لحاظ به بوئينگ 747
.ميشود گرفته بكار ساعت براي 5/1 حداكثر ما پروازي خطوط در اما ;شده
ديده خسارت و ميانجامد ناوگان زودرس فرسودگي و پيري به مساله اين
.است جامعه اصلي ،
راههاي درباره نيز هما هواپيمايي شركت بازرگاني معاون صانعي احمد
جهان هواپيمايي شركتهاي امروزه:ميگويد پروازها تاخيرات ميزان كاهش
اول ، حل راه:گرفتهاند بكار شيوه دو پروازها ، تاخير جبران براي
تعهد دوم راه و است سفرپروازي مقصد و مبدا مسير زمان مدت افزايش
بسياري رو اين از.پرواز زمان تعهد نه است ، مقصد به رسيدن دقيق زمان
در هواپيما و ميشود جبران سفر طول در پرواز ، آغاز در تاخيرات از
.ميرسد مقصد به شده تعيين زمان
بايدامكانات همچنين پروازها ، تاخير زمان كاهش براي:ميگويد او
و گمرك شدن كارآتر بر علاوه و يابد گسترش و شده نوسازي كشور فرودگاهي
به بايد انتظامي نيروي ناوبري ، سيستمهاي به هواپيمايي سازمان تجهيز
حال عين در و شود مجهز درفرودگاهها ، مستقر الكترونيك دستگاههاي
در فعلا مهم اين البته.آيد وجود به درفرودگاهها واحدي مديريت
از بهرهبرداري و گشايش منتظر بايد و نيست عملي مهرآباد فرودگاه
صرفا و غيرنظامي فرودگاه يك كه (ره)خميني امام بينالمللي فرودگاه
.باشيم است ، باري و مسافري
نمونه كهيك داخلي پروازهاي در حتي 12ساعته تاخيرهاي همه وجود با
داد ، رخ مهرآباد درفرودگاه گذشته هفته روزچهارشنبه در آن روشن
مورد در تهران مهرآباد تلفنيفرودگاه پرواز ازاطلاعات اگرشما
شما به بهسادگي دارد ، تاخير ساعت حالا 3 همين كه كنيد سوال پروازي
هنوز اما ;ميآمد فرود پيش ساعت بايد 3.. شماره پرواز:گفت خواهند
جمله جالبترين شايد اما.بگيريد تماس مجددا.نيست خبري آن از
مسافر يكاست نرسيده خبري ما به تاخير از هنوز البته:است آنهااين
عصبانيت با ميزند ، قدم بيتابانه فرودگاه ، انتظار سالن گرماي در كه
هم خارج در حتي و است شدني پرواز در تاخير بههرحال:ميگويد
اين.ميرسند مقصد به و ميكنند پرواز تاخير با گاه هواپيماها
كه اينجاست مساله كشور ، داخلي پروازهاي مورد در اما.است تحملكردني
.نيست تاخيرها مورد در درست اطلاعات دادن به حاضر كسي
ديربهسمت بهدلايلي بودم ، عازمتبريز كه بار يك:ميافزايد وي
فرودگاه پرواز اطلاعات از عجله با حركت ، از قبل.كردم حركت فرودگاه
خونسردي با خانم يك.شدم پرواز احتمالي تاخير جوياي تلفني مهرآباد ،
بگويم همينقدر.كرد رد - پرواز از پيش دقيقه 45- را تاخير هرگونه
سالن در تمام ساعت و 3 رساندم فرودگاه به را خود نيمهجان روز آن كه
.كشيدم انتظار پرواز
تفسير در بالا ردههاي بويژهدر كشور هواپيمايي مسئولان!كنيد رها
ترابري ناوگان نوسازي از كشوراعم هواپيمايي صنعت راهحلمشكلات
آزادسازي به كاركنان ، انگيزشي وعوامل تاخيرها جبران تا گرفته
مورد گفته ، اين.ميكنند اشاره كشور در هوايي نقل و حمل قيمتهاي
خدمات شده تمام قيمت كه است اين واقعيت.هست نيز كارشناسان تاييد
بهاي بهعنوان اكنون كه است ارقامي از بالاتر بهمراتب كشور ، هوايي
هوايي صنعت كه است آن بهمعناي اين.ميشود دريافت مسافران از بليت
پرداخت صرف را خود توسعه و سرمايهگذاري براي لازم منابع اكنون كشور
مسافران كل درصد تنها 4 كه ميكند هوايي مسافر ميليون به 8 يارانه
كارشناسان.نمييابد اينجاخاتمه به مساله اما.ميشوند شامل را كشور
و انحصارات حذف با بايد قيمتها ، آزادسازي كه برآنند صنعتهواپيمايي ،
وگرنه ;باشد همراه دولتي هواپيمايي شركتهاي براي ويژه امتيازات
مسافران با بدرفتاري و كار كندي و بوروكراسي تشديد جز نتيجهاي
عملي همزمان دو اين اگر:ميگويد اقتصادي كارشناس يك.نخواهدداشت
داشتكه خواهيم ضعيف خدمات همراهبا را بليت گراني نشود ، آنوقت
خدمات بهبود درمسير شركتي هيچ رقابت ، بدون.نيست ممكن آن از بدتر
.داشت برنخواهد گام خود ، خدمات تمامشده كاهشقيمت و
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام