چهارم ، شماره 1053 آگوست 1996 ، سال شهريور 1375 ، 27 سهشنبه 6
دارد تاريخ اعماق در ريشه ايران تمدن
ايران در يمن جمهوري سفير عليالرضي عبدالله با گفتگو
وسعت و نشاط و نيرو آن به عربي بازبان فارسي كهن زبان آميختگي
است بخشيده
.است انديشه و ادب درجهان استثنايي پديدهاي مولوي
ميكنند فعاليت كامل آزادي با آنها همه كه دارد وجود حزب يمن 46 در
را او انديشه و ادب آثار از برخي و هستم مولوي مريدان از من
خواندهام
فقه ، عربي ، زبان آموزش تهران ، در يمن سفير عليالرضي ، عبدالله:اشاره
.گذراندهاست يمن در را دورهدبيرستان از بخشي و قرآن اصولو
گواهينامه و تهران دبيرستانهاي از يكي از را متوسطه ديپلم وي
گرفته تهران دانشگاه حقوق دانشكده از سياسي علوم رشته در را ليسانس
به ايران در را كشورش نمايندگي رياست كه است سال يك حدود وي.است
ايران ، در يمن جمهوري سفير ديدگاههاي از آگاهي براي.دارد عهده
.ميخوانيم هم با كه است شده انجام وي با گفتگويزير
را زبان نقشاين فارسي زبان به بهآشناييتان توجه با سفير آقاي
ميبينيد؟ چگونه
اهتمام ميدانماز لازم آغاز در.بخشندهمهربان خداوند نام به
به عرب و ايران و طورخاص به يمن و ايران بهروابط همشهري روزنامه
خواندن به انسان كه است روزنامهمهمي همشهري.كنم تشكر طورعام
در و رادربردارد مهمي و جدي زيراموضوعهاي ميدهد نشان رغبت آن
.است برخوردار مردمي محبوبيت از خارجي و داخلي سطح
ايراني شناختجامعه براي مناسبي فارسي ، عامل زبان دانستن بيگمان
عربي زبان با كهآميختگياش دارد اعماق در ريشه زبانكهن اين.است
مهمترين از يكي زبان ايناست وسعتبخشيده و نشاط و نيرو بهآن
فارسي زبان براي يمن در ما ، كه بگويم بايداست جهان زنده زبانهاي
دانشگاه ميان گفتگوهايي و تماسها اكنون هم.قايليم فراوان اهميت
عالي آموزش وزارت و تهران دانشگاه و سو يك از عدن دانشگاه و صنعا
دانشگاه يا صنعا دانشگاه در فارسي زبان تاكرسي است جريان در ايران
.شود ايجاد عدن
يمن در سازمانهايصنفي و مطبوعات آزادياحزاب ، دموكراسي ، وضع
است؟ چگونه
نخستين از يمن جامعه.نيست جديدي يمنچيز در دموكراسي واقع در
.درآمد اجرا به آن كهن تاريخ در دموكراسي كه است بشري جوامع
كه جامعهيمن قوم روساي با -سبا ملكه-بلقيس رايزني درباره قرآن
يا قالت.است فرموده چنين بوده آندوران مهم مسائل پيرامون
در آيه اين تشهدون حتي امرا قاطعه ماكنت امري في افتوني ايهاالملاء
.است آمده نمل سوره
بنيادگذاردموكراسي صالح ، عليعبدالله پرزيدنت يمن ، نوين تاريخ در
تاسيس را سراسريمردمي كنگره سال 1984 در وقتيوي.ماست كشور در
را -فكريشان مختلف گرايشهاي با -يمن سياسي احزاب همه كنگره اين كرد
.دربرميگرفت
.شدند ظاهر صحنه در سياسي احزاب از بسياري ميهن ، خجسته وحدت از پس
حزبتجمع و مردمي سراسري حزبكنگره از عبارتند عمده احزاب اما
.برخوردارند گستردهاي مردمي پايگاه از كه يمن اصلاح براي
و يمن رئيسجمهور حزب همانا حزبكنگره كه ميرسد نظر به چنين
بيانگر اصلاح حزب اما.است اسلامي ديدگاههايناسيوناليستهاي بيانگر
است؟ درست تحليلمن آيا.است اسلامگرايان
مردم از عظيمي اكثريت من نظر به كه است يمن اصيل احزاب از كنگره حزب
است برخوردار پاكي انديشههاي از حزب اين.ميكند راهبري را ما جامعه
شريعت تطبيق به كنگره حزبدارند قرار سالمي برمبناهاي آن اصول و
حزبيايمان كثرتگرايي و اصولدموكراسي و اجتماعي عدالت اسلامي ،
طي كه است مهمتريناسنادي از كه دارد ملي يكمنشور حزب اين.دارد
يمن در نيز اصلاح حزب.است شده مطرح سياسي صحنه يمندر تاريخ
سنگر يك در كنگره حزب با وحدتميهن تثبيت در و دارد پايگاهمردمي
مسائل به نسبت و دارند هماهنگي يكديگر با حزب دو اين.داشت قرار
.دارند واحدي ديدگاه عمده ،
حاكميتقراردارد؟ از خارج در كاملا اكنون يمن سوسياليست حزب آيا
مطبوعات و شمارميرود به اپوزيسيون جزو هماكنون سوسياليست حزب آري
پس حزب اين اعضاي از بسياري.حزبند اين سخنگوي كه دارد را خود خاص
احزاب به و كرده ترك را اينحزب توتاليتر رژيمهاي تز شكست درك از
.پيوستهاند ديگر
آنان سخنگوي كه روزنامهاي و بعث حزب نام به دارند حزبي هم بعثيها
.دارند فعاليت يمن در نيز ناصريها.است
در آنها مهمترين كه دارد وجود وگروه حزب يمن 46 در كلي طور به
ترتيب به دارد نماينده جمعا 301 كه يمن پارلمان سال 1993 انتخابات
كرسي ، با 123 مردمي سراسري كنگره حزب.آوردند دست به كرسيهايي زير
كرسي ، با 56 يمن سوسياليست حزب كرسي ، با 62 يمن اصلاح براي تجمع حزب
سازمان كرسي ، با 2 حزبحق كرسي ، با 7 عرب سوسياليست بعث حزب
هر ناصري مردمي تصحيح سازمان و ناصري دموكراتيك حزب ناصري ، وحدتگراي
سال در مجلس تركيب اين.كرسي مستقل 47 نمايندگان و كرسي يك كدام
و يافت تغيير انداختند راه طلبان تجزيه كه جنگي از پس يعني 1994
.شدند خارج آن از سوسياليست حزب اعضاي از بسياري
يمن جمهوري سفير عنوان به شما تصدي از پس ويژه به و اخير دوره در
ارزيابي.بوديم يمن و ايران روابط ملاحظه قابل گسترش شاهد ايران ، در
چيست؟ روابط اين از شما
يمنتشكيل و ايران ميان اقتصادي مشترك كميته بگويم ، بايد واقع در
جهادسازندگي وزارت و يمن برنامهريزي و توسعه وزارت آن در كه شده
اقتصادي روابط كميته اين.دارند عهده به را كشور دو نمايندگي ايران
زمينهها اين در كه ميدهد سامان را كشور دو ميان بازرگاني و فرهنگي و
.است شده برداشته مهمي گامهاي
وضوحديدگاهها با كه است برادرانه روابطي ايران و يمن روابط بيگمان
مختلف مسايل مورد در هماهنگيها اين.است همراه مشترك هماهنگيهاي و
سطح تا را روابط اين اميدواريم كه است فرهنگي و اقتصادي سياسي ،
.برسانيم ايدهآل
با آيا خواندهايد درس ايران در كه كسي عنوان به شما سفير ، جناب
ريشه كه آن ويژه به.داريد آشنايي ايران ادبيات و انديشه تاريخ
اسلام از قبل به يمن و ايران ميان فرهنگي و تاريخي روابط
بازميگردد؟
افتخار اين من و دارد تاريخ اعماق در ريشه ايران تمدن شك بدون
ايران ادبيات و انديشه و فرهنگ جنبههاي از برخي با كه داشتهام را
يك وي.هستم سعدي همچون ايراني شاعران از برخي دوستدار من.شوم آشنا
:ميگويد كه اوست.است جهاني ادبي پديده
.گوهرند زيك آفرينش در كه يكديگرند اعضاي بنيآدم
و انديشمندان ديگر شيفته من.دارد سترگي و ژرف معناي بيت اين
و علم بزرگان ديگر و ابنسينا رازي ، فارابي ، نظير ايراني فرهنگمداران
خوبي به جهان علمي و فكري ميراث بر افراد اين تاثير.هستم نيز ادب
.است مشهود
را وي انديشه و ادب آثار از برخي و هستم مولوي مريدان از من همچنين
و ادب جهان در استثنايي پديدهاي مولوي بگويم ميتوانم و خواندهام
از برخي درك در گرچه ;نخواندهام مثنوي عظمت به اثري من.است انديشه
نميمانم ، باز تلاش از اما ميشوم روبهرو دشواري با آن عرفاني اصطلاحات
-فرموديد كه گونه همان -يمن و ايران ميان تاريخي و فرهنگي روابط
اسلامريشهدارتر از بعد و بازميگردد اسلام از قبل به كه است كهن روابطي
اين عمق بيت اين.نميشناسم را سرايندهاش كه شاعرهست يك از بيتي.شد
:ميكند بيان را روابط
مني پيش چوبامني يمني گردر
يمني در مني چوبي مني پيش ور
:ميگويد كه حافظ شعر اين يا
شد خون يماني لعل طلب در ديدهها
بازرسان منش به رخشان كوكب آن رب يا
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام